nøstis sa for siden:
Hva er best å bruke til steking og matlaging?
Noen sier kaldpresset rapsolje? Andre sier masse meierismør?
nøstis sa for siden:
Hva er best å bruke til steking og matlaging?
Noen sier kaldpresset rapsolje? Andre sier masse meierismør?
Kitt sa for siden:
Kommer vel litt an på hva man skal steke og temperaturen, syns jeg!
Noen ganger kan kjøttet steke i oljemarinaden det har ligget i, fersk sopp er best i meierismør og andre ganger er cocosa like bra!:D
Licota sa for siden:
Et lurt triks er å ha i litt olje når man bruker meierismør på høy varme. Da spruter det ikke så fælt. Men da en olje som tåler varme. :)
Nannah sa for siden:
Klarnet smør er vel det beste synes jeg :)
Nerthus sa for siden:
Jeg bruker bremykt - blanding av smør og olje :) - men også meierismør går det litt av her :)
AKR sa for siden:
Jeg bruker stort sett cocosa, men også meierismør innimellom. Kommer litt an på hva som skal stekes :)
Cherry sa for siden:
....og du får stekt ordentlig i bremykt...?
Nerthus sa for siden:
Jepp! Har aldri hatt problem med å få ordentlig stekt verken fisk, kjøtt eller fugl - eller sopp :) Cluet er høy nok temperatur i starten.
Cherry sa for siden:
Åja, jeg trodde det ville bli som å steke i soft flora liksom.
Nerthus sa for siden:
Nå ble jeg litt nysgjerrig - brukte soft flora pre-lavkarbo, hvilken erfaring har du med steking i soft flora?
Rin sa for siden:
Jeg bruker meierismør til det aller meste, siden jeg synes det smaker kjempegodt, men rapsolje til wok og tilsvarende som "trenger" olje. :)
nonta sa for siden:
Jeg også :D nam nam!
(Så lenge du får skilt ut melkeproteinet tåler dette høy varme. Unngå vann også så spruter det lite.)
Carisma sa for siden:
Hvis jeg husker rett swtår det vel på de fleste sånne soft margaring pakningene at de er uenget til steking?
nonta sa for siden:
Det er kun småkaker det er uegnet til. (Har aldri fatta det der, hvordan kan det være egnet til alt annet og ikke akkurat til småkaker??)Men det inneholder altså bare 49 % soyaolje, så det er vel en stor porsjon med "vegetabilsk fett" - (de oppgir ikke hvor mye) Som sannsynligvis er raffinert palmeolje. Tror ikke jeg kjøper dette noe mer...æsj...
Carisma sa for siden:
nonta sa for siden:
tror jeg skal printe ut den modellen!!(og ha den med i veska, dele ut til alle smørkritikerne jeg møter) :-) -)
nonta sa for siden:
Bor visst en predikant i meg likevel...har i det minste posta det på facebook profilen min ;)
Anitra sa for siden:
Samme her ;)
Cherry sa for siden:
Har nå vel spist margarin i 23 år før jeg ble lavkarber. Har nå mer en en gang prøvd å steke i brødskivemargarin på tampen av en lønning.:p
Nerthus sa for siden:
Ok - det står på pakken at den er egnet for steking og jeg har aldri hatt problemer med å steke i soft flora FØR i tiden - så derfor jeg lurte :)
marjusen sa for siden:
INGEN OVER, INGEN VEDSIDEN AV SPØR DU MEG;) hehe
Kitt sa for siden:
Veloppdragen og høflig som jeg er, skal jeg ikke si hva jeg syns det smaker!;)
sylwester sa for siden:
Jeg bruker rapsolje som jeg varmer forsiktig opp. Steker jeg på lav varme så bruker jeg smør. Triks for biff og sånn er jo å steke på høy varme først med olje og la det steke med ekstra smør på lavere temperatur etterpå.
Soft flora fungerer til alt, men margariner visstnok ikke så sunt som pakka vil ha det til å være. Jeg klarer ikke å bytte den til fordel for noe annet på brødskiva :eek:
Kanutten sa for siden:
Jeg gjorde et likte forsøk for meg selv her i jula. Jeg hamstret inn smør av ymse sorter, oljer og bremykt... MIN erfaring er at bremykt egner seg best til steking. I allefall på min komfyr. Jeg får penest stekeskorpe og sprøest stekeskorpe av bremykt. Så det så. Så jeg sverger heretter til bremykt når jeg skal steke. Smør når jeg skal smelte smør og olje til salat.
Nerthus sa for siden:
Fint med sånne forskningsforsøk :) Er også ganske fornøyd med bremykt til steking :)
Zillah sa for siden:
"Vanlige" margarinar går det som regel fint an å steike i (sånn frå eit reint teknisk-ikkje-sunnhetsmessig perspektiv), men light-margarinar er ikkje eigna til steiking, for der er fettet bytta ut med skummamjølkpulver og gelatin og fåglarna veit kva, så det blir berre gugge i panna. Altså skilnad på soft flora og soft light og tilsvarande.
Nerthus sa for siden:
Ok mulig jeg har misforstått her - men temaet TS startet med var vel bremykt - som ikke er et lettprodukt :)
Zillah sa for siden:
Ja, naturlegvis, mitt svar var berre eit a propos / oppklaring på om ein kan steike i plantemargarinar á la Soft ettersom det vart nemnd. Det kan ein, men ein kan ikkje steike i lettvariantar på grunn av alt den ekstra gugga dei har tilsett franken-fettet sitt.
Tilbake til Bremykt så er det jo suverent til steiking, og det er jo også noko dei reklamerer med - like god både til steiking, baking og på brødskiva :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.