< Tilbake til oversikten

Nydelig kakao med krydder og kaffe nesten uten KH

marjusen sa for siden:

Ingredienser:

2 ts kakao
2 ts nescafe espresso
30-40 gram usaltet smør
Cajennepepper og ingefær
Whiskey (Kan sløyfes)
2 ts søtning, jeg liker best splenda
2 eggeplommer
1 dl kremfløte som skal piskes til krem

Først setter du på vannkokern med 2 dl vann.

Smelt smøret i en kjele. Rør ut kakoen med 2 ss kaldt vann før dette helles over i smøret som du har smeltet. Tilsett cajenepepper etter hvor sterk du vil ha den. Godt med ganske mye her. Så tar du bittelitt ingefær.

Bland ut de 2 dl vann du hadde på vannkokern med 2 ts nescafe espresso. Så heller du denne kaffeblandingen over i kakoen. Nå kan du også event tilsette whiskeyn.

Stivpisk kremfløten til tjukk og god krem. Hell over dette til kakaoblandingen, men la det være igjen ca 2 SS som du skal ha på toppen etter den er ferdig.

Så tilsetter du det søte etter hvor søt du vil ha den, men 2 ts holder av splenda synes jeg. Da ble den perfekt:)

Så varmer du opp alt til kokepunktet og heller over i en kopp og tar på litt fløte igjen til slutt!!!!

Denne er heeelt nydelig. Smaker litt kaffesjokolade med sterk cajenepepper:D

Regna litt på karbsa og jeg kom fram til:
Kakao = 1
Smøret = 0,5
Fløte = 2,9
Egg = 1,5
Splenda = 0,5

Totalt 6,4. Her fikk jeg to kopper, så da er det 3,2 pr kopp. Denne metter VELDIG og funker fint som kveldskos :D

Marius

martita sa for siden:

sikle Dette ska eg lage meg!

Timiane sa for siden:

Høres ut som dette er noe for meg:D. Har ikke cajenne pepper, tror jeg skal prøve med chilli.

Reason sa for siden:

Denne hørtes i grunn genial ut, men lurer bare på når du tilsetter eggeplommene?

marjusen sa for siden:

Ah, det glemte jeg å skrive opp ser jeg. Men dem tilsettes helt til slutt:)
Det gjør drikken litt tjukkere, også får du i deg masse proteiner;)
Men helt til slutt bare pisker du dem godt inn i drikken:)

Kan godt varme den litt etter egga er piska inn også

martita sa for siden:

Dette va muchos godt t frukost og...

marjusen sa for siden:

Droppa du Whiskeyn da eller? haha;)

martita sa for siden:

Heh, ja, eg hadde ikkje whisky i. E'kje så stor på sprit, men det var veldig godt utan.

sylwester sa for siden:

Høres godt ut. Har du noen veiledende mengder for Cajennepepper, ingefær og Whiskey? Får følelsen at det blir som pepperkakebakesangen (til slutt en kilo Cajennepepper :)

Ana sa for siden:

Mmmm, har nettopp vært på skitur og fikk lyst på kakao. Og denne oppskriften må jeg bare prøve, høres kjempegodt ut.

Geniet sa for siden:

Høres godt ut

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.