Totalt karbohydratinnhold: 11 gram
[b][/b]
6 egg
2 dl mager kesam
1/2 dl rapsolje eller liknende
3-4 dl soyaprotein
1 ss bakepulver
olje til smøring av liten brødform
(nb.jeg tok en dæsj med seltin i tillegg)
Visp eggene sammen med kesam og olje. Tilsett soyaprotein og bakepulver.
Tilsett ekstra soyaprotein dersom den skulle bli for tynn.
Hell røren i brødformen og stek brødet på nederste rille ved 180 grader i 45 minutter.
Brødet holder seg i kjøleskap i 4-6 dager. Skjær tynne skiver.
Hver skive inneholder ca 0.8gram karbohydrat.
Hvis deigen er for tynn hever den for mye og omvendt dersom den er for tykk.'
PS: min deig var som en formkakekonsistens(marmorkake el.) og det virka akkurat passe.
Du kan benytte seterrømme og får en fetere variant,og da blir karbohydratene pr.brød redusert fra 11 til 7 gram.
Tror kanskje det blir lettere i og med at jeg kalte det Soya(protein)brød for det finnes allerede et soya brød her og alle er ikke like flinke til å bruke søk funksjonen
Bakte dette brødet et par ganger, men savnet 'brødfølelsen'. Idag kombinerte jeg litt av Ragnas Runstykker (takk Ragna!) og brødet og fikk et KJEMPEGODT brød som både smaker og ser ut som brød!
6 egg
2 dl creme fraiche (el seterrømme)
1/2 dl rapsolje
2.5 dl soyaprotein
1 ss bakepulver
4 ss linfrø
50 gram sesamfrø
30 gram hvetekli
30 gram solsikkekjerner
Drysset med blå valmuefrø på toppen
Hele brødet inneholder ca 24 kh, og jeg får 17-18 skiver per brød (det blir stort). Dvs bare litt over 1 kh per skive!!! :D (og det er med min type soyaprotein som inneholder 10 kh per 100 gram)
Og det smaker brød! :D
Stekinga er som før: 180 grader -45 min!
Anbefales! Jeg sitter og nyter brødskive med skinke nå :)
Er det noen her som har brukt FIBREX i brød før?? Jeg fant det i mammas skap og det inneholder kun 4kh per 100 gram - rent fiber!
Så nå tester jeg ut en ny variant av overnevnte prinsessebrød...
Uten solsikkerkjerner og sesamfør, men med fibrex og soyaflak...
Skriver inn oppskrifta hvis det blir vellykket :)
åh jeg skal bo hos noen andre i to uker :eek::eek::eek: åh da trenger jeg brød erstatning ja .... prøver å holde meg i ketolyse ... men så er det det at soyaprotein er så fryktelig dyrt og jeg takler ikke bismak ... har lest her at noen har fått det ... , også et annet problem som kaskje er større .. jeg tåler ikke gluten så hvis noen har et forslag til hva man kan bytte hvete klien ut med ??? så setter jeg stor pris på det :):):) jeg må vel bake det innen søndag så har god tid men hvis jeg må bestille noe ....
Du kan prøve å lage det med nøytralt myseprotein. Torkil holder på med å finne et brukende myseprotein nettopp fordi mange ikke klarer bismaken på soya. jeg har laget brødet med nøytralt myseprotein og det fikk fint. Smakte BRØD sa sambo ! :p
Hvis du ikke tåler hvetekli forslår jeg at du øker mengdene på de andre sortene. Evt. noe flutenfritt du finner på supern. Vet ikke om det funker, men det er vel verdt et forsøk.
oj myseprotein det må jeg prøve ... problemet medglutenfritt er at det er tilsatt alle mulige former for karbo druesukker,sukker, alle mulige stivelser ....osv... ellers kan jeg bruke rismel som er ren vare men stappa av karbo ... + at det er veldig vannskelig å bake med.... hm ... hvor får jeg kjøpt myseprotein ?? har ikke sett det på helsekosten her ....
De skal ha myseprotein på helsekosten. Men ikke sikkert de har det uten smakstilsetning. Torkil sjekker i Danmark ang. myseprotein. Jeg skal være med å teste det når det kommer hit. Det han har er sikkert billigere enn det de har her i landet. Skal sjekke litt rundt hvor det finnes.
[color=#800080][/color]
Fant en link HER
Tror det skal gå bra, for fibrex (eller sukkerroefiber som det heter på helsekosten) ligner litt på kli i konsistens (litt mere flak enn kli da...) så det regner jeg med skal gå bra. Jeg har brukt både kli og sukkerroefiber i brød nå, pluss litt valnøtter, og det ser i allefall bra ut... har ikke fått smakt på det enda da...
Jeg planlegger å lage lavkarbo-pizza i morgen, jeg har ikke fått skaffet soyaprotein så jeg tenkte jeg skulle prøve noe ala den oppskriften der til pizzabunn, ville det funke bra? :)
Edit: Hmm, når jeg tenker meg over blir det vel for grovt for pizzabunn? Får vel gå til anskaffelse av soyaprotein.
Holder på å bake dette brødet nå og hvis det skal brukes som pizzabunn må nok bunnen stekes ferdig først. Dette er mer som en røre en heller i formen ;-)
Lyst til å skryte litt av Daizy sin brødvariant. Jeg ELSKER dette brødet.
Jeg bruker ikke hvetekli men kruskakli. noen ganger knuser jeg litt valnøtter og har i røra.
Noen som vet om det er HELT FY å spise dette på introen? uten nøtter da...
Tror det er ca 40 karb i hele brødet, jeg får 20 skiver, så det blir ca 2 karb per skive.
Dette er skikkelig grøvbrød syns jeg og med litt salt smør og gulost eller slakterens leverpostei som har <1 karb pr 100g
Dette er skikkelig grøvbrød syns jeg og med litt salt smør og gulost eller slakterens leverpostei som har <1 karb pr 100g.... blir det kjempe godt:p :D
Soya protein får du på meny vil jeg tro. Jeg bruker ikke soyaprotein, men proteinpulver som du får på helsekosten. Den jeg har heter "ProZyme" fra teck nutrition. Pass på at du får NØYTRAL...:) Proteinpulveret er det 0,6 karbo pr.100g. Det kan man jo leve med:)
I dag bakte jeg dette brødet for første gang. Jeg ble kjempefornøyd! :D Har bakt Hildeborgs grovbrød før, men lurer litt på om det er noe i den oppskriften som hemmer vektnedgangen min. Så da tester jeg ut dette i stedenfor!
Jeg regnte ut når jeg lagde dette brøde, som var veldig misslykket :(, jeg fikk 86,6 karber?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.