tjeldberg sa for siden:
Skjønner det ikke er bra, det er herdet. Det vet jeg. meen lurer på, er palmeolje herdet i alle tilfeller.. eller? Andre sorter herdet fett som man bør være ops på.. som er lett å se på innholdsfortegnelser?
tjeldberg sa for siden:
Skjønner det ikke er bra, det er herdet. Det vet jeg. meen lurer på, er palmeolje herdet i alle tilfeller.. eller? Andre sorter herdet fett som man bør være ops på.. som er lett å se på innholdsfortegnelser?
lifejack sa for siden:
Nei, palmeolje er ikke herdet i alle tilfeller. Palmeolje består hovedsakelig av mettet fett som ikke kan herdes siden det ikke har noen dobbeltbindinger mellom karbonatomene, men i og med at de herder kokosfett (delfia), er det godt mulig endel herder det lille som er å herde i palmeolje også. Jeg er ikke 100% på dette altså, så tør ikke si for mye siden jeg ikke har tatt et ordentlig standpunkt enda hvis du skjønner:)
Forøvrig bør man holde seg unna herdet fett. Punktum!
tjeldberg sa for siden:
Åki, takk! Jo herdet fett bør man holde seg unna. Å lurte derfor på om det var likhetstegn mellom palmeolje og herdet fett. Men dersom det ikke er det så trenger jeg ikke bannlyse sorten bare fordi den inneholder palmeolje.. syns det litt vanskelig å finne ut om ett produkt innholder herdet fett..
kamp sa for siden:
Vist en olje er "fullherdet" og ikke delvis herdet, da blir den seende ut som et mettet fettsyre. Hvorfor er det da farlig for kroppen siden den ikke har trans vridning?
tjeldberg sa for siden:
Vet ikke.. spør her jeg også. Det er nå bare en gang slik at at man har en tendens til å tro på "sannheter" uten å spørre hvorfor de er "sannheter".
Hadde vært fint om noen hadde litt info om temaet, slik at man kunne fått vite det er noe holdbart eller ikke i antgelsen om at herdet fett er farlig.
KarMa40 sa for siden:
Herdet fett er allerede varmet opp i den hensikt at fettet skal motdstå endringer når det varmes opp i bruk etterpå.
Derfor blir transfett omtrent som plast i kroppen, det holder seg jo ikke flytende og det er heller ikke meningen.
Palmeolje fnnes også uherdet, på helsekost. Den ser rød og rar ut men skal være helt fin å bruke.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.