Hei.
Jeg er ferdig med master i Bioteknologi til våren, og har så utrolig lyst å bygge på med ernæring!
Er kvalifisert til å søke meg inn på masterstudiet i Ernæring ved universitetet i Oslo, og dette virker utrolig interessant, men etter å ha studert i 5 år kunne jeg tenke meg å jobbe litt deltid ved siden av for å tjene litt penger, og erfaringsmessig virker dette vanskelig i kombinasjon med en master :p
Er det noen her som har tatt master i ernæring? Eksempler på masteroppgaver?
Kom over Atlantis medisinske høgskole her om dagen, og syntes dette virket som et godt alternativ for å få bygget på med ernæring og samtidig mulighet til å jobbe litt ved siden av.
Lurer derfor på om det er noen som har noen formening om denne skolen?:) Eventuelt andre alternativer??
Jepp, så det =/ Det er litt kjipt! Men hvis jeg har mulighet til å jobbe litt ved siden av går det jo opp i opp :)
Har du gått der selv, eller kjenner noen som har gått der?
Jeg så på studiene deres her i høst, men som ett menneske som har studert i 7 år, og har 3 grader og en halv verden i gjeld til lånekassa så syns jeg det var for dyrt :rolleyes:
Hm, personlig tror jeg at jeg ville valgt å gå for master'n. Kan du komme inn på klinisk, eller "bare" samfunn/biologisk (ikke at det er bare, altså, men er en nyttig detalj for meg)?
Hvis du tar master, kan du fortsatt jobbe f.eks. annenhver helg/en dag i uken e.l.
Bare tenker på hva du får ut av de to studiene. Tror du kan komme mye lenger/stille mye sterkere med en master fra universitetet, også varer det bare 2år.
Evt kan du ta et friår og "jobbe fra deg litt" før du begynner på master.
Selv har jeg erfaring med både Atlantis og ernæring v/UiO (dog ikke master:)), og er så langt fornøyd med begge studiene.
Atlantis er fantastisk på mange områder. De har en personlig oppfølging uten like bl.a., og større frihet (heltid/deltid/nettstudier...), men så betaler man jo for det også, da... Hm...
Det var en annen tråd her i høst om ernæringstudier. Med et lavkarboperspektiv er lærerne her spennende, men jeg har ikke sjekket priser eller studiebelastning :) slenger det bare med om du har lyst å sjekke det ut :)
Kan velge mellom både klinisk ernæring, ernæringsbiologi og samfunnsernæring med den bakgrunnen jeg har:)
Har i utgangspunktet ikke planer om å bli klinisk ernæringsfysiolog, så ernæringsbiologi er det jeg eventuelt vurderer. Kunne tenke meg å drive med forskning. Synes bl.a det er veldig spennende med hvordan hva vi spiser påvirker genekspresjon (har hatt et forsøk med dette hvor vi så på hvordan DHA påvirket ulike metabolske spor i tumorceller).
Har nok mulighet til å jobbe innenfor dette feltet med masteren min i Bioteknologi, men kunne tenke meg enda mer kunnskap innenfor ernæring som jeg kan dokumentere.
Vet du om hva en masteroppgave ved UiO kan være? Mye labarbeid?
Hva var det du tok på Atlantis?:)
Jobber du med noe innenfor ernæring nå?
Masteroppgavene v/UiO kan være det meste, tror jeg. Og man kan fint velge en "biologisk" oppgave selv om man tar klinisk f.eks., men har ikke satt meg helt inn i akkurat hva masteren går ut på, siden det er en stund til jeg kommer dit;) Men jeg får i hvert fall inntrykk av at det er mye fokus på labarbeid! Og mange som blir kliniske driver med forskning, altså! Det er planen min foreløpig også, selv om det som sagt er et stykke igjen dit.
Men da jeg var i praksis, nevnte de at de som har master i ernæring og søker stilling som doktorgradsstipendiat stiller sterkere enn leger siden legene ikke har den samme forskningsbaserte utdannelsen med bachelor og master (med mindre de har gått forskerlinjen, da).
Jeg går fortsatt på Atlantis forsåvidt, men nå som jeg mer eller mindre har bestemt meg for å fortsette på ernæring v/UiO, kommer jeg ikke til å fullføre bacheloren v/Atlantis. Ser liksom ikke helt poenget med å ha to bachelore i ernæring, i hvert fall ikke når den til Atlantis koster såpass mye.
Det hørtes forøvrig veldig spennende ut det forsøket dere hadde med DHA. Jeg tror noe videre på det fint kunne vært en masteroppgave for å si det sånn:)
Oi, dette ble langt og mye blabla... menmen
Er glad for all informasjonen jeg kan få, så det er bare å bable i vei ;) hehe...
Merker jeg heller mer og mer mot å fordype meg i ernæring nå!! Er drit lei av å jobbe med bakterier på labben for øyeblikket :P hehe...
Jeg ser jeg bablet ivei i den tråden det ble linket til også, så det er bare å slå seg løs, og spørre hvis det er noe, så får du sikkert et laaangt svar tilbake;)
Ernæring er veldig spennende, og veldig fremtidsrettet karrieremessig også! Det kommer til å komme mer og mer. Og vi trenger folk som ikke bare tror at svaret er grovt brød, grønnsaker, frukt, hvitt kjøtt, fisk og maaagre melkeprodukter. Er så lei av ordet mager/magre. Tror nesten man kan finne det på hatlisten min (hvis jeg hadde hatt en:p)
Hva kunne du tenke deg å jobbe med når du er ferdig da :)?
Jeg er også driit lei av anbefalinger om magre produkter! :p Koser meg med rømme, fløte, meierismør osv... ;)
Vel, drømmen er å kunne kombinere forskning med klinisk arbeid. Jeg har lyst til å forske for å "bevise/motbevise" ting i et større perspektiv, men samtidig ønsker jeg å hjelpe enkeltmennesker fordi jeg finner den type arbeid veldig givende.
Men så er jeg vinglepetter deluxe, så hvem vet hva jeg har lyst til om et år eller fem?:p Dessuten ANER jeg ikke om jeg egner meg som forsker. Jeg venter på ingen måte å finne drømmejobben rett etter endte studier, men at jeg lander der tilslutt - det håper jeg:)
Hva med deg?
Så spennende!
Kjenner meg godt igjen i det du skriver! Har også følt meg veldig vinglete, spesielt siste tiden nå som jeg begynner å nærme meg ferdig med masteren!
Var først fast bestemt på at jeg har lyst til å starte med doktorgrad med en gang, og har snakket med en professor som gjerne ville ha meg med i en av gruppene sine :) Men nå i det siste har jeg blitt usikker på om jeg orker å gå direkte på doktorgrad. Hadde vært deilig å koble av litt før jeg begynner med et så stort prosjekt. Og det jeg mest av alt har lyst til er jo å bevege meg mot noe innenfor ernæring. Et av prosjektene kan jo ha litt av dette i seg, da det går ut på å undersøke regulering av gastrin i forhold til kreft... Utrolig spennende! Men som sagt så er jeg usikker på om jeg er klar for det...
Det er som jeg skulle sagt det selv :) Tenker på akkurat samme måte... har tenkt at jeg ikke kan være så kresen i starten, og heller ta litt det jeg får... og håpe at jeg ender opp med det jeg virkelig ønsker og jobbe med til slutt (og det kan jo endre seg:p) hehe....
Men er det noe jeg er ganske sikker på er det at jeg vil trives med å studere litt videre innenfor ernæring! Så får jeg bare håpe at jeg kan bruke en kombinasjon av dette videre! :) Er jo fortsatt ung og har mange mange år med jobbing foran meg !
Nå blei det mye babling fra min side også :p men deilig å kunne lufte tankene litt, og behagelig å vite at noen tenker på samme måte som meg ;)
men et spørsmål til? Er det en spesiell grunn til at du går både på UiO og atlantis?:)
Merker at jeg fikk lyst til å gå både på UiO, Atlantis og i Tønsberg :p hehehe.....
Å, du har jo virkelig masse flotte muligheter for dine føtter, så uansett hva du ender opp med, så tror jeg det kommer til å bli fantastisk spennende!
Vel, det ligger ikke akkurat god planlegging bak situasjonen min (det gjør det aldri). I juni var planen å begynne på et helt annet studie, men så bestemte jeg meg i juli for å fortsette på Atlantis, men da som nettstudent så jeg samtidig kunne ta noen realfag for evt å søke medisin engang. Men etter at jeg hadde begynt på 2.året på Atlantis og betalt skolepenger og alt, så kom jeg plutselig inn på ernæring v/UiO, og siden jeg fortsatt ønsket å gå medisin på den tiden - og første året på ernæring er likt første året på medisin - begynte jeg der også (tror tanken var at jeg skulle fortsette på Atlantis siden jeg hadde betalt skolepenger, og siden jeg ønsket en bachelor i ernæring i tillegg til medisinen).
Men nå som jeg da har "bestemt meg" (inntil videre) for å gå videre på ernæring v/UiO, så ser jeg ikke noen grunn til å fullføre bacheloren v/Atlantis også, så nå går jeg bare ut året siden det er betalt, og det skader jo ikke å få to perspektiver på ting:)
Skikkelig forvirrende forklaring dette her, men den ER faktisk skikkelig forvirrende, så kan liksom ikke forenkle den på noen måte:o
Synes atlantis, tønsberg og UiO virker bra på hver sin måte :) Virker jo som studiene er bygget opp ganske ulikt??
Synes egentlig master ved UiO ser mest spennende ut mtp videre forskning, men da tror jeg det blir et problem å kunne jobbe ved siden av. Men Atlantis og tønsberg virker som gode alternativer for å få noe ernæringskunnskap dokumentert :)
Høres bra ut! Hadde det fungert å kombinere studiet med en deltidsjobb? :)
Begynte rett etter videregående :) Men tia har gått så fort, og jeg vil studere mer :p hehe...
Okay, da skjønner jeg ;) Det er vanskelig å velge i en jungel av muligheter :)
Tenkte veldig mye på å starte med ernæring da jeg gikk på videregående... men hadde på forhånd bestemt meg for at jeg SKULLE til Trondheim, og her var det ingen ernæringslinje :( Litt feil å prioritere sted framfor studie men :P hehe... Men bioteknologi sto like sterkt, og når dette var i Trondheim i tillegg var saken grei.
Men nå når jeg skal flytte til østlandet igjen er det jo bare å kjøre på :D
jeg har ikke jobbet ved siden av, men det er mange som har det..! MEN det er hardt studie, så det er vel opp til hver enkelt (i forhold til studieteknikk, hvor fort man lærer nye ting og sånn) hvor mye man kan jobbe ved siden av
Okay :)
Hvilke fag er det som er som er mest krevende?
Det går vel også eventuelt ann å ta deltidsstudie eller nettstudier hvis jeg føler jeg må jobbe litt og tiden ikke strekker til?
Har sendt mail til dem og forhørt meg litt, og de trodde jeg kunne få fritak fra medisin grunnfag og første semesteret av grunnlegende ernæring med bakgrunnen fra bioteknologi. Har bl.a hatt veldig mye Biokjemi her i trondheim :) Det har også vært yndlingsfagene mine :D Er vel ganske mye biokjemi her også?? :)
hvert semester er ikke delt inn i fag, men i emner. Hvert emne går over alt fra to dager til en uke. Jeg syntes første semester 2. året (grunnleggende ernæring 1) var det vanskeligste, men absolutt gjennomførbart :)
deltidsstudie vet jeg ikke om de har, men nettstudie har de! jeg har selv tenkt å fortsette på nett etter sommeren! de to første årene kan man også ta i spania (de har en liten skole der nede også, i fuengirola), der gikk jeg det første året mitt :) er vel en 80-100 studenter der nede..
ja, er en del biokjemi, så hvis du har hatt mye av det før, vil du ligge godt ann tenker jeg :)
Jeg prøver ikke å kuppe tråden alså, bare lurer på noe:
Så den skolen var bra? Var lærerene ok? Hvordan var det å bo i Fuengirola? Holdt studielånet til studieavgiften og å leve når du var der?
Lurer fremdeles på hva jeg skal bli når jeg blir stor... Grunnleggende ernæring og ernæring påbygging høres veldig spennende ut. Jeg har fremdeles noen år igjen jeg kan studere med støtte fra lånekassen.
knh:
forige halvår var det et obligatorisk blodsukkerforsøk, og en obligatorisk labdag. Blodsukkerforsøket var kjempe spennende, og man skal også levere en mappeoppgave på det!
wonder woman:
jeg syntes skolen i oslo er bedre enn den i spania, siden her i oslo har de mere ressurser! men det er de samme foreleserene som er i spania og i oslo (som igjen er mange av de samme som foreleser på ernæring på høyskolen i oslo)! litt av forskjellen er at perioden med forelesninger i spania er kortere enn det som er i oslo,så det blir mye mer intensivt! men eksamen har man samme dag enten man går i spania eller i oslo..
jeg trivdes godt i fuengirola, men det er en liten by, så for meg holdt det med å være der i et år, men det er noen som jeg gikk sammen med som er der i år også. Man kan også ta et halvår der nede også! Skolen har en avtale med et leilighetshotell der nede, og da betaler man for de tre mnd man skal bo der, før man drar. Man kan så klart finne en leilighet på egenhånd også ;) Så får man ca 6500 i mnd fra lånekassen, og det holder lenge det å leve for. Mat og sånt er jo billigere der ute, og IKKE MINST alkohol :P Lånekassen dekker også studieavgiften ja :) de pengene får du i første utbetalingen :)
Hei igjen :)
Jeg må igjen takke for all informasjonen jeg har fått :D
Fikk akkurat en telefon fra Atlantis, og hadde en veldig hyggelig samtalen med dem.
De sa jeg mest sannsynlig kunne få fritak for endel, og ba meg sende emnebeskrivelsene av alle emnene jeg har hatt, i tillegg til studiepoeng og antall timer slik at de kunne se nærmere på det i opptaksutvalget.
Lurer derfor på hvor mange undervisiningstimer dere har i de ulike emnene? :)
Når jeg ser på emnene mine varierer antall timer veldig. Noen fag er mest selvstudium og litt undervising innimellom, mens et annet fag har 80 undervisningstimer på et semester (15 studiepoeng).
Regner jo med at det er antall studiepoeng i tillegg til faglig innhold og læringsmål er det som teller mest, men av ren nysgjerrighet hadde det vært interessant å vite sånn ca hvor mange undervisningstimer som er lagt opp for vært emne på Atlantis :)
Håper noen av dere som går der/har gått der kan svare med på dette :)
Hei
Jeg legger ved studieplanene for Medisin grunnfag (1.år), Grunnleggende ernæring (2.år), Ernæring påbygging og Helsekommunikasjon, biomedisinsk statistikk og metode (3.år) hvis jeg får det til.
Der står det faginnhold, studiepoeng og timer:)
Skal vi se her da...
Tusen takk for så raskt svar:D
Du er en knupp!!!
Så først ut som det var utroolig mye timer, men når jeg så nærmere på det er jo dette for hele semesteret, og når jeg legger sammen 4 fag (30 studiepoeng) jeg har hatt et semester blir det omtrent samme antall timer :)
Tenkte jeg skulle følge opp denne tråden litt ;)
Sendte inn emnebeskrivelsene mine for fagene fra NTNU til Atlantis for en stund siden, og fikk svar i dag om at jeg kunne få fritak for følgende: Anatomi & fysiologi, Grunnleggende ernæring 1 og BIO, helsekommunikasjon, biomedisinsk statistikk og metode.
Dette var faktisk fritak for mye mer enn jeg forventet ;) Men det jeg lurer på til dere som har kjennskap til skolen... Hvor mange semesteret sitter jeg igjen med ift en bachelor? :) synes ikke det var helt enkelt å se det utifra sidene til amh... Men jeg tydet det som at jeg hadde et semester i medisin grunnfag igjen, et semester i grunnlegende ernæring og et semester i ernæring påbygg.... Ser dette ut til å stemme :)?
Du har tydet rett! Du må ta Sykdomslære, Grunnleggende ernæring 2 (GE2) og Ernæring påbygging for å få en bachelor. Sykdomslære og GE2 undervises i på våren, mens Ernæring påbygging undervises i på høsten. Man kan også ta noen av dem som nettstudent hvis man ønsker det, og da kan man studere det når man vil. Bare spør hvis det er noe mer som er uklart!!!
Tusen takk for svar igjen lifejack :)
Jeg har nok tenkt til å ta det som nettstudie :) Har bestemt meg for å jobbe ved siden av så (hvis jeg får meg jobb da ;) ).. Skal levere masteroppgaven på mandag (hjeeelp!), så jobbsøking starter for fullt neste uke :)
Ble også anbefalt nettstudie i mailen, det er vel pga at jeg kan ta fagene de semesterene som passer best, og utifra det jeg har fått fritak for blir semesterene litt omvendt for meg dersom jeg starter til høsten?
Så det betyr altså 3 semestre:) Det mååå jeg jo bare gjennomføre :D og siden jeg skal ta nettstudie kan jeg altså ta Sykdomslære og GE2 på høsten :)
Er det semesteroppgaver til alle emnene i tillegg til eksamen?
Er det mulig og ta 2 emner i samme semester hvis man ønsker det (og føler man har tid) ?
Bare hyggelig;)
Ja, med de semesterne du har igjen passer det nok best å være nettstudent.
Det er kun eksamen i sykdomslære. Dette er også det faget med færrest stryk og flest A'er. I GE2 er det en mappeoppgave og en semesteroppgave i tillegg til eksamen. Det er bare eksamen som har karakter, de andre er bestått/ikke bestått (og får man ikke bestått, må man bare gjøre endringer etter det som har blitt kommentert, og levere på nytt).
Er litt usikker på om det er noe mer enn bacheloroppgaven i ernæring påbygging, siden jeg ikke har kommet så langt i studiet:p, men virker, i følge emneboken, som om det også er noen mappeoppgaver i dette semesteret.
Ja, det er absolutt mulig å ta to emner i samme semester, men da må jeg legge til hva jeg fikk beskjed om da jeg spurte studiekonsulenten om det samme: "Vi har ikke alt for god erfaring med at man tar begge moduler samme semester, men du kan forsøke."
Så det anbefales ikke, men ingen hindrer deg. Og siden sykdomslære er et temmelig lett semester uten masse innleveringer og slikt, burde det ikke være umulig å kombinere det med et av de andre semestrene. I hvert fall ikke for en som deg (har inntrykk av at du har klart deg bra hittil;)).
Jeg skulle ta både GE1 og GE2 dette semesteret, men siden jeg egentlig skulle vært 100% sykemeldt har jeg måttet dele det opp, så jeg tar GE1 med eksamen i mai og GE2 med eksamen i begynnelsen av august. Derfor har jeg bare levert mappeoppgaven i GE1, og den får jo du fritak fra.
I GE2 kan man skrive semesteroppgaven rundt ett av seks temaer:
D-vitamin og kreft
Folat og hjerte- og karsykdom
Vit-E og Alzheimer
Melk og hjerte- og karsykdom
Frukt og grønt og kreft
Omega 3 og ADHD/dysleksi
Jeg har ikke bestemt meg for hvilken jeg velger enda. Mappeoppgaven i dette semesteret er en 4-dagers kostholdsregistrering (på seg selv).
Det ser ut til at det er to mappeoppgaver i ernæring påbygging i tillegg til bacheloroppgaven, men jeg aner ikke hva de mappeoppgavene går ut på.
Den jeg leverte nå på GE1 var om et blodsukkerforsøk vi gjorde på skolen en helg (type én gruppe spiste snickers og cola mens en annen gruppe spiste grovbrød...), så om de i ernæring påbygging er tilknyttet lignende forsøk eller ikke, vet jeg ikke før til høsten.
Hehe, ble ikke så veldig hjelpsomt det svaret her, men håper du fikk noe ut av det.
Ja, kjenner meg godt igjen i den "bli ferdig på et år"-tanken. Jeg burde jo strengt tatt brukt denne våren/sommeren på å bli frisk og heller utsette studiene litt, men i stedet kjører jeg hardkjør hele sommeren så jeg klarer å komme ajour og kan begynne på 3.året til høsten. Får se hvem som ler sist - helsen eller karakterene og jeg:p
Joda, føler jeg fikk masse ut av det :D Greit å vite litt hvordan ting fungerer, er litt annerledes enn det jeg har holdt på med i 5 år nå ;)
Det vi har hatt av mappeoppgaver i tidligere fag er rapportene fra laboratoriearbeid, og øvingsoppgaver til ulike deler av pensum. Så har vi hatt semesteroppgaver i noen fag, men dette har også ofte vært kombinert med laboratoriearbeid.
Var det i GE2 det var 4-dagers kostholdsregistrering? Det hørtes jo ganske greit ut da ;)
Du har litt av et kjør du og nå da, du må huske å ta vare på helsa også ;) jeg er ikke helt riktig person til å si det men.... tar alltid på meg altfor mye arbeid jeg også:p og det har både gitt positivt og negativt utslag på karakterer :p
Er det ernæring påbygg eller Helsekommunikasjon, biomedisinsk statistikk og metode du skal ha fra høsten av da?
Godt å høre!
Ja, det er i GE2 det er kostholdsregistrering. Merker jeg nesten gleder meg litt til den. I hvert fall når jeg skal sammenligne den med rådene fra helsedirektoratet:p (nå gjelder riktignok rådene for såkalt "friske" mennesker, og det er jo ikke jeg + at jeg ikke tåler over halvparten av matvarene de anbefaler), så den rapporten blir nok litt annerledes enn hva de er vant til å lese/rette.
Det er vel ernæring påbygging jeg har til høsten. Jeg synes det er litt bakvendt, for det er i dette semesteret man leverer bacheloroppgaven, og dét uten å ha hatt statistikk og slikt først. Menmen, skolen har vel funnet ut at det er det som fungerer best.
Hehe, jeg skal prøve å ta vare på helsen midt oppi det hele. Tror det hjelper litt at det går mot sommer:)
Og du må ha massssse lykke til med siste innspurt på masteroppgaven!!!
hehe... vurderer de kostholdsregistreringa i forhold til rådene? Det er litt kjipt da:P jeg er frisk som en fisk med spiser LCHF. De liker nok sannsyneligvis ikke min plan da... hehe... Kanskje jeg bør legge om kostholdet i 4 dager :p haha...
Eller vurderes det utifra hvordan man har skrevet og begrunnet det :)? Kan tenke meg det kan være en ganske morsom oppgave, håper et LCHF kosthold ikke trekker ned, det er jo bare teit i såfall :p
uff, blir visst aldri tom for spørsmål jeg... hehe...
Ja det er litt bakvendt ja:p men de tenker sikkert at det er lurest å ha EP rett etter GE.
Merker sjøl at ting føles mye bedre nå når sommeren nærmer seg! Har vært en utrolig slitsom vinter, men nå er alt myye lysere (både bokstavelig og billedlig;) )
Tusen takk! det er virkelig siste innspurt nå! Skal levere på mandag! fyyyyy, så deilig det skal bli! Uansett hvordan oppgaven blir :P hehe...
Men nå får jeg slutte å bable, og komme meg tilbake til skrivinga.. diskusjonsdelen trenger en real oppussing ;)
Lykke til du også, og ta vare på deg selv :)
(skal ikke se bortifra at jeg kommer med flere spørsmål da ;) )
Jeg har gått på Atlantis! Tok bare et år Medisin Grunnfag mens jeg skulle finne ut hva jeg ville da, men jeg elsket det!! Hadde det ikke vært så dyrt og hadde jeg ikke hatt så ekstremt store forventninger til meg selv, så hadde jeg absolutt fortsatt! Ole Petter Hjelle, som var rektor når jeg gikk der (vet ikke hvordan det er nå) var kjempeflink pedagog, og lege. Fortalte fra sine erfaringer, og ja! Det gikk som en drøm å ta som nettstudie iallefall :) Litt ensomt var det, men trivdes kjempegodt!! :D
Ja kjipt at det er så dyrt :( veit ikke helt hvordan det blir å finansiere det enda :p hehe... men man får vel støtte fra lånekassa hvis man vil? Noen som vet hvordan det fungerer når man jobber i tillegg? Man får vel ikke stipend hvis man tjener over en viss grense..? men lånet kan man vel få uansett eller?:) det hoper seg opp med studielån her nå i hvertfall :p hehe... men man lever bare en gang, og man må gjøre det man har lyst til når man fortsatt er ung ;) hehe...
Ja kan tenke meg at det er litt ensomt med nettstudie... men nå er jeg ferdig med 5 år med sosial studietid, så dette blir jo bare på si for moroskyld og egen interesse ;) hehe...
Nå er jeg igang med nettstudiet :) Starter med sykdomslære og følger "planen".
Synes pensum ser ganske greit ut egentlig :) Har ikke lest så veldig mye enda (ca 100 sider), men tror nok det skal gå greit :) Må komme meg inn i en rutine.
Noen som kanskje vi selge noen av bøkene som er pensum til sykdomslære:)?
Littleme: Vil du sende meg en pm med prisliste på de obligatoriske bøkene :)?
Er de relativt nye? :) mamma hadde to av dem, men de er eldgamle , så føler de er ganske utdatert :p
Jepp, men de ligger hjemme, så må ringe hjem og høre om hvilke opplag de er fra. Tok faget i 2010, så kjøpte bøkene da. De er nesten ubrukte vil jeg si. Kunne sikkert returnert dem på butikken :P
Grattis :-D
Har planer om å ta doktorgrad etterhvert ja ;) Men vil jobbe noen år først for å få litt mer erfaring, og være sikker på hva jeg ønsker å fortsette med ;)
Det viktigste er ikke akkurat hva du jobber med i doktorgraden, så lenge det er innenfor fagfeltet du ønsker. Doktorgradsutdanning er en forskerutdanning, og mange forsker på andre liknende områder etter fullført grad. Dvs. har man tatt doktorgrad i f.eks. ernæring så jobber man jo oftest på det samme området etter graden, men da med andre problemstillinger enn i selve doktorgradsarbeidet. Det er mange som syntes det er vanskelig å komme tilbake til universitetet for å ta en doktorgrad etter å ha opparbeidet seg erfaring i arbeidslivet da det ikke er så høye lønninger som stipendiat (men dette gjelder jo selvfølgelig ikke alle). Uansett - lykke til med valget ditt! :)
Tusen takk :)
Hvilket fagfelt er det du er innenfor :)?
Så litt på ulike stillinger i vår, men det var flere ulike felt jeg synes var ganske spennende;) hehe... Så får se hva det blir til framover, viktigste er å finne noe man kan trives med :D
Ja, det viktigste er å gjøre noe man syntes er gøy og givende! Jeg er stipendiat innen ernæring på fisk. Kanskje ikke helt relevant til mennesker, men...likevel interessant :) Har tatt mange kurs i ernæring og der er jo mye av biokjemien lik for mennesker og dyr.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.