< Tilbake til oversikten

Surgjære rotgrønnsaker?

marjusen sa for siden:

Det er sent, jeg er litt trøtt og vet ikke hva jeg prater om;) hehe.

Men, kom over ett nettmøte med noen karer som prøver å kaste godt lys over LCHF, eller steinaldrekost som dem kaller det. Men uansett så jeg dette spørsmålet og svaret:

"Er det absolutt ingen vekster fra under bakkenivå som inngår i steinalderkost?

Geir svarer:
Alle sammen i mindre mengder, minst pastinakk, persillerot, gulrot og kålrot, mens svartrot og jordskokk kan forsøkes, og så kan man jo fermentere / surgjære dem, så blir det til sim salabim til "steinaldermat"."

2 spørsmål til dette:
Hva betyr å surgjære og hva gjør dette med produktene? Kan jeg plutselig spise kålrot om jeg surgjærer den, og vil den smake godt? hehe

1. spørsmålet er, hva i alle dager er svartrot og jordskokk? Smaker det godt og funker det for oss på lavkarbo?

Marius

PS! Svar både på ketogen diett, men også lchf generelt;)

marjusen sa for siden:

Lest litt mer om jordskokk jeg også gitt.

Her inne er folk livredde for å prøve det og anbefaler heller blomkål. Greit nok det, men variasjon er også viktig. Virker som det er vanskelig å finne ut hvor mange KH pr 100 gram jordskokken egentlig har;) Matvare guiden sier 14, men så skal det visst ikke inneholde stivelse, men inulin eller noe. Og det tas ikke opp av tynntarmen for vi har ikke enzymet for det eller noe. Men vil det si at den har 14 inulin karbohydrater da? Så vi kan spise det og bare juble?

Hvorfor i alle dager kjører ikke folk på md det da? Hehe. Smaker visst tilnærmet potit og kan både gratineres og moses. Hmm

Leste forresten at noen får mageproblemer, så den burde testes i små mengder først, men er visst og mange som tåler den fint;)

Men noen som har klarhet i KH her? Kan den spises på ketolyse?

senorita sa for siden:

les innlegget til Lena B.. Hun skriver om karbene i jordskokken :)

"Dette svaret synes jeg oppklarte veldig mye. Litt grovt kan vi da slå fast at 100 gram jordskokk inneholder 3 gram karbohydrater (sukrose) som man må ta med i karboregnskapet."

marjusen sa for siden:

Jammen dæven døtte, jeg må få opp øya mine:P haha
Jeg klipper og limer fra bloggen til Lena:

Svar fra Bioforsk, om karbohydrater i jordskokk
20. desember 2010, kl. 17:38

Etter at jeg laget fløtegratinerte jordskokker har jeg fått en del spørsmål om denne rotknollen. Spørsmålene har handlet om karbohydratene i jordskokk og jeg har ikke kunnet svare skikkelig på spørsmålene, derfor skrev jeg til Bioforsk.

Matvareguiden oppgir at jordskokk inneholder 14 gram karbo/100 gram.
Det jeg har lest er at jordskokk ikke inneholder stivelse, men mye inulin. Inulin er et karbohydrat som ikke blir tatt opp i tynntarmen fordi vi mangler et enzym, derfor er jordskokk gunstig for den karbohydratbevisste. Inulin påvirker ikke blodsukkeret.
Men jeg har fundert litt på om alt av karbohydrater i jordskokk er inulin…..

Min e-post til Bioforsk:

Jeg håper at du/dere kan hjelpe meg med et kort spørsmål:
Jeg, og flere med meg, er veldig nysgjerrige på dette med jordskokk, siden vi følger et lavkarbokosthold, og mange av de jeg kjenner har også diabetes.

Jeg har forstått at jordskokk ikke inneholder stivelse, men andre karbohydrater, som inulin, og jeg har lest slik at jeg vet hva inulin er.

Jeg finner forskjellig informasjon om karbohydratinnholdet i jordskokk, alt fra 6-14 gram karbo/100 gram.
Og jeg forstår at det kan ha sammenheng med lagringstid, sort m.m.
Men la oss si vi har en rå jordskokk som ikke er lagret lenge, hvor mye av karbohydratene i en slik jordskokk er da inulin, og det som ikke er inulin, hva er det?
For karbohydratene i en jordskokk er vel ikke i utgangspunktet bare inulin?

Svaret fra Bioforsk:

Takk for spørsmålene dine! Og som du sier, er ikke alt i jordskokken inulin, men veldig mye!

Ut fra studier vi har gjort på ulike sorter av jordskokk (genetiske varianter) ser det ut til at ca. 25 prosent av den totale karbohydratmengden er sukker (hovedsakelig sukrose).
Resten er inulin og dette inulinet består av molekyler med ulike lengder (lengden betegnes med polymeriseringsgrad DP - degree of polymerization). Samlebetegnelse for disse stoffene er fruktooligosakarider (forkortes FOS) og de har funksjon omtrent som fiber, men med en del positive virkninger i tillegg. Dette har du sikkert lest mye om i forbindelse med beskrivelser av inulin og helse (se eventuelt mer om dette på [url]www.jordskokk.no[/url]).

Vil du studere resultater fra forskningen vår nærmere, henviser vi linken til vår vitenskapelige artikkel på dette:www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20355135 (man må betale for å få lastet ned, den er på engelsk og språket er vitenskapelig).

På friskvektbasis inneholdt jordskokk fra denne studien ca. 3 % sukrose og 12 % inulin målt like etter høsting (gjennomsnitt for flere sorter).

Håper dette var til hjelp for dere! Lykke til med jordskokken!

Dette svaret synes jeg oppklarte veldig mye. Litt grovt kan vi da slå fast at 100 gram jordskokk inneholder 3 gram karbohydrater (sukrose) som man må ta med i karboregnskapet.
Men, man skal ha klart for seg at høstetidspunkt og lagring kan påvirke karbomengden i jordskokk noe. Les om det her. Jeg har også lest at langvarig koking gjør det samme.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.