mrs.doubtfire sa for siden:
Har kjøpt meg Dr.Dahlquist sin kokebok, og der står det en oppskrift med prinse/prinsessepølser og i parantes sosisser... altså..mener hun de vi spiser til jul?
og kan vi spise sosisser... de som Gilde har?
Har kjøpt meg Dr.Dahlquist sin kokebok, og der står det en oppskrift med prinse/prinsessepølser og i parantes sosisser... altså..mener hun de vi spiser til jul?
og kan vi spise sosisser... de som Gilde har?
Carisma sa for siden:
Du må nesten sjekke karboinnholdet pr 100g på pakken.
Eller her: www.matvareguiden.no/sokemaskin.asp?search=sossiser&type=produkter
(og i følge den: :nei:)
takker og bukker :o
Zillah sa for siden:
Det er vel kanskje det beste forlaget kunne oversette det med. Svensk Prinskorv er klassisk julemat, men berre form og storleik er som sosissar, og prinskorv har vi vel ikkje her i landet.
Det kan vere stor skilnad frå produsent til produsent på sosissar som med andre pølsar. Enkelte er nei, andre kan vel vere i det minste tja. Les på pakka, vurder etter det. Er det ikkje deklarasjon, skal du la dei ligge uansett.
sylwester sa for siden:
De fleste pølser ligger på eller over 5 karber/100g. Du bør derfor telle karber for Atkins induksjon/Ketolyse og følge med på næringinnholdet på pakningen og se hvor mange du kan spise i følge din kostholdsfilosofi.
Litt annet om pølser er at det er helt mulig å lage pøser mer 0 karber (nesten alle pølsene i Frankrike har 0 karber, selv de som ser ut og smaker som våre grill/wiener) så det er bare det at det er tradisjon å ha potetmel i alle pølsefabrikkene i Norge.
mama67 sa for siden:
Dessuten kan man kjøpe pølser på f.eks Meny, som har tilnærmet 0 karber, og disse er kjempegode! Krydderpølser, bratwurst, italienske pølser osv. Nam-nam!!
Cassiopeia sa for siden:
Vil få applaudere litt her jeg.
Som jeg skrev i en annen tråd: Vi må ikke se oss blinde på karboinnholdet i den enkelte matvare/ingrediens, men ha kontroll på det totale karboinntaket og fordelinga fett/protein/karbo.
Trådstarter: Jada, du kan spise sosisser, men ikke bare sosisser. Tell karber så du ikke spiser for mye av dem (akkurat som med all annen mat).
Carisma sa for siden:
Til en viss grad, men det er vel så viktig HVA slags karbohydrater det er, som at de har så og så mange gram. Lavkarbo handler om å spise REN mant, og pølser er så langt fra ren mat du kommer. Karbohydratene i pølser kommer fra potetmeil og miasstivelse, og disse er verste sort for kroppen.
Cassiopeia sa for siden:
Jeg er helt enig med deg når det gjelder ren mat (unngår alle blandingsprodukter og lager det meste fra grunnen av sjøl), men det er ikke alle som er like nazi som oss, Carisma ;)
Når alt kommer til alt er det faktisk det totale kostholdet som teller, ikke den enkelte ingrediens en dag iblant. Det er kort og godt for bastant å si at vi ikke kan spise en matvare med et halvt gram for mye karbohydrater pr 100g, mens alt innenfor grensen er OK.
Carisma sa for siden:
Det er jo nettop det vi ikke sier. Jeg syns det er viktig at nybegynnere lærer å tenke ren mat, og å sjekke hva produkter inneholder så fort som mulig. Og for mye av den "dårlige" typen karbohydrater, selv om det "bare" er 6g kan jo hindre vektnedgang, som igjen gjør at folk hopper av kuren.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.