< Tilbake til oversikten

Easy Life start 25. januar

Noa sa for siden:

Hei. Er det noen her som har erfaringer å dele ang. easy life kurs? Jeg starter opp 25. jan og skal ned ca 15-18 kg. Har aldrig prøvd lignende og gruer meg litt. Høres fælt ut å leve på pulver i ca. 4 uker. :o
Kanskje det er noen andre som er i oppstart så vi kan støtte hverandre? :)

Jeg lurer på mye rart ang dette. Kan man drikke kaffe? Saft uten sukker? Pastiller osv. Eller er det kun pulver og vann?
Håper noen vil dele erfaringer. :)

marjusen sa for siden:

Jeg hadde tenkt å melde meg på easy life i fjor høst, men når jeg hørte hvordan opplegg det var ble jeg veldig skeptisk. Ikke fordi jeg ikke tror easylife fungerer, men fordi jeg fikk inntrykk av at dette var en lavkarbo retning.

Hadde lyst til å bruke pulver første 14 dagene for en kickstart for så å lære masse om lavkarbo. Men skjønte fort at pulverkuren for det første IKKE er lavkarbo. Den inneholder masse karbohydrater. Du får i deg langt over 50 som jo forsåvidt er lavkarbo, men dem reklamerer for at du kommer i ketose pga lite karbo. Men som alt annet er det underskudd av kalorier som gjør dette. DU ligger på godt under 1000 kcal om dagen.

Og ja, ikke for å dra den lengre, dette vil jeg absolutt ikke utsette kroppen min for.

Spurte masse på info kurset om hvilken type mat det var man sku over på etter pulverkuren, og det hadde heller ikke så mye med lavkarbo å gjøre.

Mitt tips, STYR unna, klar deg selv og sett deg GODT inn i lavkarbo før du kaster bort så mange tusen for egentlig bare tull etter mitt syn

Marius

Modezty sa for siden:

Jeg gikk på Easy Life kurs i fjor vår, og kom fort i ketose under pulverkurene. Lurte veldig på hva ketose var for noe - og fant dette forumet, og begynte å eksperimentere på egen hånd (uten at jeg fortalte det til kursleder, jeg skjønte på kurset at lavkarbo/LCHF ikke er deres filosofi - og egentlig fy mat).

Jeg gikk hele kurset, og var på pulverkur i bare 2 uker - da orket jeg ikke mer. Ikke selve pulverkuren, men jeg klarte ikke å få i meg blandingen lenger.. Det som var genialt for meg var treningen som var lagt opp til kurset. For første gang i livet følte jeg meg vel på trening! Sånn sett er jeg veldig fornøyd med EasyLife, hvis ikke hadde jeg ikke funnet treningsglede og mistet 16 kg i løpet av få måneder.

De starter med pulverkurer som gjør at du kommer i ketose, etterhvert fikk vi spise enkle salater m/kylling eller skinke - dvs. mager mat. Det viktigste vi lærte var tallerkenmodellen - halvparten med grønnsaker (som vokser over bakken, med noen unntak) - litt mindre enn 1/4 med karbohydrater (f.eks. 2 små poteter) og litt over 1/4 med proteiner. ...

Modezty sa for siden:

Husk også at pulver er frivillig!

Du kan fint fortsette på kurset ved å gå over til mat som følger kurset - dvs. tallerkenmodellen og annet som du får informasjon om. Vi var flest som ønsket å gå over til mat - mitt standpunkt er at det ikke er vanskelig å leve på pulver, det går av seg selv. Det jeg sliter med er å lære å spise - og det psykiske rundt - dvs. motivasjon og gruppesamholdet. De som holdt ut pulver lengst, gik fortest ned i vekt - men jeg valgte heller å gå ned litt saktere.. og spise mat. Det gikk mye i salater og som sagt fulgte jeg lavkarbo filosofien til Lutz, mens jeg fortsatt gikk på kurset :D (men det sier jeg aldri til kursleder).

Noa sa for siden:

Til Marjusen
Var du da på infomøte om Easy Life? Jeg var det og synes opplegget virket veldig ok. Selv om jeg også i utgangspunktet er litt skeptisk til pulver. Men det er jo en veldig kort periode når man ser på helheten som faktisk går over ett år.
Allikevel så ønsker jeg å sette meg mere inn i dette med lavkarbo. Synes det er interressant. Har vært på et par Grethe Roede kurs opp gjennom åra og føler nesten at det er litt " gammeldags". Så derfor moro med litt ny tankegang.
Fint forum her så jeg lærer sikkert masse :)

marjusen sa for siden:

Men du skjønner vel hvorfor du går ned i vekt på pulveret? Du ligger godt under 1000kcal om dagen. Og da er det IKKE lavt KH inntak som gjør at du kommer i ketose, men at du er så til de grader underskudd på kcal.

Bedre å gå ned 20 kg på ett år med god mat og gode vaner, enn å rase ned 10 kg på 1 måned med pulver.

Dette er MIN mening altså, så det må være opp til hver enkelt.

RitaBo sa for siden:

Hei.

Jeg begynte på EL kurs i januar i fjor. Jeg var heller ikke veldig motivert for å leve på pulver, men med rask vektnedgang, ble det verdt det. Etter 3 uker ca fikk jeg totalt avsmak, fikk kraftige magesmerter og var hele tiden forstoppet.
I forhold til oppfølgingen videre i kurset med treningen, ble jeg veldig skuffet.
Jeg er enig med Marius om at det er bortkasta penger. Tallerkenmodell, spis mindre ditt og datt, hvor man blir raskt sulten igjen, passet ikke for meg. Jeg har gått på GR kurs i flere omganger og lært mye om kosthold. Problemet er bare at kiloene sniker seg på igjen. Jeg gikk ned ca 12 kg på EL kurset, og gikk rett over på ketolyse. I begynnelsen sto jeg bom stille. Veldig frustrerende:mad:, men fikk råd her inne om å holde ut til kroppen var klar. Det tok ca 5 uker, men da plutselig forsvant 4 kg. Nå, ca 1 år etter har jeg gått ned 23 kg. Nå står jeg stille igjen, og det har jeg gjort i flere uker, men er fortsatt i ketose og gjør alt etter boka, så jeg håper det løsner snart igjen. Jeg trener fortsatt 2-3 ganger i uka, og prøver å glede meg over kiloene som er borte.
Konklusjon: Skal du ha en kickstart med pulver for rask vektnedgang, for så å begynne med en lavkarbodiett, kan du like gjerne velge en billigere variant. Dette klarer du:)

fjanni sa for siden:

'

Har gått på easylife.. Håret falt ut,var konstant forstoppet, kiloene raste av men kom like fort på igjen og oppfølgingen etterpå suger.

Noa sa for siden:

Det er klart at det er et enkelt regnestykke det å gå ned i vekt. Det er å forbruke mere kalorier enn du tar inn...
Men det er ikke lett. Sikkert mange her som har prøvd både det ene og det andre. Hvis man gjør noe sammen er det i alle fall litt lettere. Derfor er kurset motiverende i seg selv.
Jeg er helt fersk i lavkarbo-verdenen så prøver å lese og lære :))

Modezty sa for siden:

Forresten enig med de andre - oppfølgingen i etterkant er ikke noe å skryte av, de skryter av tett oppfølging - men det har jeg i grunn ikke sett noe til. Mens jeg gikk på kurs kunne jeg sende tekstmelding til kursleder, men utover det var det ingen oppfølging. Etter at selve kurset var avsluttet har vi bare fått en veiledningstime i mnd.... Det er heller ingen som ringer om du ikke møter opp til kurs eller trening, det har de sluttet med hos oss - siden de var lei av å bli kjeftet på av de som hadde falt av kurset.

Pulverkuren er en VLCD (very low calorie diet) - og er som Mariusen skriver grunnen til at du kommer i ketose.

Pulveret koster ca 600,- pr uke i tillegg til kursavgiften; og som tidligere sagt så klarte jeg ikke mer enn ca 2 uker før jeg måtte droppe pulverkuren. Orket ikke å drikke det lenger.

For min del var kurset det sparket jeg trengte for å komme i gang, og det hjalp også at jeg gikk med en venninne (hun datt av, og har gått opp igjen alle kiloene - og har også sluttet å trene). Sånn sett er JEG fornøyd, i og med at jeg kom i gang med treningen og lærte om ketose, og fant dette forumet her..

Carisma sa for siden:

Det er faktisk ikke helt sant. Det har mer å si hvordan maten er sammensatt enn hvor mange kalorier den inneholder.

Hvis du skal starte på kurset bør du vite at du er helt frisk. Min mor gikk på det, og har fått alvorlige problemer med blandt annet stoffskifte i ettertid (etter bare noen uker).

marjusen sa for siden:

Dette er jo ikke sant. En kcal er en kcal uansett hvordan den er sammensatt. Og kroppen forbruker kcal uansett.

Det som kanskje KAN diskuteres, men som veldig mange er uenig er om kroppen kanskje kan bruke litt mer energi på å bruke 1kcal når man er i ketose.

Men som sagt, de fleste studier peker på at om du er i underskudd av kcal uansett om du går lavkarbo eller lavkalori er vekttapet det samme.

Også finnes det så klart unntak, men hovedgrunnen til at lavkarbo fungerer så bra på mange er nok heller at du holder deg mett på fett enn karbo. Dermed synker kcal inntaket ditt også. Du får dessuten mer energi og derfor er det stor sjangse for at man rører litt mer på seg.

Dette har jeg merket selv. Så fort jeg ikke spiser lavkarbo er sofaen bedre enn når jeg går på lavkarbo. Dessuten spiser jeg nok en del mindre på lavkarbo selv om jeg er MINDRE sulten på lavkarbo enn høykarbo:D

Marius

agurken sa for siden:

Jeg fulgte easylife-programmet høsten 2009, gikk ca 13 uker på pulver og gikk ned 20 kg på den tiden. Det gikk egentlig veldig greit, men til slutt sa magen stopp. Jeg fikk virkelig smerter etter hvert måltid, og stoppet derfor brått. Gikk over til et lavkarbo kosthold, og gikk ned 2 kg til.
Tanker jeg sitter igjen med etter ferdig kurs, er at jeg skulle ønske jeg hadde visst da det jeg vet nå om lavkarbo. Da hadde jeg aldri gjort det på den måten. Til tross for det, den hurtige vektnedgangen ga meg den motivasjonen jeg trengte for å holde det gående. Men jeg er ikke fornøyd med opplegget generelt. Det var dårlig oppfølging fra kursleder, de sa det var et ett-årig program, men etter 6 mnd var det totalt stopp i oppfølgingen. Det gjelder jo selvfølgelig ikke alle steder, men jeg syns dette er et viktig moment under en sånn prossess!!
Ja, kort historie lang, mitt tips er å lese masse om lavkarbo, virkelig sette deg inn i hva det går ut på, og etter endt pulverkur gå over til det. Det føles så uendelig mye bedre å spise mat, og for min del ble det en slags depresjon fordi jeg ikke kunne spise. Nå har jeg det nydelig med å spise lavkarbo og holder meg i ketose på den måten!!
Lykke til uansett hva du velger deg:)

Noa sa for siden:

Ja, kort historie lang, mitt tips er å lese masse om lavkarbo, virkelig sette deg inn i hva det går ut på, og etter endt pulverkur gå over til det. Det føles så uendelig mye bedre å spise mat, og for min del ble det en slags depresjon fordi jeg ikke kunne spise. Nå har jeg det nydelig med å spise lavkarbo og holder meg i ketose på den måten!!
Lykke til uansett hva du velger deg:)[/quote]

Takk for det :) Men det å holde seg i ketose. Er det bra for kroppen i lengden? Skal prøve å lese meg opp litt ang dette.
Jeg kommer nok til å bli med på kurset uansett om det er mange negative tilbakemeldinger her. :)

Noa sa for siden:

Hei agurken :)

Nå greide jeg å rote til innlegget ditt! Det var ikke meningen. Er en "fersking" i slike forumsammenhenger. Unnskyld... :))

agurken sa for siden:

Takk for det :) Men det å holde seg i ketose. Er det bra for kroppen i lengden? Skal prøve å lese meg opp litt ang dette.
Jeg kommer nok til å bli med på kurset uansett om det er mange negative tilbakemeldinger her. :)[/quote]

Det er ikke farlig for kroppen å være i ketose, så lenge du er frisk. Tror nok mange her inne har vært i ketose over lange perioder, meg selv inkludert. Og det føles bra! Les mer om det, det er alltid bra med kunnskap!
Det som jeg kanskje ikke nevnte som faktisk var bra med kurset, var at jeg fikk inn veldig gode treningsrutiner, og det er noe som skiller programmet fra andre slankekurer. Og det med pulveret finner du fort ut av, om du kan ha det eller ikke. Men treningen er uansett gull verdt:)

Cherry sa for siden:

En kalori er en kalori men det har stor betydning HVOR du henter den kalorien fra, DET er udiskutabelt;)

Cherry sa for siden:

Håret mitt har også falt av. Gud så grusomt. Ketolyse er helt farlig!!

Håravfall er så normalt som det kan bli ved vektreduksjon.

:rolleyes:

Modezty sa for siden:

Lykke til på kurset, Noa! :goodluck:

En kalori er alltid en kalori. Definisjonen er den mengde energi som trengs for å varme ett gram vann opp én grad (www.snl.no/.sml_artikkel/kalori)

Jeg fikk også håravfall både av lavkarbo og EasyLife, men jeg har skjønt at det er helt normalt når man går ned i vekt - uansett hvilken form man velger. Legen forklarte hvorfor, men har selvfølgelig glemt det ... uansett, helt normalt og håret kommer igjen. :)

marjusen sa for siden:

Er ikke enig med deg der gitt. Om du lever på underskudd av kcal bare på potetgull eller om du lever på underskudd av kcal ved å spise lavkarbo skal slik all forskning tyder på ikke ha noen ting å si i forhold til vekttap. Du vil gå ned like mye og like fort ved feks 1000 kcal samme hva du spiser.

Og nei, det er selvfølgelig IKKE anbefalt å kun spise potetgull, du vil såklart utvikle underskudd av vitaminer og mineraler og andre ting kroppen trenger.

Så jeg er litt usikker på hva du mente over her, men en kcal er en kcal uansett hvor den kommer fra og hva den er i forhold til vekttap!!!

nellie sa for siden:

Det kommer nok ann på kroppens tilstand. Levde på en diett med kaker, loff, is, hvetebakst og alt som finnes av "godsaker" på et bakeriutsalg, passet bare kaloriene, trente mye og gikk ned 25 kilo på 7 måneder for noen år siden, jeg:) Gikk så bra så. Og før alle lavkarbofantaster kommer med "hvorfor gjør du ikke bare det nå da?", så hadde jeg selvfølgelig aldri gjort det i dag, fordi at jeg nå vet hva som er bra for kroppen min...

Det er fult mulig, men hvis det er insulinresistens osv inne i bildet så går nok det litt verre.

marjusen sa for siden:

Så du mener at man ikke går ned med underskudd av kalorier hvis man spiser feil kalorier ??

Det Pål skriver om har ikke så mye med det vi her diskuterer. Dessuten er dette en forskningsrapport, som egentlig dreier seg om at noen fikk mer muskelmasse med ketolyse forhold til lavkaloridiett.

Det jeg prater om er at du går ned uansett hva du spiser så lenge du er på underskudd av det kroppen bruker en dag.

Om du sier i mot det så sier du i mot vitenskapen. Det er jo slik det fungerer.

PS! For sikkerhets skyld snakker jeg om friske mennesker uten spesielle sykdommer som jeg vet kan reagere forskjellig på matvarer.

marjusen sa for siden:

Litt usikker på om du tror jeg mente det motsatte her?? Men det er akkurat dette jeg også mener. Passe man på kcal i løpet av en dag og bruker mer enn man spiser så er det som du sier slik at alle går ned.

Og understreker nok engang det gjelder oss friske uten spesielle sykdommer som du også nevner til slutt:)

Kanutten sa for siden:

Jeg tør påstå at hvis du bare bøtter inn med linfrø og ligger langt over 3000 kcal så vil du likevel gå ned i vekt. Hvis man driter ut igjen mange av kcal'ene så går man ned. :ja: Og det er sikkert masse annen mat som oppfører seg ala linfrø, jeg vet bare ikke om noen annen enn tørrfisk?? Tørrfisk inneholder massevis av kalorier, jeg kunne gjerne spist det hele dagen og jeg tror ikke jeg skulle ha gått opp i vekt..

Carisma sa for siden:

Den handler vel om at kaloriregnestykket ikke går opp, spesielt på ketogen kost?
At om kaloriteoriene stemmer må det finnes små dverger som "spiser opp" det som blir til overs på lavkarbo...

Kalorier er i utgangspunktet en idiotisk måte å regne ut ting på. Måten man måler kalorier på er å putte en ting inn i en forbrenningsovn, og se hvor mye energi OVNEN bruker på å smelte om produktet. Siden kroppen ikke er en forbrenningsovn, og fungerer på veldig andre måter er det umulig å vite eksakt hva den forbrenner og hvordan. Kaloriteorien er funnet opp fordi det er en behagelig måte å forklare noe litt uforståelig på :cool:

Og du regner hele tida med at dine utsagn gjelder friske mennesker. Men, hva er friske? Hvor lite eller mye skal til for å forskyve balansen? Dessuten er det store problemet med kroppsfunksjoner at de slites ut under press, dvs at om man har utsatt insulinproiduksjonen for høye blodsukkerverdier over tid kan man knapt regnes som frisk, selv om man ikke har en diagnose.

plastbox sa for siden:

Du tar faktisk begredelig feil! Selv på underskudd er det sånn at fettet kan øke mens resten av kroppens celler sulter. Dette er enkelt og greit fordi en rask blodsukkerstigning er direkte skadelig for kroppen, så den flytte sukkeret ut av blodet. Hvor havner sukkeret når lagrene i musklene og leveren er fulle og sukkeret fylles på langt raskere enn det kan brukes opp..?

..jo, fettcellene. Disse har ubegrenset evne til å ta til seg energi i form av glukose (fra karbohydrater). Så ja, jeg kan gå ned i fettvekt med rundt 2500kcal fra fett og proteiner, og opp i fettvekt (men ned i muskelmasse pga "cellular hunger" og feilernæring) på 1500kcal fra i hovedsak karbohydrat.

Edit: Sier dog ikke at lavkarbo er noen "magic bullet" som tryller vekk overflødig energi! Poengterer bare det av et høykarbo-kosthold med nesten konstant påfyll (mange små måltider utover dagen) av karbohydrater (aka. sukker) vil gi deg konstant forhøyet insulinnivå og lavt glukagonnivå. Dette blokkerer frigjøring av energi fra fettreserver, som igjen gjør at kroppen i hovedsak tærer på andre ressurser som muskelmasse når man ligger i kalori-underskudd.

På lavkarbo holdes insulinnivået nede og glukagonnivået oppe, som i en faste/sulteperiode. Til forskjell fra faste/sult tilfører vi plenty med energi (fett), vitaminer, mineraler og byggestener (protein), i tillegg til at insulin/glukagon-balansen ikke bare tillater nedbryting av fettreserver; den fremtvinger det.

plastbox sa for siden:

Er helt enig i poenget ditt, men vil bare påpeke at kalorimengden i et gitt emne måles ved at man bruker en satt mengde energi på å brenne emnet som testes, mens man måler hvor mye energi man får ut.

Et veldig enkelt kalorimeter består faktisk av en gitt mengde vann i et målebeger med et termometer i. Man brenner det man skal teste under målebegeret, og måler mengden energi i stoffet ved å se hvor mye det varmer opp vannet.

Bare en liten, harmløs oppklaring altså. ^^

Cherry sa for siden:

Tja, jeg er jo enig med deg. Teoretisk sett skal man jo kunne gå ned i vekt uansett når energiunderskuddet er stort nok. Og en kalori er faktisk en kalori. Jada, helt enig;).

Men. Om du har 100 kalorier på ett fat, og disse hundre kaloriene er sammensatt av "balansert" karber, fett og proteiner som staten anbefaler så legger du på deg mer teoretisk sett, enn om disse 100 kaloriene besto av hovedsakelig fett og proteiner. Get my drift? Så en kalori ER jo en kalori, men sammensetninga av kaloriene spiller en litt større rolle.

Så ja, det har bittelitt betydning hvor du henter kaloriene dine fra i forhold til vekttap ;). Og det er derfor at enkelte kan spise en del mer kalorier på høyfettdietter enn hva anbefalt er. Energiunderskuddet må uansett til for å gå ned i vekt, men det trenger jo ikke å bety at man MÅ ligge lavt på kaloriene ettersom fett og karber reagerer ulikt i kroppen.

Vil også bare legge til at Frøken Kirsebær nesten er litt betatt av plastbox og hans kunnskaper, selv om han korrekterer også meg :P. Men det er bare hyggelig.

Stjerna81 sa for siden:

Easylife krever som alle ander livstils endringer MOTIVASJON. Mange motiveres av den raske vektnedgangen man opplever i starten. At det ikke baserer seg på lavkarbo videre synes jeg er rart. Ikke den oppfatningen jeg har. Det referers til GI lister og tallerken modell når mat blir en del av hverdagen. Mange orker rett og slett ikke å tenke så mye på mat, så i fasen å gå ned i vekt synes mange det er greit å bare"shake". Oppfølgingen varierer sikkert fra senter til senter, men man kommer vel ikke hjem og henter folk. Ettervernet er jo videre etter kurset, men da MÅ man jo møte opp.

Man må jo fortsatt ville holde på med denne livstilsendringen. ERfarings messig har jeg sett fler som faktisk har fått ØKT forbrenningen sin under kurset, og har måtte REDUSERE tyroksin dosen sin. SÅ alle kropper er forskjellig, og dette somalt annet passer ikke for alle.

Det viktigste er treningsbiten, de som holder treningen ved like holder stort sett vekten og er imponert over hvor mye man faktisk KAN spise..

Du kan drikke kaffe og te under kurset. Ville begrenset kunstig søtstoffer , men noen typer Lâckerol( små esker) går greit. Det finnes også Easylifebarer.

Mange opplever økte energi, og jeg har sett store tunge menn i aktive jobber som spruter av energi kun på kosterstatter.

Fokuset på hva du skal spise etter endt kurs er det mye fokus på.. samt treningen som er nøkkelen for mange.

Lykke til

plastbox sa for siden:

Ok, skal summere opp hele skiten så kort og enkelt jeg kan:

TULLBALL

EasyLife er ikke noe bedre enn Noka, Grete Roede, Raw Food, Pritikin, Ornish eller noe annet av disse næringsfattige, idiotiske sultekurene! Man blir hverken lykkelig, frisk eller langvarig slank av å spise små porsjoner mat som mangler svært mange livsviktige næringsmiddler (amminosyrer, fettsyrer, fettløselige vitaminer)! Shakes er enda værre! Ikke engang NASA klarer å lage fullverdige matsubstitutter til astronautene sine. Hva får deg til å tro at EasyLife klarer noe menneskene som utforsker verdensrommet ikke klarer..? "Måltidserstattere" = feilernæring, som i værste fall kan føre til sykdom, varige indre skader og død. Slanker man med karbohydrater og lavkalori holder faktisk kroppen på fettet så godt den kan, og selv om den etterhvert må gi opp og gi slipp på litt av dette også vil man ødelegge mye annet først.

Gjør deg selv en tjeneste og kjøp eller lån en av de mange ketose-/lavkarborelaterte bøkene du finner anbefalt her inne. Spis gode, naturlige råvarer og hold blodsukkeret og insulinnivået stabil. Spis når du er sulten, stopp når du er mett.

Det er faktisk ikke værre...

agurken sa for siden:

Nå har jo trådstarter allerede sagt at hun/han vil gi kurset en sjanse, og da syns jeg det er litt ufint å svartmale som du gjør her. Dessuten er ikke easylife som de andre kosterstatterne/diettene du nevner, for du får oppfølging i et år, i tillegg til treningsveiledning. Og det ER en lavkarbodiett, til tross for høyere karbeinnhold enn ketolyse (ca 50 g pr dag). Feilernæring gir den heller ikke, man får i seg alle vitaminer og mineraler man trenger. Dette er en slankevariant som noen velger, og det fungerer. Jeg har hverken blitt syk, fått varige indre skader eller dødd av dette. Så for friske mennesker ser jeg ingen hindring egentlig.
Kan forøvrig nevne at min kursleder var veldig for å fortsette på et ketogent kosthold etter endt pulverkur, så der er de altså forskjellige, disse kurslederne. Dessuten er det jo en selv som velger hva man stapper i munnen, så med litt kunnskap om lavkarbo er det helt ok å spise ketogent når man er ferdig med pulveret. Det gjorde jeg, og har holdt vekten!
Sånn, det var "oppsummering" fra en som har prøvd easylife! :)

Kanutten sa for siden:

Det var vel kanskje snakk om at det var en ketosediett?? kanskje de ikke vet forskjellen på ketose og lavkarbo?

Carisma sa for siden:

De fleste kommer i ketose på pulveret, men det er hovedsaklig pga lite ernæring alt i alt, ikke bare redusert karbohydratinnhold.

Noa sa for siden:

Takk, agurken :)
Skjønner at ikke folk er sælig positive her til bl.a Easy Life, og det synes jeg er synd. Selv om dette forumet er for lavkarbo-duder så må det vel være rom for andre måter å ned i vekt på om det er easy life, grete roede eller andre. Vi har alle samme formål. Nemlig ned i vekt. Jeg leser her om folk som går ned både 30 og 40 kilo. Det står det repekt av! Selv om man har brukt forskjellige former for dietter eller kurs for å komme dit. De fleste ønsker et forholdsvis normalt liv etter man er ferdig slanket hvor man kan ha et normalt sunt kosthold. Og det viktigste av alt, holde treningen ved like :))

Modezty sa for siden:

Jeg er ikke helt i mot EasyLife, da.... men det jeg har mest utbytte av er treningen. Det å få trening som en del av hverdagsrutinene er det absolutt viktigste med kurset. Kostholdet er en god nummer 2....

Når det gjelder at man skal respektere folks valg av "slankekurer" - så tror jeg nok det er en majoritet av lavkarbo folk på dette forumet. Selv om vi har samme mål, har vi definitivt ikke samme syn på kosthold. Det finnes andre fora for Grete Roede og andre lavkalori filosofier.

Carisma sa for siden:

Nettopp. I tillegg ønsker ikke forumet å promotere usunne metoder for vekttap.

plastbox sa for siden:

Akkurat! Lavkarbo er maten kroppen er laget for å leve av. Les vitenskapen, og det er så blendende åpenbart at det er helt ufattelig at dette ikke er måten alle anbefales å spise. Vitenskapen er faktisk så klar på dette at man strengt tatt hadde hatt grunnlag for å annmeldte Statens Ernæringsråd for folkemord når de anbefaler kost som beviselig (både statistisk og vitenskapelig) gir folk sykdommer som dreper og kutter levetiden med mange år. :mad:

Oss som har holdt på med lavkarbo og virkelig interesserer oss for kosthold gjør det ikke primært for å bli slanke. Vi gjør det for å være sunne, friske og opplagte og ikke spesielt overraskende blir en velfóret kropp fort en normalvektig, frisk kropp! :D

Kanutten sa for siden:

Nåhhh, var du ironisk??

plastbox sa for siden:

Huh? Nei.. :confused:

Kanutten sa for siden:

Sett BLI inn der!! :lol:

plastbox sa for siden:

"for å være" as in "for å være sunne resten av livet, i stede for sultne og sure et par måneder også enda feitere" ;)

Kanutten sa for siden:

BLI passer fremdeles best på meg . :ja: :lol:

plastbox sa for siden:

Ser poenget, men "Bli" er det slankere tenker, enten det er Roede eller lavkarbo. "Være for resten av livet" er det eksperter og ringrever som Gerd her inne vil vi skal tenke, for det er faktisk den eneste måten å greie seg på om en er så uheldig å ha f.eks. ødelagt insulinsensitivitet, anlegg for hjertesykdom, osv. :)

Cherry sa for siden:

Føler for å slenge inn en kommentar om det INNTRYKKET jeg har av easylife. Easylife kjører de på mitt treningssenter, og siden jeg tilbringer noen timer der i uka, har jeg også prata en del med kursinnstruktøren om easylife.

1. På Flex får ingen deltakere lov å gå på pulverkur i mer enn 3 uker. Easylife sier tre shaker om dagen, innstruktøren sier; del posen i to og vips så har du 6 måltider om dagen. Det er mye greiere å venne seg til det først som sist ettersom de skal lære seg ett fedon-kosthold. Pulverkuren skal brukes til å kickstarte kroppen og gi motivasjon til deltakerene, ettsom mange av de har ekstrem overvekt.

2. At de ikke vil anbefale deltakerne ett kosthold ala ketolyse er fordi de støtter filosofien om ett kosthold det går an å leve med i lengden, og for mange er ikke ketolyse, og kjøtt, fisk og grønnsaker ett alternativ for resten av livet. Setter de deltakerne på ketosedietter så vil de, når de - for ja, mange vil gjøre det - begynner å spise mer karbohydrater ese opp i vekt fordi de samler vann.

3. Av en gruppe på 12-15 deltakere hver gang, så skal man være heldig at 3 av disse gjennomfører hele easylifekurset på ett år og samtidig holder vekten. Men greier man å hjelpe bare 1, så skal man være kjempeglad. Man kan heller ikke tvinge folk til å gjennomføre, ei heller når de kommer med en eller annen tåpelig legeerklæring, fordi folk velger selv, men man prøver å følge de opp best mulig og motivere de til videre trening og vektnedgang.

4. Før deltakerne starter på easylife så blir det gjort grundige helseundersøkelser av de, og problemer blir tatt hensyn til når det lages treningsopplegg.

5. Easylife er ett totalopplegg med kostholdsrutiner, motivasjonsopplegg, trim og bevegelse, kosthold og energibalanse.

Noen trenger faktisk ett sånt opplegg, og den forpliktelsen det medfører å måtte veie seg hver uke. Man skal ikke kimse av det. Jeg trenger det f.eks IKKE, og jeg foretrekker at folk peller seg langt unna mitt slankeprogram og regime fram til JEG SELV spør eller ber om hjelp/støtte/informasjon. Man trenger ikke rakke ned på folks valg uansett.

agurken sa for siden:

Dette var en god oppsummering, og fornuftig betraktning som jeg støtter!
Og må bare få kommentere det om at dette forumet ikke er for andre enn lavkarbomennesker.... Det er et eget "underforum" som heter andre dietter her, og vi kan vel være generøse nok til å la de få være med på moroa, Carisma og Modezty...?

Modezty sa for siden:

Jeg mente ikke at man ikke kan være med på forumet, men heller at man kanskje ikke skal bli overrasket over at det er mange som ikke er enig i at lavkaloridietter er løsningen. Regner med at det er lettere å få støtte for et lavkarbo kosthold her enn et lavkalori, men ingen skal vel utelukkes uansett...

jvb sa for siden:

Jeg gikk på EasyLife i Kristiansand i 2007 (mener jeg det var) og må si meg enig i at endel kan trenge hele den "pakken". Hvis man ikke vet hva man skal gjøre er det i det minste en start på et mer bevisst forhold til seg selv.

Men jeg synes det er dumt at de kjører på med tallerkenmodellen, selv om de (iallefall i Kr. Sand) hintet om lavkarbo uten å tørre å krysse kursinnholdet helt.

Personlig så anbefaler jeg "Slank med Ketolysekuren" og å heller bruke de ekstra tusenlappene på gode råvarer og et kokkekurs så man kan lære seg bra matvaner. Bli frisk først, trening er mye lettere da...

Carisma sa for siden:

På kurset mitt mor gikk hevdet de hardnakket at de var et lavkarboalternativ, samtidig som de anbefalte banan som det mest geniale man kunne spise... :rolleyes:

marjusen sa for siden:

Husk at lavkarbo ikke MÅ være en ketosediett. Og da kan faktisk en halv banan rett før trening fungere om du maks skal ligge på 75 karbs pr dag feks.
Og hvis du trener veldig hardt.

Det som var med easylife her på Gjøvik var at dem reklamerer for at det er lavkarbo og at du er i ketose. Men når jeg spurte litt fant jeg fort ut at dem ikke ante hva ketose egentlig gikk ut på. Dem ville ikke helt svare på hva slags mat vi lærte om, men sa det var vanlig norsk mat. Og tallerken modellen var en viktig del av dette.

Da takka jeg for meg og gikk ut igjen;)

Carisma sa for siden:

Det var vel det som var poenget mitt også, at de ikke hadde peilign på hva lavkarbo innebar. Da hadde bare insett at det var et ord de kunne dra litt nye folk med.

Og nei, man kan ikke "fint" spise banan på et lavkarbo kosthold, selv ikke på fedon som er relativt avslappet i forhold til frukt.

marjusen sa for siden:

Det er mange som følger en egenkomponert retning, og da kan man jo spise banan, altså ikke spise to, men kanskje en halv eller hel rett før trening feks.

Det er jo ikke lov å spise sukker på ketolyse heller, men det er jo mange som tilater seg å spise litt sukker så lenge produktet ikke har så mye KH.

Feks skjult sukker i ferdigprodukter, eller stivelse i ferdigposer med saus er det også mange som bruker selv om det ikke er lov i flg ketolysen.

Carisma sa for siden:

Men da følger de jo ikke ketolyse, men sitt eget opplegg. Jeg kan ikke søke en jobb på kakgrunn av at jeg kan spansk, men så blande inn en masse franske ord i språket... det blir jo det samme ;)

marjusen sa for siden:

Greia er jo at det er opp til hver enkelt å velge selv hva man skal spise.

Men, jeg tror nok MANGE her inne EGENTLIG spise egenkomponert selv om det står ketolyse, atkins osv osv. Spess etterhvert når dem selv finner ut hva som fungerer for dem selv.

Alt handler jo om å finne hva som fungerer for seg selv, hva du kan leve med resten av livet og gjør deg vel.

Om en banan om dagen gjør at du faktisk klarer å leve lavkarbo, eller at du bruker posesaus for å overleve på ketolyse så er det jo faktisk helt opptil hver enkelt hva dem ønsker å spise og drikke.

MEN, og dette er viktig. Når du svarer på spørsmål her på forumet må du svare korrekt i forhold til den retningen det blir spurt om, eller den retningen du event selv følger om det er den du svarer om. Dette så andre ikke skal tro at det plutselig er lov med ditt og datt når du følger en bestemt retning.

Klarer ikke helt se sammenligningen din om språket der, men samma det.

EDIT: Jeg håper du fortsatt har i bakhodet hva vi FAKTISK diskuterer her. Det ble hevdet at en mor, husker ikke om det var din eller noen andre sin mor, men samma det;) Men uansett, den moren ble påstått at Easylife fulgte LAVKARBO, ikke ketolyse som du plutselig skriver over her i den sammenlingen din. Og utfra DET kan man jo spise en banan eller to om dagen hvis det er retningen INNEN lavkarbo dem følger;)

Cherry sa for siden:

Er det ikke Lutz (?) som sier at de 72 gram karbene det er tillatt å spise før man kutter i fettet kan brukes til AKKURAT DET MAN VIL, omså loff med nugatti?

Kanutten sa for siden:

Jeg bruker mine karber der jeg vil så lenge jeg ligger under 50.

kirami sa for siden:

Hei:) Jeg begynte på easylife høsten 2010. Og ja, jeg har vært fornøyd med opplegget:) Jeg gikk ned 13kg ganske fort og gikk over på ketolysekuren etter endt pulverkur. Men nå etter å ha fråtset, feilet og skikkelig gått på tryne i jula og i ferien(kom hjem i går) Har jeg nå tenkt å kaste meg på en ny runde på pulver ca 2-3uker forså å gå over til ketolysekuren igjen. Hvorfor jeg går på pulver først er fordi jeg kjenner det er veldig motiverende med en skikkelig kick start etter å ha gått opp 4kg:P Få rensa hue, få tankene bort fra sukker og karbo mat og "gjøre meg klar" for en ny runde med Lavkarbo:D

Millemini sa for siden:

Jeg har akkurat startet på EasyLife og er inne i min første uke med pulverkur og er VELDIG i tvil om jeg klarer å holde på med dette i 9 uker (som er det jeg har fått anbefalt pga at jeg skal ned MYE, første delmål er -30 kg). Mye av problemet er smaken på shakene. Jeg KLARER bare ikke sjokolade og mint sjokolade shakene, jeg brekker meg etter få slurker og har prøvd alle "tjuvtriks" med å blande i kaffe, blende med is etc. Jeg får de bare ikke ned. Suppene er ok, men 9 uker på supper blir i allefall håpløst. Jeg skal kjøpe jordbærshaken på mandag, håper den er levelig... Ser noen nevner barer - det sa ikke kursleder noe om da vi startet i forrige uke, er det noe som kun fantes til de "gamle" kosterstatterne?

Jeg er i ketolyse nå, sjekket med Ketostix i går kveld og fikk utslag som var "midt på treet" på skalaen på boksen. Ødelegger jeg alt om jeg spiser en kyllingfilet med litt salat til eller kanskje en omelett med litt bacon eller chorizo pølse? Matsuget er stort og jeg tror det kunne hjulpet mye for meg om jeg hadde fått i meg et skikkelig måltid per dag...

Noen tips?

kirami sa for siden:

Hei:) Mitt første råd til deg er å prøve så godt du kan å få i deg kun pulver noen dager til. Man kan faktisk lære seg å like de bedre etterhvert:) Og du vil merke at suget på mat og det andre forsvinner:) Ang mat, så mente i alle fall kurslederene være at det overhode ikke skulle intas mens man spiste bare pulver...vi fikk lov å spise skrella agurk og 4 lacerol om dagen:P men for tre uker siden hadde de vært på kurs og fått beskjed om at de som virkelig skulle gå lenge på pulver ettervært kunne spise litt egg, kyllinfillet salat etc, men jeg vet ikke hvilke mengder det var snakk om. Uansett, lykke til med kurset og vektnedgang:D

Millemini sa for siden:

Tusen takk for svar:)!

Er sikkert bare denne startfasen som er tøff, er forsåvidt overrasket over hvor greit det faktisk har gått, men det at jeg kun liker suppene bekymrer meg litt. Sjokoladepulveret orker jeg ikke engang å prøve en gang til - jeg brekker meg etter få slurker:nedfor:. Skal som sagt prøve jordbærshaken, skal på treningsveiledning på mandag, så da kjøper jeg den når jeg er på EasyLife senteret.

Skal på kurs igjen på onsdag, skal snakke litt med kursleder da. Hun sa ingenting om å spise agurk, men siden det består av noe sånt som 95% vann er det forhåpentligvis lov! Det er jo noe å tygge på:p.

Har du forresten hørt noe om barer som kosterstatter? Har lest om det flere steder, men det ble ikke nevnt på kurset og sånn som jeg forstod det hadde de nylig fått nye kosterstattere?

kirami sa for siden:

Bare hyggelig:) Er jo forsåvidt ikke no problem om du bare spiser supper da, erjo samme n'ringsinnhold som shakene, så om du liker de, er det jo bare å kjøre på:)
Ja, var kjekt med den agurka, som du sier, så var det faktisk noe å tygge på:)
Ang barene så har vi de, men som du sier, har vi de i den "gamle" typen... Men etter som jeg har forstått, skal vi få de inn i den nye serien også:) Har de sakt i alle fall...:P

Var det på onsdag denne uka du begynte eller?

Millemini sa for siden:

Er klar over at det ikke er noe problem å bare spise suppene, er bare litt skeptisk til om jeg holder ut i 9 uker på et kosthold bestående av kyllingcurry- og grønnsakssuppe! Skal ta en tur på søndagsåpen Kiwi å kjøpe meg en agurk etterpå - kanskje noe å tygge på hjelper:-)

Begynnte på onsdag ja, er jo overrasket over at jeg faktisk har gått ned noen kilo allerede. Er jo også greit å være i ketolyse, sultfølelsen har faktisk forsvunnet, men det hindrer ikke at jeg går rundt og har lyst på ting! Blir forhåpentligvis litt lettere til uka, har noen travle dager og da har jeg forhåpentligvis ikke tid til å tenke på all maten jeg har lyst på.

kirami sa for siden:

Skjønner deg godt, for disse shaken smaker IKKE godt!!! Jeg blander mine ut med lite vann så det ikke blir så mye å få i seg, skikkelig kaldt vann, lar de stå i ca 5min så alle klumper er vekk og svelger det ned mens jeg prøver å ungå å smake no videre på de:P Ikke lett, med det går jo på et vis:)
Jeg syns agurk var en skikkelig reddning i førsten, men så vente jeg meg til smaken på shakene, og da kutta jeg det ut igjen:) Ble LITT lei av agurk etterhvert å kan duu si;)
Flott å se at du går ned da, for det er jo en skikkelig god motivasjon! 3kg på 4 dager er jo skikkelig heftig!!
Lykke til videre:)

marjusen sa for siden:

Jeg fatter virkelig ikke at dere orker å pine dere gjennom slik pulverkur når dere synes det smaker sååå forferdelig. Dette her høres helt pyton ut, og jeg kan nesten garantere at man kommer til å overspise når denne pulverkuren er er ferdig ettersom det smaker så ille.

Hvorfor i alle dager begynner dere ikke på atkins eller ketolysekuren i stede? Da er det jo sååå mye deilig mat man kan spise. Du slipper å være sulten, du slipper å spy hver gang du skal ha i deg næring. Og du slipper å ligge godt under 1000 kcal i mange uker.

Det er jo mange her som går ned 3-4 kg første to ukene. Og så jevnt og trutt 0,5-1 kg hver uke. Er du 30 kg overvektig som jeg var så bruker du kanskje 6-12 måneder. Det er ikke sunt å gå ned 10-20 kg på noen få uker. Det er viktig at både hodet og kroppen er med på prosessen. Og at du får ett sunt forhold til mat. At du bruker god tid på å legge gode vaner som gjør at du mestrer det å ha lavkarbo som en livsstil.

Dette er mine tanker når jeg leser om folk som virkelig har en kamp 4 ganger HVER ENESTE dag. Det sier seg selv at man enten sprekker eller overspiser når man er feridg.

Marius

marjusen sa for siden:

Håper du skjønner at dette er 90% vann? Vannkilo er noe de aller aller fleste mister etter en uke på ketose. Og noe man går opp igjen ofte når man går ut av ketose;)

Millemini sa for siden:

Jeg vurderer faktisk flere alternativer etter å ha lest meg opp litt på lavkarbo og ketolyse. Tror nok jeg skal begynne med noe mat og bruke suppene som mellommåltid - jeg blir mer og mer overbevist om at jeg ikke kommer til å klare ukesvis med kun pulver. Tror kanskje løsningen er å spise et til to måltider om dagen og ta pulver for resten. Da blir det litt mer levelig for meg.

Dette pulvergreiene er jo også en utfordring sånn sosialt sett... Jeg har tidligere vært med venner på cafe eller en liten pubtur et par ganger i uka og nå blir jeg bare sittende hjemme. Er liksom ikke så kult å sitte der med vannglasset sitt mens alle andre spiser/drikker godt...

Huff, føler meg skikkelig sutrete og teit, var liksom så innstilt på dette, men må bare innrømme at det er LANGT tøffere enn forventet. Er faktisk veldig redd for at om jeg fortsetter på pulverkuren klarer jeg kanskje å bite tenna sammen et par uker til og så går jeg på en kjempesprekk. Må sove på det, men er mulig det blir ketolysekur kombinert med litt pulver fra EasyLife fremover. Jeg kommer uansett til å fortsette på EasyLife kurset, treningsveiledningen og jeg skal begynne å trene, men er litt i tvil om dette pulveropplegget er tingen for meg.

kirami sa for siden:

Marjusen: Ja skjønner selvfølgelig at det er vannvekt:) Men fortsatt motiverende:)
Og hvorfor jeg driver med dette pulvegreiene når det smaker så dritt? Si det...
Jeg begynte på EL i sept i fjor, gikk over til ketolysekuren og stortrivdes med det:) Men så kom jula og alt gikk skikkelig dårlig. Fortsatte og spise masse fett som jeg hadde blitt vant med PLUS en haug med karbo og gikk opp en 4-5kg på ei mnd. Jeg gikk da på på ei lita runde med pulver igjen for å få fjerna dissa ekstra kg jeg hadde dratt på meg igjen og få opp motivasjonen. Det er jeg nå straks ferdig med. Da blir det å gå tilbake til Ketolysekuren:)

Carisma sa for siden:

Er det å spise noe viktigere enn det sosiale? I min vennekrets er det stadig noen som ikke spiser om vi treffes ute for å spise, enten det er pga pengemangel, at de nettop har spist eller andre grunner. Ingen gidder henge seg opp i det, det viktigste er jo å treffes og finne på noe, nettop for å IKKE bli sittende hjemme alene. I dag er alt for mye både soslait og kos forbundet med mat, så det er jo en kjempefin anledning til å jobbe med hodet.

Millemini sa for siden:

Det er vel forsåvidt ikke det, det er nok noe jeg må jobbe litt med:-) Men å sitte på cafe/pub med et glass vann er veldig fremmed for meg, så det må nok bearbeides litt:flau:.

I dag har jeg faktisk spist en kyllingfilet med broccoli og blomkål til og jeg føler meg mye bedre! Resten av dagen har jeg klart å holde meg til EasyLife suppene, men det var utrolig godt å få avveksling i smaken! Tror kanskje løsningen for meg er å spise litt kylling, egg etc. innimellom for å få avveksling. Har lånt noen bøker om lavkarbo på biblioteket i dag, blant annet Ketolysekuren av Torkil Andersen og et par bøker av Skaldeman for å lese meg opp litt. Jeg kan for lite om emnet, så skal bli interessant å sette seg mer inn i det:):smile:.

marjusen sa for siden:

Kan du ikke ta en kopp kaffe, en kopp te, en flaske lettbrus ?
Bestille en kyllingsalat, eller en burger og spise alt untatt brødet?

Har vært masse på cafe jeg, og det er alltids noe jeg kan spise/drikke;)

EDIT: Aah, glem maten ja. Glemte at du gikk på easylife:p

scartz sa for siden:

Jeg mener man fint kan ha grønn te, earl grey tea, kaffi og en skjelden gang ett lite glass lettbrus når man går på Easylife.

Noa sa for siden:

Hei igjen alle sammen :)

Nå har det snart gått 3 uker med kosterstattere på Easylife kurs. Det går veldig bra. Er i ketose og det føles bra. Spiste kyllingfile på lørdagskvelden og det skal jeg gjøre denne lørdagen også. Har en veldig motiverende kursleder og opplegget er bra, synes jeg.
Skal prøve å holde meg i ketose når jeg skal begynne å spise igjen. Har lært masse her i forumet :)

Gleder meg til å prøve en del av oppskriftene. Dere er virkelig kreative her inne! Masse flinke folk. Det var vel noen Easylife folk her også. Hvordan går det med dere? :)

Riktig god helg alle sammen! :D

Hellahåp sa for siden:

Hei,

Jeg er også en "Easy lifer". Nettopp ferdig med min andre uke på pulver. Skal veien i kveld. Jeg er kanskje en av de få som synes at suppene og jordbær- og mintshaken smaker godt. Baren strever jeg litt med, men spiser 1/2 hver dag.
Det går bra, men er sulten i blant...
Merker at energien er økende. Har også tatt kontrakt om personlig trenertimer med min Easy life-leder. Tror det skal hjelpe meg videre også.
Nå sitter jeg og funderer på hvor veien går videre. Har oppdaget at jeg ikke tåler hvetemel - så da er vel veien til et lavkarbokosthold kort. har aldri vært så bra i magen som nå når jeg går på pulverkuren :).

Ser at dagsrasjonen på pulveret gir litt under 56 krabo i døgnet - det er kanskje litt for mye til å kalles lavkarbo? Hadde vært kjekt å beholde ketosen når jeg begynner å spise.

marjusen sa for siden:

Lavkarbo er det jo forsåvidt, men ketogent er det vel ikke.

scartz sa for siden:

Med ca 50 g karbohydrater fra pulver er det en risiko for at du faller ut av ketosen når du starter med litt mat, da du er i ketose pga lavkalori pulverdiett, og ikke lavkarbo diett :/ Pulveret gir deg rett over 500 kcal per dag, og legger du i tillegg mat så blir det fort for mye for ketose.. Men jeg er faktisk usikker hvor grensa går for å komme i ketose med lavkalori diett!

marjusen sa for siden:

Grensa for å falle ut av ketose er alt fra rett over 20 til 100 ettersom jeg har lest. Sånn ca og pluss minus:)

scartz sa for siden:

Jo, men om man hadde vært i ketose pga lavkarbo pulver, så hadde det jo ikke gjort noe om man spiste lavkarbo mat uten karbohydrater, da er man jo fortsatt i ketose.

Men på Easylife er man jo i ketose pga lavt kaloriinntak, og da spiller ikke karbohydrat innholdet rolle her. Da spørs det bare hvor mange kalorier måltidet inneholder for at man kan falle ut av ketosen. Og det var det jeg tenkte på i forrige innlegg, at jeg vet ikke hvor mange kalorier som skal til for å falle ut av ketosen!

For jeg regner med de 20-100 du nevnte marjusen var rettet til karbohydrater og ikke kalorier, sant?

marjusen sa for siden:

Jeg var helt enig med deg altså;) hehe. Det som gjør at man er i ketose på disse lavkalori pulverkurene er kaloriunderskuddet og ikke nødvendigvis karbounderskuddet:D Og jeg er enig i at man fort kan falle ut av ketose om man spiser mat i tilegg til pulver ettersom kalori inntaket da øker.

Det er anbefalt å ligge på rundt 20 kh i en ketogen diett for å være sikker på at du er i ketose og at forbrenningen er optimal.

Bare nevnte at man også KAN være i ketose opp til så mye som 100 kh i døgnet. Så det KAn gå å øke inntaket av kalorier om karboinntaket er begrenset til 50 om dagen. Men da er det jo ingen garanti og forbrenningen kan også gå ned litt. Og da vil jo ikke pulverkuren være så mye vits etter min mening:)

scartz sa for siden:

Helt enig. Men slik jeg har forstått det er det mange som spiser shakene + en kyllingfilet eller ett egg, og dette påvirker ikke vektnedgangen deres :)

Men "fulle" måltider med grønnsaker med karbs og fett fra sauser og slikt kan nok slå ut anderledes..

Modezty sa for siden:

Jeg gikk på Easy Life pulver et par uker i fjor, og forstod det slik at den første uka på pulver tømte kroppens glykogenlager. Når man da kun fyller på 56 karbohydrater daglig, så holder man seg i ketose når man også begynner å spise. Andre uka spiste jeg daglig salat (bladsalat, litt paprika og agurk) m/kyllingfilet og litt fetaost + olje. Holdt meg fint i ketose da også... og vekta gikk ned

marjusen sa for siden:

Du KAN holde deg i ketose på 56 karbohydrater ja, men det er langt fra alle. Derfor beskriver de aller aller fleste ketogen kost som om at man maks skal spise 20 kh om dagen.

Grunnen til at stort sett alle kommer i ketose på lavkalori pulver er underskudd av kalorier og ikke nødvendigvis underskudd av karbohydrater.

scartz sa for siden:

Men om man spiser easylife pulveret og en solid, karbohydrat fri salat i tillegg per dag, er jeg ganske sikker på at man går ned i vekt, måtte man være i ketose eller ei :)

marjusen sa for siden:

Problemet er at om du faller ut av ketose så tror jeg man sliter av å leve på 1000kcal pga sultfølelsen vil komme veldig sterkt, samme med søtsuget osv.

Så da tipper jeg mange faller av, for ketose er en fin greie å være i for å slippe sultfølelsen og søtsuget. Spesielt på dietter under 1000 kcal:)

scartz sa for siden:

Ja det er nok sant ;) Jeg har hørt at det er mange som sliter med sultfølsen etter de har startet med ett måltid te dagen (etter tallerkenmodell, hvor 25% er karbohydrater)

plastbox sa for siden:

Hva med det enkle faktum at enhver diett med så lavt kaloriinntak vil føre til tap av muskelmasse? Er det virkelig ingen av dere som tenker på (evt. er klar over) at muskler et det første kroppen bryter ned når den sulter, fordi mer muskler enn det lille man trenger for å overleve er unødvendig i en overlevensessituasjon, mens fettet er verdt mer ute i naturen der karbohydrater er uhyre skjeldent? Oo

Tviler ikke på at det funker! Noe som hadde funka enda bedre hadde vært "vanndietten". Mhm! Kanskje jeg skal ta patent på den, 0kcal i noen uker. Garantert sult-indusert ketose, garantert vekttap!

scartz sa for siden:

Når jeg gikk på Eurodietten en periode gikk jeg opp i muskelmasse..

Det er veldig viktig med trening ved slike opplegg, men generelt; ja, man går ned i muskelmasse ved veldig lavkalori.

Jeylo sa for siden:

Jeg gikk på Easylife i fjor. Med supert resultat. tapte fett, ikke muskler. Gikk på lavkarbo etter det. Funket veldig fint det.
Nå har jeg en ny runde Easylife for å ta bort noen julekilo.
Nå er det sånn at noen av oss som også har litt erfaring med hvilket opplegg som passer en selv velger dette. Og for min del, funker dette supert.

Og da trenger jeg i en tråd som dette positivt og skikkelig input, og ikke innlegg a la "vanndietten". :eek:

Hadde vært kjekt om folk med erfaring kunne skrive litt om hvordan det går. Det er kjekt å lese.

plastbox sa for siden:

Av nysgjerrighet: hvordan vet du at du ikke tapte muskelmasse? Fikk du det målt? Vet bare om et sted i Tønsberg som måler kroppssammensettning med ordentlig nøyaktig utstyr. Sånt hadde vært gøy å følge litt med på. Har fettkaliper selv, men er ikke verdens mest nøyaktige instrument det heller. :P

Viktig å skille på på positiv input og skikkelig input. ;) Det jeg gir deg er skikkelig input. Faktabasert, seriøs input. Ønsker du en tråd der folk kan snakke om hvor fantastisk en sultekur er mens alle som vet og forstår at en pulverdiett ikke er bra for kroppen holder fred får spesifisere det da, for både "skikkelig" og "positiv" input på noe som faktisk ikke er bra får du ikke. :rolleyes:

scartz sa for siden:

De fleste EL sentre har Tanitavekt, men ikke alle.

Rianna sa for siden:

Jeg gikk på EasyLife i 9 uker ifjor (tapte masse penger på det ja...). Gikk ned, men ikke så mye som jeg forventet...og tydeligvis ikke som instruktør forventet heller...negativ så det holdt! MEN, jeg krympet 25cm rundt livet! Og de har ikke kommet på igjen :) Har gått opp ett par kilo, men det var forventet. Likte treningsdelen, og gruppa. Kom fort i ketose, men fikk ikke noe ekstra energi, heller stikk motsatt. Hadde mensen i 8 av de 9 ukene...spurte om det kunne hindre vektnedgangen, men fikk ikke noe ordentlig svar...en bivirkning han ikke hadde hørt om. Ble tilslutt så nedkjørt at jeg ikke orket tanken på å se han instruktøren en gang...ikke bare jeg som var misfornøyd...

Likte jordbærshaken veldig godt, men 600kcal om dagen er ikke mye å gå på...spesielt ikke med 2 små å løpe etter hjemme. Og jeg ble anbefalt KUN shakes i 4-5mnd!!! (Selv om EasyLife sier de anbefaler å PRØVE 2 uker, og max 12 totalt på KUN shake).

Jeg syns egentlig opplegget er helt ok, men en må være heldig med instruktøren sin :) Og ha GOD råd. Jeg betalte 1750 i mnd, så kom shake i tillegg på 750kr i uka. Syns de skulle hatt 1 mnd prøvetid jeg da...for det er ikke for alle, og skriver en først under på kontrakten, så er en bundet...

scartz sa for siden:

Men kunne du ikke fortsatt med treningen, møter og veileding mens du spiste mat? Var de SÅ strenge på pulvermaten?

Rianna sa for siden:

Den mannen håper jeg at jeg aldri ser igjen, så å fortsette var ikke aktuelt. Veiledningen var ikke bra. Og få, om noen, var i det hele tatt fornøyd. Har funnet meg ett nytt treningssenter, som jeg er superfornøyd med :)

Tipset flere om dette forumet på kurset da, flere savnet mat veldig...men ville ikke ødelegge ketosen :)

scartz sa for siden:

Kjedelig når man opplever det slik, det ødelegger alt :( Hvis man ikke har god tone med sin veileder så er jo alt ødelagt.. Ivertfall slik jeg opplever det.

Rianna sa for siden:

God kjemi med veileder er superviktig! Det sa EasyLife legen også. Jeg kunne ikke vært mer enig, og håper de har tatt tak i den instruktøren etter jeg sluttet. EasyLife har nå ihvertfall fått min ærlige mening om han...

Tija sa for siden:

Hei. Er ny her på forumet. Jeg er 44 år gammel, har to flotte sønner og to nydelige barnebarn. Var undervektig fram til jeg var ca 26, da jeg sluttet å røyke. gikk da opp 20 kg :-( Var så dum å begynne å røyke igjen etter ca 2 år. Så sluttet jeg å røyke igjen, og dermed gikk jeg opp igjen.
I tillegg lider jeg av angst og deperasjon, har brukt mye av tiden min i sofaen. Og det øket jo også min vekt selvfølgelig.

Fant endelig motet til å begynne å trene. Hørte også om easy life og tenkte at det måtte jo være noe for meg. Tenk å gå ned mye på kort tid, det ville jo øke min motivasjon til å endre min livstil, tenkte jeg.

Nå har jeg brukt easy life pulver i 6 uker men har ikke opplevd det helt store vekttapet. Alltid sulten og ingen energi. Vet at det er normalt den første uka, men ikke hele tiden. Har nå begynnt å spise igjen, men merker at jeg kanskje kan overspise litt, for det smaker så innmari godt.
Har mistet motivasjonen helt :-(
Nå har jeg sikkert skrevet altfor mye, men håper dere kan bære over med meg :-)

Det jeg lurer på, er om noen har erfaring med kombinasjon av medisiner som cipralex og lamictal og easy life pulver. Om det kan være en årsak til lite vekt nedgang? Eller om det er andre årsaker..

Rianna sa for siden:

Har du spurt instruktøren? Jeg hadde lite energi hele tiden på easylife, fikk aldri den ekstra ennergiden det ble skrytt av fra instruktøren....gikk også sent ned, og fikk aldri noen god forklaring på det. Gikk ikke på medisiner, men hadde mensen hele tiden...men om det hadde noe å si kunne ikke instruktøren svare på. Om du har en grei instruktør, med noe peiling...så spør h*n, ville nok også tatt en prat med fastlegen :)

Tija sa for siden:

Hei. Takk for svar. Har spurt instruktøren, men hun har ikke noe konkret svar å gi meg. Fastlegen sier ingenting om det.

Lurer nå på om jeg skal begynne på ketolysekuren istedet.

Rianna sa for siden:

Ikke overraskende at instruktøren ikke kan svare, dessverre...

Men, hør med instruktøren om h*n kan kontakte EasyLife legen for deg, kontakt EasyLife ansvarlig om instruktøren ikke kan hjelpe (e-post og tlfnr her: www.cmsnorge.no/vaare_ansatte/cms/28).

Hellahåp sa for siden:

Hei,

Tenkte bare jeg skulle legge inn min "Easylife-rapport". Har nå gått på kurset i 10 uker. Har gått ned 21 kilo.:) Gikk kun på pulver/shaker de første fem ukene. Deretter spiste jeg middag i 4 uker. "Vanlig" mat, men unngår karbohydrater. Siste uken, i forbindelse med påsken, har jeg også spist frokost. Frokosten består av skyr med litt lavkarbo-frokostblanding. Har vært i ketose til nå, men vektnedgangen har stoppet litt opp. Mulig fordi jeg i påsken koste meg med litt nøtter og vin... Og fordi jeg spiser mer mat.
Kurset er dyrt! Men jeg valgte å satse nå. Har også hatt personlig trener. To timer i uken de første syv ukene, nå har jeg en time i uken. Trener styrke med han. Utenom det jogger jeg to-tre ganger i uka og går turer med hunden de dagene jeg ikke jogger. - 21 kilo merkes godt! Formen er adskillig bedre! Styrketreningen går også bra, vi øker på med tyngre vekter/antall repitisjoner hver gang. Innimellom har jeg vært litt svimmel og sliten, men ikke værre enn at trening har gått fint.

Føles litt utrygt å ikke gå på bare pulver og shaker. Nå må jeg stole på meg selv. Jeg har valgt å legge meg på en lavkarbolinje, men er også forsiktig med kalorier. Mulig det blir feil, tiden får vise. Tenker Lindberg som en diett jeg etterhvert vil gå over til og leve med resten av livet. Etter testing har jeg funnet ut at jeg reagerer på hvetemel, og det gjør det hele litt enklere når det gjelder å unngå og spise brød og kaker i alle fall.

For meg har Easylife fungert bra! De første ukene har jeg luket bort søt-behovet mitt. Og savner det ikke. Det har kostet meg mange penger, men jeg er heldig og har hatt anledning til å klare det. Ser at mange er skeptiske til opplegget, men for meg har det fungert bra! Har snakket med noen som har gått på dette tidligere, og de har også vært fornøyde og har ikke lagt på seg senere.

Jeg skal ned 10 kilo til. Og satser på å ta de siste kiloene med litt easylifepulver og litt lavkarbomat.

mizzzzy sa for siden:

jeg startet i mars på el, og er superfornøyd. Både med oppfølgingen og kurset og pulveret. Sjokoladepulveret smaker jo fantastisk. Har ikke hatt noen "bivirkninger". Så jeg er veldig fornøyd.
Tror de nå, spesielt her i Kristiansand, har et supert etterprogram. Har ei venninne som gikk for et år siden, året er nettopp slutt, og har nå fortsatt bare med trening. vekten er beholdt, strammet opp mye mer. Har blitt godt fulgt opp både av kursleder og egen trener (uten personlig trener liksom) gjennom hele året, og får enda tilbud om samtaler nå etter kurset så lenge hun trener der. Jeg får melding om det går over 1 uke uten at jeg trener, de ringer med jevne mellomrom for å høre hvordan det går, og om det er noe vi sliter med.
Så jeg er superfornøyd, og gleder meg til fortsettelsen. Skulle ned fra 70 til 52 (er bare 1,56 høy), og er nå nede på 57.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.