Spiste mye ribbe søndag i 3 tiden.
3 timer senere var jeg på trening og fikk plutselig ekstremt vondt i magen, rett ved solar plexus. Trodde det var refluks pga jeg har noe refluks.. Det ga seg etter 1/2 time.
Spiste mer ribbe til kvelds i 9 tiden.
Rett over kl 11 ble jeg akutt kvalm og ganske kraftige magesmerter igjen. Denne gang litt i mellom gulvet ogl itt ned på høyre side.
Det kom veldig brått og jeg ble bare dårligere.
Gikk på do og hadde veldig løs avf.
Sovnet tilslutt. Lå på sofaen på mandagen og var ganske bra mot kvelden igjen. Litt kvalm og litt vondt men ikke så ille som tidligere.
Våknet av å ha litt vondt i natt igjen men det ga seg.
I dag var avf litt løs og helt beige...
Kan det ha sammenheng med det høye fettinntaket fra ribben?
vet at når babyene er små, og de har lys beige-aktig avføring + får pupp, så er det ett pluss at avføringen har den fargen, da er det tegn på at man har nok fett i morsmelka :)))
Du har nok gallestein. Når du inntar mye fett begynner gallen og skulle tømme utt galle for å fordøye fettet. Har du da steiner i galleveiene får du smerter og blir dårlig. Det er en helt spesiell følelse du får når dette inntreffer. Smertene kan bli helt utholdelig. Det er mange som har havnet på sykehus med mistanke om hjerteinfarkt. Du kan også få betennelse i galleblæren. Gallestein er lett å se å se på ultralyd. Tradisjonell anbefaling hvis du har gallestein er å unngå fett. Jeg har gallestein, har vært fryktelig syk med kraftig betennelse - så infisert at de ikke kunne fjerne galleblæren. Etter det har prøvd lavkarbodiett og begynt sakte,men sikkert å tilføre mere fett i kosten. Nå går det helt greit. Men du bør nok unngå de helt store fettorgiene.:(
Har hatt forhøyet lever enzymer siden midten av november. De flatet ut ogbegynte å gå litt ned igjen i rom julen og har ikke tatt nye etter da.
Har hatt mye løsere avf gjerne grønnlig med noe ufordøyd mat siden jul, i perioder mer smerter enn normalt (uten at jeg har spist ting jeg ikke tåler..).
bruker fordøyelses enzymer fordi jeg bryter ned fett dårlig.. så jeg tok en god del av dem før måltidet på søndag.
Spiste en del ribbe o.l. rundt jul men opplevde ikke det da...
det er ikke nødvendigvis gallestein fordi om avføringen er gulaktig..når gallegangen blir blokkert blir avføringen mindre farget ja, men da blir den som regel mer hvit-aktig enn gul! Jeg fant dette på nettet:
"Er avføringen gul, rennende, fet og ekstremt illeluktende skal du kontakte lege. Det kan tyde på problem med bukspyttkjertelen, galleblære eller leveren, som normalt skal hjelpe kroppen å fordøye fettet vi spiser."
Der står det også dette:
"En hvit leirefarget avføring kan være et tegn på mangel på galle i avføringen, som i sin tur kan være et resultat av en stopp i gallepassasjen. Dette kan gi gulsott. Hvit avføring kan også være symptom på andre problemer så kontakt lege."
Som noen sa, det er lett å finne ut med ultralyd!:)
Be legen din om en henvisning til ultralyd abdomen så for t som mulig, så vet du i det minste hva det ikke er!
Periodevis forhøyede leververdier er også tegn på gallestein!
Kan det ha vært noe feil med ribba? Bare enda en tanke ...
Ellers er jo problemet med galleblæren dersom man spiser magert at den ikke får tømt seg tilstrekkelig, men det gjør den på et lavkarbokosthold med mer fett, og man kan få gallestein, og så er det lett å skylde på fettet, når det som egentlig skjer er at galleblæren får en kickstart til å begynne å fungere normalt igjen.
Mye magesjau ute og går om dagen, kan være så enkelt som det.
Eller som Photo skriver, kanskje ribba eller noe av tilbehøret ikke var helt bra?
Eller fettdiare som andre nevner. Har hatt det selv og det begynte med voldsome kramper som tilslutt endte i en voldsom eksplosjon på do, med uante mengder som kom ut og som hadde farge som min mor ville kalt barndomsminne, dvs lys, gulaktig greie
Trenger ikke å krisemaksimere med en gang, spesielt dersom dette er første (??) og kanksje siste gang det skjer. Selv om viskal ha en del fett i oss merker jeg at magen min er sterkt uenig i for mye av f.eks ribbe, det går bedre å blande meierismør/cocosa/olje og diverse i maten.
Er ikke første gabg med mageproblemer for å sidet sånn :(
Før tålte omtrent ikke fett eller karbohydrater. Jeg fordøyer ikke mat skikkelignog bruker enzym tabletter for det. Selv med enzymer må all mat kokes i minst 45 min. Koker jeg blomkål i 30 min får jeg forstoppelse og den kommer ufordøyd ut igjen. Etter å ha startet med pepsin, oxbile og noe annet tilskudd tåler jeg mer fett.
Er på scd kombinert med lav oksalat da jeg ikke tåler oksalater særlig bra. Legene har ikke funnet ut hva som er galt ognhar egentlig gitt meg opp fordi jeg følger ikke "boken" dems i forhold til IBD.
Det fprundrer meg ikke om det er gallestein fordi jeg har hatt tilsvarende type smerter før. Jeg får høre med legen neste gang jeg skal dit.
Frem til da så fortsetter jeg med kostholdetbslik jeg gjør nå ;)
Kokosolje og kylling fett tåler jeg bra men sliter mer med lammefett ;)
Jeg har også forhøyete leververdier, de kan konkurere med en gammel alkoholiker. Som noen skrev her, kan det henge sammen med gallestein og/eller insulinresistens både Hexeberg og Dahlquist omtaler dette i sine bøker. Og deres teori er at spiser man lite fett får man mer/lettere gallestein. Dahlquist anbefaler tilnærming til fettrik kost og hevder at dette kan gjøre at gallesteinen på sikt forsvinner.
Kjenner til den beigefargen, har hatt det nokre gongar siste vekene (køyrer ketose no). Men det var i kombinasjon med heilt OK mage og null vondt. (..og eg har hatt mykje problem med akuttrumpe, springing på do, og raufoss :o Just so you know.)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.