Dette er en tyrksik rett og betyr rett og slett "den splittede mage" - Karniyarik..
Du trenger til 6 personer
1 aubergine per pers (to hvis de er små)
300 g kjøttdeig
2 ss hakket persille
salt
pepper
2 løk
2-3 fedd hvitløk
2 tomater eller 2 ss tomatpure
raspet ost
6 tomatbåter
lunket vann
litt tomatpure
Skrell auberginen på den ene siden med en potetskreller (den skalløse delen skal komme opp og skall-delen skal ligge ned)
legg de i saltet vann i 30 min. Legg de over i et dørslag.
Nå kan du velge om du vil fritere de i olje eller "bake" de i ovnen. Jeg bruker ovnen. Alt etter hva slags ovn du har skal de hvertfall bli myke. Ikke svidd eller helt uttørka :p
Ha smør, kjøttdeig, løk, krydder, hvitløk i en panne og stek
Ha i tomat og persille til slutt
Legg auberginene over i en ildfast form med skall-løse siden oppover. Dytt "fruktkjøttet" forsiktig til siden med en skje og fyll opp auberginene. Legg tomatbåter øverst.
Ta et halvt glass lunket vann og bland oppi litt tomatpure og held det i formen... så blir det saus etter de er stekt :D
Stek i 20 min på 180 grader. Strø på ost de siste 4-5 min.
Ved siden av serverer jeg tyrkisk yohurt blandet med presset hvitløk, salt og agurk i små biter..
Så kult - dette har jeg pleid å lage uten å vite at det er en tyrkisk rett! :)
Skaver ut mesteparten av kjøttet først jeg da, med en skje, og steker opp halvparten. Og fyller med kjøttdeig, hvitløk, tomatpure, litt creme fraiche osv osv. Så litt ost på toppen og inn i ovnen til ferdig :) Dette er KNALLGODT! (og genial dagen etterpå til lunsj om det da blir rester igjen ;) )
Veldig bra! Kom gjerne med flere tyrkiske oppskrifter hvis du har. Det må ikke være fullstendig lavkarbo. Er flere av oss som lever moderat, og vi trenger flere spennende internasjonale retter her :)
Smaker vel egentlig lite og ingenting ler. Skåret i skiver og grillet med litt olje og salt og pepper smaker det vel ganske ålreit som tilbehør til grillmat :)
Den er dog PERFEKT til å hule ut og bruke til å holde godt fyll på plass :)
Neeeei - du må spise auberginen OGSÅ da! Som Line sier - de trekker godt til seg smak. jeg spiser den med skinn og alt etter at den har gratinert i ovnen med fyll og ost på toppen :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.