< Tilbake til oversikten

Sjokoladekake på 5 minutter i en kopp

#1

Cyan sa for siden:

Jeg fikk så vannvittig lyst på sjokoladekake etter middagen i dag, så jeg prøvde meg frem til denne kaken som er basert på en høykarbovariant jeg har tydd til tidligere:

1 egg
4 ss kremfløte
2 ss rapsolje (eller annen nøytral olje)
3 ss sukrin
1.5-2 ss kakao
3 ss malte mandler/mandelmel

Bruk enten en stor kopp/krus eller en skål. Visp lett sammen egg, fløte og olje med en gaffel. Rør inn sukrin, kakao og mandler. Kjør i 2-2.5 minutter på full effekt i mikroen (Jeg brukte en skål og kjørte 2 min og 15 sek på 750 W). Voila!
God med vispet krem til :)


#2

Gerd sa for siden:

:sikle:


#3

Cyan sa for siden:

Den var god, men nå er jeg litt kvalm :p


#4

Lissi80 sa for siden:

Åååå, det hørtes godt ut :) Noteres ned og skal definitivt prøves engang i helgen..Prøver å holde søtsakene til da ;)


#5

Furine sa for siden:

Ååhh.. Skummelt! :sikle:


#6

linnka sa for siden:

NAMMMMM :))

Men lurrer på hvor mange karber deter i denne?


#7

Mosepjusk sa for siden:

Har'n!! :D
Laga den akkurat, men med hasselnøtter. Ble en nøtte-sjokolade-kake med litt fromasj/gele-aktig konsistens.
Namnam!
Takk for oppskrift :blomster:


#8

Elanessë sa for siden:

Mmmm høres utrolig godt ut!
Kan man bruke natreen eller splenda i stedetfor sukrin?


#9

Mosepjusk sa for siden:

Jeg brukte Splenda, funka fint for meg :smile:


#10

Cyan sa for siden:

Det har jeg ikke regnet ut, men trur ikke jeg tipper så gærent hvis jeg sier 6-7 karber (ca 1.5 fra fløten, ca 2 fra mandlene (blir omlag 30 gram mandler), 0.5 fra egget og så kommer kakaoen i tillegg)


#11

nellie sa for siden:

Not bad at all altså!:)


#12

Elanessë sa for siden:

Denne skal prøves i kveld :D


#13

BlirFjong sa for siden:

Måtte teste denne i dag, fysen som fy.. Kjempegod! Mer kakete konsistens enn en annen micro-sjokoladekake jeg har testet.


#14

Elanessë sa for siden:

Syns også det ble vellykket. Spesielt med krem og bær til, så ble det heeerlig.


#15

BlirFjong sa for siden:

Fullstendig off-topic, men kule skåler! Hvor har du kjøpt de? (De henger sammen, ikke sant?)


#16

Elanessë sa for siden:

De henger sammen ja. Har kjøpt de på Ica Maxi ;)

#17

BlirFjong sa for siden:

Fjonge! De må jeg skaffe meg ;)


#18

BlirFjong sa for siden:

Aha! Da skal jeg gå og kikke der tenker jeg :)


#19

Echo sa for siden:

Det så spennende ut, må nok prøves:D


#20

tanjab sa for siden:

Mmmm, ikke dum denne!


#21

Bjørgipai sa for siden:

Prøver denne i muffinsformer i steikovnen, står å steker nå. Er fantastisk dårlig med baking, så håper det blir bra. Tenkte å ta de med i bursdag kl 1700. Den så fantastisk god ut på bildet. :)
:)


#22

Elanessë sa for siden:

Jeg så de også forresten på Coop Obs i går :ja:

#23

Lissi80 sa for siden:

jDette var min søndagsdessert :) Og den var veeeldig god.. NAM NAM :) Jeg hadde bare pisket kremfløte til. Dette ble en ganske stor porsjon, jeg klarte nesten å spise hele, men bare nesten ;) Blei igjen ca 1/5...


#24

2011-slank? sa for siden:

Ååå, denne var kjempe god:)
Der vart helga mi berga;)



#26

Cyan sa for siden:

Har noen prøvd å lage denne med flytende natreen? Jeg forsøkte nemlig i helgen med en miks av sukrin og flytende natreen og kaka ble som en svamp. Skikkelig ekkel :p Jeg bare lurer på om det var pga natreen eller om jeg bare hadde uflaks, for jeg har ikke mislyktes med den tidligere.


#27

Tinkiwinki sa for siden:

Hei ! :)

jeg prøvde også denne oppskrifta igår - men kun med sukrin !
Ble heller ikke fornøyd med konsistensen - nesten svampete ja, hehe.
var kanskje uheldig jeg også, eller kanskje den bare er sånn :P


#28

Cyan sa for siden:

Nei, den skal ikke være svampete. Når jeg tenker etter kan det være at jeg hadde den i mikroen for lenge, for jeg lagde litt mindre porsjon denne gangn. Det gjorde jeg med høykarbovarianten en gang og da fikk den liknende konsistens.


#29

Tinkiwinki sa for siden:

aaah, ja hadde den i ganske lenge jeg :P sikkert derfor den ble svampete. bedre lykke neste gang ja ;D


#30

LineJM sa for siden:

Jeg har ikke micro, og savner det ikke. Hadde før. Men denne oppskrifta får meg til å lure litt på anskaffelse....


#31

2011-slank? sa for siden:

Ja denne er somsagt farleg godt..Eg bruker å ha den i 2 min bare og det er vanleg skuffekake konsistens på den da, (spiser den faktisk 4 ganger i uka:eek:må ha det bare må)


#32

Taran sa for siden:

Tusen takk for oppskrift....helt nydelig kake.:spisesnak Jeg blandet med halvparten Splenda og Sukrin og smurte litt rørte bringebær på toppen av kaka når den var ferdig....mektig og god.:D


#33

HappyMe sa for siden:

Hahaha, jeg skulle akkurat til å spørre om det samme! De var veldig fine! :D

Ble fristet av både oppskrift og positiv respons i denne tråden. Farlig, farlig ;) Takk for ideen:D


#34

Ildern sa for siden:

Dette blir desserten i morgen :D


#35

e84 sa for siden:

jeg prøvde denne i kveld og den ble bare sååå god! :)
jeg lagde den i ovnen i muffinform og spiste den med vaniljeis og bær, nydelig!
men nå er jeg så mett at jeg tror jeg eksploderer! pheeeew :_oppgitt:


#36

Marygold sa for siden:

Hvor mange grader, og hvor lenge stekte du de på? Vil prøve jeg og, kjempegod kake!
Måtte prøve i går, og nå sitter jeg her med en kopp igjen :) Godt med helg :)


#37

Furine sa for siden:

Trur eg må prøve i omnen, eller prøve ei stund kortare i mikroen, eg enda opp med svamp. Smakte godt, men konsistensen var ikkje akkurat noko å springe langt etter. Er faktisk ikkje sikker på kor sterk mikroen er, står ikkje noko på han. Kan hende det held med eit minutt. Eg stoppa den etter 1,5minutt.


#38

e84 sa for siden:

Jeg stekte den på ca 200 grader tror jeg. Husker ikke helt, men tror det var det :) Vet ikke helt hvor lenge, men kanskje en 10 minutters tid eller noe? Da ble den ikke svampaktig i det hele tatt, men som en nydelig sjokoladekakemuffin med nøtter i. HImmelsk! Tror det blir en ny runde i kveld! ;)


#39

Ildern sa for siden:

Jeg brukte smør i stedet for olje, kuttet ned til 2 ss mandelmel og tilsatte noen dråper vanilje.
Oh, I'm in heaven!


#40

Marygold sa for siden:

Men hvordan lagde du "deigen" da???? Lagde du bare med flere egg, og tilsvarende mye av de andre ingredensene da, eller forandret du noe på den ????
Brukte du foresten vanelige papir-muffinsformer???

Jeg lurer på om det er mulig å kutte litt ned på eggene i forhold til det andre da jeg synes den jeg lagde på lørdag smakte veldig mye egg.... Og dersom man lager flere i muffinsform, og dermed flere, kan det vel kanskje være mulig? Er ikke så stødig på kjøkkenet....
Men jeg prøver så godt jeg kan :p


#41

Cyan sa for siden:

Det er jo bare et egg, så det blir vel litt vanskelig å kutte ned på det. Jeg personlig syns ikke at kaka smaker egg i det hele tatt :)

Angående svampkake: Det er definitivt steketiden det kommer an på der, i forhold til hvor stor beholderen er. Hvis man er usikker på steketiden i mikroen kan man stå å følge med. Den er ferdig akkurat når den slutter å "heve", da får man den "kakete" konsistensen.


#42

ada-emilie sa for siden:

Om du vil ha mindre egg tredobler du posjonen men bruker bare to egg istedetfor tre. Om det blir for tørt uten det ene egget tilsetter du noe fløte eller annen væske.


#43

ada-emilie sa for siden:

Jeg har tenkt til å prøve en gang kanskje, med lavkarbofrø istedenfor mandler og soyamelk istedenfor fløte, men det blir kanskje ikke så godt.


#44

Cyan sa for siden:

Lavkarbofrø vet jeg ikke hva er, men orginaloppskriften (høykarbovarianten) er jo med melk og ikke fløte, så soyamelk burde vel gå bra i hvert fall :)


#45

Marygold sa for siden:

Takk :) Må prøves til helga (om jeg klarer å vente så lenge)


#46

ada-emilie sa for siden:

Hei folkens! Nå har jeg lagd den med egen vri. Det smakte godt med enda færre karber også! Se her:

1 ss olje
1 egg (smakte ikke eggesmaken til tross for stort egg)
2 ss (måleskjeer) kakaopulver
3 ss (måleskjeer) sukrin
1 ss soyamelk (utentilsetninger)
2 ss knuste linfrø (gir metthet/fylde)
14 dråper vaniljeessens

Jeg fikk nok av halve posjonen.
Uten linfrø gir denne posjonen 237 kcal.

Jeg satte den i kjøleskapet og spiste den rå.
Sunnere enn atkins bar.


#47

e84 sa for siden:

Jeg lagde den bare slik som oppskriften sier. Blir en slags røre liksom, ikke deig. Helte røren over i en tykk papirmuffinsform og satte den inn i ovnen. Nydelig, rett og slett fantastisk! :D

Den andre gangen jeg lagde den ( jada, ble to ganger da vettu...uff...var jo bare FOR GOD! ), kastet jeg oppi litt kokosmel også ;)


#48

Geniet sa for siden:

Har prøvd den- nyyyydelig..!:p

Måtte lage en til rett etterpå, den var så god(spiste ikke den helt alene daa).;):rolleyes:


#49

Marygold sa for siden:

Nå har jeg prøvd å lage større oppskrift, som jeg fikk 8 muffinser av, som ble rett og slett nyyydelige :) Så hadde jeg litt kokkos i også, som er veldig godt !!!
Må si at de ble bedre i ovnen enn i mikroen.
Skulle bare spise en, men er fare for at det blit en til i dag ja ......

Tusen takk for denne oppskrifta !!!


#50

Echo sa for siden:

Da har jeg fått prøvd også! Jeg brukte smør i stedet for olje, bare en skje med sukrin og en skje med kakao. Kjempegodt:D. Veldig fornøyd med oppskriften så tusen takk! Den må jo fungere som bunn til f.eks ostekake også:)


#51

anirac1985 sa for siden:

Den var veldig god...prøvde i går med natreen, hadde ikke sukrin og jeg måtte ha noe søtt. den ble kjempegod. var å kjøpte sukrin idag og lagde den på nytt, men jeg anbefaller natreen. brukte malte/hakkete mandler igår og mandelmel idag...det var best med malte mandler/hakkete...


#52

otika sa for siden:

Lagd denne flere ganger,men droppa kakao (ikke så glad i det) hadde oppi vaniljepulver og fryste bringebær + soyamelk i stedet for fløte :p:D kveldsmat og frokost dette hehe


#53

Øystein sa for siden:

Farlig enkelt dette her :D


#54

MariaB sa for siden:

Høres helt fantastisk ut!


#55

nellie sa for siden:

Inspirert av denne herligheten lagde jeg en hvor jeg droppa kakaoen, byttet ut endel sukrin med toffee stevia og mandelmel med kokosmel + litt ekstra fløte. Rømme med toffeestevia på toppen. Smaskens.


#56

Cyan sa for siden:

Jeg klarer rett og slett ikke sukrinsmaken lengre. Jeg må kanskje gå til anskaffelse av Stevia jeg også siden jeg mer eller mindre også har kuttet ut kunstig søtning.


#57

nellie sa for siden:

Jeg hater sukrinsmaken, men her brukte jeg bare 1 ss av den og 6-7 dråper med stevia og da var det ikke noe sukrinsmak i det hele tatt. Ikke noe ekkel steviasmak heller.


#58

Cyan sa for siden:

Hvilken smak anbefaler du? Nå kommer jeg ikke på noe annet jeg kommer til å bruke søtt i enn pisket krem da, og kanskje hjemmelaget is hvis jeg surrer meg til å kjøpe en ismaskin, men stevia har kanskje lang holdbarhet?


#59

nellie sa for siden:

Har bare smakt den med toffee jeg.. God i Gresk yoghurt og sikkert i krem også, men da blir det jo med den smaken da.

Anbefaler vel egentlig ingen smak. Godt i førsten, men så blir man/jeg ganske lei. Kanskje bedre å satse på en uten smak? Er ikke så glad i Stevia egentlig, for synes det fort blir veldig bittert. Også blir jeg jo svimmel da. Men innimellom må bare søtsuget stagges:p


#60

silje21 sa for siden:

Lage den nå, med glutenmel, funka fint, hadde litt lite søtning i, men skal bli mandler neste gang ja :D
Nydelig hvertfall:) og enkelt ikke minst!


#61

Cyan sa for siden:

Nøytral smak er sikkert det beste da, siden jeg ikke skal bruke det så mye.


#62

NinjaNina sa for siden:

Hei! Ble veldig fristet til å prøve denne i kveld... Jeg bare lurte på hva slags kakao dere bruker? Vanlig bakekakao fra butikken?

Lurte også på hvor mye natreen dere bruker, dere som byttet ut sukrinen... Jeg bruker nemlig kun flytende natreen, og har sikkert fem flasker i skapet (livredd for å gå tom! :P). Så slipper jeg å bruke penger på sukrinen :) Lavkarbo er dyrt nok fra før :P

På forhånd takk for svar!


#63

Cyan sa for siden:

Bruker vanlig bakekakao :ja:
Når det gjelder natreen, prøv deg frem. Det står vel på flaska hvor mange dråper som tilsvarer 1 ts eller ss sukker og forholdet sukker-sukrin er omtrent 1 til 1, og så er det jo bare å smake litt på røra om du syns den er søt nok før du nuker den :)


#64

NinjaNina sa for siden:

Ja det står på flasken ja :) tusen takk for nyttig informasjon om forholdet sukrin-sukker, det blir det nok bruk for i flere oppskrifter! :) GLEDER MEG!


#65

NinjaNina sa for siden:

Laget denne igår, og den var god, men kanskje litt mye mandelsmak for min del. Noen teorier fra dere mer erfarne bakere om det kan gå an å bytte mandelmelet med proteinpulver? Liker bedre smaken på pulveret :) Med mindre jeg får noen meget avskrekkende svar angående dette så tenkte jeg å prøve imorgen, så kan jeg gi en tilbakemelding på det :)


#66

Zuma sa for siden:

Å herrejemini denne var god! Jeg er solgt! :love:
Toppet kaka med en liten dæsj pisket krem og to-tre jordbær. Delicious!


#67

marjusen sa for siden:

Denne redda meg i kveld, med noen få modifikasjoner.

1egg
3 ss smelta smør
2 ss mandelmel + 1 ss kokosmel
Noen dråper stevia sjokolade + noen dråper natreen
1 ss bakekakao
4 ss kremfløte

Ble ordentlig god. Lagd på 5 minutter


#68

Bente_me sa for siden:

Ahhh herlige!! Eg dryssa små dråper av 70 prosents sjokolade over mens den var varm...nam:)


#69

FrkMarge sa for siden:

Da be det endelig sjokoladekake på meg også :)
Har hatt høykarbobursdag i dag og den kaka har jeg bare såvidt prøvesmakt på for å sjekke at den var som den skulle.
Nå unnet jeg meg en kopp-kake og litt rester av vaniljesaus (ikke så voldsomt sunt med den vaniljesausen da, men det var bare litt:o


#70

Skramle sa for siden:

måtte prøve ut denne idag! Brukte smør istedenfor olje. Knallgod! Regnet også ut kcal og g kh :)

522 kcal, 3,6 g kh for de som lurte på det :hearts:


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.