< Tilbake til oversikten

Kakao-utfordring fra meg

Cassiopeia sa for siden:

Jeg har 300 g rå kakaomasse og 150 g rått kakaosmør stående i skapet etter et tragisk forsøk på å lage sjokolade til jul. Jeg aner ikke hva jeg kan/skal bruke det til, (og i hvert fall ikke hvordan jeg skal søte det uten å gjøre det enda bitrere enn det er fra før) og utfordrer dermed dere andre her.

Hva kan man bruke 300g kakaomasse og 150g kakaosmør (og evt en pakke kakaonibs) til?

Tiki sa for siden:

Du syntes ikke det funket å lage sjokelade altså, evt. med litt sukrinmelis, stevia, evt. splenda. Blande litt ulike søtninger. Litt fløte for å mildne sjokeladen også.

Kan spe det ut med annen sukkerfri sjokelade for å lage konfekt av alle slag.

Har ingen bedre ideer. Har også stående, men jeg bruker det på måten som står over.

nonta sa for siden:

Jeg tar utfordringa! (sukkerfri sjokoholiker)

Jeg har også vært uheldig da jeg har forsøkt å lage sjokolade flere ganger. En gang jeg fikk det til syntes jeg, fikk jeg sjokk dagen etter- HVIT og myk og ekkel :-( pga manglende temperering lærte jeg etterpå...

Fløte er bra tips, og du må jo søte den ja. Avhengig av karbogrense kan du søte den med yaconsirup el agavenektar. Jeg har ikke prøvd dette sjøl da..

Du kan bruke begge deler i sjokoladekake! Jeg bruker de i "Black Sunday" så smaker du deg fram med fløte og søtstoff i og bruker i stedet for annen sjokolade. Så lenge du smelter massen på lav temp ( mikro i plastikkboller er best) blir kaken mye sunnere!

Nå lager jeg stadig cocosakonfekt, der også erstatter jeg sjokoladen med kakaomasse/fett og tilsetter sukrinmelis.
En bit= et fantastisk mellommåltid on the go :-)

Cassiopeia sa for siden:

Cocosakonfekt var en god ide! tenkte så vidt på det i jula, at ei delfiakake kunne vært noe. Kanskje med biscotti i stedet for kjeks, eller med nøtter oppi :)

Jeg kjører streng ketolyse nå, så yacon og agave er vel utelukka for meg? Ikke for det, det kommer faktisk an på inntaket.

Jeg har sukrin, stevia, splenda og bjørkesøt (xylitol) i skapet, så det mangler ikke på søtningsalternativer. Er usikker på nøytralt steviapulver i sjokolade, forresten. Det var antakelig det som gjorde det første resultatet så dårlig som det ble. Bittert + Bittert = BITTERT og vanvittig søtt attpå.

Hvordan vil det funke å erstatte kakaopulver med råkakao tro?

nonta sa for siden:

Er usikker på nøytralt steviapulver i sjokolade, forresten. Det var antakelig det som gjorde det første resultatet så dårlig som det ble. Bittert + Bittert = BITTERT og vanvittig søtt attpå.

Jeg er ikke god med Stevia, det er jo så lite som skal til før det blir bittert, og jeg er litt "raus" av meg :p Prøv deg fram forsiktig, for mye sukrin er ikke heller godt, blir isende. Tenk at det skal bli akkurat søtt nok til å bli godt og ikke mer.

Hvordan vil det funke å erstatte kakaopulver med råkakao tro?[/quote]
(Det er litt ekslusivt, men )supert!:)

Cassiopeia sa for siden:

Hvordan vil det funke å erstatte kakaopulver med råkakao tro?

Har du oppskrifter, evt en slags doseringsnøkkel? Jeg antar at det skal atskillig mindre ren kakaomasse/fett til enn kakaopulver fra Freia.

ada-emilie sa for siden:

Jeg liker nibsene som de er,jeg.Å strø over sukrin er sikkert godt.

Cassiopeia sa for siden:

Nibs er det ikke noe problem å bruke. Kakaopmasse og kakaosmør er litt mer utfordrende i mitt hode :)

WOOW, de så gode ut.

Jeg har funnet ut at Yaconsirup har GI 3, men hvordan skal karbohydratene da regnes?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.