Hallo... :=)) Er nytt medlem fra idag... har et spørsmål, som jeg håper noen kan hjelpe meg med... Jeg har diabetes 2... går på insulin... hvordan er det å bruke lavkarbodiett når en har denne sykdommen... ??? På fohånd takk !!! Hilsen Gerd Inger... :=))
En insulinbehandlet diabetiker må følge nøye med på blodsukkeret og justere insulindosene deretter.
Blodsukkeret blir gjerne mye lavare med lavkarbo, og hvis man ikke følger godt med og kanskje setter for høye insulindoser risikerer man å få farlig lavt blodsukker.
Ja, men lavkerbo er bra da.
Moren min (som har dia type 2)begynnte med fedon lindberg og bruker ikke insulin idag. Men det er ikke en sykdom man blir frisk av, så kostregulering gjør bare hverdagen litt lettere.
Ja, lavkarbo er bra, men alle reagerer forskjellig, så det er viktig å følge nøye med. Er ikke alle som får diabetesen på stell, bare ved å spise ketogent.
Men det er viktig at man er klar over at man ikke bare skal sette de vanlige dosene med insulin, siden dette - som Dreamy sier - kan være farlig. Dessuten går det da an å bli frisk fra diabetes type 2!
Ideelt bør man legge om kostholdet i samarbeid med lege eller en som kan dette (legen er dessverre ofte ikke en som kan det), men jeg ville sjekket ut www.kostreform.no hvis jeg var TS. Disse vet en hel del om omlegging til lavkarbokosthold og diabetes:)
Det er vel egentlig symptomfri man kan bli??
Hos noen (kommer vel an på stadier/graden av diabetes 2) kan insulinproduksjonen ta seg noe opp igjen etter en tid med lavkarbo, men går man over til å spise høykarbo, så vil man bli diabetiker igjen - etter hva jeg har skjønt... :confused:
Nå produserer de med dia2 stort sett mer enn nok insulin (du tenker kanskje på dia1, som man ikke blir kvitt). Det er cellenes følsomhet for insulin som ikke er helt som den skal, men denne bedres ofte på et lavkarbokosthold eller hvis personen f.eks. går mye ned i vekt. Yngre, og folk som ikke har hatt dia2 så lenge, er de som oftest har best resultater.
Men man kan fint "spise på seg" dia2 igjen, ja:)
Nå syns jeg du også skal passe deg for å snakke om ting du tydeligvis IKKE har greie på. Var hos diabetes- sykepleier forrige uke og vi snakket om nettopp dette at hun var SÅ lei av alle som trodde man kunne bli frisk av dia2. :eek:
De pasientene som ikke klarte seg uten medisiner, som meg, opplever det som stadige nederlag at de ikke klarer å bli "friske", med alle solskinnshistoriene rundt om, men alle dia2 pasienter produserer slett ikke noe insulin. Jeg gjør ikke det! Ikke en gang om jeg hadde gått ned 30kg hadde jeg hatt nok!:p
Jepp, man kan holde seg symptomfri i maaaange år, men svært få kan det livet ut!
Jeg prøvde virkelig ikke å støte noen med innleggene mine, men der mislyktes jeg tydeligvis:( Det var også derfor jeg valgte å skrive veldig generelt og bruke ord som "stort sett" o.l. nettopp fordi det selvfølgelig ikke gjelder alle. Jeg skrev kun på et generelt grunnlag, og jeg skjønner veldig godt at noe lett kan bli oppfattet negativt når man faktisk lever oppi det selv og ikke er blant de "heldige få":o
Men vet du om du har en slags kombinasjon av dia1 og dia2, altså at du har færre betaceller i tillegg til lavere insulinfølsomhet? (Dette har jeg full forståelse hvis du ikke ønsker å svare på, siden det er et temmelig personlig spørsmål. Er bare så nysgjerrig på å høre enkeltmenneskers historier, og ikke bare statistikker. Man blir liksom mer engasjert når det blir litt personlig og ikke bare grafer og tall:))
Du kan ikke si at du snakker generelt når du svært bastant sier: Dessuten går det da an å bli frisk fra diabetes type 2!
Det jeg prøver å si, er at det ikke går anå bli frisk av dia2! Man kan leve helt fint og symptomfritt i mange år, men man er bare akkurat det, symptomfri! Ikke frisk!
Når både min diabetes- spesialist og min kollega diabetes- sykepleieren sier at man ikke kan bli frisk, så legger jeg mer vekt på hva de sier, enn hva du tror!
Det handler heller ikke om å "ville" ha en diagnose som noen her inne ser ut til å tro! Det er rett og slett bare sånn det er. Man er ikke frisk bare fordi man er symptomfri. Da har jeg ikke psoriasis heller da, fordi jeg pr i dag ikke har noen utslett....
Syns ikke du stiller noen personlige spørsmål, jeg. Koster meg mindre enn en karb å si at jeg har helt vanlig ikke-noe-hokuspokus diabetes2(mulig arvelig komponent). Jeg har bare vært litt uheldig med å få den ganske ung(36 år gammel). Etter å ha levd helt fint med lavkarbo- kosthold og litt metformin, har kroppen min nå begynt å stenge ned insulin- produksjonen og jeg måtte over på Byetta for å prøve og få ned blodsukkerverdiene. Noe som ser ut til å ikke lykkes veldig godt! Men det er mer enn 2 uker igjen av første prøveperiode, så tiden vil vise hva som skjer......
Ok, skjønner! Så vi har bare forskjellige meninger. Det er bra (hva ville verden vært uten;)), og jeg kommer sikkert til å forandre meninger innenfor dette temaet flere ganger i løpet av livet. Godt å få det oppklart, for hadde en litt dårlig følelse i kroppen isted.
Og tusen takk for svar på spørsmålet mitt. Er alltid vanskelig å vite hva andre regner som personlig og ikke-personlig:)
Vel, mulig det er din mening, men det er forskjell på hva du måtte tro/mene og hva legevitenskapen vet!;)
Som sykepleier må jeg nok støtte meg til vitenskapen, gitt!:)
Noe du lurer på, så bare spør! Har INGENTING å skjule for noen, jeg!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.