Er det noen som kan forklare meg hvorfor fløte skal være så fordømt dyrt? Hvorfor skal det koste 40-50kr literen når betydelig mindre prosessering er nødvendig for å lage kremfløte enn for å lage den laaaangt billigere lett-/skummetmelken.
..og..
Finnes det andre, billigere alternativer til kremfløten i butikk? F.eks. kjøpe direkte fra gård eller noe slikt. Fløte er jo så inni gamperæva godt både i mat og som kosedrikk!
Å, det var en smashing ide, tror jeg må gjøre det :P Bor jo på jæren, så her er det flust av gårder, har en kamerat som er bonde, kanskje jeg må ta en prat med han;)
Men tenkte på det senest i dag ja, tenk om fløten hadde kostet det samme som melka, det hadde hvert herlig det ja, for 50,- er drøyt, har ikke sagt til mannen en gang at det er det det koster. En liter holder såvidt en uke her hjemme da, jeg bruker den i kaffen, og vi bruker den i matlaging
Tja. Ferskmelka inneholder i gjennomsnitt ikke mer enn 4% fett. Det skal altså en del liter melk til for å skille ut fløte nok til en hel liter, og når melkebøndene får sånn ca 7 kr pr liter (ikke helt sikker på prisen her), så er ikke fløten så dyr likevel ;)
Da jeg jobbet med melkekyr tok vi 80kr pr liter fløte eller rømme. Blir ikke så mye billigere det, altså.
Ser den, men blir ikke det et dårlig argument når fettet uansett skilles ut for å produsere lettmelk og skummetmelk? Fløten er jo så og si et biprodukt av melkeproduksjonen.
Oi dæsken, da spiller vi nok ikke i helt samme liga! Smaksløkene mine elsker fløte! Kjøper jeg den største fløtekartongen (7,5dl) varer den.. tja.. én dag, om jeg bruker en skvett fløte i middagen. Resten forsvinner når jeg går og småsipper og niiiikoser meg med den fantastiske, runde smaken. <3
Tja.. Nå brukes jo faktisk den fløten som blir separert vekk til ganske mye annet enn bare fløte, da. Creme Fraiche, rømme, smør osv.
Og melk brukes til langt mer enn bare melk: Forskjellige oster, yoghurt, diverse ferdigdrikker osv.
Når man ser på prisene i butikken, så blir det ikke helt urimelig likevel: Melka koster vel ca 15 kr pr liter? Da har den blitt transportert til meieriet, behandlet, pakket, og transportert ut til butikkene. Ved å kjøpe en enkelt liter melk, får alle som arbeider med melka etter at den har kommet ut av melketanken i fjøset ca 8 kroner.
La oss si at prisen er 14 kr i butikken, bare for å gjøre det enkelt så vi kan forholde oss til dobbel pris.
(Og jeg er elendig i matte, så noen må gjerne gjøre om regnestykket for meg dersom det er helt på jordet)
Om fløten da utgjør 4% av melken til 7 kr, utgjør dette 2,80 i fløte pr liter melk. For en liter fløte som ligger i denne melken, utgjør dette 28 kr.
Doble dette, slik som med melken i seg selv, så ender man med en literpris på 56 kr for fløten.
Så pass ja, har hørt at for mye meieriprodukt kan stangnere vekta, så derfor begrennser jeg bruken av fløte. Spiser så mye ost jeg vil da, så der går det mye.
Ok, det har skjedd én gang da. Er jo så forbannet dyrt! =( Ca. halvparten gikk i middagen, resten gikk til kos og ja, fløte smaker bedre for meg enn godteri og annet tull noengang har gjort. Det er nesten skummelt hvor.. vel.. deilig det føles å drikke. Har hendt at jeg har kjøpt en 1/3L når jeg har vært småfysen eller sulten på farta. ^^
I følge det jeg kunne finne på nettet inneholder råmelk drøye 4% fett. Lettmelk inneholder 1,5% fett. Skal man utvinne lettmelk fra 100 liter råmelk får man et overskudd av fett på på 2,5 liter. Kremfløte er 38% fett, altså gir dette drøye 6,5 liter fløte og 93,5 liter lettmelk.
Går man ut i fra at lettmelk koster 15kr literen bør fløten koste ca. 14,4 ganger mer (da en gitt mengde råmelk gir ca. 14 ganger mer lettmelk enn fløte), altså drøye 216kr per liter.
Skummetmelk (eller "grumsete vann" som det bør kalles) inneholder 0,1% fett, så samme regnestykke gir 3,9 liter fett "til overs" per 100 liter råmelk -altså ca. 10 liter fløte- og dermed en literpris på omtrentlig 131kr per liter.
Jeg kunne også ha drukket fløte rent, for det er veldig godt. Dessverre for meg så renner det rett gjennom (bokstavelig talt :flau:), og gir meg kramper i magen. Men det hender en gang hvert jubelår at jeg våger meg på en real fløteslurk, og angrer like mye hver gang ... :( (Plusset for meg her er jo tydeligvis at jeg sparer en del penger. Har ikke tenkt så mye over fløteprisen).
Men for de som har mulighet til å handle i sverige, så er jo meieriproduktene der myyyye billigere :) Dette gjelder også fløten :) Så når jeg er over grensa hamstrer jeg, betaler i underkant av 15 SEK for 1/2 liter fløte. Helt utrolig at det skal være så stor forskjell..
Jeg vil også til Sverige for å kjøpe fløte. De har laktosefri ALT! Jeg drikker laktosefri fløte (som er matfløte, desverre) av og til. Som til frokosten min nå.. Det er desverre litt mye karber, men jeg får samme typen symptomer som photo om jeg går på den vanlige fløten. Men det er vel proteinet du reagerer på photo? Så rart at det er samme typer symptomer..
Det er mulig jeg reagerer på laktosen også, men jeg har ikke hatt positivt utslag på laktosebelastning, så jeg er nok ikke pr def intolerant. Men, ja, kasein er jo min main trøbbel når det kommer til meieriprodukter. Verst er det med ost som gir meg rosocea-lignende utslag i ansiktet ... Rømme går derimot tålelig greit, så mulig syrninga utligner effekten av protein/laktose noe.
Nå har jeg uansett hørt om noen enzymer man kan ta dersom man har problemer med malabsorbasjon av melkesukker og -protein. Kunne vært interessant å prøve, for det er jo en smule trist å skulle si farvel til fløte og ost for alltid, om det enn ikke blir i store mengder.
Her i sør tar vi ferja til Danmark for å shoppe. Det er enda billigere i Danmark generelt, vet ikke om det gjelder meieriprodukter. Men meieriprodukter går ikke så forferdelig bra... Kanskje hvis jeg hadde bodd litt nærmere Kristiandsand, men har to timers kjøring til Kristiansand i tillegg.
GAH! Skulle aldri ha gått inn på denne tråden. Får så lyst til å kunne spise/drikke fløte (og andre melkeprodukter), mens nå blir jeg bare trist og demotivert. Menmen, godt å høre at det ikke er gratis i hvert fall:D
Ja, syrning bryter ned kaseinet som det blir lettere fordøyelig (tror jeg hørte det på LCHF-konferansen, husker ikke hvem som sa det da..). Jeg er veldig glad jeg tåler ost. For det spiser jeg myyye av. Jeg har tatt laktrase sammen med meieriprodukter (men det er jo bare for spalting av melkesukker). Men det er liksom ikke alltid de funker. Er litt kjipt dersom man er en plass og tar tablettene, men likevel får gasskraftverk og må springe fram og tilbake på toalettet :flau:
Jeg tenkte på å ta ferga til danmark for å kjøpe, men det tar jo over et døgn tilbake. Men den langtidsholdbare fløten fra Sverige tålte å oppbevares litt i romtemperatur. Vet ikke helt hva de har av sånt i Danmark da..
Mannen min har fått anbefalt slike enzymer i tablettform av sin mor (sykepleier, helsesøster og jordmor). Skal visstnok hjelpe for dem som reagerer på melkeproteinet. Vet ikke om det er mulig å bøtte i seg akkurat, men da slipper man kanskje de verste konsekvensene. Det er jo melk i søren meg ALT :eek: Så gjenstår det å se om mannen min greier å komme seg til doktor for en resept på slike vidunder-enzymer :rolleyes:
Åh, det er på resept? Vet du hva disse enzymene heter? (Tenker svensk helsekost, som er litt mer romslige enn norske ...). Det hadde i tilfelle vært genialt, ettersom jeg jo er en ostoman, og kunne tenkt meg å i hvert fall spise ost en gang i blant ..!
Veit ikkje så mykje om mjølkeproteinintoleranse, men enzymar for laktosespalting får ein utan resept. I det minste gjorde ein det før, eg hadde ein periode eg måtte bruke det (men det beste var å berre halde seg unna heilt og haldent så tarmane fikk ro og fred).
Ja, det blir i så fall unntaksvis. F.eks når jeg kommer hjem til foreldene mine som har kjøleskapet stappfult av svensk gräddost, edamer, brie og så videre. Det var faktisk en liten prøvelse å holde meg unna det i jula, sånn at jeg fikk beholde ansiktshuden min til nyttårsaften :rolleyes:.
Er jo ikke verre enn å gå på helsekost/apotek og spørre.
Svigermor sa iallefall at det er på resept - men det kan jo være du er heldig i Sverige :) Isåfall ønsker jeg meg veldig produktnavn, så vi også kan slenge en pakke slikt i kurven neste gang vi er på harryshopping.
Ingen som så ut til å gjøre noe for oss med kaseinintoleranse. Er ikke den siste reseptbelagt? Kom en pop-up der jeg måtte svare ja eller nei om jeg var helsepersonell, ettersom legemiddelet var reseptbelagt, da jeg trykket nei, så ble jeg dirigert vekk fra siden ...
Kjøtt og ost er billigere i danmark enn andre plasser i skandinavia. Alt annet er DYRT! Grønnsaker kan f.eks koste 3 ganger så mye som her i norge (husker da jeg bodde der hadde de champignong til nesten 200kr kg!) Melkeprodukter er sånn midt på treet, men ikke noe å spare i lengden.
Ta med en kjølebag og ha på lugaren, også kjøper du et par poser med frosne ting å hive i kjøleboksen sammen med tingene. Da holder deg seg kaldt :ja:
Kan dette være noe? Står at det skal hjelpe for proteinintoleranse, også fra melk. Nå har jeg veeeeeldig lite greie på kosttilskudd, altså, så noen andre får se over teksten og se om det kan være noe i det.
Jeg kjøpte disse fra hjemmesiden og Camomillamannen har nå forsøkt dem ved flere anledninger. Han tar en kapsel om maten inneholder smør/ost/fløte - og halleluja - det VIRKER! Han har enda ikke forsøkt dem med bløtkake (som han elsker), men før f.eks. en kopp irish (jeg lager jo disse nå med ordentlig vispet krem istedet for spraykrem). Og ingen flere toalett-turer enn normalt! Nå skal det sies at dette er (såvidt jeg kunne lese av nettstedet og pakningsvedlegget) et kosttilskudd utviklet for personer med ADHD/autisme, som ofte reagerer på slike ting som proteiner og laktose. Melkesyrebakteriene i kapslene skal hjelpe på nedbrytningen av disse, og personer med ADHD/autisme skal ta kapslene fast (i samråd med lege, tror jeg). Dersom kapslene skal tas pga matintoleranse alene, skal det kun brukes når man inntar mat kroppen reagerer på.
Så kult, det er veldig godt å høre at det virker til å ha effekt!
Ellers har jeg i mellomtida fått tips om akkurat det samme middelet av ei venninne som sliter litt med det samme som meg.
Det blir nok ikke til at jeg kjøper det riktig ennå, for jeg har fortsatt tenkt å bare holde meg unna en stund til. Men jeg tenker på kanskje til påske, da jeg skal hjem til foreldrene mine. Mamma synes det er nok plunder med å lage mat (ikke fordi hun er mot kostholdet mitt, men fordi hun hater å lage mat :p) når jeg er hjemme, om jeg ikke kan spise meieriprodukter i tillegg :p.
De var ganske dyre; tror jeg betalte 345,- for ett glass :p Men man kan abonnere på dem, og da blir det ganske heftig rabattert - og abonnementet er ikke slik at du automatisk får et glass i mnd eller så, men at du forhåndsbetaler og bestiller nye glass når du er tom. Tror jeg.
Det beste er vel kanskje å holde seg unna slike ting som kroppen ikke tåler - men Camomillamannen spiser sjelden de melkefrie alternativene jeg lager :( Han liker bedre mat med melk, og det andre blir stort sett bare kastet. Så da dette er virkelig gull for både ham og meg :)
Jeg synes også fløte er dyrt ! Huff. Det går en del fløte altså. Og jeg oppdager til min irritasjon at det de fleste steder ikke går an å få andre størrelser enn den minste fløtekartongen. Det koster jo mellom 18 og 20 kroner for en slik liten en, og den varer til toppen to porsjoner eggemelk, og kanskje til middag. En stor kartong er vel på rundt 7 dl? Denne koster rundt 38 kroner. Så det er jo rimeligere med en slik en flere små. Men kartonger på 1 liter har jeg ikke sett noe sted??
Bruker vel to "store" hver uke .. Men er ikke helt sikker på om jeg tåler det faktisk ... får diare innimellom som jeg ikke er sikker på årsaken til
Jøje meg så mye nytt jeg lærer av dere denne helga da!
Må høre med kinsarvik om de fører slikt.
Er kumelkallergiker. Kan jeg spise det og pizza? Tror vi, trorvi???
Ellers vil jeg minne på at fløte kan fryses, i for eksempel isbitposer. Eller hele kartonger. Så om dere kommer over masse billig fløte og får det hjem kan det oppbevares!
For å få mer fett? Ikke noe galt i å få i seg mer fett, men når man blander 50g smør og ett egg eller to, så har man allerede ganske god fettprosent i maten. :geip: Men for smakens skyld, kanskje?
ok, det visste jeg ikke, da kan jeg spare inn på fløten der :-)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.