< Tilbake til oversikten

Lavkarbobrød i brødmaskin uten gjær og glutenmel?

Georgine sa for siden:

Jeg har kjøpt brødbakemaskin og hovedgrunnen er at jeg vil bake til ungene og få brød uten det minsten er allergisk mot.

Men; jeg vil gjerne kunne bake meg et lavkarbobrød, men det må være uten gjær og uten gluten, ergo kan jeg ikke bruke noen av de oppskriftene jeg har funnet her inne som er for brødbakemaskin.

Noen som har en oppskrift jeg kan prøve?

Elanessë sa for siden:

Jeg henger meg på samme spørsmål!
Fikk brødbakemaskin i julegave vi, og vi har hittil bakt vanlige gjærbrød, og det blir vi jo å fortsette med til de andre i familien her. Men jeg vil jo ha lavkarbobrød... Ser for meg at det blir vanskelig egentlig. Lollypop-brødet har jo f.eks en flytende røre. Hmm... og det skal ikke heves.

MaritR sa for siden:

Er jo bare å prøve en oppskrift og gi tilbakemld på hvordan det gikk:rolleyes:

Georgine sa for siden:

Javisst, men om noen har en oppskrift som er supduper så behøver jeg ikke det....

Elanessë sa for siden:

Har ikke lyst å ødelegge brødmaskinen heller da, dersom det overhodet ikke funker å bake uten gjær. Hadde vært greit å høre med erfaringer, tips og råd først kanskje om noen satt inne med det. Syns smiley-himlingen var litt unødvendig...

Gerd sa for siden:

Nå ligger da denne tråden under "Spørsmål om matvarer og oppskrifter", som faktisk er for akkurat er for slike spørsmål trådstarter har da.... :rolleyes:

Biggie Small sa for siden:

Her har jeg prøvd å sette en sammen (har ikke prøvd selv):

--Tørt--
150 gr. jyttemel teff (grønn pakke) - 91
50 gr. kokosmel - 2
20 gr. fiberhusk - 0
70 gr. linfrø - 0 (malt)
70 gr. hirsemel - 50
35 gr. solsikke/sesam - 7 (malt)
3 ts. bakepulver
1 toppet ts. salt
----

= 395 gr. melblanding /150 gr. karbo

--Vått--
1 egg
2 ss. olje
3,5 dl. vann (eller blanding vann+fløte)

150 gr. karbo gir 10 gr. karbo pr. skive hvis du skjærer 15 stk.

Lunken veske i først, deretter tørt (fordel om det er siktet).
Foreslår "750 gr. mørk-skorpe grovbrød" setting med lang heve/baketid. Etter første elting, sjekk hvor tørr deigen er og ha 0,5 dl. mer væske i hvis det er litt for tungt for maskinen å dra rundt deigen (fiberhusken og kokosmel suger væske).

Brødbakemaskin Biggie :)

Georgine sa for siden:

Tusen takk Biggie :heia:

Biggie Small sa for siden:

Siden det ikke er gluten i blandingen burde du ikke få den litt spesielle glutensmak/lukten og at det lukter brød, må nesten prøve selv kanskje :)

Litt høyt med 10 gr. karb. pr. skive men her må vi kunne justere enda litt ekstra.

Tips jeg har fått fra blogger for å forbedre smak som jeg skal prøve er å ta i en ts. molasse og eventuelt litt vanilje-essens eller en ~10 gr. malt-pulver (lik det som er i øl).

Siden bakepulver er dobbeltvirkende, kan det kanskje bli litt mye med 3 ts. det ser man vel når man prøver :) Det er også mulig det går like greitt å bruke "rapid" bakeprogram da, siden bakepulver reagerer raskt når varmen stiger.

Mvh
Biggie

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.