< Tilbake til oversikten

Liker ikke grønnsaker ...

ninasov sa for siden:

jeg klarer ikke å få ned noe særlig med grønnsaker, synes de smaker ekkelt, hva gjør jeg da? kan det holde å spise isbergsalat til måltidene? jeg har prøvd det meste bortsett fra blomkålmos, som jeg lurte på å prøve i morgen... :o

kennygirl sa for siden:

Sambo er lite begeistret for grønnsaker, men når jeg lager grateng med bittesmå biter av div grønnsaker og har oppi masse fløte og ost på toppen syns han det er kjempedigg!!

Rin sa for siden:

Jeg kan ikke fordra "tradisjonelt" kokte grønnsaker, men det er mye annet som er ok. Hva med suppe? Tomatsuppe, blomkålsuppe, spinatsuppe, etc - most glatt med stavmixer, kan det være noe du liker?

Støtter også forslag om grateng - druknet i fløte og ost smaker det aller meste ganske godt. Selv synes jeg det meste blir bra sammen med smør eller fløte i stekepannen også (bortsett fra de posene med frosne wok-grønnsaker... grøss :eek:)

Tøsa! sa for siden:

Har du prøvd å steke i panna? Med litt soyasaus kanskje?
Hvis du ikke liker noen grønnsaker så høres det nesten ut som det er noe som sitter i hodet, for det er jo mange forskjellige grønnsaker.
Men jeg skjønner deg veldig godt i tilfelle, er mye jeg og ikke liker fordi jeg tror jeg ikke liker det, og da greier jeg ikke å spise det.
Men et tips: kjør grønnsakene i kjøkkenmaskina til det blir skikkelig mos, og ha i litt smør, fløte og salt&pepper. (kok de først)

marjusen sa for siden:

Hadde litt problemer med grønnsaker før jeg også faktisk. Men har finni ut at fryste grønnsaksposer er tusen ganger bedre enn ferske. Det er små biter og mye mindre jobb med dem også;) Kjøpte masse poser på Coop med blomkål, babygulrøtter og brokkoli.

Det som gjør at jeg liker det tusen ganger bedre nå er at jeg kjøpte meg slik damprist jeg legger nederst i kjelen. Så fyller du vann til bunnen av den og legger grønnsakene over. Da blir dem dampet og ikke kokt. Det er himmelsk forskjell. Tar du i litt salt og pepper samt litt kviteidessmør i vannet så blir det uutrolig mørt og godt!! Nam nAm! Husk å ikke kok dem for lenge. 4-6 minutt er passe har jeg funnet ut til 1 porsjon;)

ninasov sa for siden:

jeg liker ikke blomkål og brokkoli og gulrøtter... er jo ikke så mye forskjellige grønnsaker vi kan spise på ketolyse? men jeg liker rosenkål da, så jeg får vel kjøpe det i morgen...

Gerd sa for siden:

Du kan spise allslags grønnsaker som vokser OVER jorda :ja:

• litt løk, sellerirot osv....
    I ketolyseboka på side 112-113 står det en oversikt over grønnsaker og karbeinnholdet.

Iset sa for siden:

Blomkål, brokkoli og gulrøtter? Det er jo en halv promille-mengde av det som finnes der ute.

Sopp, løk, hvitløk, purre, paprika, salater, agurk, tomat, squash, auberginer, babymais, lista er lang. :) Mengdene avhenger av hvor mye karbo du skal ha.

Cherry sa for siden:

Nei isbergsalat er ikke nok. Den inneholder ingen næring.

Sukk...hvorfor ikke lese litt istede for å tro at det er en diett med blomkål til alle måltider...:rolleyes:

Tøsa! sa for siden:

Den blomkål og brokkoligratengen fra landlord, er ikke den brukbar?
Husker ikke hvor mye karbo det er i den...
Den er iallefall god.

Gerd sa for siden:

Joda den kan du bruke. Tror det er litt over 3 karber pr 100g.

ninasov sa for siden:

joda, jeg har lest, men jeg er veeeldig kresen på sånne ting...
den gratengen er god ja, men jeg har gått litt lei av den kan man si... he he... ja, jeg får se hva jeg finner ut en dag... får begynne med rosenkål, for det er dødsgodt!

Rin sa for siden:

Kanskje du liker flere typer kål? Coleslaw/kålsalat er jo veldig godt. Hodekål er kanskje litt høyt på karber hvis man vil spise masse av det, men med spisskål burde det jo være helt problemfritt. Og kål er sunt. :) Kan også steke kålblader i stekepanne med litt løk om man liker det, smør og salt og pepper og litt chilisaus, nam.

En av mine snacks-favoritter er babymais stekt litt hardt i smør i panna, deretter surret i maaassse krydder og fløte. De trekker til seg masse smak! Kan gjøre nesten det samme med sopp, men da blir det jo mer stuing av det.

Rå fennikel smaker nesten søt lakris. Veldig godt i grønn salat sammen med grillet kylling og olje, for eksempel.

nellie sa for siden:

Skjønner ikke helt konseptet med å "ikke like grønnsaker". Det finnes jo tuuusen forskjellige og alle smaker om kanskje ikke VELDIG forskjellig, så hvertfall litt.
Ikke har alle grønnsaker lik konsistens heller. Og som noen sier, det finnes jo mange forskjellige måter å tilberede èn grønnsak på.

Menmen. Er vel ikke meninga man skal skjønne alt her i verden.

Cherry sa for siden:

Jupp. Ta f.eks rosenkål. Det smaker rett og slett pyton om du bare koker den i vann og salt. Jeg har nylig oppdaget at stekt rosenkål, gjerne surra med løk og pepper smaker fortreffelig. Det har faktisk seilet opp som min favorittgrønnsak fra å være en hate-grønnsak. Man må nok gi ting en sjanse til før man legger det helt på hylla.

nellie sa for siden:

Det er flere grønnsaker jeg ikke synes noe særlig om, men finner alltid en måte det går ann å spise det på. Squash f.eks er ikke en favoritt, men synes den funker veldig bra i ratatouille og som squashgetti. Aubergine, heller ikke det beste jeg vet, men har funnet ut at den funker veldig god som purè, med litt godt krydder i.

Man må rett og slett bare prøve seg frem.

Det er lov å ikke like ting, men å ikke like NOEN grønnsaker.. Det finner jeg litt vanskelig å tro..

Cherry sa for siden:

Den er visstnok lovlig og inneholder bare 3-4 gram karber pr hundre gram, MEN, etter å ha spist den en del, leste jeg faktisk på innholdsfortegnelsen her en dag, og den inneholder hvetemel, stivelse, margarin og noe jeg ikke husker. Så den er kanskje heeeelt optimal.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.