< Tilbake til oversikten

Rått eller kokt sunnest?

Nille sa for siden:

Jeg mener at kokt eller forvellede grønnsaker er både sunnere (ref det som står i artikkelen det er linket til) og bedre for magen. Rå grønnsaker er også hardere for magen å fordøye, derfor går de ofte rett igjennom uten at næringes tas opp av kroppen. Jeg har vært hos en helhetsterapeut (utdannet sykepleier og erneringsfysiolog) i 2005 som sa jeg ikke burde spise mer enn et måltid med råe grønnsaker til dagen. Magen min fikk det mye bedre etter at jeg begynte å følge det rådet !

Huldr sa for siden:

Akupunktøren jeg gikk til var veldig opptatt av at man ikke skulle spise rå eller kald mat, spesielt om vinteren, og spesielt hvis man har en energisvikttilstand som min. Kroppen vil da forbruke alt for mye av sin energi på maten, som bare vil belaste systemet mitt ytterligere (sikkert ikke sånn 100% godt formulert, men - det ligger ganske mye mer bak dette).

Men så kan man jo igjen argumentere med at vi trenger enzymer for å fordøye maten, og at det er lite eller ingen enzymer igjen i mat som er kokt, mens det er masse enzymer i rå grønnsaker. Og raw food-tilhengere sier jo at de er blitt mye friskere ved å spise rå mat ... Jeg tror på dem, men nettopp derfor synes jeg det er vanskelig å si noe entydig om hva som er sunt. Jeg tror faktisk ikke det finnes noe entydig svar på det heller. Akkurat som jeg ikke tror det er ett kosthold eller én type mat som er sunnest og best for alle til enhver tid ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.