< Tilbake til oversikten

Fikk lavt blodsukker

Kanskje sa for siden:

lavt blodsukker!
Spiste to kokte egg med litt cremefrech til frokost, og så har jeg ikke spist i mellomtiden. var på besøk og hadde med meg fløte, så jeg har drukket to krus med kaffe med en tatren sukett, og fløte i, og trodde det skulle gi fett nok så jeg klarte meg, men så ble jeg der lengre enn jeg hadde tenkt. Hun målte blodsukkeret sitt, for hun har diabetes, og jeg spurte om hun kunne måle mitt også - og det viste 3,3 !! Og normalt er mellom 4 og 8 - hun ble rett og slett bekymret:eek:
Og jeg føleg mer ikke bra,
svetter, skjelver, tung i hodet, uro i kroppen, og litt kvalm. Min tanke var at det var pga ketose, men så er jo blodsukkeret mitt så lavt, og symptomene det samme.

har nettopp laget en hurtig lasagne, som jeg skal spise nå, så håper jeg at jeg får rettet opp i det.:)

men her er hva jeg leser :

Symptomene eller plagene som personer med diabetes får når blodsukkeret blir lavt, kalles føling: svette, skjelvinger, uro, sult, frykt, irritabilitet og hjertebank

Sukkeret vi har i blodet kalles glukose, og glukosen er helt nødvendig for at hjernen skal fungere normalt. Ved lavt blodsukker fungerer hjernen dårligere, og tankeevnen og reaksjonshastigheten blir nedsatt. Samtidig forsvarer kroppen seg mot det lave blodsukkeret ved å lage hormoner som får blodsukkeret til å stige. Dette er de samme hormonene – blant annet adrenalin – som det lages mer av når du er sint, irritabel eller redd. Følingssymptomene skyldes en kombinasjon av effekten på hjernens funksjon og effekten av de hormonene som lages.

En lett føling kan du behandle med karbohydrater som går fort over i blodet, for eksempel fruktsaft eller frukt, noen glukosetabletter, melk eller søte drikker. Hvis det er lenge til neste måltid, er det nødvendig å spise noe brød i tillegg. Ved lavere blodsukker bør du straks drikke søt saft, brus, juice eller spise sukker eller syltetøy. Mange synes druesukkertabletter er nyttig. Etterpå bør du alltid spise brød, for å stabilisere blodsukkeret.

Her skjærer det seg jo med lavkarbo dietter jeg følger hvor man ikke skal spise søt frukt eller drikke og brød.

Gjelder det da bare å spise oftere, men fremdeles fet mat?

Nå har kroppen roet seg litt, men det har vært ganske så ubehagelig. Og jeg var ikke klar over at jeg hadde så lavt blodsukker !:eek:

Gerd sa for siden:

Så klart får man lavt blodsukker når man ikke spiser. (samme om man lever høykarbo eller lavkarbo det)

Derfor er det viktig å få i seg nok grønnsaker, helst noe til hvert måltid :ja:
Kroppen trenger næring.

Modezty sa for siden:

Hvis ikke du har diabetes selv, og går på blodsukkersenkende medisiner eller insulin - vil du ikke få så lavt blodsukker at det er skadelig.

Det er helt normalt å få lavt blodsukker - som Gerd skriver - spis litt mer grønnsaker :)

Kanskje sa for siden:

ok, så for å redde meg så kan jeg spise grønnsaker?

Jeg har pleid å få lavt blodsukker før også når jeg ikke har spist på lenge, da blir jeg helt skjelven i kroppen, men ikke så uvell som i dag. Da har jeg pleid å spise en sjokolade, og det har kommet seg,. men det er liksom ikke noe alternativ lenger, hehe.

Savner det å kunne ha noe i vesken som jeg kan tygge i meg, hadde alltid slike Nutrilett bar, eller Eat natural bar eller en sjokolade med meg før, sånn i tilfelle jeg ble sulten eller blodsukkeret ble lavt. merker det jo ved at jeg begynner å skjelve veldig på hendene. Men jeg behøver ikke alltid kjenne sult - i dag kjente jeg ikke sult, og dumme meg tenkte at om jeg ikke var sulten, så trengte jeg vel ikke å spise .......:veitikke: :rodme:

forslag til hva jeg kan ha i vesken?

Gerd sa for siden:

Ja, grønnsakene skal på ketolysekuren være hovedkilden til karber :ja:

Du kan jo ha litt nøtter (paranøtter har minst karber) i veska sånn i tilfelle. En boks med oppkutta grønnsaker går også.
Men spiser du godt til hvert måltid så vil dette som oftes regulere seg selv.

det heter jo at du skal spise når du er sulten, og spise deg passe mett. Men har du problemer med å kjenne sult, kan det være lurt å lage seg en plan over når du skal spise :ja:

Rin sa for siden:

Jeg pleier å ha med meg en Atkins-bar i veska når jeg ikke har orket å spise på en stund, eller vet at det kan bli lenge til et evt måltid. (Det funker for meg, jeg tåler de barene greit - men det blir en individuell vurdering, selvsagt.) Ellers kan man som regel få tak i en pose nøtter de fleste steder, eller feks en pakke skivet ost.

Men, jeg opplever omtrent aldri slike blodsukkerfall, selv om jeg gjerne går over 10 timer mellom måltidene - vi er forskjellige, det er viktig å lytte til kroppen sin! :)

ada-emilie sa for siden:

Neste gang du går lenge uten mat og har disse symptomene snikende på deg ber du om litt mat der du er eller går og handler inn litt ost og sukkererter, litt kylling eller noe. De fleste kan koke et par egg til deg, gi deg litt ost eller noe. Du trenger ikke spise høykarbo bare fordi du er sulten og har lavt blodsukker. Om du absolutt vil ha noe som fordøyes raskt kan du spise frukt. Det er bedre enn brød. Men du må spise mer enn bare frukt når du er sulten.

Kanskje sa for siden:

Det var lurt :-)

men skal prøve å huske å ha med meg "niste" om jeg vet jeg skal bort :) For tror ikke det er helt bra å bli SÅ kjørt ned som i dag.

Skulle hatt slike ketolysestix så jeg kunne vite sikkert om jeg er i ketose eller ikke. er veldig usikker på akurett det området fordi det er så nytt.

lifejack sa for siden:

Jeg får disse symptomene når jeg drikker kaffe, spesielt hvis jeg ikke har spist på en stund. Kjempeekkelt/skummelt! Bare tenkte å nevne det siden du skriver at du hadde drukket kaffe.

Kanskje sa for siden:

det kan ha vært kaffien også, for jeg drikker sjelden kaffi. Og så fikk jeg skikkelig diare av den... skulle nesten tro den rant rett gjennom og ut på bare på noen timer. !

Rin sa for siden:

Kaffe kan ofte gi meg "headrush" eller ha lakserende effekt, også - og det til tross for at jeg drikker det ofte. ;) Det skjer ikke alltid, altså, men det kan godt hende at koffein er lite gunstig når magen er tom, ja.

ada-emilie sa for siden:

Ha ha, kanskje det var koffeinen du merket,ja.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.