mandag17 sa for siden:
Er det sant at lavkarbo diett kan gå ut over konsentrasjon og hukommelse?? Noen som vet? Har hørt noen "rykter" om dette, men vet ikke hvor det stammer fra.
mandag17 sa for siden:
Er det sant at lavkarbo diett kan gå ut over konsentrasjon og hukommelse?? Noen som vet? Har hørt noen "rykter" om dette, men vet ikke hvor det stammer fra.
LenaBeatrice sa for siden:
Jeg opplever det, hvis jeg spiser for lite mat.
Men spiser jeg når jeg er sulten og spiser meg mett så er ikke det et problem.
Men at det skulle gå ut over hukommelsen av andre grunner, det er ikke et rykte jeg har hørt :-)
mandag17 sa for siden:
tror vennen min refererte til en artikkel i vg eller dagbladet. Blir litt bekymret da jeg (tilfeldig eller ikke) har hatt problemer med konsentrasjonen i det siste.
TrillTrall sa for siden:
Jeg tror ikke du skal stole så voldsomt på artikler fra VG eller Blabla når det gjelder lavkarbo...
-Cilia- sa for siden:
VG eller Dagbladet er ikke en ordentlig kilde i min bok. Om noen truer meg med "vitenskap" fra VG så får de lite annet enn himling med øynene til svar. Tilbake til temaet. I mine første uker på lavkarbo kjente jeg godt at hodet ikke klarte å følge helt med, jeg klarte ikke å konsentrere meg ordentlig. Dette var såpass mye at jeg dret meg skikkelig på en muntlig eksamen (dvs, det gikk egentlig kjempebra karaktermessig, men ikke bra NOK). Etter dette så jeg meg nødt til å ta pause i noen uker til eksamensperioden var ferdig. Har ikke merket noe til det samme etterpå, og hele greia kan jo bare ha vært en tilfeldighet :)
Rin sa for siden:
Jada, dagbladet eller vg hadde en sånn sjokkforside for ikke så lenge siden med "Lavkarbo skader hjernen!!!" i krigstyper. :rolleyes: Det er ikke så mye sannhet i det. Problemet med mange slike "tester" er at de bare går over en uke eller to, og det er jo veldig vanlig - og veldig naturlig - å være ganske pjusk i overgangsfasen. Det blir feil å dømme lavkarbokostholdet på grunn av hvordan man har det når man rett og slett har sukker/stivelse-abstinenser. :p
sidn sa for siden:
Heisann,
gjerne litt tidlig for min del å konkludere etter bare noen uker på dette, men min erfaring så langt er faktisk litt motsatt. Var litt uggen de første par dagene, men det har sikkert mest med sjokket det nye kostholdet hadde på kroppen å gjøre. Faktisk opplever jeg å være mye mer konsentrert og fokusert og mindre trøtt enn før. Har i mange år hatt en mistanke om at mye karbohydrater, særlig i form av brød, pasta osv ikke har vært helt optimalt for meg, men hadde ikke helt troen på at jeg kom til å klare å være uten. Er jo så glad i slik mat :) Men effekten av karboreduksjonen gjør savnet av slik mat mye mindre...
streber sa for siden:
Jeg hadde vansker med å konsentrere meg og tenke "klart" om jeg lå under 15 karber, økte med grønnsaker, etter det gikk det finfint! Dette tror jeg er svært individuelt og gjelder slett ikke alle. Mange her inne feks har jo levd på ketolyse i evigheter uten problemer:)Farlig kanjeg ikke tenke meg at det er å ligge lavt i karber, Vg og Dagblad ser ikke jeg heller på som seriøse kilder.:cool:
Kanutten sa for siden:
Jeg kan heller ikke være under 15... Da blir jeg megapusk...
streber sa for siden:
Ja, he he-helt merkelig hvordan det funker slik på oss og går fint for mange andre:)
Lissi80 sa for siden:
Jeg skal nok innrømme at jeg opplever dette fra tid til annen. Noen dager er jeg ikke helt med og kan "gå rundt meg selv flere ganger" til jeg plutselig kommer på hva det var jeg skulle gjøre ;) Jeg glemmer også fortere hvor jeg har lagt fra meg mobilen, veska og sånne småting. Men jeg er bare på tredje uka med lavkarbo, såå antar det stabiliserer seg etterhvert :)
Forsiden på dagbladet var forøvrig: "Lavkarbo gjør deg glemsk" ;)
mandag17 sa for siden:
Takk for fine svar. Skal prøve å eksperimentere litt med mengden karbohydrater. Kanskje noe i det at også dette er individuelt og at man må finne sin egen grense når det gjelder antall gram karbohydrater.... Har ikke lyst til å slutte (har holdt på i snart et halvt år) og ser jo vekttap og redusert psoriasis som veldig oppmuntrende tegn på at dette også er bra :)
arkine sa for siden:
sånn som du beskriver, var jeg på høykarbo
alexsandra sa for siden:
jeg er og blir et surre huet så jeg merker ikke forskjell:D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.