< Tilbake til oversikten

Rastløse bein?

Bestemamma sa for siden:

Har så vanskelig for å sovne fordi beinet mitt hopper til idet jeg slapper godt av og skal til å sovne.... da har jeg det gående med beinhopping i timesvis til jeg besvimer av utmattelse... noen råd for å slippe dette??? :(

Kanutten sa for siden:

Magnesium.

ada-emilie sa for siden:

Tar du magnesiumtilskudd? Kalsium?

Gerd sa for siden:

Tar du magnesium og kalsium?

(Utdrag fra Etter slankekuren, Torkil Andersen)

Sitat:
"Magnesium:
Her har vi enda et viktig mineral av stor betydning for energiomstningen i kroppen. Mer enn 300 kjente enzymer er avhengig av magnesium for å fungere optimalt. Flertallet av disse deltar i de kjemiske prosessene som er avgjørende for forbrenningen av karbohydrater og fettstoffer. Av alle mineralene er magnesium antagelig det viktigste for kroppens energiprodukjsjon. Magnesium har viktige effekter på hjerte-og karsystemet. Det virker avslappende på musklene i blodårene og medfører senkning av blodtrykket. Magnesium motvirker rytmeforstyrrelser, for eksempel hjerteflimmer. " Sitat slutt.
[color=#006400][/color]
[color=#006400][/color]
(Utdrag fra Etter slankekuren, Torkil Andersen)

Sitat:
Kalsium:
Kalsium er viktig for normal funksjon av muskler og nerver. Kalsiummangel medfører muskelkramper, spesielt viss det samtidig er magnesiummangel. Mineralet er viktig for nerveledningen, og ved mangel kan man få prikkende fornemmelser i hender og føtter.”Sitat slutt

ada-emilie sa for siden:

FRa lommelegen om kalsiummangel:
Mangelsymptomer

Beinskjørhet (osteoporose) er den viktigste følgen av for lavt kalsiuminntak. Sykdommen rammer særlig kvinner etter overgangsalderen. Akutt mangel på kalsium kan føre til muskelrykninger, symptomer på hjertesvikt og rytmeforstyrrelser i hjertet. Mentale forandringer som irritabilitet, depresjon og psykose kan også forekomme.

På lavkarbo er det lett å få for lite av både magnesium og kalsium (samt kalium og en rekke flere stoffer). All kalsium i ost og andre melkeprodukter taes ikke opp nødvendigvis. Om du skal ta tilskudd av kalsium husk d-vitamin ,fordi dette letter opptaket av kalsium fra tarmen. Om vinteren er det å ta solarium fem minutter et par ganger i uka nok for å få d-vit.

Bestemamma sa for siden:

Ja, jeg tar magnesium og alle de andre som Torkil anbefaler, kjøpt hos Ketolyse.....

Timiane sa for siden:

Hvor mye mangnesium tar du? Kanskje du trenger mer..
Jeg trenger 600 mg om dagen for å ikke få krampe i bena.

Bestemamma sa for siden:

Jeg tar de anbefalte 200 mg. Skal prøve 400 og se om det hjelper. :)

Fins det noen matvarer som er rike på magnesium?

trond67 sa for siden:

Jeg har også slitt litt med dette. For meg hjelper det veldig å strekke ut, særlig legger.
Sette foten mot veggen og strekke et minnutt eller så på hvert bein:)

wevi sa for siden:

Men det høres jo ikke ut som krampe du har da. Ville tatt en liten tur å fått målt diverse verdier. Kanskje noe annet som er muffens. :)

ada-emilie sa for siden:

Den dosen er ikke stor om du ikke får i deg noe særlig fra kosten ellers. Du kan prøve å doble dosen. Om du får diare av det har du fått mer enn du kan nyttegjøre deg.Hvis ikke du får det har kroppen tatt det opp.
Naturlige kilder
Magnesium finnes i de fleste matvarer, men særlig i kornprodukter og grønnsaker. Grønne bladgrønnsaker, nøtter, banan, belgfrukter (bønner og linser), mørk sjokolade, kaffe, og fullkorn er spesielt rike på magnesium. Meieriprodukter, poteter, kjøtt, skalldyr og fisk er også viktige kilder.

Dagsbehov
Anbefalt dagsinntak av magnesium er 280 mg for kvinner (inkludert ammende og gravide) og 350 mg for menn. For barn er behovet fra 120 til 280 mg avhengig av alderen.( tatt fra lommelegen)

Bestemamma sa for siden:

Spiser masse nøtter og mandler, rømme og brokkoli. Kjøtt og fisk er jo selvsagt på denne dietten :p

Nei, det er ikke kramper, mer som ufrivillige spasmer. Slik en får når legen tester refleks i kneet. Kan kjenne når spasmen kommer, det er som om musklene i hele beinet fra midt på låret og ned til foten trekker seg sammen og vrir seg..... Om jeg ikke styrer denne spasmen bort (kontrolerer den) vil beinet til slutt hoppe kraftig.....særdeles ubehagelig...:mad:
Kan legge til at jeg har muskelrykninger i armer, bein og andre steder på kroppen om dagen så vel som om natten. Det eneste som hjelper er å holde seg i bevegelse så tankene ikke kretser om det......

Alkazelters sa for siden:

Med fare for å virke som en gledesdreper: Det er ganske vanlig å få rykninger i kroppen i innsovningsfasen, og magnesium behover ikke å ha noe med saken å gjøre. Angående magnesiumkilder så er cashewnøtter en slager.

Kitt sa for siden:

Det er minst 3 forskjellige ting det snakkes om her!
Muskelkramper er "vanlig" ved kostomlegging til lavkarbo og avhjelpes fint med magnesium/kalium for de fleste.
Disse innsovningsrykningene er også vanlige. Noen er mye plaget, andre har aldri opplevd det. Ikke så mye å gjøre med, men magnesium hjelper der også!
Restless legs er når bena danser rundt helt på egenhånd uten at det har noe med kramper å gjøre! Føles mer som maur eller små nerveavfyringer som ikke er vonde, bare ulidelig plagsomme!:eek: Magnesium hjelper godt, men da må man oppi doser på 600mg.
Rivotril, Valium etc er også meget effektive mot restless legs, men har seff bivirkninger som alle reseptbelagte medisiner. Kan være verdt å snakke med fastlegen om det tar mye av nattesøvnen, da!
Jeg opplever at om jeg har hatt en svært aktiv dag med mye gåing/tråkking og stress, så blir det MYE verre! Andre mener de MÅ gå en tur ellers plager bena dem om kvelden/natten!:p
Mange kjerringråd kan også være verdt å prøve!:)

Nerthus sa for siden:

Jeg må også ta 600 mg magnesium hver kveld for å ikke plages med kramper/rykninger og rastløse bein. Det er fremdeles kanskje litt lite for meg, men det er nok til at jeg ihvertfall får sove :)

ada-emilie sa for siden:

Jeg er oppi den dosen selv og får ikke diare som tegn på at det er for mye heller. Ikke er det noe farlig å ta for mye heller siden overskuddet går ut av tarmen.

Kanutten sa for siden:

Alt overkuddet går ikke ut... Jeg fikk beskjed da jeg lå på sykehuset om å kutte ut magnesium fordi jeg hadde for mye av det i blodet.. For mye magnesium kan nemlig gi de samme bivirkningene som for lite magnesium.

ada-emilie sa for siden:

Mon tro om du er et unntak fra regelen?

Kanutten sa for siden:

Tviler på det.. magnesium samles opp det også selv om mesteparten går rett ut. Det har jo forresten flere her på lavkarbo også fortalt at symptomene på for lite og for mye kan være ganske så like.

Bestemamma sa for siden:

To 400 mg i går kveld og sovnet greit. Sov i tre ganger tre timer :p
Kan naturligvis være en tilfeldighet, men det skal gjentaes...

Ja, disse rykningene kjenner jeg til, men det jeg har nå er laaangt verre!!!
Fikk disse stygge rykningene da jeg hadde vært på lavkarbo i ca. tre måneder og har aldri hatt dem før.

Skal ta å få målt magnesium og en del andre verdier....

Takk for alle svar. Dere er en super gjeng :D

senorita sa for siden:

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg får kramper i beina når jeg spiser lavkarbo.. Skjønner det er pga magnesiummangel, men eneste jeg har kuttet ut er jo poteter, pasta, ris og sukker.. er det så mye magnesium i det da??

ada-emilie sa for siden:

Det er litt magnesium i de fleste matvarer men på lavkarbo tror jeg vi bruker mer magnesium enn ved et mer vanlig kosthold.Husker ikke i hvilken forbindelse det skjer.Uansett spiller det en rolle i forbrenningen av næringsstoffer og det er et mineral de fleste får for lite av. Det kan hende det virker basisk for å balansere syre fra mye proteiner.Kalsium gjør ihvertfall det.

Nerthus sa for siden:

Jeg har like mye kramper og plager nå som jeg hadde pre-lavkarbo så jeg antar dette også er individuelt :)

ada-emilie sa for siden:

Ja, tenkte på det idag at jeg ville nevne at det ikke trenger å være en kostholdsmessig årsak, men en psykosomatisk. En tur til rosenterapeut eller psykomotoriker kan kanskje avklare hva som ligger bak. Det kan rett og slett være følelser og minner som nøler med å komme frem til bevisstheten..

Kanutten sa for siden:

Kanskje fordi du drikker mer vann enn det du gjorde tidligere??

På helsekosten har de magnesium som tas snarere og lettere opp i kroppen enn den de har på apoteket.. noe med aminosyrer?? :confused: Ikke spør hvorfor og hvordan, har ikke peiling jeg. Det var dama på helsekosten som sa det. Og alt annet hun har anbefalt meg har funket så jeg tviler ikke på henne.

Klippet fra lommelegen.

Kanutten sa for siden:

HER står også litt om magnesium..

Bestemamma sa for siden:

Kaller du meg gæærn? :p

Hadde natt nr. 2 uten rykninger.:D 400 mg. er muligens det som skal til. Får vente og se :rolleyes:

Kitt sa for siden:

Hva bygger du det på?:confused:

ada-emilie sa for siden:

Erfaring og kunnskap om rosenmetoden.

Kitt sa for siden:

At tidligere traumer gir Restless legs???
Eller snakker du om disse innsovningsrykningene de fleste har en eller annen gang?

Bestemamma sa for siden:

Jeg har alltid hatt lyst til å grave litt i meg selv, så å prøve dette er jeg ikke helt fremmed for. Jeg opplever meg selv som stengt for beskjeder fra tidligere liv, og skulle gjerne åpne opp for disse...... :)

Løvetann sa for siden:

En slektning av meg opplevde dette med kramper i leggene når hun hadde lagt seg bare når hun drakk te sent på dagen eller på kvelden. Etter at hun gikk over til nype-te var problemet løst.

ada-emilie sa for siden:

[quote=Kitt;1010381]At tidligere traumer gir Restless legs???
Eller snakker du om disse innsovningsrykningene de fleste har en eller annen gang?[/quote Jeg snakker ikke om legger spesielt. Man kan ha bortgjemte minner og følelser bak mange muskler. I leggene er det vanlig å ha sinne,- motstand.
Innsovningsrykninger er normalt. Det skjer når man er i ferd med å sovne i bevissthetens overgang mellom det fysiske og astrale hvor det eteriske laget befinner seg. Man rykker til idet man gir slipp på kroppen og går inn i drømmeverdenen. Trådstarter selv må avgjøre om hun føler dette er rent fysisk eller er knyttet til følelser. Det er jo også mulig å høre med en nervespesialist om det er det som passer.

ada-emilie sa for siden:

Så bra at magnesium hjelper og at det ikke var noe mer mystisk enn mangel på det:)

senorita sa for siden:

vel tror ikke det her har med psykologisk å gjøre.. merkelig så mange lavkarbere får dette da? :P
Jeg hadde aldri noe sånt før jeg la om til lavkarbo.. men ja, drikker jo mer vann da..

Nerthus sa for siden:

Innsovningsrykningene var enorme i starten av kostholdsendringen - så voldsomme at sambo holdt på å le seg ihjel (slemme mannen... ;) )

Men krampene har jeg alltid hatt. Har også påvist kraftig underskudd av magnesium, b12 og folat også rett før kostholdsendring så det var nok årsaken tidligere. Nå får vi se på resultat av blodprøver på torsdag om jeg fremdeles ligger lavt - til tross for tilskudd :)

Så bra at det har hjulpet å øke på med magnesium! Da håper vi på mange gode sove-netter så du kan få litt mer energi og overskudd i hverdagen :)

Bestemamma sa for siden:

[quote=ada-emilie;1010510]

Jeg er klar over følelsene mine og jobber hver dag for å komme over og bearbeide ting som tynger. Men disse tingene har tynget meg også før disse rykningene begynte så det er nok ikke problemene med det mentale /emosjonelle som plager meg.

Har hatt den tredje natten uten rykninger !!! :D Har sovet godt og lenge og føler meg bedre enn på ukevis :) Håper jeg aldri får tilbake disse ekle greiene :(

Bestemamma sa for siden:

Nå har jeg sovnet godt på 5 natten, og sovet hele natten for første gang på mange måneder !!! Jippi !! :D

Nerthus sa for siden:

:heia:jeg er veldig glad på dine vegne! Søvn er kjempeviktig!

Bestemamma sa for siden:

Tusen takk skal du ha :D

I natt sovnet jeg seint og da kjente jeg rykningene i beinet igjen. Ikke på langt nær så ille som før, men kanskje dosen må økes litt. Sovnet likevel og våknet ikke før klokka ringte......:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.