Diwa sa for siden:
Hvordan olje bruker dere i maten?
Diwa sa for siden:
Hvordan olje bruker dere i maten?
Kitt sa for siden:
Mange har mye meninger om akkurat dette. Her er et flott innlegg Nille skrev en gang for lenge siden:
<strong>Sv: Hva er egentlig forskjellen? (oljespørsmål)</strong>
Forskjellen ? Forskjellen er pris og kvalitet. Dette henger nøye sammen når det gjelder oljer. Det finnes ikke mange billige oljer som smaker godt. Men det er jo som alltid "smak og behag"....
Du får stort sett hva du betaler for. Du kan bruke extra virgin til steking, men bare på lav varme. Det skal ikke ryke av den.
Jeg har "funnet" Oliviero butikken med sine oljer og er storfornøyd med dem. De er ikke ille dyre heller. De jeg liker best fra den butikken:
Som allround olje bruker jeg Huile d´Olive som er kaldpresset extra virgin fra Hellas (Matinea & Avia). Denne kan brukes til steking på svak varme enten alene eller 50/50 med meierismør. Nøytral og mild smak. Om jeg ikke har MCT bruker jeg den i smoothies. Til salat bruker jeg den over som basis om jeg lager urteolje(r) eller hvitløksolje.
Men Olivieri sin basilikum olje er virkelig god. De har også en sitronolje som er fantastisk til fisk. For ikke å glemme trøffeloljen som er knallgod til eggeretter.
Til steking bruke jeg enten meierismør alene eller Cocosa Pure alene - eller 50/50 av hver, - eller olivenoljen over. Men jeg har også funnet ut at et firma som heter Olivado har en veldig god avocado olje. Den tåler litt høyere temperatur enn andre oljer (utenom kokosolje).
Smaken er som baken sies det. Husker et innlegg fra MHM ang en test på oljer. Og så fant jeg det pinadø og ! Her er det mye nyttig info:
[INDENT] Opprinnelig lagt inn av MHM
Kom over en morsom artikkel på flere sider i KK (nr 12 2004). Det var et sammensatt smakspanel (flest kokker) som skulle teste ulike olivenoljer man får kjøpt på butikken. Alle oljene er xtra virgin! Pris, flaske, holdbarhet, lukt og smak ble vurdert.
Best i test:
Nummer to i test:
Orker ikke skrive opp alle de som lå i middelskiktet.
Tapere i testen, som alle fikk terningkast 1:
Karakteristikker om disse taperne var: "harskt, surt, helt forferdelig vondt, kjemisk, rustikk taverna og båtolje, minner om dårlig urinprøve, bitter og ekkel, maling, lukter som det grå limet vi brukte i forminga"
Såååååå, konklusjonen er: Hvis du ikke liker olivenolje - prøv igjen! Prøv vinneren i denne testen, den ER god! Xtra virgin er altså ikke nok - man må finne de gode og litt dyre merkene.
[/INDENT]
Og hvorfor kaldpresset ? Igjen har MHM - Fedoneksperten vår - perfekt svar :
[INDENT] Opprinnelig lagt inn av MHM
Vi får rimelig unyanserte råd fra våre ernæringsmyndigheter: "Bruk olje!" er hva vi får høre. Men de sier ikke at noen oljer er helseFREMMENDE mens andre er direkte UHELDIGE for vår helse. Og vi får ikke informasjon om at vi ikke bør steke i oljene (da er sjansen stor for at vi ødelegger oljen selv).
Maisolje, solsikkeolje og soyaolje bør HIVES, av fire ulike grunner:
Desverre så drar denne lista med seg majones, kaviar og majonessalater i dragsuget.... :rolleyes:
Olivenolje, rapsolje, avokadoolje og makadamiaolje inneholder mye enumettet fett som er positivt for fettforbrenning, ledd, hud m.m.
Linfrøolje, valnøttolje og tran inneholder mye omega-3, og er meget varmeustabile. Bør brukes som kosttilskudd, eller over salat.
Kokosolje (Cocosa) er den oljen med mest mettet fett, noe som er gunstig ved varmebehandling av mat.
På etiketten av alle oljene MÅ det stå kaldpresset eller xtra virgin, for at de skal være sunne.
Litt komplisert? Ehhh, ja. Men man trenger jo ikke huske hva alle disse omega-ene er for noe, bare man husker hva som er sunt og usunt... :cool:
[/INDENT]
TrillTrall sa for siden:
Jeg har funnet ut at oljer er kjempevanskelig så jeg holder meg til rapsolje og olivenolje (extra virgin står det i alle fall på flaska). Steker jeg noe så steker jeg det i smør eller bremykt (som består av 70% smør + 30% rapsolje). På salater bruker jeg gjerne oljen fra fetaost-glasset, det er vel rapsolje såvidt jeg husker.
ada-emilie sa for siden:
Jeg steker med rapsolje fra spruteflaske. Har brukt cocosa tidligere. Smør går fint an å bruke fordi den tåler høye temperaturer. MCT olje er det uenighet om bør brukes til steking. Den bør for sikkerhets skyld brukes kun på lavere eller middels temperaturer, tenker jeg. Før jeg vet mer om det venter jeg med å kjøpe det. Over salat, magert kjøtt, mager fisk eller mager ost bruker jeg kaldpressede oljer av valnøtter helst,den smaker best,linfrøolje (smaker ikke mye godt men har en del omega 3) eller mer billigere varianter som solsikke (er mulig å få tak i kaldpresset) eller sesamolje. Tistelolje smaker fælt. Jeg kastet min forrige flaske av den. Istedenfor å bruke kald olje i salat bruker jeg vanligvis most avokado istedet. Så det blir to ganger dgl med 5 ml olje over ost eller kjøtt/fisk.
trio sa for siden:
Hei Ada-Emilie! Lurte på om du har noen link på dette? :) Vil gjerne ha pålitelig info om MCT, men har ikke hatt noen supersuksess med googlingen...
ada-emilie sa for siden:
Hei. Jeg anbefaler deg å søke på engelsk. Noen steder står det at den egner seg til steking, andre steder at den ikke gjør det. Her f.ekshttp://www.alphahealth.ca/MCT-Oil.html Jeg vil ikke bruke den til steking. Baking er noe annet.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.