< Tilbake til oversikten

Kan man gå ned 50 kg med lavkarbo?

Kanskje sa for siden:

Heisann.

Jeg er helt ny på dette med lavkarbo, og lurer på om man kan slanke seg med dette? jeg har BMi på 45, og bør ned 50-60 kg , skal jeg komme innenfor det som er normal BMI.

Jeg vil prøve å få en slankeoperasjon, men det tar jo halvannet år før det blir gjort, og skulle gjerne gått ned i mellomtiden. men jeg er håpløs når det gjelder å slanke meg.

Så har jeg fått tips om lavkarbo. men kan det virkelig hjelpe å ikke spise sukker, poteter, ris , brød og pasta??? går man ned disse kiloene da? og hvor mange måneder tar det?

og er det ikke grusomt dyrt å fråtse i kjøtt, biff, kylling, fløte, rømme og egg osv? vanligvis så spiser man jo lite kjøtt, men masse potet med saus og grønnsaker.

Håper noen kan bidra med opplysninger om dette :-)

Gerd sa for siden:

Heisann og velkommen hit :D

Mitt beste råd er å finne deg en retning du vil følge, og holde deg til den.
Ta deg tid til å lese ev. bok som hører til ”kuren”. Kunnskap er makt J
De aller fleste bøker om lavkarbo kan lånes på bibilioteket.
Ved å lese og sette seg inn i det man skal gjøre, så er sjansen for å lykkes, mye større.

Planlegging er viktig.
Sett deg gjerne opp ukeplaner og følg de slavisk i starten.
Det er viktig å lese karboinnhold på alle varer du kjøper.
En pekepinn er å ikke kjøpe noe som ikke er merket. Da vet du ikke hva du får i deg.
Grønnsaker er unntaket da. Det(og de aller fleste andre varer) kan du finne oversikt over her: www.matvareguiden.no

Så anbefaler jeg deg å lese denne tråden:
”Til alle nybegynnere på lavkarbo”

Her har ArnaKristin samlet masse nyttig info.

Håper du vil trives her.

Lykke til :heia:

Kitt sa for siden:

Hei og velkommen!:)
Hyggelig å se deg her også!;)

Hør på Gerd du, og sjekk ut oppskriftene i signaturen hennes, så skjønner ud fort at man kan spise massevis av god mat og aldri gå sulten mens man går ned det man måtte trenge!:D

Du kan jo lese denne suksesshistorien også!

Cherry sa for siden:

Ja det kan man. 50 mindre på meg tok ca. 1,5 år. Jeg fulgte ikke slavisk lavkarbo og det tok dermed lengre tid.

Det er ikke dyrt. Man spiser mer rent kjøtt, fisk og grønnsaker, men man spiser mindre sjokoladeplater til 30 kroner stykket for å si det sånn. Det går opp i opp. Dessuten spiser man gjerne mindre på lavkarbo.

Kanskje sa for siden:

takk for svar :-)

Men hjelpe meg ! jeg trodde lavkarbo var EN måte å spise på jeg ... og så er det sikkert 10 -15 ulike rettninger :eek: Hvordan i alle dager skal jeg klare å velge ut HVILKEN JEG vil følge da? Jeg trodde det var så enkelt at man spiste alt mulig annet enn sukker, og karbohydrater i pasta, ris, poteter, brød ... hehe, så feil kan man ta

Jeg får begynne å lese litt her og der, men det begynner å slå meg at dette kan bli litt komplisert.:veitikke::rodme:

Kitt sa for siden:

Dersom du har 50kg å kvitte deg med, er det bare å gyve på de litt mer ekstreme kurene, tenker jeg! Skaldeman feks, eller streng ketolyse!

Det er mye å sette seg inn i i begynnelsen, men det blir MYE lettere etter hvert!:ja:

Modezty sa for siden:

Det er ikke komplisert i det hele tatt!

Uansett er det greit å lese seg litt opp på de ulike retningene, og følge en av dem slavisk til du har det under huden. Da er det lettere å ta ting på sparket i hverdagen etterhvert.

Ketolysekuren er det mange som har begynt med, ville begynt med å lese nybegynnertråden - og kanskje kjøpt/låne boka "Slank med ketolysekuren". Tror veldig mange her er i ketose, og det er vel ketolysekuren, skaldeman - såkalte LCHF kurer (low carb high fat).

Broren min begynte i august - og hadde gått ned 20 kg til jul. Jeg gikk ned 16 kg i våres, og skal ned noen kilo til - ihvertfall 10, og sannsynligvis 15. Har gått opp et par kilo nå - men er på god vei tilbake til lavkarbo.

Dette greier du fint!

Roardo sa for siden:

Ja, du kan gå ned 50 kg på lavkarbo! Les så mye om det som mulig og finn hvilken vei du vil gå. Det ligger utrolig mye bra informasjon her på forumet! Og hvis du lurer på noe så er det bare å spørre. :)

Man tenker fort at man må bruke mye penger på dette. Men for min egen del så sparer jeg faktisk penger på det. Jeg var veldig avhengig av sjokolade tidligere. Spiste garantert sjokolade for 50 kr om dagen. Det blir fort 20.000 i året. Samtidig drakk jeg minst 3 liter pepsi max hver dag. Nå har jeg slutta med den også og det blir fort 10.000 i året det også. Pluss alle typisk dårlige mellommåltider som jeg ikke spiser lenger. Så bare på dette sparer jeg inn det jeg bruker på mat nå. :D

Lykke til og velkommen til oss! :)

Kanskje sa for siden:

Takk for mange gode svar ! jeg skal ta og lese om ketolysekuren, det er kanskje rette stedet å begynne for å få resultater :-)

jvb sa for siden:

Når det gjelder dyrt eller ei; det er dyrere å ikke være frisk... :) Fordelen med å ha 50kg å miste er at vanligvis går fort i starten.

siljeand sa for siden:

Jeg begynte med lavkarbo høsten 2009, og innen utgangen av året gikk jeg nok ned minst 20 kilo (veide meg ikke da jeg begynte, men har jo en viss aning), så jeg vil tro at 50 kilo skal gå greit også :)

Hele 2010 gikk med til litt for mange utskeielser, så jeg gikk opp og ned de samme 3-5 kiloene hele året - men nå er jeg igang igjen :)

Lykke til, jeg håper dette funker for deg :)

P.S. Et lite tips: Ikke spis det samme hele tiden, sånn at du blir lei. Jeg spiste vanlig kokt blomkål og brokkoli nesten hver dag den første høsten, noe som gjorde at jeg nå ikke kan spise for masse av det uten å bli kvalm. Dette bidro i sterk grad til at jeg ikke klarte å holde meg skikkelig til lavkarbo i 2010.

Photobscura sa for siden:

Du har fått mange gode tips, her! Men jeg vil jo også si (av egen erfaring) at mens du leser deg opp på f.eks Ketolysekuren, så kan du med fordel sånn smått begynne å kutte ned på sukker, brødvarer, ris og pasta :). Kroppen har godt av en glidende overgang :).
Dietter hvor du er i ketose (full forbrenningsmodus, hvor kroppen kun brenner fett, og ikke både karbohydrater og fett) er forresten veldig takknemlig for de med mye overvekt, ettersom de som regel går ned mye i starten :).

Lykke til!

sistegang sa for siden:

Jeg har tatt av 48 kg siden 7. april 2010. Og som du ser av signaturen har jeg fulgt ketolysekuren, og dette har vært helt greit.

Kanskje sa for siden:

Jeg er liksom redd for å starte for voldsomt, og så kjøre meg fast. Det er rart å handle når jeg plutselig ikke skal kjøpe de vanlige tingene, og rart å sitte sulten i bilen, og lure på hva jeg har lov til å spise .... litt rart å spise opp en pakke skinke liksom, hehe. Det er en helt annen måte å tenke på, og jeg må liksom spise helt annen mat enn jeg pleier. Men andre får det jo til, så da bør jeg også.

I dag så savner jeg frukt !!! har utrolig lyst på mandariner, og appelsinjuice, men det er jo for mye sukker i det. heldigvis stod fun light på listen over godkjent mat, så jeg har trøstet meg med det.
Og så lagde jeg en omelett til lunch med ost i og cotage cheese, det har jeg ikke smakt før men det gikk an.

Det jeg sliter med er å omvende hodet mitt, for det sier at FETT ER FARLIG. og så er jeg litt redd for at om jeg ikke gjør dette rett med ketolysekuren - så kan jeg legge på meg masse isteden for å gå ned i vekt ..?? For fett er jo fett, helt til man legger bort sukker og karbohydrater - så om jeg ikke gjør rett, så vil jo fettet legge seg, isteden for å forsvinne ...... det er iallefal det som tenkes i hodet mitt.

Gerd sa for siden:

Den fettfobien har vi fleste vært gjennom :ja:

Det er ikke meningen at maten skal "drukne" i fett altså.
Spis så reint og naturlig fett som mulig.
Jeg har en liten " regel" : Når jeg mener det er nok fett, slenger jeg oppi litt til :)

Hamster59 sa for siden:

Anbefaler også Lena Beatrice, hun har dette nettstedet: lenabeatrice.net/ hun har gått ned fra 135 til 90 kg vha lchf.

Og Kanskje, jeg fikk også lyst på frukt da jeg kom heim fra jobb, så jeg spiste en appelsin. Bare en halv time etter var jeg enda mer sulten. Har oppdaga at det er bedre å bare ta en bit frukt enn å spise hele frukten.

Carisma sa for siden:

Putt noen biter frukt i et glass vann, det er mye bedre :ja:

tjeldberg sa for siden:

Første jeg vil si, er at slik kan du ennå spise, bare lag sausen selv.. f.ex sandefjordsmør, eller se etter en drøss med andre som finnes på forumet. Så fortsetter du grønnsaker under den sausen. Selv syns jeg grønnsaker med meierismør er digg. Så er det bare å fjerne poteten å øke litt på kjøttet. Kjøp gjerne butikkmerker av rent kjøtt. Så lenge det er rent kjøtt, så er det samme hvilken merkelapp som står på.

Så var det fett. Spiser du mat med mye fett, spiser du gjerne mindre mat og tilsammen mindre kalorier enn på høykarbo!!! Brødskiver med nugatti er langt fra kalorifri!! Lettprodukter er også gjerne tilsatt erstatning for fettet de fjerner, og derfor mindre sunne og høyere karbo innhold..! Men det funker som salgsmiddel, da store deler av befolkningen lider av fettfobi!!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.