Min samboer og jeg har nå gått to uker på lavkarbo og prøver å "komme i" ketose. Har et par spørsmål jeg gjerne skulle hatt svar på.
Hvor "farlig" er det med Red Bull, den uten sukker?
Hvor mye ødelegger en burger som middag på en lørdag, med en ellers sunn dag?
Har lest her at for å sjekke om jeg er i ketose kan jeg tisse på noen "stix". Hva er dette, og hvor får jeg tak i det?
Er Nutrilettbarer greie som mellommåltid/lunsj?
Er det slik at all frukt og rotgrønnsaker er forbudt?
Hva er det viktigste man kan gjøre for å få forbrenningen helt på topp? Vet at styrketrening og trening generelt er det beste, men etter dette. Noe man kan spise/ikke spise eller lignende som hjelper på?
Syns ikke det virker som dere vet hva dere driver med! Har dere lest Slank med ketolyse av dr. Torkil P. Andersen eller nybegynner- tråden?
Hvis ikke, bør dere nok gjøre det!:) Det meste er lettere om man vet hva man driver med!;)
Frokost: Bær med cottage cheese og noen få mandler
Lunsj: Salat eller tre knekkebrød med makrell i tomat
Middag: Varierer veldig, men har prøvd mange av oppskriftene på lenabeatrice.net/
Det til frokost og lunsj spiser jeg hver dag. Salat om jeg er på jobb og knekkebørd når jeg er på skolen. Ellers blir det en del kaffe og selvsagt vann.
Jeg spiser noen som heter "Wasa, husman". Står at det er 1g protein, 8,5g karbo og 0,2g fett per skive. Har noen noen andre knekkebrød å anbefale?
Også glemte jeg å si at jeg bruker ekte majones på makrellen.
Du har bare "lavkarbo" i filosofiboksen, hvor mange karbohydrater har du tenkt å ligge på? Husmanknekkebrød er ikke særlig lavkarbo, FiberRik er attskillig bedre mtp karbohydrater :)
Ikke for å være ufin, men har du lest noe særlig om lavkarbo før du begynte? Ikke så lett å leve etter prinsipper man ikke vet noe om ;)
Edit: Ser dere nå vil forsøke å komme i ketose. Da BØR dere låne (biblioteket) Ketolyseboka og lese dere mer opp :) For å leve ketogent skal man ha ca 20 gr karbohydrater pr dag, da er det overhode ikke rom for Wasa Husman! Karbohydratene skal komme fra meieriprodukter, fløte, rømme, creme fraiche og ikke mins smør og ost, grønnsaker som vokser over jorda (-mais, +løk) samt egg, nøtter, frø og litt bær.
Wasa husmann knekkebrød er det både mel og gjær i og skal ikke spises på lavkarbo. Gå på oppskriftsøk her lag knekkebrød selv. Nannahs knekkebrød er knallgodt (bedre en de du kjøper).
På Ketogentdiett så skal du unngå mel, gjær, poteter, ris og pasta og grønnsaker som "bor" under jorda...tror det kan være en idee om dere kjøper eller låner bøker om temaet slik at dere blir mere kloke på området
Dette er eksempler på de middagene vi har hatt til nå:
Kjøttboller med paprika og hvitløk
600 gram kjøttdeig
4 pressede hvitløksfedd
Ca 100 gram finhakket rød paprika
2 eggeplommer
3 gode “dæsjer” rømme
Kylling nuggets Ingredienser til nuggets:
• Kyllingkjøttdeig
• Krydder
• Baconcrisp eller bacongull Ingredienser til saus å dippe i, hvis du vil :
• Tomatpurè
• Chili (sambal oelek)
• Tabasco
Saftig kyllinggryte med løk
2 ss extra virgin olivenolje
4 kyllingfileter
1 stor løk, skåret i ringer
2 hvitløkfedd, finhakket
1 ss frisk rosmarin, finhakket
1 dl fettfri hønsekraft
Soppstuing
pakke med kantarell og stensopp blanding fra Rema.
Purre
Kremfløte
Salt og pepper
Ost
Så jeg som trodde at frokosten min med bær (bringebær, skogsbær og blåbær), cottage cheese og litt mandler var sunn.
Kanskje jeg bør kjøpe den boka da.
Vet dette er veldig individuelt og avhengig av trening, men hvor mange kg er det vanlig å gå ned på en uke ved slik ketose?
Med inntak av knekkebrød til lunsj er det lite sannsynlig at du går i ketose.
Det er veldig viktig tilegne seg kunnskap om ketose før man begynner, man skal ha riktig sammensetning av maten og ikke bare være opptatt av å komme i ketose og å spise minst mulig karbohydrater.
0,7 gram karbo pr 100 gram står det i matvaretabellen. Det står 0 på boksen fordi dette kan man skrive om det er under 1 gram karbo pr 100 gram. Så konklusjonen må vel da være å ikke overdrive inntaket :)
Det er like mye koffein i en boks sukkerfri redbull som en kopp kaffe. Mer info om redbull her.
Sjekket med Ketostix nå og den viste en mellomting mellom den nest mørkeste og mørkeste på skalaen på boksen.
Det vil si at jeg er i ketose? Og vil det si at jeg har spist rett i et par dager, eller viser denne mørkt nå fordi jeg har spist riktig i dag?
Og ja, jeg har nok drukket litt for lite vann i dag.
Edit: Når jeg har drukket for lite vann, så er det vann og bare vann? Det er ikke for lite væske, altså kaffe, te, brus etc generelt?
Edit2: En annen ting jeg har lurt på. Hvor stor forskjell er det på forbrenningen i ketose og "rett utenfor"? Altså si at du spiser akkurat for mange karbohydrater til å komme i ketose.
Om stiksen viser det mørkeste,KAN det bety at du har fått i deg for lite væske.
Ja, væske, all væske, også den i maten, ikke bare vann, teller med i regnskapet!:)
Stort sett betyr utslag på stiks at du har overskuddsketoner i urinen og da har du spist riktig den dagen. Du får nemlig bare et pålitelig svar om du måler om kvelden, minst 2 timer etter siste måltid!
Men ikke heng deg opp i stiksen, den sier bare noe om urinen din, ikke bestandig hva som foregår i kroppen!:p
Med tanke på det å gå tilbake til det "vanlige liv", hvordan gjør man dette best uten å gå opp?
Har tenkt å trene regelmessig (3-4 ganger pr. uke). Regner med at jeg ikke bare kan begynne med brød til frokost, to boller til lunsj og pasta til middag (for å ta et eksempel) med en gang?
Du sier bare "lavkarbo" som kostholdsretning så det er vanskelig å si hvor mye karber du spiser hver dag i dag. Den dagen JEG kommer dithen ;) blir det først å øke på med karber til Lutz grensen på 70 gram pr dag, går det over det må jeg også redusere fettet. Øk på med ca 5 gram karbo pr uke og se om du finner "grensa" di :)
jeg vil bare si en ting til også - du kan ikke gå tilbake til "vanlig" liv etter lavkarbo - for hva vil skje da? Du vil legge på deg. Dette skjedde før du begynte på lavkarbo - og det vil skje i gjen. Det du må seriøst vurdere er å finne en lavkarbo-variant som du kan leve med.
Fedon er en fin sånn variant som innbefatter noe grovere pasta og ristyper, bønner, linser og litt brød.
Dessverre tror jeg ikke du vil kunne lykkes hvis du i dag ikke vet hva du spiser... hvis du ikke aner hvor mye karbo og fett du spiser i dag - MED vektnedgang blir det et bingospill å finne et kosthold du kan holde vekten på. Har du brukt stixene kun et par timer etter dagens siste måltid og de har vist at du har vært i ketose? Eller har du brukt de på morgenen når de fleste er i ketose uansett? Noen må veldig langt ned i karboinntak for å komme i ketose - andre kan spise ganske mye karbo.
Det å basere karboinntaket på ketosestix er bare som jeg sier - bingo.
Ønsker du å opprettholde vekt når du er ferdig med å gå ned, må det et lite forskningsprosjekt til - forskning på din egen kropp. Vi er alle individuelle og dermed kan ingen fortelle deg hvordan du må gjøre det for å klare å holde vekten:)
Et par dagers måling og veiing og telling av næringsstoffer anbefaler jeg alle sammen å gjøre innimellom, fordi man da får en bedre forståelse av egen kropp og hvordan den fungerer.
Jeg har testet meg på kvelden, cirka to timer etter siste måltid.
Jeg vet at jeg med trening 3-5 ganger i uka, kan spise "nesten" hva jeg vil. Men så er det slik at jeg ikke alltid har vært like flink til å trene. Jeg spiser dessuten alltid grove brød/pasta/ris etc. når jeg spiser dette (gjør selvsagt ikke det nå).
Grunnen til at jeg har gått opp er fordi jeg har hatt en tendens til å spise litt for mye sjokolade i ukedagene og ikke pga brød/pasta/ris etc. Vanlig kosthold i hverdagene og godtedagen på lørdager passer meg bra.
Spørsmålet er da hvordan jeg best mulig kan øke antall karbohydrater fremover?
Er målet ditt å gå tilbake til vanlig høykarbokosthold? Er vel ingen grunn til å trappe opp karbohydratene gradvis da?
Om jeg skjønner deg rett. Du skal spise brød, potet, ris og pasta som vanlig igjen? Og sjokkis i helgene?
Eller noe jeg har missforstått her? Det å gradvis tilføre mer karbohydrater er for dem som ønsker å fortsatt leve lavkarbo, men tilvenne kroppen litt mer kh gradvis.
Jeg skal ikke gå tilbake til det nå, men senere etter at jeg har gått ned det jeg har satt som mål ;)
Kjenner at jeg savner det å kunne spise potetgull og en sjokolade i helgene, og unne seg noe i hverdagen. Men det går overraskende fint så langt (holdt på i tre uker, og gått ned fire kilo) :)
Men når det er sagt, så vil jeg etterhvert gå over til å kutte ned på fettet og mer av karbo (om du vil kalle det høykarbokosthold får være deg om det, normalkosthold vil jeg si).
Jeg savner hverken potegull eller sjokkis jeg :D gjorde det i starten,men det har gått over,koser meg heller med goood og sunn mat,fete sauser og hjemmebakst.
Jeg tror at så fort du begynner å kombinere potegull/sjokkis og poteter,ris etc så trigger du søtsuget så mye at du ikke klarer å begrense deg,og pang så er alle kiloene tilbake.Det kan fort bli en evig runddans som ikke jeg hadde orka,men lykke til :)
Helt enig. Jeg tror du må ta en alvorlig diskusjon med deg selv om konsekvensene av å gå tilbake til å spise slik du gjorde før. Du vet jo konsekvensen, og er det da verdt det?
Jeg ville heller som du sier tatt hensyn til at du kan spise mer liberalt når du trener. Det betyr at du må være beinhard når du IKKE trener. Eventuelt alltid trene FØRST før du spiser liberalt (sammenlignet med lavkarbo). Pass det ihvertfall for å falle tilbake til et bevisstløst forhold til mat - kiloene kommer på igjen så kjapt at du lurer på om det er trollerier med i bildet ;)
Prøv også ut alternativene til slik du spiste først og se om du kan "bestemme" deg for å venne deg på dette. Feks baconcrisp og mørk sjokolade. Av erfaring, og som det sies over her - skal du spise noe som trigger behov for mer - må du være STEINHARD mot deg selv når det gjelder mengde. Er du det? Vil du være det alltid tror du? Kanskje du skal se på om bedre helse (lavere vekt og bedre kosthold) nå etterhvert bør veie tyngre enn å "unne" seg usunn mat som potetgull og sjokolade i helgene? Livet består av mer enn sukkerholdige og stivelsesholdige godterier - og man kan "unne" seg noe på ganske mange andre måter.
Jeg sier ikke at jeg er ekspert, eller vil kunne være kjempeflink til evig tid selv - tankene jeg deler er ting jeg reflekterer over selv også, for min egen del :)
Jeg vil samtidig her berømme deg for å allerede nå begynne tankegangen om hva skjer når du når målvekt. Det tyder på at du har forstått at en endring må til også etter at du er ferdig, og jeg tror du vil klare deg kjempefint - selv om det vil kreve mye planlegging og refleksjon - ofte - for å unngå å havne i samme fella igjen. :)
Når jeg begynte på lavkarbo veide jeg 98,6 kg. Jeg er 1.82 høy og blir da i følge BMI karakterisert som overvektig. Jeg veier nå, etter fire uker på ketolyse 94,6kg. Jeg trener utholdenhet og styrke 3-5 ganger i uka. I går spiste jeg min første sjokolade siden nyttår, pluss chips på restauranten Egon. Jeg har ikke hatt noe problem før, men i går fikk jeg bare så vanvittig lyst på noe sjokolade.
Derfor lurer jeg på om godteri/karbo eksempelvis en fredag/lørdag innimellom har noe å si for kroppen annet en evt. stopping av vektnedgang? Min samboer har hørt at man skal være veldig forsiktig med å spise mye fett og også få i seg karbo (selv om det er snakk om ytterst lite).
Jeg har også gjennom mange år nå ligget mellom 94-98kg med normalt kosthold og trening. Jeg tenker derfor at om jeg etter når jeg har nådd målet mitt, går tilbake til å redusere fettet og øker karbo.
Jeg savner overhodet ikke pasta, ris etc., men det å kunne spise det og også potetgull en lørdagskveld savner jeg litt.
Det må da være med på å hjelpe og holde vekten min hvis jeg spiser mindre karbohydrater etter endt mål, enn det jeg gjorde før? Jeg skal selvsagt også opprettholde treningen, mulig litt mindre i stressende eksamensperioder :p
Jeg syns du virker som du har lite peiling på lavkarbo, og kun skal bruke det som en kjapp måte å gå ned noen kilo på. Vel, du går sikkert ned, men skal du gå tilbake til gamle spisevaner, går du opp igjen. Enkel logikk. Så da blir det på`an igjen....og igjen...og igjen....du skjønner tegninga.
Hva med å faktisk sette seg inn i hva lavkarbo er, velge en retning og så ta det derfra. Hvis du er så opptatt av å kunne fortsette å spise sjokolade og chips, tror jeg ikke lavkarbo er noe for deg, rett og slett.
Litt chips eller sjokolade en lørdagskveld innimellom trur jeg ikke vil gjøre noen større skade enn evt litt brems i vektnedgang!! men selvfølgelig, hvis det blir altfor ofte er det jo lite gunstig! Men det er jo hvordan man lever i hverdagen som teller :)
Når du har en vekt du er fornøyd med og lever sunt lavkarbo til hverdags, så er det ingen krise om du skulle spise litt annet en gang innimellom... det beste er jo selvfølgelig å holde seg unna, men det er jo uansett bedre med litt en gang innimellom, enn å leve høykarbo hver dag ;)
men i forbindelse med ketolyse er det vel ikke å anbefale? Går ikke på ketolyse selv, men det er vel ikke anbefalt og gå inn og ut av ketose for ofte....?
Nei, jeg spiser ikke karbo nå når jeg er på ketolyse (bortsett fra da jeg gikk på en smell på lørdag).
Men det er altså ingen andre "faremomenter" ved å spise noe godteri på lørdager og lavkarbo ellers, enn av vektnedgangen stopper opp?
Som jeg nevnte på, så har samboeren min hørt noe om at det ikke er bra for kroppen å leve lavkarbo med mer fett og proteiner enn vanlig og så plutselig på lørdag spise en pizza og en potetgullpose.
Det var ett eller annet med karbohydratene mot mengden fett eller noe sånt.
Ingen av dere som har hørt om dette?
PS! Fant forresten ut at jeg fikk ned 1,4kg i uka som gikk :D
Kombinasjonen fett/karber er jo ensbetydende med fettlagring, men det er ikke farlig og gir deg i verste fall litt ekstra vekt å gå ned igjen! Som regel har det såpass lite å si at det kun er litt vannvekt som kommer på og som forsvinner igjen ganske fort (en uke) for de fleste!
Men inn og ut av ketose i et sett er stressende for kroppen og det er nok ikke så bra å gjenta helg etter helg!:p
Store mengder fett i tillegg til mye karbohydrater er en veldig dårlig kombinasjon ja!! Siden karbohydrater får blodsukkeret til å stige, som igjen fører til utskillelse av insulin, som igjen blant annet stimulerer til fettlagring. Er ingen ekspert på dette, men det står veldig mye om det her inne :)
Så hvis du bevisst skulle velge å skeie ut en dag, kan det være lurt og ikke pøse på med fett ;)
Ja, jeg skjønner.
Jeg har ikke som mål å være i ketose for alltid, men heller leve et relativt sett lavkarbo-liv med litt kos i helgene. Så får jeg se hvordan kroppen reagerer på det.
Øke karbohydrater litt samtidig som jeg spiser litt mindre fett. I tillegg trene som nevnt 3-5 ganger per uke.
Men alt dette er fortsatt noen kilo unna ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.