Torsdag 3 februar fra 18.00 - 20.30 holder Sofie Hexeberg og Gunn - Karin Sakariassen foredrag om lavkarbo, svarer på spørsmål og deler ut smaksprøver fra oppskriftene i den nye lavkarbokokeboken de har kommet ut med.
Det foregår i Akersgate 47/49 og det er fri entre, men man må melde seg på til [email][email protected][/email]
Har dessverre ikke noen link enda, da jeg fant dette på veggen til en jeg kjenner på Facebook. Skal legge ut en om jeg finner.
Frisk med lavkarbo
Lege og dr.med. Sofie Hexeberg og ernæringsterapeut Gunn-Karin Sakariassen holder foredrag og svarer på spørsmål, åpen café og smaksprøver fra oppskriftene i boken.
Sofie Hexeberg og Dag Viljen Poleszynski skal ha foredrag i Trondheim via Tekna (Fagforeningen for teknologer, realister og naturvitere) 16 februar :D Gleder meg!!! Usikker på om det er åpent for alle eller kun Tekna-medlemmer.
Konferanse: Det evolusjonære grunnlaget for kosthold
Overser norske ernæringsråd evolusjon, kjent fysiologi og kliniske erfaringer?
Vi inviterer til aktuell konferanse med Dag Viljen Poleszynski, dr.philos/ansvarlig redaktør i helsemagasinet Vitenskap og Fornuft og Sofie Hexeberg, lege, dr.med., Dr. Hexebergs klinikk.
Jeg syns det var bra, men at de godt kunne forklart enda litt mer teknisk.. Blandt annet det med alkohol syns jeg nesten ble litt flåsete.
Hvor satt du? Jeg satt på bakerste bordraden, nesten helt til høyre.
Ja, det var bra. Ang forklaringene tror jeg det var lurt at de ikke var mer tekniske enn de var. Det virket som om det var mange tilstede som ikke visste så altfor mye om lavkarbo, og da tror jeg fort man kunne mistet dem litt i detaljene. Viktigere å få med seg alle, også får heller vi litt mer drevne "kjede oss" litt.
Jeg hadde ikke akkurat forhåpninger om å lære så mye nytt, mer å se hvordan de forklarte ting/hva de la vekt på, og ikke minst hvem/hvor mange som møtte opp, for å få en oversikt over hvor populært dette er.
Oppmøtet var jo veldig bra, og boken er midlertidig utsolgt flere steder!
Oi, da satt vi nok ganske nærme hverandre! Jeg satt på midterste rad helt til høyre rett ved sideprojektoren hvis du skjønner:)
Ja, eller egentlig nokså rett til høyre for henne, for hun satt vel øverst på det bordet, og jeg satt nederst på mitt;) Men de tvillingene gikk meg visst hus forbi:p Hehe, skulle visst ha stirret litt mer rundt, skjønner jeg:D
Syns det var helt greit, interessant med eksemplene fra Hexeberg (pasienthistorier med medisinske målefakta), ellers mye kjent stoff. Begge foredragsholderene var flinke og engasjerte.
Det med kunstig sukring lurer jeg alltid på, har etter noen tips her på forumet valgt å blande litt, og har akkurat begynt å prøve stevia, og det kunne de godkjenne. Satt helt ytterst til høyre i forhold til scenen, ved et bord midt på. I svart.
Jeg ble forresten irritert på det med soya. At det er så bra erstatning er jo bare tull! Den kødder jo til både kvinners sykluser og menns hormonproduksjon...
Jeg holdt på å spørre om det, men hadde brukt opp mine to spørsmål ;) Jeg har opplevd mye kluss det siste halve året og tror soyamelk har skylden. Kuttet det ut og det hadde effekt. Jeg satt midt i lokalet og spurte om dette med karbohydrater under graviditet og rismelk :)
Synes ellers det var et veldig interessant foredrag. Jeg lærte flere ting jeg ikke visste fra før.
Jeg var også der, satt på et av de helt bakerste bordene nærmest inngangen.
Jeg syntes det var spennende - ikke så mye nytt kanskje, selv om jeg er ganske fersk. Har lært mye her på forumet. Kjente også igjen de fleste pasienthistoriene fra boken til Hexeberg, men det var interessant å høre henne fortelle "i virkeligheten" likevel. Syns også det var gøy at det var så godt oppmøte og mye engasjement! Første gang jeg er med på en slik type samling.
Satt igjen med noen spørsmål om søtningsmidler jeg - er det alminnelig enighet om at natreen og splenda ikke er greit? Eller er dette litt omdiskutert?
Litt på siden; brownien de serverte var utrolig god! Har noen oppskriften mottas den med takk! Eventuelt får jeg komme meg avgårde til bokhandleren ;)
Natreen syns jeg smaker crap, så den har jeg ikke satt meg så inn i. Men Splenda er så veldig miljøvennlig. Den brytes ikke ned, og da cola gikk over til å søte cola light med det samme stoffet gikk det forbausende kort tid til man kunne spore stoffet i blandt annet fisk ute i havet.
MEN; jeg ble litt skeptisk da hun sa det om at man bare tisset ut igjen sukrinen, for det er jo nettop det som er problemet med splenda. VIl da Sukring gjøre det samme?
Jeg er litt usikker på hva du mener med problemet med Splenda(?), men Sukrin blir i hvert fall absorbert i tynntarmen og skilles uforandret ut i urinen.
Er det hva Splenda gjør ETTER den har forlatt kroppen du tenker på (altså at det kunne spores i fisk og slikt)?
Splenda er persistent som det heter i naturen. Den brytes ikke ned. Det er nå slik at man er forsiktig med stoffer som ikke brytes ned, selv om man ikke vet om de blir farlige ved høye konsentrasjoner.
De sa at eskimokvinner behøvde ikke karbohydrater under graviditeten, så hvorfor skulle vi da det. Men hvis man ønsket å spise karbohydrater kunne man f.eks ligge på rundt 80 / 90 gram, f.eks øke gradvis.
Inntrykket jeg satt igjen med var at det ikke var nødvendig med karbohydrater under graviditet.
Ok, supert, takk for svar!! Jeg ligger nok litt i underkant av det da, har vært i ketose en stund , men har vært litt engstelig ....Tror allikevel at jeg skal øke karbene litt ja:)
Ja, var det jeg regnet med at du mente. Men sukrin (erytritol) er jo et molekyl som finnes i naturen allerede (bl.a i meloner og sopp og slikt), og produseres industrielt av en gjærsopp hvis jeg ikke tar helt feil, så tror ikke den gjør så mye skade når den skilles ut som f.eks. sukralose mistenkes å gjøre. Nå kan det jo tenkes at erytritol likevel kan forstyrre økosystemene når det blir skilt ut i betydelig høyere doser enn hva som var vanlig før man begynte å bruke det som søtning, men jeg klarte i hvert fall ikke å finne noen studier som viser dette enda (fant igrunnen ingen studier om temaet i det hele tatt:p)
Ja, så i begynnelsen av graviditeten, da jeg var fryktelig kvalm, så havnet jeg SKIKKELIG på karbokjøret, lagt på meg 20 kg nå!! Men har 2 mndr igjen, skal IKKE legge på meg mer, så nå er det deilig å være "back on track".
Jeg sverger til Stevia som søtningsmiddel, nydelig i te bl.a. :)
Kunne dere gjengi litt av det de sa om leddgikt og lavkarbo?
Er det ren lavkarbo de snakker om, eller LCHF?
De sa at siden leddgikt er en betenneslestilstand vil reduksjon av karbohydrater og omega 6 kunne bedre det. Karbohydrater er som kjent betennesesfremmende.
Det er viktig å begrense bruken av natreen fordi man fort kan komme over grensen for hva som er max-dose før det blir skadelig. Den ene ingrediensen i natreen kan man innta ganske mye av, men en annen slett ikke like mye, så da begrenses mengden man kan innta. Stevia og dernest sukrin er de sunneste alternativer til sukker hvis man vil unngå blodsukkerstigning.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.