Idarull sa for siden:
Jeg lurer på om man kan lage butterdeig med noen av disse ingrediensene:
- kokosmel
- soyamel
- glutenmel
- malte nøtter
- soyaprotein
- pofiber
- fullkornsmel
takk!
Idarull sa for siden:
Jeg lurer på om man kan lage butterdeig med noen av disse ingrediensene:
takk!
sylwester sa for siden:
Har du testa ut noen av de eller?
Jeg har sitti i nesten en hel time å sett etter Croissant-oppskrifter fordi jeg fikk så lyst til å lage noe wienerbrøaktig. Fant oppskriften her på vanlige og lurte på om ikke jeg skulle forsøke lavkarboisere den med glutenmel og sukrin.
Idarull sa for siden:
Nei har ikke prøvd! Men kan prøve med mandelmel eller glutenmel tror jeg er best. Si ifra hvis du prøver!
Fredrikke07 sa for siden:
Følger spent med...:p
Nerthus sa for siden:
Venter i spenning på resultatet her også ;) Elsker wienerbrød, og eggekremen kan lages lavkarbo, og jeg har sukrinmelis... så da mangler selve "brødet"! Chop chop! ;)
Rianna sa for siden:
Jeg har ikke testet, men her er en oppskrift på lavkarbo croissants. Men ene ingrediensen aner jeg ikke hva er: www.lowcarb360.com/jays-low-carb-croissants.html
Mulig den kan tilpasses? Cream of tartar har de på lavkarbo-torget.no....og lurer på om en kan få det på apotek (kremortartari).
Men hva er mrs dash?
Nerthus sa for siden:
www.mrsdash.com/products/All-Purpose-Original-Blend/1 ser ut som om det bare er en kryddermix. linken skal vise innholdet i den :)
Rianna sa for siden:
Aha :) Men da skal den jo fint gå å tilpasse. Får bare ikke gjort det selv, ikke før kjøkkenet er ferdig :) Lurer på hvordan det hadde blitt å gjør en versjon med vanilje... :)
Nerthus sa for siden:
Dette er vel en vaniljeversjon - er ihvertfall vanilje-proteinpulver i den :)
Furine sa for siden:
Om ein snakkar om butterdeig, kva med tertedeiga Lisbeth har brukt her.
Nerthus sa for siden:
Smart - der har jeg vært inne før og smuglest - fant pai-oppskrift - jeg fikk lyst på PAI!!!
Furine sa for siden:
Fantastisk flott blogg! :ja:
Nerthus sa for siden:
Helt utrolig mange gode oppskrifter - for ikke snakke om bilder...:rolleyes: sikle
Rianna sa for siden:
Men er vel ikke ekte vanilje det...og ville hatt ordentlig vanilje, og ikke cheddar. Kommer nok til å bli litt eksprementering når jeg har fått det nye kjøkkenet :)
sylwester sa for siden:
Ja, den var i nærheten en butterdeig. Litt lite smør, men det kan jeg jo justere selv.. Har både koksmel og glutenmel. Lisbeth er en kilde til inspirasjon :)
Jays er Atkins revolution rolls og har ikke noe med smørdeig å gjøre.
Furine sa for siden:
Enig, fantastisk inspirerande blogg ho har!
Dei Atkins revolution rolls har eg sett oppskrifta på før, då eg jakta på oppskrift på croissantar. Men dette blir vel meir som oopsiar?
Idarull sa for siden:
Bruker dere soyamel eller soyaprotein istedenfor bakepro og bakemiks? Mm croissant med sjokoladebiter!
Furine sa for siden:
Eg gjer ikkje det nei. Blir dårleg i magen av soyaprodukt.
sylwester sa for siden:
Jeg brukte 125g med kokosmel og 125g glutemel istedenfo 250g hvetemel. Jeg brukte 1,3dl fløte og 1,5dl vann. Istedenfor sukker brukte jeg 2ss sukrin. Jeg fulgte oppskriften, men ser at det skulle ha vert litt smør i deigen slik at den ble smidigere. I tillegg skulle smøret og deigen vært kaldt siden det var lettere å kjevle da. Jeg skulle ha gjort alle brettingene og forming av croissantene samme dagen slik at de kunne heve seg med det lille karbene det va de neste dagene i kjøleskap da de hevet seg lite. Jeg hadde Cloetta i hver og de smakte ok.
Idarull sa for siden:
Kokosmel suger kanskje til seg litt mer fukt,så kanskje bruke noe annet neste gang? Jeg har enda ikke prøvd.
sylwester sa for siden:
Tenker jeg skal prøve igjen med bare glutenmel. Da blir det PI karber per stk, som ikke er så ille med tanke på at det er brødbankst :)
Huldr sa for siden:
Hehe, snakk om sammentreff ... for noen sekunder siden var jeg inne på en side som sa at det er Pi-dagen i dag ... ;)Idarull sa for siden:
Jeg fant en oppskrift på noe som ser ut som butterdeig her: comfybelly.com/2011/03/hamantashen-for-purim/#more-4688
Hu kaller det for pastry, så da er det vel riktig. Kanskje man kan lage horn av dette. Fylle opp med ost, skinke og ketchup inni. NAM!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.