< Tilbake til oversikten

Hvilke produkter kan man spise??

anjad sa for siden:

Blir bare så forvirret her inne, finner ikke noen oversikt.
Hvilke matprodukter kan man spise med god samvittighet, og hvilke kan man ikke?
Er ikke så flink til å spise grønnsaker, men er glad i kylling,egg og kjøtt.
Slik som kyllingvinger stekt i frityrkokeren, går det bra?
Mitt største problem er brusdrikking, men har vært flink og gitt meg lov til å drikke litt brus på lørdager, og det har jeg stort sett klart å holde!!
Har ikke badevekt, men har mistet 2 cm over stumpen i løpet av 1 uke :cool:

Hvilke anbefalinger har dere til produkter som man kan spise mye og ofte?

Charlott sa for siden:

Hvilken retning er det du følger? Du kan spise alt av kjøtt/fugl/fisk, grønnsaker som vokser over bakken, ost, fløte, smør, egg, frø, nøtter og litt bær - enkelt listet opp. Som hovedregel holder man seg unna mat med mer enn 5 gr karbohydrater på 100 gr :)

Gerd sa for siden:

Heisann og velkommen hit :D

Mitt beste råd er å finne deg en retning du vil følge, og holde deg til den.
Ta deg tid til å lese ev. bok som hører til ”kuren”. Kunnskap er makt J[font=Verdana][/font]
De aller fleste bøker om lavkarbo kan lånes på bibilioteket.
Ved å lese og sette seg inn i det man skal gjøre, så er sjansen for å lykkes, mye større.

Planlegging er viktig.
Sett deg gjerne opp ukeplaner og følg de slavisk i starten.
Det er viktig å lese karboinnhold på alle varer du kjøper.
En pekepinn er å ikke kjøpe noe som ikke er merket. Da vet du ikke hva du får i deg.
Grønnsaker er unntaket da. Det(og de aller fleste andre varer) kan du finne oversikt over her: www.matvareguiden.no

Så anbefaler jeg deg å lese denne tråden:
”Til alle nybegynnere på lavkarbo”

Her har ArnaKristin samlet masse nyttig info.

Håper du vil trives her.

Lykke til :heia:

lifejack sa for siden:

Nå vet jeg ikke hvilken retning du følger (hvor streng du er på karbene), men kanskje denne kan være til hjelp: lchf på 3 minutter:)

anjad sa for siden:

Jeg har vel egentlig ikke funnet noen spesiell retning jeg vil følge, bare rett og slett kutte ned på karbene. Ble litt interessert i optimal ernæring, men fant utrolig lite om den dietten..
Er havre-knekkebrød et alternativ?
Er ikke så glad i brød jeg!

TrillTrall sa for siden:

Havreknekke inneholder vel i overkant med karber, men fiberrik og rugsprø går bra om du ikke spiser haugevis hver dag. :) Rugsprø finnes i en variant med rug og havre også.

Rin sa for siden:

Setter fokus på denne og håper at trådstarter ser den. Utførlig liste over "kan spise" og "kan ikke spise"! :)

Kitt sa for siden:

Da har du i hvert fall kommet til rett sted!:D

ada-emilie sa for siden:

Du kan se i oppskriftene her etter hjemmebakte knekkebrød, pletter, kjeks etc. De fleste har lavt karbohydratinnhold. Hvor lavt er relativt i forhold til folks forskjellige grenser for hva de tillater av karbohydrat-inntak.

anjad sa for siden:

Tusen takk for masse bra svar:)
Har skrevet ut den listen over matvarer, den skal på kjøleskapet når jeg kommer hjem i dag :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.