< Tilbake til oversikten

Sjokoladedrøm

Lisbeth sa for siden:

Oppskrift med bilder her.

2 porsjoner:

Ingredienser:
50 g smør
75 g mørk sjokolade
2 ss sukrinmelis
1 ss splenda
2 egg
2 ss mandelmel
1/2 ts vaniljepulver

Fremgangsmåte:
Smelt smøret på lav varme i en kjele.
Ta kjelen av varmen og tilsett sjokolade i biter, sukrinmelis og splenda. La sjokoladen smelte i det varme smøret før du rører det glatt.
Visp inn eggene og rør deretter inn mandelmelet.

Hell røren i to ildfaste porsjonsformer.
Stek midt i ovnen ved 200 grader i 10-15 minutter. De skal være faste på overflaten og flytende inni.

Serveres lunkne.

Næringsinnhold pr porsjon:
Protein: 14 g - 13%
Karbohydrat: 2,3 g - 2%
Fett: 40 g - 85%
Kcal: 472

Karbohydratinnholdet vil variere i forhold til hvilken sjokolade du bruker. Jeg har brukt den mørke fra Sukkerfritt.

marjusen sa for siden:

Vet du hvordan det funker å bruke bakekakao i stede for smeltet sjokolade?

Lisbeth sa for siden:

Det burde gå greit, men da må du ha i litt mer væske. Jeg ville ha blandet ut kakaopulveret i litt fløte (ev vann) før jeg tilsatte det :)

marjusen sa for siden:

Hvor mye ekstra veske ville du brukt? Og hvor mye bakekakao? hehe

takker for svar;) du har uuuuutrolig mange oppskrifter jeg har brukt:D

Lisbeth sa for siden:

Nå spør du vanskelig synes jeg :p

Kanskje et par ts kakaopulver, og ev en eller to med fløte, eller bare litt ekstra smør. Også kan det hende du må bruke litt mer søtning også.. du får smake deg frem ;) Og kom gjerne tilbake med rapport om du prøver :)

misslinda sa for siden:

ÅÅHHH... jeg som skal holde meg unna alt av søtsaker i en måned.. Nå er du slem :p hehehe..

Dette blir nok min belønning etter denne måneden ;)

marjusen sa for siden:

Tenkte jeg sku prøve meg på disse i kveld. Ble så jeg kjøpte sukkerfri sjokolade. Hva med å tilsette 0,5 ts med bakepulver? Så blir dem kanskje heven litt også ?

Cassiopeia sa for siden:

Wow :) Denne må prøves!
Hvordan blir den med råkakao og ekstra søtning tro?

marjusen sa for siden:

mmmm, da har jeg prøvd disse. heeelt nydelige:D

fikk faktisk tre ut av denne røra jeg da. tre ganske store også. men men;)
også stekte jeg dem 10 min, men da vart dem gjennomstekt gitt.
men utrolig deilig med mandelmel i disse altså:D

også brukte jeg kun sukrinmelis. mørk sukkerfri sjokkis med 3 karb i hele plata.
så disse er jo nesten sunne. er vel maks 2 karb pr muffins:D

Marius

EDIT: Regna på dem nå, og jeg får 4 kh i hele røra. og her fikk jeg 3 stk. så dette er jo helt konge som lørdagskos:D

Egwene sa for siden:

Disse skal jeg lage som lørdagskos i morgen!:D

mio87 sa for siden:

jeg syns det er så dyrt med den sukkerfri sjokoladen, på toppen av alt det andre som er så dyrt av meieriprodukter osv i lavkarboverden:P dessuten liker jeg ikke malitol, eller rettere sagt, magen liker den ikke - så jeg prøvde med 2 ts bakekakao og 2 ss matfløte (fordi jeg manglet kremfløte) og det ble suksess med stor S! jeg trengte ikke og gjøre den mer søt eller noenting, den ble perfekt! skal severe den med isets perfekte hjemmelagede is til min kjære ikveld! dette blir bra! tusen takk lisbeth!

christinal sa for siden:

Har kikket i bloggen din og lagret den i favoritter, så masse godt du har.
Du bruker endel bakemix, hva er det og hvor får jeg tak i det og kan jeg evt bruke noe annet?

mio87 sa for siden:

jeg bare svarer, siden jeg var innpå her. Jeg er også ivrig leser og bruker av lisbeths oppskrifter :D bakemixen er vel den man finner på feks meny, ketolyse bakemix, om jeg ikke tar helt feil. det er ihvertfall den jeg har. :)

christinal sa for siden:

Takk for svar.... Får se om jeg finner den på noen butikker her hos oss da.... Fåes de på helsekost?

mio87 sa for siden:

på ketolyse.no står det forhandlerliste over hvem som selger ketolysetingene der du bor,du kan også kjøpe dem på den siden. hva du kan bruke istedenfor må noen andre svare på. jeg har ikke sett bakemix på helsekost, men life her jeg bor selger bakepro, som jeg trooor mange bruker litt på samme måten, men jeg er også ganske ny på det, så jeg kan ta feil:)

Egwene sa for siden:

Er det mulig å doble røren?
For å lage f.eks muffins ?

marjusen sa for siden:

Klart du kan doble røren ja:D Jeg fikk 3 STORE muffins av denne røren uten å doble den:)

Egwene sa for siden:

Men dobler man bare alt da?:P
Jeg er så dårlig på sånt, pga litt mattevansker:P
Tenkte å lage de som sjokolademuffins på morsdagen, for mamma likte denne kakeoppskriften godt:)

marjusen sa for siden:

Dobler bare alt ja;)

Blir slik:
100 g smør
150 g mørk sjokolade
4 ss sukrinmelis
2 ss splenda
4 egg
4 ss mandelmel
1 ts vaniljepulver

Dette blir 6 store eller 8 små muffins:D

Egwene sa for siden:

Tusentusen takk!:D
da skal jeg overbevise alle på morsdagen om hvor godt man kan ha det på lavkarbo, hehe^^

Notabella sa for siden:

Nam disse var super gode :D
Jeg skulle dobble åsså etter å ha dobblet sjokoladen så glemte jeg å dobble resten, men de ble bare med sjokoladeaktige og supergode forde :D

Her er resultatet :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.