Ok - jeg lurer på en ting. Jeg har lest noe i trådene på forumet - men jeg lurer på om man kan oppleve blodsukker-variasjoner selv når man spiser 20 gram karbo pr dag? Jeg vet at Photo måtte kutte meieriprodukter - skyldtes det melkesukkeret? Det går litt i fløte (ca 1 dl pr dag), og et par ss Creme fraiche, av og til ost men ikke hver dag. Kan det allikevel være nok til å trigge noen reaksjon?
Jeg spør fordi jeg opplever at når jeg spiser større mengder mat (lavkarbo - maks 20 gram karbo pr dag) opplever jeg at jeg blir VELDIG sulten i løpet av et par timer etter måltid. Er det kun lavt blodsukker som gir signal om sult? Spiser jeg mindre mat - har jeg ingen sultfølelse. Opplever egentlig ingen slik reaksjon etter inntak av fløte ( i smoothie) men det kan vel være sånn uten at jeg bevisst merker det...
Sukk... jeg har holdt på i 1.5 år, lest til øyet har vært stort og vått - og fremdeles føler jeg meg som en ferskis....tøft å være ekspert på egen kropp!! ;)
Jeg slet med lavt blodsukker når jeg spiste ketogent, for type 2 år siden:) Hadde målinger ned på 2.9-tallet. Men lavt blodsukker sånn på den måten har vel ikke noe med det du egentlig lurer på å gjøre:p
Anyways. Når du føler sult så har du vel brukt opp maten da.
Nei, men vurderer å skaffe en. Min far har dia2 og har vært kjempeflink til å spise lavkarbo i et par år nå (flinke pappaen min!) med gode resultater. Hans blodsukker øker mye bare ved å spise den lille atkins-sjokoladen, noe jeg finner interessant siden den inneholder lite karbohydrater som skal påvirke blodsukkeret...
Har målt et par ganger ved bruk av hans apparat - og hatt helt normale verdier - selv om jeg ser at jeg bør måle systematisk for å ha noen nytte av informasjonen ;)
Jo, kanskje det har det? Hvor få karbo var du nede i da?
Når det gjelder sultfølelse - er det ikke rart at jeg føler sult jo mer jeg spiser i mengde - men ingen sult når jeg spiser mindre? (Med mindre mener jeg i underkant av 2000 kcal pr dag). Spiser jeg for LITE mat generelt? Jeg vet jo at jeg går ned når jeg ligger rundt 12-1300 kcal som var spisdegslank-kcaloriene - men er det da fordi jeg tvinger kroppen til å gå i sparemodus og ta av fettet?
Det ligner på sånn jeg har det også. Nå er det så lenge siden sist jeg gikk på lavkarbo, og jeg har såvidt begynt nå, men inbiller meg at det kommer an på matvarene jeg spiser. I tillegg gjør fett susen og virker inn på den 'sult'følelsen. Spiser du mye fett?
Ja, dette er saker som sikkert må eksperimenteres frem et svar på. Står sikkert ikke noe om det i lærebøker f.eks.
Jeg vet i hvertfall at jeg har hatt et 'blodsukker' som har preget livet mitt så lenge jeg kan huske. Og det lenge før jeg begynte å spise skikkelig med usunne ting.
Jeg holdt på med Atkins på den tiden så var vel nede under 20 hvertfall:)
Jeg har en sånn teori om at når man er så sulten at det skriker i magen, så er det fordi at forbrenninga går på max. Det er jo ikke en myte at når man spiser mer så forbrenner man mer. Men får det ikke så ille ofte sånn når jeg spiser ketogent akkurat..
Fikk forresten ikke noe sultfølelse når blodsukkeret var lavt. Ble bare lett i huet og i dårlig form. Det er kanskje mest svingningene fra høyt til lavere du tenker på?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.