< Tilbake til oversikten

Knallgode hamburgerbrød

#1

marjusen sa for siden:

Kom over disse her om dagen. Disse er utrolig gode.

Kilde:
lchf-bloggen.blogspot.com/2010/07/burgere.html

2 burgerbrød:

1 dl sesamfrø - finmales i blender (VIktig å velge de UTEN skall, disse har minst KH)
1 dl revet ost
2 små egg
1 ts bakepulver
1 liten ss fiberhusk
litt salt
litt sukrin / splenda
litt ekstra sesamfrø


Bland alle ingrediensene i en blender. Juster eventuelt røra med litt fløte hvis den blir for tykk. Legg røra i to passe store (burgerbrødstørrelse) klatter på bakepapir. Pynt med sesamfrø og stek på 175 grader i ca 20 minutter.


#2

Nero sa for siden:

Disse må prøves, stoler på deg - elsker lasagnen du har lagt ut her :)


#3

LiMe sa for siden:

Jeg har prøvd, og de ble veldig gode. Men finmalte ikke sesamfrøene på forhånd, bare blanda alt med stavmikser. Det gikk fint. Disse egner seg bra som fine frokostbrød også (hadde ett til overs som jeg spiste til frokosten dagen etter).


#4

Nerthus sa for siden:

Disse anbefales!!! Ble knallgode og perfekt til lavkarbo-burgern ;) Passe harde så de gjør jobben med at man kan spise burgeren med hendene og ikke med kniv og gaffel. Sikkert også perfekt til frokostbrød :)

Lett og lage også!


#5

LilleMill sa for siden:

Dette blir middagen i morgen :heia:


#6

Supera sa for siden:

Oooh, det hørtes herlig ut!


#7

Furine sa for siden:

Vart inspirert og laga desse til middag i dag, med god kjøtdeig frå slaktaren på hjørnet. Nam! :sikle:


#8

Lissi80 sa for siden:

Ååååå, nam :) Dette var helt fantastisk :) Har hatt hamburger til middag idag etter denne oppskriften fra HCLF bloggen. De blei supergode og jeg blei nesten irritert når jeg var mett etter en ;)


#9

LilleMill sa for siden:

Ups, stekte på 200 grader i 20 minutter jeg. Ble ganske mørke under. Men de smaker nok godt for det :)


#10

Supera sa for siden:

Hadde akkurat disse til middag. Mmm, det ble bra! Den eneste feilen var de hjemmelagede hamburgerne mine som ble aaalt for høye. Det ble visst store kjøttkaker i stedet. Men godt smakte det, selv om det ble litt for høyt til å gape over.


#11

Nerthus sa for siden:

Det skjedde meg også! I tillegg ble det litt lite burger i kantene...Neste gang blir det flatbanka burger istedet ;)


#12

Supera sa for siden:

Jepp, paddeflat!


#13

Lissi80 sa for siden:

Jeg trykket mine litt flate før steking jeg :) Klattt de på bkepapir og trykket de utover til str på burgeren jeg stekte.. d ble vel litt over 1 cm høye på stekebrettet før steking. de hevet seg litt, men ikke veldig mye..Synes de ble perfekte og jeg har planer om en hamburgermiddag snart igjen :)


#14

sistegang sa for siden:

Disse var gode, blir flere av disse


#15

2011-slank? sa for siden:

Oi. Dette må prøvest:)
Er det noen som vet hvor mange karb det er i brøda?


#16

Supera sa for siden:

2 burgerbrød:
1 dl sesamfrø = 8,4 med skall og 3,4 uten skall
1 dl revet ost = 0
2 små egg = 0,3
1 ts bakepulver = 1,0
1 liten ss fiberhusk = 0
litt salt = 0
litt sukrin / splenda = 0
litt ekstra sesamfrø

Med skall: 9,7 delt på to blir 4,85 per hamburgerbrød (pluss bittelitt sesamfrø oppå).
Uten skall: 4,7 delt på to blir 2,35 per hamburgerbrød (pluss bittelitt sesamfrø oppå).


#17

marjusen sa for siden:

Det er IKKE 8,4 kh i sesamfrø. Men du MÅ velge dem UTEN skall. Dem MED skall har 8,4, mens de UTEN skall har 3,38. Dette er pr desiliter altså.
Pr 100 gram er det følgene:
UTEN skall: 4,5
MED skall: 11,2

Det blir altså 4,7 i hele deigen, eller 2,35 pr stk om du lager dem like store:)

Marius

EDIT: Fint om du endrer innlegget ditt med riktig, bare så det ikke er noen som leser ditt innlegg og får feil info;)


#18

nellie sa for siden:

Du skriver jo ikke i oppskriften din at du bruker de uten... Så da er det vel ikke FEIL det Aeryth har regnet ut.. Er vel like sannsynlig at folk velger sesamfrø med skall når de ser "sesamfrø" som at de velger de uten...

Så du bør kanskje presisere at du bruker de uten da, hvis det er veldig viktig for deg at tallene er helt riktige:)


#19

Charlott sa for siden:

Slike ting må presiseres i oppskrifta vettø! :)


#20

marjusen sa for siden:

Jepps, beklager det. Skal spesifisere det i oppskriften nuh.
Jeg kopierte bare oppskriften fra ett annet nettsted.


#21

marjusen sa for siden:

Det er jo ikke vitkig for meg at tallene er riktige, det er viktig for meg at folk som har en kvote på kh får vite de riktige.

Men tar selvkritikk for at jeg ikke presiserte at det er uten skall i oppskrifta:)

PS! Har sett deg debattere ofte i det siste, og du har en tendens til å bruke veldig krasse og unødvendige ord som skaper negativitet.
Mulig du ikke tenker over det selv, men bare tipser deg om å lese over det du skriver engang til:)


#22

Supera sa for siden:

Oi, var det så stor forskjell? Den eneste varianten jeg fant i butikken her (Mega) var sesamfrø MED skall. Er det vanlig å finne pakker med sesamfrø uten skall?


#23

nellie sa for siden:

Takk for tipset du;)
Heldigvis så er jeg ikke på detta forumet for å få venner og for å løpe i blomsterenga, så jeg kommer nok til å fortsette å si ting som de er og ikke pakke alt inn i tretten pakker sukker. Hvis du ikke tåler det så finnes det en ignorefunksjon her:)


#24

otika sa for siden:

Hvor får jeg tak i de som er uten skall ? kiwi og mega har bare med og da blir baksten så mørk på farge (skremmer unga på flatmark) og jeg vil helst ikke ha så mye KH :rolleyes:


#25

marjusen sa for siden:

Spøker du, eller?


#26

nellie sa for siden:

Hvorfor skulle jeg spøke? Dette er bare et forum vettu Marius, det er ikke det virkelige livet. Og hvis folk ikke tåler hvordan jeg snakker og hvis det er så forferdelig som du sier, så er det enkelt og greit bare til å blokkere meg så de ikke ser hva jeg sier.


#27

marjusen sa for siden:

Her jeg bor selger dem sesam frø uten skall overalt. værtfall rema, ica og kiwi. Det er møllerens jeg bruker. sånn pose.

står sesamfrø uten skall på pakken:)


#28

marjusen sa for siden:

ååååwi :) tydeligvis noen som ikke har hørt om folkeskikk


#29

nellie sa for siden:

Ja, jeg er en skikkelig dårlig oppdratt en:)


#30

nellie sa for siden:

Det er forresten lurt å rapportere de innleggene man finner støtende:)


#31

otika sa for siden:

Tusen takk :) da får jeg ta meg en lengre kjøretur


#32

2011-slank? sa for siden:

Tusen takk:)


#33

2011-slank? sa for siden:

Hadde heldigvis typen uten skall i skapet:)


#34

senorita sa for siden:

Morsomt Å si at et forum ikke er virkelig liv. Det er da virkelige mennesker her med virkelige fØleser... selv om man ikke ser dem.... =) men jeg syns ikke nelli er noe krassere enn marjusen sÅ.. =)


#35

Zillah sa for siden:

... :_oy:


#36

LiMe sa for siden:

Deigen funker fint som pizzabunn også! Litt vanskelig å smøre den ut (på bakepapir), men det hjelper med kaldt vann på slikkepotten. Stekte den litt (ca. 10. min.) før jeg hadde på fyllet og stekte videre til osten var smelta.


#37

marjusen sa for siden:

ble den sprø?


#38

Zillah sa for siden:

Mine hamburgarbrød blei nesten som pizzabunn heilt av seg sjølv, da dei flaut utover.
Neste gang må eg kanskje ta berre eitt egg, så det blir meire "deig" enn "røre".


#39

marjusen sa for siden:

ett lite tips er å la den stå 15-20 min å svelle. Da trekker fiberhusken veske og deigen blir lettere å jobbe med. Blir den for våt ta mer fiberhusk oppi


#40

Zillah sa for siden:

Det var lurt. Skriv meg det bak øret :)


#41

Nerthus sa for siden:

Må svelle ja - lurte jeg også når det var ferdigmikset... hmmm det var bløtt! Snudde meg litt rundt og ordnet med andre ting og da når jeg snudde meg tilbake var konsistensen purrrfect :)


#42

Jabba sa for siden:

Disse prøver jeg meg på nå.....


#43

pullido sa for siden:

Disse ble utmerket, brukte dem til kyllingkarbonader i går!


#44

Jabba sa for siden:

Enig - jeg synes også disse ble gode!


#45

mallilen sa for siden:

Jeg syntes de ble rimelig ålreite forrigedagen, men justerte den litt til dagens burgere:
3/4 dl sesamfrø
1/4 dl solsikkekjerner
100 g smøreost (latskapen tok meg, så jeg gadd rett og slett ikke rive ost idag :p)
1 ss kruskakli (jeg er tom for fiberhusk, og "løselige fiber" fungerer bare ikke på samme måten)
Resten som vanlig.

Lot den svelle, og blåste i at den ble i tynneste laget. Helte røra i panna,og inn i ovnen med den, mens jeg krysset fingre ;)

Den ble bra denne varianten også. Litt mildere i smaken enn originaloppskriften. Jeg synes sesamfrø smaker litt beskt, og ved å bytte ut litt av dem med solsikke ble smaken altså mild og fin. Hevet seg ganske så bra også, men ville nok blitt noe høyere om røra var fastere. Neste gang blir det å bruke fiberhusken for å få konsistensen og høyden riktig.

Tror egentlig at "min" variant passer brukbart som pizzabunn, da den nok ville blitt "skall-sprø" om den hadde fått steke litt lenger.


#46

Tunrida sa for siden:

Gleder meg til å prøve :D


#47

otika sa for siden:

Beste hamburgerbrødene jeg har smakt :p nå står det 2 i ovnen for jeg har kjøpt skikkelige burgere i Sverige :D de jeg lager selv blir alltid som små kjøttkaker :rolleyes:


#48

otika sa for siden:

Første gangen jeg lagde disse gadd jeg ikke rive ost og det var dumt,for de ble veldig tørre,nå brukte jeg ost og spedde ut med litt fløte,og de smakte AKKURAT som vanlige hamburgerbrød :D store blir de også,så jeg orker (dessverre) bare 1 :lol: men da har jeg 1 til frokost i dag...

Trur jeg skal lage flere i dag men litt mindre størrelse og bruke dem som polarbrød :p


#49

Kozemor sa for siden:

HVor tykk/tynn skal røra være :S


#50

Jabba sa for siden:

Min røre bla ganske tykk.....den skal være såpass fast at den ikke renner utover og blir til en pannekake....


#51

tara67 sa for siden:

Disse må prøves :-)


#52

sistegang sa for siden:

Løfter denne fram, så flere oppdager oppskrifta. De er virkelig gode.:)


#53

frøken sa for siden:

Har en pakke sesamfrø fra mølleren i skuffen, men det står ingenting på pakka om det er med eller uten skall. Inneholder 4,5 karber, så da er det kanskje uten skall?


#54

Mellon sa for siden:

Elsker burgere. Noterer oppskriften bak øre, må testes


#55

Supah sa for siden:

Ja, de er uten skall :)


#56

Labomba sa for siden:

De så jo fristende ut. Må prøve dem på mandag når det skal grilles igjen. :p


#57

frkprym sa for siden:

Veldig gode, har akkurat bakt de for å spise som rundstykker, med hamburer inni hadde det vært perfekt!

Lite spørsmål: jeg har alltid "malt" sesamfrøene med stavmikserens kvern. Blir ganske finmalt, men er jo fortsatt ikke helt som mel. Noen som vet hvordan jeg kan få mel-konsistens? Går sesamfrø feks i en mandelkvern (har ikke en sånn, så jeg vet ikke helt hvordan den fungerer)...:confused:


#58

Pøsh sa for siden:

Nå lærte jeg noe nytt om sesamfrø. Jeg har uten skall, men er likevel 9g karbo i den.
Skal lese på pakken neste gang jeg kjøper!


#59

Yonah sa for siden:

Spennende oppskrift,den må jeg prøve.

Marjusen, hvor nye veier eggene du bruker? Jeg spør fordi mine høns legger så store egg, så jeg lurer på on jeg kanskje må ta et egg fra en dverghøne sammen med et stort. Hadde blitt glad om noen kunne veie eggene de bruker. Kjipt å få for flytende røre.


#60

silje21 sa for siden:

første forsøk i ovnen nå, ser spennende ut :D


#61

Sivensvans sa for siden:

Lagde disse i går - det ble kjempesuksess! Takk for super oppskrift! Skulle ønske jeg hadde tatt bilde av hamburgeren min i går - den så virkelig god ut, og det var den også....med masse salat, litt løk, litt tomat, agurk..ja, det blir ikke siste gang jeg lager dette.

Hamburgerbrødene kan man jo også bruke til så mangt - pitabrød feks, eller bare som rundstykker - og, de er veldig lettvinte å lage!


#62

lille_trille sa for siden:

Sikkert super oppskrift, men er ikke så glad i sesamfrø. Har noen prøvd å erstatte dette? Med solsikkefrø for exempel?


#63

Sprettball sa for siden:

Knallsuksess hjemme hos oss!

Takk :)


#64

bojose sa for siden:

På de pakkene med sesamfrø uten skall som fins på butikkene her, er det 9g kh/100g. Finner ikke noe annet jeg .
Hamburgerbrødene var veldig gode ;)


#65

fjt sa for siden:

Testet desse i dag men syns personlig at det ble no harskt/beiskt på smak.. Kan være at smaksløkene mine ikke er venner med sesamfrø ELLER at mine tilpasninger pga tilgjengelighet i skapet har gjort mye med smaken..

Byttet ut fiberhusk med kruskakli og tilsatt ikke fløte. Konsistensen og utseende ble bra riktig nok.. Kanskje en idé å mikse sesam og solsikke neste gang som en annen her hadde gjort..

Tips?


#66

Nerthus sa for siden:

Tipset mitt er at du forsøker en gang etter oppskriften før du gjør personlige endringer :)

Kruskakli og fiberhusk er ikke det samme i det hele tatt, og har heller ikke samme funksjon/effekt og kan godt være årsak til at det ble litt snedig smak.


#67

ostebit sa for siden:

Noen som har forsøkt å fryse disse?


#68

Nerthus sa for siden:

Nei, men det burde gå greit. Mulig de kan bli litt tørre? Kanskje halvsteke og så fryse etter avkjølt?


#69

Soff sa for siden:

Mmmm.. Lagde disse idag, men endret oppskriften litt utifra hva jeg hadde!

Ble slik:
2dl sesamfrø
1dl linfrø
200g philadelphia light
5 medium egg
2 store ss fiberhusk
litt søtning
litt salt

Blandet alt med stavmikser, lot dem svelle, dyttet dem utover med gaffel ogtoppet dem med oregano og havsalt. Stekte til gyldne.

Ble 6 STORE hamburgerbrød som smakte kjempegodt!
Mine fikk 3,3 KH per brød, men de er digre. Kunne lett ha laget 8 istedet :)
23g fett.
76g protein.
337 Kcal.

Dette skal brukes til både pizzabunn, som rundstykker og som hamburgerbrød fremover! Takk for herlig oppskrift :)


#70

timich sa for siden:

Samme her også. Så om man teller karber kan det nok være lurt å ta utgangspunkt i 9g uansett...



#72

Tone-G sa for siden:

Disse ser gode ut! :)



#74

molsen sa for siden:

Hands down, beste burgerbrød/pølsebrød/rundstykker ever! Som de fleste lavkarbobrød (les: oopsie rolls) smaker de litt egg når de er nystekte, men en time på benken, så er det akkurat som vanlige rundtykker, uten noe hint av egg. Fantastisk! Og trenger ikke masse rarieteter heller, bare man har fiberhusk og sesamfrø. Akkurat nå står det 10 rundstykker til i ovnen, etter burger til middag, blir det rundstykker til frokost, og resten fryses. Anbefalt på det sterkeste :)

tilleggsinfo: de er helt supre å fryse, og tiner etter et halvt minutt i mikro uten å bli tørr :)


#75

imfluffy87 sa for siden:

akkurat tatt ut av ovnen og ligger nå på rista for å kjøle seg ned og bli
spist :D

bare håper at det ikke smaker egg og har en svampete konsistens ..:)


#76

imfluffy87 sa for siden:

de var kjempegode...disse blir det laget mere av:-D!


#77

FrøkenStress sa for siden:

Lurer også på hvor man får kjøpt sesamfrø uten skall, uten å måtte bestille på nettet. Noen som vet?:)


#78

Yonah sa for siden:

De fleste butikker har det. Obs på at Änglamark sin er med skall. Møllerens, gogreen mm er uten skall.


#79

aceton sa for siden:

Har laga desse fire gongar i løpet av siste veka. Heilt gull, og kanskje dei beste burgerbrøda eg har smakt. Funkar også fint som pølsebrød, men litt vanskelegare å få riktig form.


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.