"Epler" er gjerne "topptunge" - ekstra vekt samlar seg midt på magen og over, mens "pærer" er smalare ovantil og breide frå hoftene og nedover. Dette bildet illustrerer det ganske bra:
Timeglass er liksom det ein "skal" ha, da svinger ein fint inn i midja, og fint ut i hofter og byste. Eplefasong er visstnok livsfarleg samanlikna med pærefasong... eg er eple...
Jeg mener på jeg har timeglass form, men er litt usikker. Legger ved bilder av slik jeg ser ut nå, og slik jeg ser ut nærmere idealvekten min. På siste bilde ser jeg mer ut som en planke en som en kvinne med former, men kan være klærne som ødelegger :lol:
Er ikke eplene litt plankeformet uten alt fettet? Jeg har i alle fall skikkelig rett guttekropp når jeg er tynn. Og det er jo veldig "mandig" å legge på seg rundt magen sånn som vi gjør.
Nupsida, jeg vil si at du hadde epleform (mest på midten), men at du nå er på vei mot en timeglassform. Timeglassene svinger liksom inn i midjen. Jeg har hele tiden hatt en slags timeglassform (det heter visstnok noe annet når du er en tjukk timeglass). Jeg er rund runt hoftene, går inn i midjen og så ut igjen i store pupper. Men de siste 10 kiloene jeg la på meg (fra 90-100) ble det så mye på magen at jeg måtte gjøre noe. For jeg mistet jo hele formen min.
Heia! Hvis du går inn på zizzi.no, er det satt opp en figurguide. Ved bruk av målebånd, er det 11 cm eller mer over det bredeste over stussen i forhold til målet over byste(mål tatt under armene over byste). Da er en en klar pærefasong. På jorbær fasong skal målene være nogenlunde det samme. men gå inn på siden å sjekk selv.
mvh. susi Q
Jeg tror du er nærmest timeglass, Nupsida! Du tar virkelig an en flott form, altså! :heia:
Jeg var definitivt et eple for drøyt tjue kilo siden, men med en noe bred midje og skrantne hofter er jeg i følge søstra mi helt klart en fjernkontroll :lol:
Og for å samtidig gi et litt sporty inntrykk av meg selv (første og eneste turen i Marka :rolleyes:):
Jeg er timeglass, og bør med andre ord ha alt til rette for å en dag bli fornøyd med kroppen min (skulle bare ønske det var idag). Du er nok timeglass du også. Eller en liten kombo! Flott er du uansett:)
Forresten: ang linken til Trinny og Susannah så er jeg litt usikker på forskjellen mellom timeglasset og celloen. Kanskje jeg er en kombo jeg også...:rolleyes:
I den bloggen Carisma linka til stod det at fasongen ein hadde var den same anten ein veg 40 eller 100 kilo, men eg må da vel ha lov til å håpe at eplefasongen min blir ein del mindre utprega når eg kjem ned i idealvekt...
Ok så da er jeg en banan! Morsomt, bananer er vel noe av det ekleste jeg vet om :p.
PS: Mellon, du ser ut til å ha ganske lik fasong som meg (men du er vel jevnt over smalere) med smale hofter. Så jeg ville nok heller sagt ... banan (herregud, banan!), eller rektangulær (som jo høres noen hakk bedre ut) heller enn timeglass.
I noen klesbutikker vurderer de å merke tøyet med eple, pære og jordbær figur. Derfor kan det være praktisk å ikke blande inn for mange uttrykk. Det ser ut som du tillsvarer det en kaller en jordbær figur. Vil anta at du bruker omtrent samme størrelse oppe som nede. Legger opp en link som viser dette veldig godt. www.zizzi.dk/da-DK/Figurguide/Oversigt.aspx
Jeg er definitivt epleform.. Det er jo mye penere å være pære, syns jeg :( Fine hofter og ikke svær bollemage... MEN! jeg leste i boka til Lutz at epleformede mennesker har lettere for å gå ned i vekt enn pæreform. Så akkurat nå er jeg glad for det..
Men ja... epleform er usunnere enn pære, fordi stor livvidde er forbundet med masse farlige greier :p
Ble nesten litt sur over å lese den bloggen, men bare nesten, jeg liker nemlig min "perfect hourglass figure" og det veldig godt :p. Har ingen problemer med å finne klær lengre. For nemlig.
Jeg har en sånn timeglass-figur og jeg er veldig glad i den. "Alt" jeg legger på meg legger jeg på meg rundt hofter, lår, pupper og overarmer. Så jeg jevnes liksom ut. Tror det er derfor folk mente jeg ikke trengte å slanke meg når jeg veide nesten 90 kg. Eller at de ikke tenkte på meg som spesielt overvektig.
Greit at klær skal defineres etter eple, pære eller jordbær, men hva med de som har fjernkontroll- figur da? (synes den var kjempefin Foto)
Selv er jeg definitivt pære (evt tretimeglass :ja:), men mi eldste har rett opp og ned figur. Er tynn og fin, men ikke noe timeglass... hvordan skal disse finne seg klær som blir fine??
Vi med litt guttete kropp kan jo alltids jukse oss til litt mer kurver ved å gå i kjoler som går mest inn i midja (IKKE rett under puppene!), og som går ut i skjørtet i en A-form, f.eks. Synes gjerne at en smal v-utringing gjør at man ser ut som man smalner inn der man "skal". Sånn jeg har sett mange gå med, tunikaer som har empireliv (det vil si rett under puppene) er utrolig lite kledelig på en kropp som ikke har former, særlig om toppen/tunikaen er voluminøs under livet. Da ser man bare posete ut, etter min mening, så til dere som er litt rette i kroppen, optisk sett er det et stort no no ;) (Synes i alle fall jeg).
Jeg har ikke så store problemer med å finne klær, faktisk. Det går vel mer på smak enn passform, skal jeg være ærlig, men jeg kjøper mye second hand, og syr om selv. Det var visst en gang i tiden hvor man prøvde å fremheve formene, framfor å gjemme de bort. Se bare mot femtitallet!
:lol: Alle sliter liksom med sitt. Det er ikke enkelt å finne klær til en sånn vintage-figur heller, når livet er så markant mindre enn hoftene, som mitt kan være. Som photo, så shopper jeg vintage eller fra nett fordi jeg må vite nøyaktig mål, samt at jeg veit hva jeg ser best ut i. Det er ikke hoftebukser og singlett liksom.
Hehe, du mangler én cm for å fylle "kravene" for timeglass :p. Nei, vet du hva, du høres absolutt ut som et timeglass! Om i tillegg skuldrene er ca proposjonale med hoftene, så er det lite tvil.
Jeg for min del er 93 rundt hoftene, 85 i midja og 98 rundt puppene, fjernkontroll, altså :D
Det høres definitivt ut som om du er timeglass, Charlott:)
Jeg ble så nysgjerrig på målene mine siden jeg ikke har hatt målebånd tilgjengelig på en stund, men nå som jeg holder på å flytte ligger det liksom to-tre og slenger i hvert rom. Men er visst ikke så god på sånn måling. Synes det er vanskelig å vite når jeg måler riktig liksom. Og har aldri målt skuldrene mine før. Hvor måler man? Jeg fikk ca 111cm ett sted i hvert fall...
111 her også. Vanskelig å måle. Jeg har alltid ansett skuldrene mine som noe brede, men de har blitt temmelig markerte det siste året, så jeg er ikke så sikker lenger :p.
Men hvem i alle dager er timeglass, da? Jordbær høres jo helt bort i natta ut i forhold til hennes mål, i så fall er det jo ikke relativt bærets form. Hva er i tilfelle jeg da? En ananas? Nå er jeg forvirra.
Marilyn Monroe skal jo ha vært ca 90/60/90, og hun framstilles jo som det klassiske timeglasset, men i følge deg var altså dama et jordbær? :confused:.
Man er timeglass om brystet og hoftene er tilnærmet lik og det smaleste punktet på midja er minst 20 cm mindre enn hoftene, sier de :P
Nå har jeg tatt en rekke sånne bodyshape-calculatorer, og kommer enten ut som timeglass eller pære, så jeg tror ikke de har helt kontroll på HVA man egentlig definerer som ditt eller datt. Men jeg liker min kroppsfasong da, uansett om den heter mango eller avocado :p. Ja okei da, breie hofter, men har hørt menn liker det!
110/91/112 har i tilfelle ikke mye avvik i forhold til det du forespeiler.
Brede hofter betyr fruktbarhet, vettu. Jeg vet ikke hva de halvveis beinete guttehoftene mine betyr, men det har da gått bra så langt :D. Jeg har sikkert et fruktbart smil :p.
Ok, så da er jeg definitivt timeglass. Jeg har over 30cm forskjell på hofter og midje i tillegg til ganske brede skuldre og altfor store pupper:p
Men merker jeg blir litt sånn: er det så jævla nøye hvilken kategori kroppen vår faller under? Ingen har da like kropper. Det er bare vi mennesker som er helt VILLE etter å kategorisere. Spesielt i den vestlige verden.
Bare et lite hjertesukk på slutten der;)
Joda, enig i det, men det funker å SE på personen (evt bruke målbånd), så ser man stort sett om de er i faresonen (i hvert fall med et trent øye). Det jeg muligens ble litt oppgitt over var når man skal begynne å underkategorisere med mursten, kjegler, bjeller, jordbær, celloer, søyler, pokaler og alle disse forvirrende tingene. DA følte jeg det var på tide å uttrykke min lettere misnøye:D
Skjønner hva du mener, Lifejack! Jeg er ikke noe fan av kategorisering selv. Med det sagt er jeg glad jeg har kommet meg ut av epleformen, for det er som Cherry sier den mest helseskadelige.
Og, seff, heldige timeglasset, du! Ikke bare er det flott med former, men det er den sunneste fordelingen på en kvinnekropp :).
Av en eller annen grunn synes jeg ordet Vinterepler er litt fint, altså. Litt som et snev av varme og søte tider mitt på vinteren. Jeg vil definitivt være et Vintereple hvis jeg må være epleformet. Men til sommeren skal jeg være et jordbær. :har en plan:
Jeg vurderte å slenge på fjernkontrollen også, men så gjorde jeg det ikke siden den kom fra deg, hehe:p
Ellers er jeg stort sett fornøyd med kroppsformen min altså. Bare ikke når jeg prøver å handle klær eller ser meg i speilet.
Det har du rett i. Nå liker ikke jeg epler, men vintereple smaker verbalt godt i munnen.
Jeg vil definitivt være et vintereple, spist helt inn til kjernen :)
Det er bare å trene! (Seriøst, jeg begynte med speiltrening for drøyt tjue kilo siden, det går seg til!).
Liker kroppsformen min, jeg også. Jeg har jo ikke så mye valg, ettersom det er den jeg har. Den er visstnok veldig trendy, bare synd jeg ikke er det :p.
Jeg er noe helt for meg selv :D Har alltid fått høre at jeg er timeglass, men det stemmer nok ikke helt. Jeg har for brede skuldre til å være klassisk pære, men for slank brystkasse til å være timeglass. Ser greit proposjonalt ut, og har alltid lagt på meg ganske jevnt over det hele.
JEG OGSÅ! Kanskje vi må starte en klubb:p
Ellers trenger man vel ikke ha en spesielt bred brystkasse for å defineres som timeglass?! Holder vel at skuldre og pupper "breier seg":rolleyes:
Jammen, jeg trodde det holdt at skuldre/pupper gikk ut, midje inn og hofter ut igjen.
Så hvis jeg f.eks. er 105cm over hoftene, 73cm i midjen, 74cm under bysten, 100cm over puppene, og 111cm over skuldrene (litt usikker på hvor man måler den siste), så er jeg ikke timeglass, men jordbær???
Jeg synes også den der er mer forvirrende enn hjelpsom, egentlig, men tenker det kanskje er fordi jeg er en erketypisk pære selv - jeg hadde nok vært veldig takknemlig for en sånn guide hvis kroppsformen min var mer forskjellig fra en allmenn "standard". :)
I alle fall så er jeg ganske takknemlig for min egen fettfordeling, stort sett. Ikke så gøy å ha gigant-lår og gigant-rumpe, men det er jo sunnere enn andre alternativer, og jeg er relativt slank på overkroppen (nok til at jeg bruker størrelse 36/38 i topper mens jeg fortsatt er ca 10 kilo overvektig) - så jeg kan leve med det. :p
Ja, jordbær!:)
Jeg jobber med klær, og det vi legger vekt på er eple, pære og jordbær. Det de fleste jobber mot (bevisst eller ubevisst), er å få en harmonisk/likevektig figur.Særlig når en kommer opp i størrelser er det viktig å ballansere figuren.
En pære fasong kan ha lysere topper og mørke bukser, en eple fasong mørkere topper enn bukser.
En jordbær fasong står mye friere, siden den er ballansert. Og om en er slang i midjen, så er et belte ens beste venn.:):):)
Der jeg jobber har vi feks. bukser som er merket med eple og jordbær eple figur. Dvs. en eple figur, trenger et lavere liv og smalere ben(siden eple ofte har slanke ben).Jorbær fasongen har et højere liv, så det er ogå ofte en bukse som passer til pære.
Er ikke det lettvint da?:D
Men din definisjon på jordbør stemmer ikke med slik den er definert noe annet sted? Jordbær har nærmest all tyngde på toppen, og smale hofter og ben. (Det finnes da ikke jordbær i naturen som går inn på midten og ut igjen nederst?)
Den var jo grei. Her beskrives jo jordbær og timeglass som to helt forskjellige fasonger. Photo: at Marylin skal være jordbær tror heller ikke jeg noe på, hun pleier jo å bli brukt som eksempel på timeglass.
[CENTER][/CENTER]
Synes hun ser velbalansert og ikke topptung ut i alle fall. Selv anser jeg også meg selv som timeglass. Jeg er like bred fra side til side skuldre/hofter, men omkretsen blir jo mye større. Rumpa er jo absolutt til stede, og det blir + en god del centimeter. Puppene er imidlertid for små, men jeg nekter å være pære med mine brede skuldre, nemlig!
Jeg har alltid lurt på hvilken fasong jeg egentlig har, er verken eple, pære eller timeglass i alle fall. Etter å ha studert Trinny og Susannahs side har jeg kommet til at jeg må være vase tror jeg. Har nemlig ikke noe særlig å skryte av når det gjelder både hofter eller midje egentlig, selv om jeg er 15 cm smalere rundt midja enn rundt hoftene - det synes ikke noe særlig. Antagelig pga den lille bollemagen som aldri forsvinner.
I hine hårde dager var jeg helt klart timeglass. Har alltid vært brei over skuldrene og rund over rompa, men fikk alltid komplimenter over min smale midje. Begynner å ane at jeg har et "liv" - midje under den digre stressmagen et sted. Håper på å finne både midjen og sixpacken i løpet av året, må bare jobbe meg gjennom eplet og det tar tid :D
Har en bok, "Hold it you're exercising wrong" hvor kroppsfasongene blir delt inn i følgende hovedkategorier:
cone - de som er tunge på toppen men smalner av nedover, typisk mannfolkfasong (ohhh nå fikk jeg bilder av et mannfolk med cone fasong og sixpack på netthinna :w00t:)
ruler - linjal. Personer som har lite kurver og vekten likt fordelt på kroppen. Typisk for runway modeller.
spoon - skje, de som er smale oppe og breie nede eller pærefasong som vi kaller det. Typisk kvinnfolkfasong
hourglass - timeglass, typisk kvinnfolkfasong, kurver og smal midje er stikkordene.
Eplefasong skjuler som oftest enten et timeglass eller en linjal, for det at man har klart å legge på seg rundt magen.
Jeg går nå helt bort fra mitt forrige innlegg. Ifølge denne er jeg timeglass. Alle pærefasongbeskrivelser jeg har sett har skuldrene vært smale og armene slanke - det har ikke jeg. Skuldrene er brede og armene kraftige. Enden likeså :p Det er jo enklere å kle vekk kiloene når man har litt midje, men å finne bukser som passer over stumpen min kan være en utfordring. Lange ben hadde gjort det hele sååå mye enklere!
Marilyn, ja. Det er vel den hotteste dama i hele forrige århundre :D
Jeg er en pære. Jeg har alltid brukt større størrelse på underdel enn overdel. Normale pupper, så timeglass er jeg ikke. Jeg har stor rumpe, store lår og store legger.
Jeg leste også det og tenkte crap! Jeg leste også at eldre går ned fortere enn unge. Dobbelt-crap! Jeg leste også at menn går ned fortere enn kvinner. Trippelt-crap! Men jaja, jeg går nå i alle fall nedover.
Jeg ville nå sagt klar pære. Du må ha større pupper for å være timeglass. Pærer har midje de også!
Skuldrene? :p. Jeg bare målte rett rundt, fra der armhulene slutter, sånn ca. Altså skulder til skulder til skulder. Litt vanskelig, så det blir jo litt sånn ca.
Hmmm... 108 der jeg pleier måle hoftene, og 118 runde skuldrene...?
Jeg er ikke smal over skuldrene altså, har aldri vært, og heller ikke akkurat smal over magen når kiloene legger seg på.... Har heller ikke typisk breie hofter.
Har regnet meg selv som eple? Kan jeg fortsette med det? :)
Ikke godt å si, uten å vite midjemålet ditt. Jeg er tydeligvis et slags jordbær med mine 111/85/93 cm. Men jeg har vært et skikkelig eple, men da var også midja et par tre cm bredere enn hoftene :o.
Skrik....... Midjemålet mitt er oppe igjen til 103!!! ;) Håper det er fordi jeg ikke har vært på do på noen dager. Ellers så har jeg ikke slanket meg i det hele tatt. Var ned i 99 sist jeg målte, nemlig. :ja:
Men nå har jeg jo ikke målt resten av kroppen, så det får jeg ta i morgen når jeg skal på vekten, for nå begynner jeg å bli litt urolig her.
Det var enklere i gamledager når man enten var eple eller pære..
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.