Hei!
Jeg skal ut å fly snart, men er VELDIG redd for at dette kan bli trangt og ubehagelig, og ikke minst flaut.
Jeg tenkte å fly med norwegian, har noen erfaring med det? Er det noen som ikke har fått plass i setet? Jeg er ganske stor, måler ca 150cm over rumpa.
Jeg ser på mine gamle målinger at jeg var ca 135 cm rundt rompa. Da var det trangt i noen seter, men det gikk jo fint. Jeg ble lettet da jeg kunne ta opp armlenet fordi ellers gravde det seg inn. Men jeg klarte en titimers flytur likevel, så så ille var det ikke. Har du noen ved siden av deg, så kan du jo ta bort armlenet på den ene siden.
Å fly er ubehagelig uansett :o
Da jeg var på mitt største fløy vi til Gran Canari og det var ikke noe problem. Trangt var det, men mest for beina sin del.
Om du får mulighet til å velge, så sett deg langt framme i flyet - jeg har erfart flere ganger at det er bedre plass på de fremerste radene i mange fly...
Norwegian har noen nye fly med veldig behagelige seter, så du kan jo håpe på å få et av de :)
Vi flyr ofte (for det meste norwegien), og selv da jeg veide 20kg mer syns jeg ikke det var noe problem egentlig. Og sambo er en stor mann, ganske høy og bredskuldret med noe mage, og det går fint for han også.
Det er omtrent som å sitte på tog (ikke lokaltog) eller buss, bare litt bedre seter :ja:
Jeg vet ikke hvor bred jeg var over ræva på det største (BMI 35+), men å fly med norwegian/ryanair var aldri spesielt problematisk for meg, sånn sett. Nå er jo jeg "heldig" i og med at jeg er ganske kort og dermed ikke har trøbbel med å få plass til beina i tillegg, dog. Dét tror jeg fort kan gjøre vondt verre. :o
Det fine med norwegian er at du kan reservere sete på forhånd. Om du sitter i nærheter av nødutgangene er det bedre plass.
Kjenner godt til det der med trange seter. Kjedelige greier.
Bare husk på at man ikke må være overvektig hvis man skal reservere seter ved nødutgangen. Dette gjelder i alle fall hos Luftwaffe, og de spesifiserer ikke noen spesiell BMI.
Det stemmer, det er endel krav til at man skal være frisk og oppegående om man sitter der (som om man ikke er oppegående om man veier for mye?)
Dessuten får man ikke lov å ha jakke eller veske i fanget når man sitter der, det er skikkelig hat!
Det er nok en grunn til at bestemmelsen finnes. Det er fullt mulig å være så overvektig at man er funksjonshemmet. Min erfaring med kabinpersonale er at de er verdensmestre i å utøve fornuftig skjønn. Jeg tror det er utelukket at de vil nekte noen å sitte ved nødutgangen fordi de veier 20 kilo for mye...
Forbudet mot vesker og jakker i fanget (kun ved take off og landing) er selvfølgelig for å unngå unødvendige ting å snuble i når alle skal evakueres raskest mulig gjennom nødutgangene.
Setene ved nødutgangen er som regel litt smalere, pluss at det er hele plastskiller mellom setene i stedet for armlener som regel. Har opplevd dette flere ganger da jeg var ganske stor, og det er mye mer ubehagelig å sitte i disse setene som overvektig enn de andre vanlige setene.
Luftwaffe er vel det tyske flyvåpenet, altså militærfly ;) Mest kjent under 1.og 2.verdenskrig, men jeg tror de eksisterer ennå. Men brukes ikke til vanlige rutefly:)
Jeg flyr ganske mye, og selv etter minus ca. 30 kilo, hender det at jeg må be om belteforlenger fordi jeg fortsatt er sterkt overvektig (store forskjeller på beltene, forresten. Noen kan jeg stramme godt til, mens jeg er flere cm unna å få igjen andre flybelter). Jeg pleier å be om belteforlenger med det samme jeg går inn i flyet. Hvis jeg trenger det, er det ikke så mange som ser det, og hvis jeg ikke trenger det, får jeg en skikkelig selvfølelsesboost :p
Og som det ble skrevet ovenfor, be gjerne om sete i midtgangen.
Jeg satt trangt og vondt i fjor da jeg skulle til syden. Hadde bestillt ytterste sete, og kunne ta opp armlenet. hadde heldigvis (bortsett fra at han sparket i søvne og vrei og vrengte på seg i fire timer !!!!!:mad:) en liten unge i midtsetet, så jeg kunne heve armlenet så det kom lenger opp.
men jeg satt ikke godt, og fikk bare så vindt selen rundt *flaut * ...
Jeg har også hørt at man kan nekte folk å reise om de ikke får plass i setet ... men aner ikke om det stemmer. Er jo ikke så snillt å sende folk av flyet liksom :eek:
Jeg satt ved vidu sist og holdt på å få panikk anfall. Men var ok da jeg satt ytterst på raden.
Det går ann å å si i fra at en kan få panikk hvis det blir for trangt, da blir en plasert slik at en får litt rom rundt seg. Kan være lurt å avstå fra alkohol, da det kan trigge sånne følelser.
Det er min plan for neste tur:p.
Det er nok ingen vei utenom, hvis man ikke får plass i setet. Det finnes ikke ståplasser ombord i et fly. (Selv om Ryanair gjerne skulle sett at det var lov...)
Jeg er egentlig litt splitta i formeningen om dette her (sårbare) temaet.
Et gjennomsnittlig flysete er ca 43cm bred. Enkelte flyselskap, da spesielt i USA, sier at dersom du ikke klarer å legge ned begge armlener og/eller kroppen din "faller" over på andre setet, så skal du betale for 2 flyseter. Lar ikke det seg gjøre kan du bli bedt om å forlate flyet, rett og slett.
Dette er er jo et stort dilemma for både overvektige passasjerer og flyselskapene, og det er utrolig vanskelig å komme med en løsning som ikke er stigmatiserende og sårer de det vil ramme.
Det er ikke å stikke under bordet at en særdeles overvektig person kan gjøre flyreisen ubehagelig for andre passasjerer, nemlig de som sitter ved siden. Men så er da spørsmålet...skal den overvektige personen straffes for dette? Skal den andre passasjeren bare finne seg i det? Hva er rett og hva er galt?
Det andre som jeg ofte tenker på, er dette med tillatt bagasje. La oss si at maksvekten for innsjekket bagasje er 20kg. En person som veier 60kg skal sjekke inn. Han/Hun legger bagasjen på vekta, og SAS berta bak skranken lager rynker i panna og sier bestemt "Denne her veier 25kg..altså 5kg over tillatt vekt. Du må betale ekstra gebyr, eller ta ut noe". La oss si denne personen betaler ekstra gebyret.
Bak denne personen kommer en annen person. Han/hun veier 125kg og har en bagasje på 15kg som skal sjekkes inn. Ingen problem.
Ingen problem...men en STERK logisk brist, ikke sant?
Det er flere ting innen flyreise som må fikses, etter min mening.
"Max 10 personer... max 800 kg" kan det stå i en heis..
Skal vi begynne veies FØR vi går inn i heisen?? Når det gjelder fly og vekta der VET jeg at de har stor margin når det gjelder vekta på folk så der er du trygg. Når det gjelder plass, er det bestandig best plass desto lengere frem en sitter. Flyet er litt "tykkere" :p lengere frem samt at det er bedre plass mellom seteradene. Når det gjelder nødutgangene så er det grense på høyde og alder også. Husker ikke høyden, men barn har ikke lov å sitte ved nødutgangen. Norsk Handicapforbund har jo svartelistet Norwegian grunnet sikkerhetspørsmål, men hvor er skillet mellom handicap og IKKE handicap? Feks ei dame som har lett å ty til hysteriske anfall selv om hun er tynn og spinkel kan snart være like stor trussel for sikkerheten som ei fyldig dame som krever litt plass. Ikke lett dette.
Samtidig så blir det utrolig feil å skulle veies for å komme på flyet. Da blir det jo om å gjøre å dehydrere seg slik at man betaler mindre for flybilletten. :geip:
Men det var dårlig eksempel med SAS. De er vel av de snilleste i verden på bagasjeovervekt. :geip: Flere kollegaer flyr ofte med 100 kg verktøy og utstyr, og de velger SAS hvis de kan. Selv om selve billetten er dyrere, så blir totalprisen mindre.
Haha, ett eksempel der en kollega skulle reise fra en by i England til en annen: Han ville reise med SAS gjennom Stavanger, men det fikk han ikke lov til av reiseselskapet (fordi firmaet vårt hadde sagt at de skulle bruke billige billetter). SAS med mellomlanding på Sola ville bli 5000 kr. I stedet fant de noen billetter til noen hundre kroner på ett direktefly (ikke SAS). Pris for overvekt: 15.000 kr! Haha! Med SAS hadde han betalt 0 kr i overvekt siden han har gullkort.
Det er ala slik på fly også. Men hvem skal plukke ut den/de som skal ut av heisen?? Er det den på 120 kilo som skal ut eller moren og to barn på maks 100 til sammen??
Det er da ikke lenge siden en kvinne måtte gå av flyet fordi det ikke ble plass til henne da en svært overvektig 14-åring hadde setet ved siden av. Jeg skjønner problemet, men jeg hadde blitt fly forbanna for å si det mildt. Antar at dersom det hadde vært en voksen så hadde den overvektige blitt satt på bakken og ikke "naboen".
Veldig vanlig i utlandet at den overvektige personen må betale for et ekstra sete.
Skjønner problemet, men det er litt trist også.
Synes dere dette er diskriminering?
Jeg klarer ikke å bli helt enig med meg selv hva jeg synes...
Vel - bruker man to seter er det vel rett og rimelig at man skal betale for to seter også? Om man er så overvektig at man trenger to seter, men ikke skal betale for det ekstra setet må jo dette opplyses ved bestilling slik at man ikke risikerer at man ikke har plass til alle passasjerene. Og dette tomme setet vil jo flyselskapene tjene inn ved å legge på prisen på samtlige billetter, om dette blir noe som skjer ofte.
Om jeg tar bussen og setter alle handleposene mine på setet ved siden av må jeg jo flytte dem om det blir fullt på bussen. Den regelen ser ikke ut til å gjelde gamle damer dog...
Hvordan skulle de løst "problemet" med hvem som skulle få sitte der da? Alle vil jo gjerne ha bredere seter enn det som er vanlig på et fly. Selv jeg som ikke rommer noe særlig i noen retning. Og ville egentlig de overvektige sittet der? "Se på ham/henne, h*n sitter i feiting-setet!" liksom?
Sterkt uenig med dette angående SAS. Jeg skal ikke si at jeg flyr så enormt mye i løpet av et år. Men min erfaring, og også mine foreldres, er det at som oftest blir en møtt av morgengretne og biske SAS berter som med en bisk tone har bemerket at bagasjen er 2-3kg over tillatt vekt. Siste eksempel var på hjemreise ifra Asia. Når man sjekket inn bagasjen på avreisestedet ble det ikke bemerket i det hele tatt, selv om det var totalt 4kg over vekta. Når så denne skulle sjekkes inn igjen på Gardermoen, var det ikke snakk om å slippe unna. Måtte fint betale gebyr. For ordens skyld var dette Singapore Airlines ifra avreisested og SAS ved ankomst til vårt merkelige land.
Uansett...jeg reiser kun med SAS innenlands og til større hub'er. Fordi de har en gjennomgående bedre service og innstilling enn Norwegian. Men min erfaring er uansett at SAS er langt ifra så snille som du tilsier når det gjelder bagasje.
Angående dette med vekt på passasjer/bagasje. Det har blitt foreslått at det innføres "Reisevekt". Det betyr at vekten til reisende passasjer blir lagt sammen med innsjekket bagasje. Overstiger den det angitte maksimum, må en betale gebyr. Et høyst interessant, men også provoserende tiltak.
Det er vanskelig å finne en løsning som er rettferdig og samtidig politisk korrekt, så jeg tror dette vil være et evig dilemma for flyselskapene. Det jeg derimot er 100% enig i, er at dersom en person er såpass bred over rompa at han/hun tar opp 1 1/2 - 2 seter, så bør en betale for 2 seter!
Om man tar opp 2 seter burde man kanskje betale for en voksen og et barn feks.. å betale for 2 voksne ville jo vært horribelt.. Barn reiser jo rimelig billig, men de tar jo et helt sete likevel!
Men ja, jeg syns at om man trenger to seter, så må man betale for det. Ellers taper dem jo på det ene setet som ikke dem får betalt for..
Jeg har lurt lenge på hvordan skikkelig feite folk får på seg beltet. Jeg er ikke kjempesvær men jeg sliter med beltet.. og sliter med å ta ned bordet foran.. Så hvordan folk som er 40 kg mer enn meg har det.. vil jeg ikke tenke på engang :S
Helt ærlig:
Er man så bred over baken at man ikke får plass i ett sete, så bør man faktisk betale for to. Flyselskapet baserer seg på en "normal", hvilket jo er logisk. Å øke "normalen" vil jo faktisk si at det er helt greit å være feit?? Jeg kaller overhodet ikke dette diskriminering, like lite som jeg synes det er diskriminerende å ikke fåplass til ræva mi i en karusell på tivoli. Det finnes andre reisemåter enn fly, og om man vil fly ofte, er kanskje dette i seg selv en motiverende faktor til å faktisk gå ned i vekt.
Det er vel heller ingen som kaller f.eks Toyota diskriminerende fordi de ikke har kommet med en egen bil med ekstra brede seter beregnet for ekstra brede mennesker?
Når det kommer til den "Merkelige" regelen om overvekt på bagasje på en tjukkas ala meg selv vs en smalere person, finner jeg ikke dette merkelig. Igjen baserer flyselskapene seg på en snittvekt, og det er heller sjelden man finner et fly stappfullt av overvektige mennesker. Man finner folk som er både over og under snittet, og det totale avviket vil være minimalt.
(forøvrig er jeg veldig glad i vognkortet til bilen, som påstår at jeg veier 75 kg ;))
Hva som derimot ER merkelig er at man veier bagasjen i god tid før man rekker innom tax-free ;) Her kan man jo handle med seg de mengder man klarer å dra med seg ombord i et fly, selv om håndbagasejn kanskje ikke får veie mer enn 5 kg. Men det er ved innsjekkingen :p
Årh....du skulle bare visst hvor ufattelig irritert jeg blir på personer som drar med seg sin tillatte 1 kolli håndbagasje ombord....også kommer drassende med 5 poser tax-free i tillegg :mad:
Ekstra brede mennesker kjøper ikke japse-bil. ;) Da kjøper man en bil med god plass. Jeg kjører japse selv og lo meg halvt fordervet da eksen skulle kjøre den noen meter. Han er ganske stor, men ikke ekstrem (186 cm / ca. 105 kg?) og det var veldig trangt og han kunne ikke rette seg opp under taket engang! Jeg derimot har masse plass i min elskede bil. :)
Veldig god idé! Og hvis man begynte å gå istedetfor å fly, ville de kanskje blitt enda smalere?
Og tenk på hvor mange kcal man ville brukt opp på å svømme fra Norge til USA for eksempel. Jeg tror vi har funnet løsningen på overvektsproblematikken!
Jeg ville heller ha spasert til Hammerfest, da har du en mulighet til å rekke et par helgeturer i løpet av et år... :-)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.