Gerds frokost-pannekake (ca 8,5 karber i hele røra) 4 egg
1dl kremfløte 1dl cottage cheese 1dl vann 10g kruskakli
1ss fiberhusk
0,5 ts salt
1ts kanel eller kardemomme Bland alt med stavmixer ( unntatt vannet) og la svelle 15-20 minutt. Spe ut med vann til det blir en vanlig pannekakerørekonsistens (litt tykk)
Stekes på middels varme på ene siden til de er tørka oppå, snu og stekes videre på andre siden. ( regn med 3-4-5 min pr side, jo lenger de steiker jo lettere blir de å snu og fastere blir de) Jeg fikk 10 tynne pannekaker av denne røra. Oppbevarte de i kjøleskap, tildekket med plast.. Kan fryses.
Disse laget jeg i dag, men hadde ikke fløte, og brukte soyamelk i stede for fløte og vann. Så såg jeg feil, jeg tok 1dl CF i stede for 1 dl CC. Ble gode og en kjærkommen avveksling til frokost. Jeg hadde rekesalat i majones og CF med sitron, litt sennep, vitløkspulver, vårløk og pepper inni.
Disse lagde jeg i går,kjempegode.
Jeg hadde de som dessert jeg da eller til kaffien.Da hadde jeg på rømme og litt sukkerfritt syltetøy:D
Og i dag hadde jeg en med kanel ,meierismør og splenda ,da ble det akkurat som lefse.
Jeg lurer på om jeg kan bytte ut kruskakli med fibrex ? Hvis det, skal jeg bestille det i dag, har funnet så utrolig mye jeg har lyst å lage, men kan ikke spise kruskakli.
Sitter på jobb og blir kjempesulten av å lese om disse:o. Jeg savner pannekaker, med kjøttfyll, gratinert med ost over i ovnen. Gjett hva jeg skal ha i morgen til middag? (i dag har jeg ikke tid til annen enn en kjapp omelett :()
Eg prøvde noko liknande no. Eg hadde ikkje cottage cheese, so eg bruke mager kesam i staden. Nam, nam!
Røra var ganske grei, men kanskje litt tjukk, so eg satte til rundt ein halv dl vatn (i tillegg til den desiliteren som står i oppskrifta). Dette er nok ei oppskrift eg kjem til å bruke fleire gongar! :)
Fiberhusken ja. Blir slik når det har stått en stund. Gjør ingen ting, flyter somregel greit ut i varm panne. Evt. kan en vel ha i litt mere veske etter en stund. Eller bruke litt mindre fiberhusk i utgangspunktet.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.