Hei, er ny på forumet og har søkt litt etter dette, men finner ikke noe svar på det så da spør jeg: Er det ene bedre framfor det andre når en spiser lavkarbo?
Vi har alltid kjøpt karbonadedeig i sverige og der er jo karbonadedeigen 100% rent kjøtt. Etter at jeg la om til lavkarbo ser jeg at veldig mange bruker kjøttdeig i sine oppskrifter. Er det en spesiell grunn for det?
Kjøttdeig har mer fett enn karbonadedeig, derfor bruker folk heller det. Jeg bruker også karbonadedeig fra Sverige og sørger heller for å steke det i nok smør, for å få opp fettprosenten. Synes ikke noe særlig om kjøttdeig.. Det er vel en smakssak:)
Ååå, så DET er grunnen altså..ja, da fortsetter jeg med karbonadedeigene jeg også..Steker den alltid godt med smør, så da går det jo fint :) Takk for raskt svar :)
Jeg og foretrekker karbonadedeigen, mest fordi kjøttdeig er så full av vann son renner ut når jeg prøver å steke den, men så blir det kokt i stedet. (sinna da!)
Kunne sikkert kjøpt den kjøttdeigen uten tilsatt vann og salt, men da må de ta den i butikkene jeg handler i...
Fordi som noen skrev over her, den steker ikke den koker i alt vannet. Et sted må da jo spare inn de førti kronene... Dessuten, i sverige kjøper vi den for 39,90 for kiloen. Og hos slakteren endi gata er det karbonadedeig av ren biff til 65 pr kg. Den slipper man å finne bensplinter og annet i, som man stadig gjør i den vakumpakkende... :rolleyes:
DET er ihvertfall svada! Jeg steker alltid kjøttdeigen på høy varme, tilnærmet romtemperert. Og vakumkjøttdeig og svensk, evt slakterkjøttdeig oppfører seg radikalt forskjellig. Og om ikke vanlig kjøttdeig er tilsatt vann trenger de vel ikke ha en egen type uten tilsatt vann? ;)
Jeg sier ikke at kjøttdeig ikke har tilsatt vann, sier bare at om du steker den på høy varme og ikke steker alt om gangen så slipper den ikke ut så mye vann. Så da blir den stekt i stede for kokt;) hehe
Men jeg har egentlig aldri brydd meg om den blir kokt eller stekt jeg da. Steker på høy varme med MASSE smør så da kokes den i smør uansett. Også steker den så lenge at alt vannet trekkes inn igjen og fordampes:D
Tar nok fort 2,5 time en vei for meg til Charlottenberg. Dvs 5 timer.
Ca 500 kroner i bensinpenger. Så da er det ikke verdt det;)
Når man sterker norsk kjøttdeig så anbefales det å steke kun halve pakka om gangen, nettopp for at kjøttdeigen skal stekes og ikke kokes om den blir gjøren når den ikke har nok plass i panna. Så for å unngø at kjøttdeigen kokes, så bare brun halve pakka om gangen :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.