< Tilbake til oversikten

Vekktap og andres bemerkninger og tilbakemeldinger

Señora sa for siden:

Jeg har nå tatt av 13+ kilo og bmi en min tilsier fremdeles at jeg er i kategori Fedme.

En kollega av meg sa nå at jeg var tynn nok og ikke burde gå mer ned i vekt.

Jeg er 162 cm høy og veier 84 kilo.

Hva er det som gjør at folk sier sånn?

Andre sier ingenting, men stirrer, andre igjen er overlykkelig på mine vegne og sier jeg er flink og flott og alt det der.

Hvilke reaksjoner får dere på vekttapet deres?

Cassiopeia sa for siden:

Det er ikke godt å si, men jeg gjetter at han ser en enorm forskjell fra før, og faktisk opplever deg som tynn fordi han sammenligner med utgangspunktet.
Kanskje er han også av dem som liker jenter med "litt å ta i" bedre enn den tynne varianten, slik at du risikerer å bli mindre attraktiv i hans øyne enn før?

Folk er generelt rare, og de sier så mye rart.
Hold fast på de gode tilbakemeldingene, og prøv å le (jeg vet det er ca umulig) av de negative.

Hvilke reaksjoner jeg får?
Ca ingen, og det irriterer meg :mad:
Hei verden! Vær så snill og se meg, jeg trenger motivasjon!

Rin sa for siden:

Det høres ut som om vedkommende prøvde å gi deg et kompliment. :cool: Folk har rare måter å uttrykke seg på av og til, og det er ikke så lett for utenforstående å sette seg inn i at feks dette med overvekt er mye mer komplekst for den som sliter med det enn bare om man ser ok ut eller ikke i noens øyne. Jeg mener, folk tenker ikke sånn, jeg er rimelig sikker på at folk bare tenker "Jeg synes du er fin", punktum. :)

I jula snakket et familiemedlem med meg om hvorvidt jeg kunne være interessert i varmtvannssvømming og sånt, og tilføyde "Ja, for du har jo ikke noe å være flau for nå". Jeg må innrømme at det svidde litt umiddelbart - siden det indikerer en oppfatning av meg som både innebærer at jeg hadde noe å være flau for før, og at jeg er en sånn som ville latt sjenanse hindre meg fra å gjøre noe - men, man må bare trekke pusten, og innse at det er ikke sånn ment. Folk har ikke alltid så god kobling mellom hva de sier og hva de mener. :cool: Alt i alt så var det ment som et kompliment, og da er det bare det jeg velger å ta med meg videre.

Bøtt sa for siden:

Til meg sier noen :åh så tynn du er blitt:men jeg har faktisk ca.8-10kilo igjen da.Mens andre sier ingenting fordi om de vet at jeg holder på med dette.Vil liksom ikke snakke om det eller nevne en ting om at jeg har tatt av:confused:
Så det er forskjellig ja hva folk rundt oss mener og sier:)

TrillTrall sa for siden:

Men det er jo søren meg ikke enkelt heller! Kjenner ei som har gått ned en del i vekt og det hendte jeg kommenterte at hun er så flink med maten og slike ting uten direkte å kommentere vekta. Så var det en annen som kommenterte at hun hadde gått ned så mye og fikk til svar at hun ikke ville at noen skulle snakke om det for da fikk hun sånn prestasjonsangst og ble redd for å gå opp i vekt igjen. Med det i minnet sa jeg ikke noe mer om saken.

En tid senere kommenterte en tredje at hun hadde gått bed så mye og jeg slengte på en liten kommentar om at "Ja, XX er så flink med både mat og trening at!" og da var svaret:"Men hvorfor har du ikke sagt det før?" Jeg så forbauset på henne:"Men du sa jo til YY at du ikke vil ha kommentarer på det!" sukk

Er det rart jeg ikke tør åpne kjeften og si et kløya ord om noens vektnedgang? Det blir jo tatt feil opp uansett. I tillegg til at jeg ofte ikke ser at en eller annen har gått ned i vekt, det være seg både 5 og 10 kg, jeg er ekstremt utakknemlig å være i nærheten av om man håper på slike komplementer. :p

Queen of Wands sa for siden:

Det med stirringa har jeg opplevd en del av ja. ;) Heldigvis er det ikke så mange som sier noe. Jeg har en venninne jeg jeg snakker med vekttapet om, men hun er av typen som aldri sier noe dumt, så det går bra. :p

Señora sa for siden:

Det er en dame som sa det til meg, og hun er ikke slank selv.

Señora sa for siden:

En annen mannlig kollegas reaksjon var:

Høh, er du klar over at hele ræva di forsvinner nå?

Jeg svarte: "Håper da det, det er jo det som er poenget".

Men han tar jeg med en klype salt altså, han mener det bare godt.

senorita sa for siden:

heldigvis bare positive kommentarer :P og ingen har sagt jeg er "tynn nok" heldigvis. :p

har jo igjen 15-20 kg jeg vil ned så.. Men har gått ned en del og flere har kommentert det og det er jo kjekt :D

lifejack sa for siden:

Det høres ut som om dette er en dame med lav selvtillit, og som har prøvd og prøvd å gå ned i vekt selv uten å klare det. Hun har kanskje følt en viss tilknytning til deg siden du også har hatt litt former, men nå som hun ser at du har gått ned, blir hun både ufrivillig sjalu og redd for å miste det båndet hun kanskje ikke engang vet at hun har til deg... sa hobbypsykologen:p

alexsandra sa for siden:

må bare slenge inn en kommentar at jeg syns det var bra svart:D

alexsandra sa for siden:

jeg var så vidt inn på en annen tråd om at jeg hugger huet av hvis noen sier jammen du er jo ikke sååå stor og min komentar ta på deg 2 15kg sekker så vet du hvordan det er,
jeg fikk positive tilbakemelding av andre her på forumet om det kanskje faktisk de som sier det mener det godt. har tenkt på tilbake meldingene jeg fikktenkeboksen kanskje jeg skal prøve og bli flinkere og ta til meg det positive:) og si TAKK.
hvis folk stirrer så stirrer jeg tilbake veldig effektivt og se de rett i øya

sistegang sa for siden:

Jeg skal ta av ca 20 kg til, så sjøl om jeg har forandra meg mye (-49 kg) blir jeg sur om noen sier at jeg er slank nok. Og særlig når det er slanke, yngre enn meg som sier det. Og det er stadig noen som sier det. Unner de meg ikke å bli normal?

jvb sa for siden:

H*n tror at du har det helt forferdelig siden du åpenbart tvangssulter deg for å gå ned i vekt, og synes at du fortjener å ha det bra nå istedet ? :)

babydoll sa for siden:

Jeg får skikkelig dårlig selvtillit hver gang noen bemerker at jeg har gått ned i vekt. Jeg har liksom alltid benektet for meg selv at jeg har vært overvektig, så det svir fremdeles når jeg hører sånne kommentarer.

Jeg pleier reagere med å forklare at jeg spiser lavkarbo for helseeffekten (noe som også er sant!) og at vektnedgang bare er en fin bieffekt.

Queen of Wands sa for siden:

Babydoll, skjønner godt hva du mener. Synes egentlig folk burde være litt mer lydhøre og vente på signal fra den som "krymper". Selv bruker jeg ikke gi komplimenter som går på kropp i det hele tatt, pleier å begrense meg til hår og klær - hvis jeg har noe positivt å si da, men prøver ikke å vinkle det slik at det oppfattes som "hårfasongen du hadde før var crap". ;) Det er jo litt den følelsen man kan få når noen kommenterer kropp: Nå ser du OK ut, men før var du feit og stygg...

babydoll sa for siden:

Ja nemlig, akkurat sånn jeg mente. Blir gjerne snytfornærma når folk kommenterer "OJ NÅ VAR DU SKIKKELIG FIN PÅ HÅRET ALTSÅ" når jeg har farga/klippet det også.

Rin sa for siden:

Jeg tror dette ofte er tilfelle! Jeg blir jo stadig møtt av folk som synes jeg skal "unne meg" et eller annet, "slappe av" og spise en bit av noe, "kose meg" med ditt og datt. Uten å ha satt seg inn i lavkarbo-prinsippene er det jo ikke helt åpenbart at man ikke opererer med "kosepoeng" og sånt på den måten - eller at søtbehov faktisk blir borte etterhvert. Dessuten tror jo folk at når man går ned i vekt - slanker seg - så kan man ikke spise god mat. :cool:

TrillTrall sa for siden:

Det hender jeg får den kommentaren også og da pleier jeg å le fra hjertet og si:"Ja, i dag er det nyvasket!" :lol: Jeg tar alle slike kommentarer som en fint komplement jeg. :ja:

Thea1980 sa for siden:

Jeg har fått lite kommentarer, og de få jeg har fått har vært av typen "så tynn du har blitt" med litt negativt tonefall, eller "ser at du har gått ned" med litt morskt og advarende blikk. Jeg er 168 cm høy og veier nå 63 kg, så såå tynn er jeg da ikke. Det er jo alldeles normalvektig. Føler det ligger litt bak at de er vant med at jeg er kraftig, og forventer at jeg skal være det. Eller unner de meg ikke at jeg kommer mer og mer i form? Eller er de redd jeg ikke har kontroll? Skjønner ikke dette egentlig. Har jo brukt 10-12 år på å gå ned 20 kg, så vil jo absolutt si at jeg har full kontroll.

Velger å tro at de er redd jeg skal sykle fra de når sykkelsesongen starter:D

Da jeg veide 85 og gikk ned til 75, fikk jeg masse skryt og og kommentarer på at jeg så bra ut.

ftdmia sa for siden:

Tja.. kollegaen din prøvde nok bare å være snill :)

Bøtt sa for siden:

Synes vi skal ta alle komplimenter/komentarer til oss jeg da og ikke henge oss for mye opp i hvordan folk sier det,.Det viktigste er at en er fornøyd og føler seg vel selv.;)

lifejack sa for siden:

Ja, det beste er hvis noen kommer med en kommentar hvor ordene er positive, men man hører på tonen at de egentlig mener det motsatt. Hvis man da klarer å svare "Tusen takk!" på en skikkelig oppriktig måte, så blir gjerne de som gav "komplimentet" litt satt ut, men skjønner da til neste gang at det ikke er vits i å gi den typen tilbakemeldinger siden de ikke oppnår annet enn å styrke selvtilliten din (og det er jo ikke alltid det som er målet dessverre). Det VIL jo faktisk føre til økt selvtillit in the long run:D

Kula sa for siden:

Men, si meg, hvordan skulle noen ha ordlagt seg for at du ikke skulle bli fornærmet?

TrillTrall sa for siden:

Nettopp. Jeg er sannelig glad jeg ikke er mann og skal være på sjekkern. Mange damer tar jo absolutt alt av komplementer i verste mening.

Lille Gubben er mer eller mindre totalt talentløs på komplementer og når det en sjelden gang kommer et komplement så er det gjerne en smule malplassert. Jeg har lært ham å kjenne gjennom snart 6 år og vet hva han mener og tar dem for det de er ment etterhvert. :) Men vi har hatt et par episoder som førte til oppvask i etterkant, skal innrømme det. :o

kveita sa for siden:

Snytfornærma for atte??!! hmm, skjønte ikke den der.
Blir en ikke glad for et kompliment? og sier takk?? eller " ja, er fornøyd jeg , det var godt å være hos frisøren!" Er jo en grunn til at går dit, for en trenger det og ikk eføler seg så fin... eller? :) :)

Og forøvrig ta imot kompliment med det smil og si takk!! DE mener jo det om de sier noe. :)

babydoll sa for siden:

Har vel med dårlig selvtillit å gjøre, at man ikke kan ta et kompliment for det det er, men bekymre seg for at denne personen syntes man var stygg på håret før.

...Eller en påminnelse om at man var overvektig. Selv om man prøvde å se forbi det selv.

Det å få en finere kropp er en prosess man også må ta i hodet. Kanskje det er noe som kommer etterhvert med andre ting også?

Når det er sagt så mente jeg kanskje ikke snytfornærma, men mer såret. Men jeg sier jo alltid takk og smiler fint da!

Beurre sa for siden:

Jeg har det også sånn:(

For all del, jeg skjønner jo at de som kommenterer vekta mener det godt, men innerst inne skulle jeg så gjerne ønske at ingen la merke til forandringene. For hver "så tynn du har blitt" hører jeg automatisk "å fy, jeg glemmer aldri hvor feit du var før":o

Føler meg sær og utakknemlig som tenker sånn, men det er dessverre disse tankene som dukker opp hos meg. Litt godt å høre at jeg ikke er den eneste i hele verden som har det slik...

Selvsagt smiler jeg og takker pent, bare så det er presisert;)

Det siste halvåret har jeg lagt på meg en god del igjen, og selv om det er kjempefrustrerende, har det også vært godt å slippe det nesten daglige gnålet om at jeg ikke må finne på å bli tynnere (med en BMI så vidt innenfor normalen).

Bøtt sa for siden:

Uff ja det er ikke kjekt når en føler det slik.
Men jeg merker på meg selv når jeg er blitt litt eldre (er bare 31)men merker at jeg gir mer og mer f...i hva folk mener og syns om meg .
Så når folk sier til meg at så tynn du er blitt eller så bra du ser ut synes jeg det er helt flott og tar det til meg.
Men forstår at det er vanskelig og ta i mot enkelte komentarer da ...

Lumpe sa for siden:

Får bare gode kommentarer på vekttapet mitt jeg :) Synes det er kjekt når noen påpeker at ansiktet mitt har kommet bedre frem.

kake sa for siden:

Jeg tror ikke jeg har gått ned nok til at noen har merket noe særlig. Kanskje de som har sett meg bare i t-skjorte og jeans eventuelt, men ingen har sagt noe. Jeg regner med at det bare er et spørsmål om tid. Jeg har gruet meg litt bemerkningene kommer, fordi jeg vet at da er fallhøyden større. Når noen ser det så må jeg fullføre jobben, hvis ikke blir det dobbelt så stort nederlag. Jeg ser ennå "feit" ut i ansiktet og på overkroppen, dette varierer sikkert fra person til person, men jeg vil tro at det kommer et punkt hvor dette "tipper over" i riktig retning og da vil jeg nok veldig fort få høre det.

Deanna sa for siden:

Jeg tror at komplimentene man får ofte handler om mye mer enn bare vekttapet. Med vekttap følger gjerne bedre holdning, bedre selvfølelse, mer overskudd, nye klær og generell velvære. Selvfølgelig ser man bedre ut enn før, rett og slett fordi man føler seg bedre. Selv om man får høre at NÅ ser man skikkelig godt ut, så betyr det ikke at man var feit og stygg og fæl på håret før.

På den annen side, folk kan uttrykke seg ekstremt klønete. Og noen mener det bare vondt. Jeg synes det er morsomt å ta dem på ordet, og stille vanskelig spørsmål ... "Synes du ikke jeg trenger å gå ned mer? Hvorfor synes du det? Jeg har fremdeles helsefarlig overvekt, altså?!". stirre mens man venter på svar

Og folk synes jeg er skummel, lissom. Pfft. :sparke:

Belseblubb sa for siden:

Hmmm.. Vel, hadde vel blitt mer fornærmet om folk ikke hadde sagt noe i så radikale tilfeller. Siden det åpenbart burde synes at man har gjort noe, ville jeg gått ut i fra at folk ikke likte det hvis de valgte å ikke kommentere. Så her tror jeg kanskje mottakerne av komplimentet er litt vel hårsåre.. Det samme med kommentar om at man ikke trenger å gå ned mer.. Tror det er en snill måte for folk å gi et kompliment på UTEN å si at du vær så inmari stor og fæl før.. Det er ikke nødvendigvis så at de mener at man ikke trenger å gå ned mer, men at de vil gi et kompliment på hvor langt du har kommet hittil i prosessen..

StineH sa for siden:

Jeg er bare så FANTASTISK enig med Deanna!
Nå er jeg enda milesvis unna at folk bekymrer seg for at jeg skal bli FOR tynn da, i og med at jeg fortsatt ar 46 kg overvekt..

Men når jeg får komplimenter, så smiler jeg, og tar de til meg.. Vektnedgangen for min del har vert en prosess der jeg har blitt tvunget til å gå i meg selv mange ganger, og innsett at " JA for FAEN! Jeg var feit, nå er jeg litt mindre feit og jeg ser søren meg BRA ut!"
Jeg prøver å lere meg at glasset ikke er halvtomt, og ikke halvfullt - Men det er rett og slett på vei til å bli helt fullt! Jeg føler meg bra, og om noen vil kommentere det, så kjør på.. Og har de ikke noe fint å si, så gidder ikke jeg smile å synes det er greit, men stiller de heller til veggs å spør hva de mener!

&lt;insert_scary_name_here&gt; sa for siden:

Jeg er meget klar over at jeg har vært, og forsåvidt fortsatt er, veldig overvektig (les: feit). Men jeg blir skikkelig happy hver gang noen kommenterer at jeg har gått ned, og at det er synlig. Og spesielt hvis det er noen som ikke vet om prosjektet mitt, for da kan det ikke skyldes at de syntes de "må" si noe...Ikke nødvendigvis alle jeg føler for å diskutere det i detaljer med, men syntes likevel det er hyggelig at de sier noe :) Så jeg er nok forholdsvis enkel sånn sett!
Jeg syntes derimot ikke at det er lett å ta komplimenter til meg, men det er ikke avsenders problem. Prøver å si takk, og ikke alltid ro det bort eller avfeie det.

Mithila sa for siden:

Ja! Eg veit! Eg blir litt irritert av dette! Og når eg seier at eg klarer meg fint, og et det eg meiner er bra for meg, så får eg beskjed om at eg ikkje må bli "obsessed". Og kva gjer ein med slike som meiner at fett er farleg osv. Eg skal straks heim til foreldra mine, og dei har det synet som mange andre nordmenn har, nemleg at fett er farlig, og at ein skal ete magre produkt, light-produkt osv. Uff, kjenner eg gruer meg til å ta kampen, noko som er heilt feil, for det er jo min kropp!

Eg har nett starta på lavkarbo, og det har ikkje skjedd dei store endringane, og derfor synest eg også det er vanskeleg å forsvare meg....

Sandra sa for siden:

Det er utrolig irriterende når andre tar seg friheten til å kommentere hva man bør veie, spise, etc. Jeg har opplevd flere ganger at folk sier at "nå må du ikke gå ned mer", selv om jeg er overvektig.
Kanskje det hjelper å svare med samme mynt? Dvs ikke svare på kommentaren, men i stedet å svare med å kommentere den andre.
F.eks:
"Takk det samme"
"Ikke du heller..."
"Hva veier du?"
"Nå synes jeg at du skal ta deg en røyk og kose deg" (eller noe annet som du vet at den andre ikke gjør)

fnis!

Señora sa for siden:

Jeg synes det er stas at folk ser at jeg har gått ned i vekt og kommenterer det, men hallo, stikk fingeren i jorda og face reality, jeg er ikke tynn enda, og jeg kommer nok aldri til å bli det heller, men jeg vil gjerne kunne velge klær i alle butikker, ikke bare i stormoteforretningene. Det gjør jeg forsåvidt nå, men det er en skummel overgang og mindre vil jeg hvertfall bli.

Jeg synes det også har vært vanskelig når folk, spesielt tynne og "sunne" folk kommenterer maten jeg spiser. Det der er jo ikke sunt, hvordan går det med kolesterolet? Du kan jo ikke spise det etc. Dette har jeg opplevd i jobbsammenheng. Nå har jeg tatt kolesterolprøve, og verdiene mine har faktisk sunket, så nå har jeg det å slå i bordet med hvertfall.

streber sa for siden:

Hei! Jeg må si jeg tar til meg alle komplimenter som om de var positivt ment uansett om de er det eller ikke. Skjønner ikke vitsen med å gåi forsvar, for je var jo fet før-eller stygg på håret, derfor slanker jeg meg - derfor gikk jeg til frisøren, for å ordne opp i det. Da er det jo fint noen ser det også. Ja- det kan komme klumsete ut, men jeg velger å se det som positivt. :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.