Er helt ny på denne diettern, og lurer på om det har noen betydning om man spiser ubegrenset med fett eller holder inntaket på et lavere totalt kalorinivå?
Går man saktere ned i vekt med et høyere fettinnhold? Forutsetter selvfølgelig at man holder seg på det nødvendige antall gram karbohydrater for å være i ketolyse..:confused:
Ja, fett skal/bør du spise mye av. Jeg må spise rundt 200 gram fett om dagen for å gå ned i vekt. Hvis jeg slurver med fettinntaket så står vekten stille en stund.
Folk går ned på høyproteinkurer med lite karbo og fett også. Jeg tror ikke det er lurt å spise grenseløst med fett om man vil ned i vekt. Hvorfor skal kroppen ta av det lagrede fettet om det har rikelig fra kosten? Fett er viktig fordi man ligger lavt på karbohydrater og trenger en av delene som energikilde. Overdrivelser gavner inegn.
Nå er nå ketolysekuren lagt opp sånn at man skal spise en del fett da. Hvor mye fett man spiser og fortsatt går ned i vekt med virker itl å være individuelt. I starten av ketolysekuren er det gjerne sånn at jo mer fett jo større blir forbrenning, men så må man justere seg etterhvert.
Rundt 15- 20 gram karbo pr dag (avhengig av kjønn) er jo ketolyse-regelen. Når det gjelder protein - hold deg til rundt 1 gram protein pr kg kroppsvekt. Fett bør da være 70-80% av dagens næringsinntak (fett har 9 kcal pr gram, protein og karbo har 4 kcal pr gram).
Siden du følger ketolyse regner jeg med du har boka? Det kan være greit å holde seg til oppskriftene der i starten, og så utforske litt selv etterhvert som du tilegner deg litt mer kunnskap.
Det er vanlig å være litt usikker i starten av en kostholdsendring - når det gjelder lavkarbo vil jeg også anbefale å spise så mye fett du føler går greit i starten - dette spesielt for å få i gang fettforbrenningen i kroppen din. Det er viktig å få inn tankegangen - og fri seg fra at fett er farlig. Så lenge du spiser så lite karbo som 15-20 gram vil du i teorien kunne spise så mye fett du vil uten problem. Spis når du er sulten - spis til du er komfortabel mett. Nå vil du kanskje oppleve at du IKKE er særlig sulten (etter de første 3-4 dagene ihvertfall) - og da må du huske på å spise ;)
Jeg synes INGEN nybegynnere på lavkarbo skal tenke på kcaloriinntaket!!! Spør heller igjen om du har gått 2-3 mnd på lavkarbo uten vektnedgang - så kan forumet hjelpe med å ta en gjennomgang av det du spiser.
Tilslutt - bruk boka som hører til retningen din! Det er masse å sette seg inn i - og en endring av kosthold tar tid (jeg har holdt på 1.5 år og har enda ting å lære det er jeg overbevist om!)
De diettene er jo dirkete helseskadelige (man kan få kaninsyke) og de som følger det er nogenlunde like sultne som om de går på sultedietter.
Spiser man mer fett så spiser man automatisk mindre proteiner. Slik er det hvertfall med meg. Kroppen er mett siden den har en sikker kilde til energi fra fett og du vil ikke føle sult før du må spise mer fett igjen.
Da er det bare å kjøre på med mer fett skjønner jeg! Hva spiser/drikker dere av fett ila en dag? Tenkte å beg med cocosa i kaffen, noen anbefalinger for hva mer jeg kan få i meg av fett? Er det mye med 1 Liten kartong fløte, litt seterrømme, masse ost ila en dag?
Man bør spise mye fett, men ikke mer enn man forbrenner. 65/30/5 fett/prot/karb er fin. Det er mye kalorier i fett, og alt over det kroppen klarer å forbrenne = mer kroppsfett. Så pass på..
Ikke etter den jeg følger.. protein skal være på 1g per lbs kroppsmasse uten fett. For å ikke miste muskelmasse. Med oppkarbing i helgene for å fylle opp glycogen lagrerne, men dere følger kanskje andre regler.
Vedkommende som spurte følger Ketolyse og da er det greit med svar som passer til retningen vedkommende følger. Feks null oppkarbing og mye fett :)
Man mister heller ikke muskelmasse på en ketogen diett, heller tvertimot.
Fortsatt ketogen diett vedkommende har som filosofi, på Ketolyse teller vi ikke kalorier før en event langvarig stillstand. Fint om du setter deg litt inn i kostholdsfilosofien som følges og gir svar som passer den :)
Ja si det du :) Når jeg gikk ned på det meste spiste jeg min 200 gr fett og lå på i allefall 3000 kcal pr dag. Og jeg er ikke særlig aktiv utover gåturer med hunden ;)
Kanskje denne tråden gir deg mer svar?
Ganske høyt, slik det skal være på Ketolyse ;)
Det beste av alt er at dette har gjort meg ikke bare mindre men også friskere! :D Men, vi spiser mindre proteiner enn hva du gjør... :)
Det har seg nå sånn da, at ett ketogent kosthold ikke teller kalorier, men karbohydrater.
Når man kutter karbohydrater fra kosten MÅ man spise mer fett, og når man ligger såpass lavt på karbene så havner vi i tilstanden ketose. For å kunne fungere henter kroppen energi fra fett, og denne prosessen er meget energikrevende i seg selv. Det vil at kroppen bruker fett for å brenne fett. Dermed må vi tilføre mer fett ellers stopper det opp. Studier viser at man kan spise opp til 7 ganger kalorimengden på en ketogen diett enn på en lavkaloridiett.
Jeg foreslår at du setter deg inn i dette FØR du uttaler deg om kalorimengder på en lavkarbodiett.
"Studier viser at man kan spise opp til 7 ganger kalorimengden på en ketogen diett enn på en lavkaloridiett." Eneste jeg har sett av slike studier er på rotter. Har du noe dokumentasjon på din påstand? Hvorfor skulle kroppen bruke av det lagrede fettet om det får rikelig fra kosten? Du kan unngå vektopgang pga av fettet ikke lagres i mangel på karbohydrater, men å gå ned i vekt er det de færreste som gjør hvis de overspiser lavkarbomat.
I forhold til anbefalt fordeling av næringsstoffer ligger du veldig skjevt. Du trener kanskje veldig mye? Og er ellers normalvektig? Da er forsåvidt 170 gram protein greit, kanskje litt høyt avhengig av hvor mye du veier, men lik mengde fett er rett og slett for lite med bare 20 gram karbo i tillegg. Husk at fettet skal erstatte energibehovet i kroppen din når du nå ikke får energi fra karbo.
DIN måte å gjøre det på vil jeg fraråde alle, spesielt nybegynnere fordi for stort proteininntak kan gjøre deg alvorlig syk! Oppkarbing i helgene er heller ikke for nybegynnere. Og så liten andel fett er ihvertfall ikke for nybegynnere!
Anbefaler alle som fremdeles lurer å lese seg litt mer opp. Boka "Bedre uten brød" av Lutz forklarer mye om hvorfor lavkarbo fungerer slik det gjør, og det nye magasinet VOF har mange utdypende artikler om lavkarbo-kosthold. (Sjekk www.vof.no eller Narvesen).
Jeg er heller ikke sikker på hva Ada-Emilie mener med overspising av fett eller lavkarbomat.
Det er vanskelig å spise for mye fett og man får fettdiare hvis man gjør det. Det er jo forsåvidt også en måte å kvitte seg med et overskudd av energi - men ikke å anbefale i lengden.
På lavkarbodietter som Atkins blir det gjerne skrevet at man kan "fråtse" i biff med bernaise og fete koteletter - eller at man kan spise "ubegrensede" mengder av fett og kjøtt bare det er null karber i det.
Det er jo en sannhet med modifikasjoner da det for de fleste vil stoppe opp av seg selv.
Jeg vet ikke hvordan det er for de som har en spiseforstyrrelse som f.eks ulvehunger/bulemi, men jeg vil tro at selv for de vil et LCHF-kosthold regulere seg inn til å spise det kroppen trenger etterhvert.
Hovedregelen er at man skal spise til man er passe mett. Og da må man spise sakte og ikke sluke maten. Dette må læres hvis man ikke kan det.
I slutten av artikkelen til link nr 1 står det:- Vi tror det er denne prosessen der leveren lager sukker som er enormt energikrevende, avslutter Lise Madsen.--Og det er ikke av fett leveren danner sukker. Det er protein!
Brunt fett i kroppen stimulerer fett(hvitt)-og karbohydratforbrenningen når det aktiviserers av omega 3 fra fisk og grønn te. Det hemmes av over-og underspising samt av overtrening..
Brunt fett har flere mitokondrier enn hvitt fett, og brukes til varmeproduksjon. Det er i nyere tid vist at voksne også har brunt fett, noe man tidligere trodde bare spedbarn hadde.
Et forskningsprosjekt fra i fjor viste at fiskeprotein kan gi økt antall brune fettceller, ved å aktivere UCP1. Ref: Presentert på ernæringskonferansen 2010 i Bergen.
Er riktig fordeling på den lavkorbo dieten jeg følger som tilsier 65/30/5 fett/protein/karbo. 170g fett gir 1550 kcal proteinet gir 680 kcal og karbo gir ca. 100 kcal som gir et passe kaloriunderskudd. Poenget med lavkarbo er at den skal bruke fett fra kroppsfett sammen med fett fra kosten. Hvis den får nok fett fra kostholdet så bruker den heller det da lettere tilgjenglig enn kroppsfettet. Veier(veide) foresten 87,5 kg på Lørdag når jeg begynte, veide 82 kg i dag tidlig. Mesteparten er væsketap selvfølgelig.
Proteininntaket på 170g er bare for lean body mass, altså kroppsvekten uten fett. Trener 4 dager i uka så må ha masse proteiner. Hadde 220g proteiner daglig før jeg begynte på dieten. At du kan bli syk av så lavt proteininntak er det dummeste jeg har hørt. Vil gjerne se en henvising til studie om at protein i det hele tatt kan være farlig. Protein som ikke blir brukt blir til fett som alt annet hvis du har et kalorioverskudd...
Jeg refererer i første omgang til artikkel fra siste VOF der Kwasniewski (optimal ernæring) sier at man bør spise maks 150 gram protein pr dag.
Hovedbakgrunnen for at jeg synes det er viktig å advare mot for mye proteiner er at det er mange nybegynnere her på forumet som IKKE er ekspert på egen kropp. Har man problemer med nyrene uten av man vet om det, vil for mye protein føre til alvorlig skade på nyrene om de blir overbelastet. Jeg vil ihvertfall ikke være den som her på dette forumet gir informasjon som kan føre til skade på andre mennesker. Jeg håper du forstår at DIN situasjon ikke nødvendigvis er sammenliknbar med alle de som i mange år har vært overvektige, ikke klart å trene og endelig har søkt og funnet dette forumet som hjelp til å gå ned i vekt. Du må spise som du vil - men jeg kan ikke akseptere at du anbefaler de store mengdene med protein som en generell anbefaling. Da er det bedre - etter min mening - at vi forholder oss til forskere som har forsket på dette i mange år - og deres anbefalinger.
Jeg trener også 3-4 ganger i uka, særs tung styrke - men det kunne ikke falle meg inn å spise så mye proteiner - av den grunn at jeg VET ikke om nyrene mine vil takle den belastningen. :)
Nå er kanskje du litt mer redd for proteiner enn folk generelt også, tenker jeg, Nerthus. Dessuten har de færreste nyreproblemer og alle må tilpasse kostholdsråd egen kropp.
Så lenge det er generelle anbefalinger på et åpent forum er det greit å følge anbefalingene de respektive opphavsmenn til de ulikelavkarboretningene gir, både mtp mengde proteiner og ikke minst fett :)
Det må nok et vesentlig høyere proteininntak til før det blir aktuelt å tenke på problemer med nyrene. Det er ikke funnet noen negative følger av et proteininntak på 3g per kg kroppsvekt.
Nå betyr ikke dette at det er nødvendig med et så høyt inntak, men for at det skal bli farlig må man nok vesentlig høyere!
Ja det er nok veldig greit, men når noen har valgt en retning regner man med at de også ha funnet ut retningslinjene for den dietten de har valgt. Kjedelig er det om alle skal si presis det samme her inne, som en sekt uten hjernesirkulasjon. Det er ingen fasit på noe av dette og det er svært mange teorier. Og det er nok en del som er interessert i å høre litt mer enn det som strengt tatt er ifølge boka. Ikke alle er redd for å gå utenfor A4 og ingen er slave av noe av det som blir skrevet her inne av oss kostinteresserte. Om man ønsker å vite hva Torkil, Fedon eller en annen sier om noe kan de presisere det eller google det, for den saks skyld. Du kan skrive trygt innenfor boksen selv. Hva andre gjør er opp til dem.
Nerthus: Denne studien, gjort på idrettsutøvere, viser at det ikke er noen negative effekter av proteininntak på 2,8g/kg.
Poortmans JR and Dellalieux O. Do regular high protein diets have potential health risk on kidney function in athletes? Int J sports nutr exerc metab (2000)
På IDRETTSUTØVERE ja :) Jeg sier ikke at det ikke kan være "ok" med større proteininntak i spesielle tilfeller (jeg er ingen idrettsutøver, og frekventerer ikke disse sær-fora i særlig grad så jeg vet ikke) - men dette er ikke et forum for atleter spesielt (selv om jeg vet vi har noen av de her inne også) - derimot for helt vanlige mennesker, hvorpå mange kanskje ikke har trent særlig i det hele tatt. De er ferske i lavkarbo-faget, selv om de har lang erfaring i diett-faget - og jeg står fremdeles på at vi skal være veldig forsiktige med å gjøre gyldig for ALLE det som er greit for idrettsutøvere. Om det så gjør meg "sær" og "redd" og "spesielt opptatt av å ikke gi råd som kan skade" - vel - det får så være :)
Studerer ernæring og driver idrett selv, så finner alt sånt ganske interessant. Jeg er veldig enig med deg i at et så høyt proteininntak ikke er noe å anbefale for folk flest. For det første så er det dyrt å skulle spise så mye protein. For det andre så er det ingen som har behov for så mye protein.
Men at det er farlig dersom inntaket ligger i dette området, har jeg heller ingen tro på :)
Får man i seg for mye protein uten å trenge det til muskeloppbygging eller til varme/energi blir det vel omdannet og lagret som fett, eller hva? Og det er jo ikke så morsomt.
Får man i seg mer fett enn man klarer å forbrenne i løpet av en dag, så vil den overflødige energien lagres som kroppsfett også.
Protein er det næringsemnet som metter best per kalori, og det skal mye til å overspise på protein, i likhet med at det skal mye til å overspise på fett.
Karbohydrater påvirker hormonbalansen på en helt annen måte, og derav sultfølelsen, og dette gjør det mye lettere å overspise på karbohydrater.
Vil overflødig fett i maten virkelig lagres på kroppen? Går det ikke ut stort sett med avføring - mener at fett-diare er vanlig ved altfor stort fettinntak? Jeg tenker da siden vi ikke spiser karbo og ikke har særlig insulinproduksjon? Lurer :)
Kroppen bruker fett til mer enn ren brensel. Det også går fett til mange organer, som hjerte, hjerne, hud og så videre. Mange har sikkert merket at de har fått blankere hår og mindre tørr hud etter å ha gått fra magert til fettrik mat.
Hvor har du det fra? Så lenge du spiser 15-20 gr karbohydrater om dagen så vil det ikke være særlig muligheter til fettlagring, ettersom mengde blodsukker og insulin går ned.
Jeg har spist jevnt over 70-90% fett, og har gått ned godt over tjue kilo, og jeg er ikke akkurat et unikt eksempel. Du nevner selv at fett har over dobbelt så mye energi enn karbohydrater og proteiner, dermed vil de fleste over tid regulere ned inntaket, og det totale kaloriinntaket blir som regel ikke så høyt som man skulle tro. Det er ikke bare snakk om å fylle magesekken med en viss mengde mat, men også å mate cellene.
Og som Charlott skriver over her, det er viktig at dere ser hvilket underforum dere er på, og hvilken filosofi trådstarter har i boksen sin før dere begynner å svare! Dette er f.eks ketolyseunderforumet, da svarer man ut fra ketolyse. Ferdig arbeid!
Ikke direkte. Dette kan jeg egentlig for lite om, men rent fett fra maten kan ikke lagres i fettcellene, det er en temmelig avansert prosess, men det koker i alle fall ned til at det må frigjøres fettsyrer for at disse skal komme på innsiden av fettcellene, og (noen må gjerne arrestere meg, om jeg formulerer meg feli) igjen må det sukker i blodet til for at disse skal transporteres inn, og IGJEN må man ha nok insulin i blodet for at de i det hele tatt skal finne veien. Uten mulighet for å lagre fett i cellene pga normalisert blodsukker- og insulinnivå gjør at fettet i blodet blir brukt til andre ting. I motsatt tilfelle snakker vi da om sulting på cellenivå, om man spiser både masse karbo og masse fett vil kroppen lagre for alt den er god for, og lite næring finner veien dit den skal, som til andre celler enn fettcellene.
Jeg orker ikke quote i vei og om jeg repeterer det noen allerede har sagt så beklager jeg. Her kommer mine tolkninger av hvordan dette funker. Jeg har godt med fartstid (div år) her inne.
Dere som har mye å ta av (10+) i forhold til midtskips BMI (22) kan trygt pælme på med fett og proteiner (man mister litt apetitt, det øker vektnedgangen. Derfor skal man bli venn med apetitten sin og høre etter). "Problemet" er at kroppen styrer mot en sunn BMI innen 22-24-området med en slik diett. Har man mye å miste er dette helt topp!!!
De som ønsker å gå ned ytterligere kan ikke gjøre dette på samme måte. Derunder ada-emilie sin argumentasjon slik jeg har fortstått henne (fra andre tråder).
I sum:
Skal du bli sunn: kjør på med fett og proteiner, kutt karbo
Er du sunn og vil bli veldig tynn (
Her skal jeg passe meg for å være for bastant i uttalelsene, siden jeg ikke er helt sikker. Dette er hentet fra et fag vi hadde i høst.
Fettsyrene pakkes i kylomikroner, som er et lipoprotein, og fraktes i lymfeårene til målcellene (fettceller) og til leveren.
Fra leveren vil fettsyrene pakkes i VLDL-molekyler, som frakter dem videre i blodårene til målcellene, som kan være alle cellene i kroppen (også fettceller).
Utenpå målcellene sitter et enzym som heter LPL, som står for lipoprotein lipase. Dette enzymet frigjør fettsyrene fra lipoproteinene (kylomikroner, VLDL, LDL, HDL) slik at de kan taes opp i cellene.
Fra kylomikronene i lymfeårene kan hvertfall fettsyrer taes opp i fettcellene direkte. Hvorvidt dette er mulig fra VLDL i blodårene er jeg veldig usikker på.
Under normale omstendigheter vil nesten 100% av næringsstoffene taes opp i tarmen. Dette med fettdiaré kan ha noe med veldig stort fettinntak på en gang å gjøre. Hvertfall ser jeg for meg det at dersom det tilføres mer fett enn kroppen klarer å håndtere, kan noe av det gå rett gjennom systemet, og resultere i fettdiaré :)
En annen ting som gjør det vanskelig å legge på seg av å spise mye fett, er at det kan se ut som hele metabolismen øker, spesielt varmeproduksjonen. Altså forbrenner man mer på et slikt kosthold enn ved høy-karbo.
Metthetsfølelsen man får av et noenlunde høyt proteininntak vil begrense hvor mye man spiser til hvert måltid.
Fett i kosten undertrykker sultsignaler, slik at det går lenger tid før man blir sulten igjen.
Totalt fører dette til et lavere kaloriinntak dersom man spiser etter kroppens egne signaler.
Bare å komme med konstruktive innspill på dette innlegget, jeg skal ikke påstå hardnakket at alt dette er 100% riktig, men utifra det jeg har lært på studiet samt litt logikk/fornuft, så tror jeg ikke dette er så langt ifra sannheten :)
Jeg vil bare skyte inn at det snakkes om og om igjen om at man ikke kan legge på seg av mye fett, men de fleste her inne vil vel ikke beholde vekta, men gå ned, eller hva?:)
De fleste her inne har nok et ønske om det... men tror (håper) vi også er endel her som lever lavkarbo av andre grunner enn vektreduksjon :) God helse (nå og i fremtiden) er vel det alle ønsker :) Uansett om det innebærer at man må ned i vekt eller ikke. Det hadde vært synd om alle som levde lavkarbo kun gjorde det pga vektnedgang. Uansett vekt har nok de fleste godt av det :)
1 kartong fløte er i overkant mykje, etter mi meining. Da har du i underkant av 9g kh frå fløten aleine, og det syns eg vert litt ubalansert, og dessutan ser det ut til at mjølkeprotein kan gi større insulinrespons enn ein del anna protein, så du burde kanskje begrense akkurat fløten littegranne. Men litt fløte og rømme går jo bra for dei fleste.
Ikke alle slike dietter er helsefarlige,jeg spiser mye protein og mindre fett.Ca 30-50 karber daglig.Kaloriinntaket nå er ca 1300-1500 kcal,litt høyere når jeg trener.Jeg føler ikke sult. Det er ikke helsefarlig.Psmf kuren er helsefarlig over lengre tid.Det er jo ekstremkur.:)
Har ikke så mye å komme med her, men var så mye interessant her, at jeg må bare snike meg inn å abonnere på innleggene....
Men tar av meg hatten, for hva dere kan :eek: Helt IMPONERENDE!!!! Tenk om jeg bare lærer meg halvparten av dette :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.