< Tilbake til oversikten

Tilsvarer det jeg spiser ketolyse-diett?

Nesly sa for siden:

Ble litt forvirret av noen kommentarer jeg fikk da jeg nevnte at jeg ikke teller karber. Har aldri lest boken heller, heller aldri brukt slike stix. Alikevel vil jeg si at den kuren jeg er på kalles "ketolyse" om noen spør..

Spiser ikke brød/poteter/ris/pasta/frukt eller noe med sukker.

Tenker å spise protein og fettrik kost, samt grønnsaker og salat.

Går mye i egg og bacon, lavkarboknekkebrød som jeg lager m/meierismør og pålegg, osv...

Har aldri tenkt på at jeg bør spise så og så mange karbo, holder meg bare generelt på et lavt nivå karbohydrater.

Har gått ned nesten 14 kg på under 3 mnd så regner med jeg gjør noe "rett" og at jeg er i ketose.

Hva er galt med å ikke telle karber? Kan det hemme kurens virkning på noe vis?

Kari Marita sa for siden:

Det er da ikke noe galt med å ikke telle karber,du gjør jo ting riktig etter som du har gått ned 14 kg.Det er jo for oversiktens del at en teller karber,så en vet hva en ligger på.Men fungerer det uten å regne er vel det greit.:)

Nesly sa for siden:

OK takk..

alexsandra sa for siden:

jeg kan bare svare for meg selv. jeg teller karber for jeg er så ny i gamet og trenger litt oversikt over inntaket. så lenge du går ned i vekt og er i ketose og har et avslappet forhold til karber og trives med det så er det nok helt riktig for deg:)

smilefjes:) sa for siden:

Jeg kan ikke si du gjør noe galt... 14 kilo er jo kjempebra da.
Jeg teller heller ikke karber, og gjør akkurat som deg.
Lykke til med resten av slankingen:)

Rin sa for siden:

Du gjør jo ikke noe galt så lenge kostholdet ditt fungerer for deg! :) Men det er jo faktisk ikke ketolysekur dersom du ikke følger de konkrete reglene som gjelder for den spesifikt navngitte kuren. Det går helt fint å følge en ketogen diett uten å kalle det ketolyse, også.

Nesly sa for siden:

Ok, hva skal til for å kalle det en ketolysekur?

Kari Marita sa for siden:

Det som er ketolysekuren er dr.Andersen/boka hans,at man følger bokas regler.Men,en ketogen kur er jo omtrent det samme da.Da følger en ingen spesiell kur.Men, lever ketogent/i ketose.:)

BitTorres sa for siden:

Jeg tror det er mye lurere å gjøre det sånn som du gjør nå, du spiser ganske enkelt LCHF. Du lærer hvordan du skal spise, og du gjør det tydeligvis riktig. Nok protein, mye fett og lite karbohydrater. Bingo :)
Om du ikke har lest noen bøker, vil jeg råde deg til å kjøpe enten boken til Sofie Hexeberg, Frisk med lavkarbo, eller boken til Andreas Eenfeldt, matrEVOLUSJONEN. Begge to er jo leger, Sofie er proffesor også, og begge har god erfaring med hvordan kroppen fungerer på ekte, riktig kost. Vi ser jo alle hvordan det går om man følger Statens råd for ernæring. Ush :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.