< Tilbake til oversikten

Brødstenger

Lisbeth sa for siden:

Oppskrift med bilder her.

Brødstenger smaker godt som tilbehør til suppe, salat eller gryterett.

18 stykker:

[url="http://4.bp.blogspot.com/_hNxEeeEzJUk/TS7IudlhMQI/AAAAAAAAApg/IznRvUtQabY/s1600/brodstenger02.jpg"][/url]Ingredienser:
100 g mykt smør
100 g kremost*, romtemperert
90 g bakemiks
30 g glutenmel
1/2 ts salt

1 egg til pensling
Pynt: f.eks havsalt, pepper, sesamfrø eller valmuefrø

Fremgangsmåte:
Ha romtemperert og mykt smør og kremost i en bolle sammen med bakemiks, glutenmel og salt.
Bland dette godt sammen. Det enkleste er å blande det for hånd, bruk gjerne engangshansker om du har.
Del deigen i 18 emner og trill ut tynne stenger. Hvis deigen er veldig klissete å jobbe med kan du legge den litt i kjøleskapet først. Legg stengene på en bakepapirkledd stekeplate.
Pensle med egg og strø over pynt, jeg brukte vanlige og svarte sesamfrø denne gangen.

*)Jeg synes philadelphiaost med hvitløk og urter smaker godt her, men du kan også bruke kremost uten smak og tilsette f.eks oregano, provencekrydder, paprikapulver, kajennepepper, karry eller hvitløkspulver.

Næringsinnhold totalt:
Kcal: 1363
Protein: 104 g - 31%
Karbohydrat: 17 g - 5%
Fett: 94 g - 64%

Næringsinnhold pr brødstang:
Kcal: 76
Protein: 5,8 g
Karbohydrat: 0,9 g
Fett: 5,2 g

Bruker du Philadelphia orginal vil karbohydratinnholdet bli litt lavere, og fettinnholdet høyere.

Mosepjusk sa for siden:

Du altså, popper ut med herlige oppskrifter i øst og vest :heia:
I dag skal jeg lage Shepherd's pai med meksikansk vri, gleder meg!

Tusen takk for flotte oppskrifter og fine bilder, Lisbeth, du inspirerer!

Nina L sa for siden:

Du er en inspirasjon altså, er innom bloggen din titt og ofte!

Nå venter jeg bare på at glutenmelet mitt skal komme i posten, så blir det baking :)

Lisbeth sa for siden:

Tusen takk :klem:
Du kan gjerne spice opp kjøttdeigen litt mer enn jeg gjorde ;)

Takk, takk :klem:
Håper du slipper og vente så lenge :)

Mosepjusk sa for siden:

Done! Jeg droppa toppingen, smakte nydelig likevel :smile:
Takk igjen :blomster:

Bonitta sa for siden:

Klarte ikke rulle denne deigen for den var superklissete. Men ejg lagde noen runde flate dingser i stedet.
Dessverre falt de ikke i smak her....

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.