Jeg svarte nylig i en tråd som jeg oppdaget var gammel + at den lå inne hos de som bruker ketolysemetoden......
Etter en periode med å være slurvete med kostholdet - på alle måter , prøver jeg å gå tilbake lavkarbo igjen - etter så gode resultater sist gang......
Problemet er bare nå at jeg har fått påvist en stor gallesten - og lurer da på hordan det vil gå med å øke fettet + minske karbo fra kostholdet igjen......!?
Ønsker gjerne å få høre andres erfaringer og synspunkter her.......da hva/hvordan man bør spise ved gallesteinsproblem - virker ganske uvisst ennå.
Jeg mener jeg har lest noe om dette inne på kostdoktorn.se, du kan jo forsøke å lete litt der eller google.
Det jeg bet meg merke i, var at de mente at et fettfattigt kosthold var det som forårsaket gallesteiner. Spiser man fettrikt, jobber galleblæren jevnt og trutt og man får ikke "opphopninger" av noe.
Det var akkurat det legen som fjernet galleblæren min sa. Fettfattige slankekurer som GR ga han mye jobb, sa hen. Han spurte faktisk med en gang om hvilken slankekur jeg hadde brukt!:p
I "gamle" dager hadde man en slags regel for hvem som fikk gallestein. De 4 F'ene. Feite, fertile fruer over førti!:D
Men etter som fettfattig ble in, blir fruene yngre og yngre når de får problemer med gallestein. Jeg var ikke 30 en gang før jeg måtte fjerne min og en kollega var faktisk bare 24!
Jeg har også lært at det er fettfattig kosthold som ofte kan forårsake gallesten (og synes det virker mest logisk også), siden gallen blir mer stillestående og får tid til å krystallisere seg når den ikke pumpes jevnlig ut i tarmen. Jeg merket det selv da jeg gikk fra nærmest veganer til masse fett (og kjøtt). Etter fettrike måltider ville jeg kjenne smerter i galleblæreområdet. Det var ikke voldsomt kraftige smerter, og de varte kun en forholdsvis kort periode, så gjorde ikke noe med dem, men moren min fjernet litt gallegrus da hun var på min alder, så tipper gener spiller inn for hvor disponibel man er også...:)
Jeg slet med gallesten for endel år siden, den gangen jeg levde høykarbo og lavfett,- og var sterkt overvektig...
Anfallene var verre enn å føde. Smertene rev sinnsykt. Etter et sykehusopphold hvor jeg kun klarte et par skjeer suppe før alt stoppet opp ble jeg trassig.
Jeg tømte i meg masse olje, flere dl i løpet av samme kveld. Og dermed løsnet det :-)
Siden har jeg ikke kjent antydning til gallesten, men nå er jo kosten min full av fett også;-)
Jeg mener å huske at hun også har sagt, hvis man allerede har fått påvist gallesten, at man kan prøve flere mindre måltider i løpet av dagen, hvis man skal spise LCHF/Lavkarbo, slik at fettmengden blir mindre til hvert måltid.
Uff ja .....leser flere plasser at de som har gått GR kurs og gått raskt og mye ned i vekt - har fått gallesten i etterkant......:( Jeg selv gikk ned 13 kilo på 2 måneder og rørte nesten ikke fett i denne perioden + et drøyt år etter dette ......Det er jo mildt sagt tragisk om det har en sammenheng og kan være medvirkende årsak....
Jeg har vært mer eller mindre overvektig helst siden tenårene og har alltid fått høre at jeg "må passe meg" og har alltid måttet holde meg unna fet mat.....
Det skal jeg si var tøff som turde å drikke så mye fett , til tross for legens anbefalinger !! Men du visste kanskje alt da hva som egentlig var bra for deg ang lavkarbokost ?
Men det "løsnet" - som i steinen/e skled ut fra gallelæren mener du ?
Jeg ante ingenting om lavkarbo den gangen, hadde bare fulgt legens oppfordring om å spise revet eple og ananas...
Hvorfor jeg kastet meg over olje aner jeg virkelig ikke, det var et innfall. På den tiden brukte jeg knapt olje i det hele tatt.
Og joda, stenen skled elegant ut, har ikke merket noe mer til denne plagen på nær 20 år.
Sitronsaft skal verke stimulerande på galleproduksjonen, og eit remedie mot gallestein er sitronsaft blanda i olivenolje, ved at sitronsafta løyser opp gallesteinen - kan gjere det same med fiskebein i halsen.
(McIntyre, A: Husråd for vanlige plager, Gyldendal Norsk Forlag 1994)
Jeg hadde gallestein, og fikk noen helt vanvittige anfall da jeg startet opp med lavkarbo første gang. Det er helt logisk at det blir verre med lavkarbo fordi galleblæren skiller ut galle i forhold til hvor mye fett man spiser. Jo mer fett man spiser, dess mer galle vil galleblæra skille ut. Dersom du da har stener som sperrer i gallegangen ned til magesekken, vil du få anfall. Jeg fikk heldigvis fjernet galleblæren da det stod på. Leveren fortsetter jo å skille ut galle, men gangene til magesekken finnes ikke lenger. Derfor blir gallen skilt ut direkte i tarmen. At gallestensanfall skal bli verre av høykarbo synes jeg høres merkelig ut i og med at det er inntaket av fett som styrer hvilke mengder galle som skal skilles ut. Nevner også at man klarer seg aldeles utmerket uten galleblære. Det er på mange måter et helt unyttig organ fordi gallen også skilles ut i tarmen og hjelper kroppen til å behandle fettet i kosten der.
Jeg fikk påvist gallestein for snart 7 år siden, etter mange kraftige, vonde anfall. Steinene var små, men mange, og det var snakk om operasjon, men så var anfallene bare plutselig borte. Vet ikke om alle steinene var borte, men har ikke hatt et eneste anfall etter UL som påviste masse stein.
I alle fall - da jeg startet på lavkarbo, var jeg derfor veldig redd for at det skulle forårsake nye anfall. Jeg har kjent en slags ømhet, som om noe rørte på seg, men ikke fått nye anfall. Nå kjenner jeg ingenting i gallen lenger, så det virker som om mine fettfulle måltid har skyllet ut det meste.
En annen ting som også har forundret meg, er at jeg etter graviditeten for 7 år siden (har også hørt at mange får gallestein etter graviditet?) var ganske mye plaget med sure oppstøt hvis jeg spiste mye fett/tunge måltider. Også hvis jeg spiste mye sjokolade. Etter at jeg begynte på lavkarbo, er dette blitt borte.
Signerer det DeBussy sier altså, har opplevd det samme.
Hadde gallesten med seriøst vonde anfall for halvannet til 1 år siden, trodde jeg skulle dø omtrent.. men det gikk over helt av seg selv til slutt.
Var redd for å få det tilbake når jeg begynte med ketolyse, men det har gått helt fint. Får litt ømhet i galleblæreområdet av og til, men ikke noe som er plagsomt egentlig.
Jeg har en stor gallestein liggende i galleblæra, som er for stor til å komme ut av seg selv. Har mindre plager med den på lavkarbokost enn høykarbokost :)
Jeg fikk gallesteinsanfall etter at jeg gikk ned mange kg på pulver for mange år siden. Har lest at man kan få gallestein etter plutselig stort vekttap. Etter ukene på pulver begynte jeg å spise et mer normalt kosthold og gallen tålte tydeligvis ikke det. Fikk langvarige og vonde anfall. Etter flere år med det og tabletter bestemte jeg meg for å fjerne galleblæra. Den ble tatt ut nå i desember. Å det er jeg glad for. Jeg fant aldri ut hva som kunne utløse anfallene. Fant ingen samenheng med fettrike måltider. Steinene ligger jo allerede i galleblæra og jeg tenker at det er litt tilfeldig når de blir med gallen ut.
Desverre for min del så ble det komplikasjoner under operasjonen, men føler meg bedre nå. Er likevell verdt den usikkerheten om når neste anfall kommer.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.