Har mikset litt fra andre oppskrifter, brukt fantasien litt og kommet fram til noen rundstykker som er kjempegode. Jeg lager en liten posjon (blir 10 stk av denne oppskriften). Jeg oppbevarer dem i fryseren, og tar ut et rundstykke hver kveld. Hvert rundstykke inneholder 4 g. karbohydrat. Det går sikkert an å lage brød av deigen også.
RAGNAS RUNDSTYKKER
3 egg
5 ss. rømme
45 g. smeltet smør
40 g. sesamfrø
50 gram melblanding for dansk rugbrød(de har det på Rema)
2 ss. linfrø
2 ss. kli
50 g. hvetekim
50 g. soyaflak
1 ts. bakepulver
Det er bare å piske sammen eggene, tilsette alt det våte og deretter alt det tørre. Stekes på 175 grader i 15-20 minutt.
Rundstykkene henger ganske godt sammen, og er fine å ha f.eks. i matpakken. Min favoritt er smør og masse hvitost på, eller en tykk skive Creme Cherie. :D
Her har jeg byttet ut rugmixen med soyaprotein, har prøvd å regne kh så godt jeg kan - Ragna, du kan jo se om det stemmer med ditt :)
[font=Verdana][/font]
Smaken var omtrent lik, smakte namme-nam brød :D
[font=Verdana][/font] Soyaprotein Rundstykker
3 egg (1,8 kh)
5 ss rømme (80 g = 1,28 kh)
45 g smeltet smør (-)
40 g sesamfrø (1,8 kh)
1, 5 dl soyaprotein pulver (Tror det er nok med 1 dl egentlig) (50 g = 5 kh)
2 ss linfrø (1,32 kh)
2 ss kruskakli (0,1 kh)
50 g hvetekim (11 kh)
50 g soyaflak (Usikker, sto ikke på pakken, ca 5 kh tror jeg)
1 ts bakepulver (?? 0.1 kh?? )
[font=Verdana][/font]
= 27, 4 kh / 10 stk rundstykker = 2,7 kh per stk
[font=Verdana][/font]
Så nå lurer jeg, hvis jeg bytter ut hvetekim med feks mere kruskakli så blir jo karboinnholdet lavere... Er det noen som har noen formening om dette? :rolleyes:
[font=Verdana][/font]
De smaker iallefall suupergodt, så de anbefales på det sterkeste!!! :D
Åh, ja kanskje det Mofe. Jeg vet ikke... Men det er egentlig hvetekiment som høyner kh innholdet, så hvis noen vet noe om det kan kuttes/byttes ut/kuttes ned på... :)
Hehe... tatt fra luften vel :) Neida... Jeg har en boks soyaflak hjemme i sør, og fikk kjæresten til å titte på de når jeg skulle regne ut kh innholdet. Men skrev det ikke ned gullfisk hukommelse Men tror det var noe i den duren. Kanskje 7 kh ? Vet du? (og bare gidder ikke å si noe men plager meg istedet :D ;) )
Jeg diskuterte hvetekim vs. kli (kruskakli) med mamman min idag og fant ut at neste gang kan man bytte mengden av de to indigriensene... Det er vel nesten det samme?
Skal prøve det når jeg kommer hjem (kan ikke bake mer her nå), for hvis det funker så kuttes karboinnholdet med 1 kh nesten per rundstykke! Og det er jo genialt!
Men det er jo ikke sikkert dette fungerer... noen som har idéer/innvendinger? Jeg kan ikke bake så jeg blir glad for alle forslag :o
PS: Stekte rundstykkene mine i en muffins form, det fungerte fint :)
PPS: Jeg anbefaler disse, spiste en til frokost idag (delt i 4 m/ ost og smør) og de er kjempemektige og fulle av fiber :p
Hei musti, dette kommer sikkert litt seint, men... tenkte også på store havregryn. Kan sikkert knuses og byttes ut. Vet ikke kh innholdet på det, gjør du?
Ja her er det bare å prøve seg fram med alt mulig rart og komme fram til sin egen variant. :p Jeg gjorde følgende: tråla bakehyllene på helsekosten og Rema for å finne det som inneholdt minst karber. Unnet meg også litt rugmel for å få litt mer brødsmak på rundstykkene.
Prøvde å lage en egen variant av disse nå i dag ... ble litt tørre. Men .... så godt jo ..... var BRØD. Magen fikk et kjempekræsj .... men det var det jammen verdt! Kjøpte forresten økologiske solsikkekjerner og hadde i,- det var vellykket i alle fall.
[color=darkgreen][/color] Skal prøve meg litt mer fram i morgen. De første jeg lagde var uten soyaflak,- men disse kom levert på døra mi nå i kveld :) (Godt å ha bekjente som jobber i helsekost ja) Gleder meg til å prøve igjen.
[color=darkgreen][/color] Så kommer men'et mitt (som vanlig):o : passer egentlig alt dette hvete-greiene inn i Atkins kost? Boka mi er bortlånt (lærer aldri) derfor må jeg spørre dere andre her inne.
[color=darkgreen][/color]
Kostfiber er allerede trukket fra i Matvaretabellen. (Det står over kolonnen. "Karbohydrater - (minus) kostfiber". Kostfiber er spesifisert ytterst til høyre.)
:)
[font=Verdana][/font]
[font=Verdana][/font]
Flotters Nille! Missforstod nok oppsettet i tabellen jeg da :p
[color=darkgreen][/color] Hva mener du om hvetekli og hvetekim for oss som vil spise Atkins?
Så godt dette hørtes ut....skrevet ned og skal lages med en gang jeg er i fase4(bare 3-4mnd til)....nam nam, trodde brød var det jeg kom til å savne mest, men nå kan jeg jo spise disse innimellom=) det var godt=)
Hvis de blir litt tørre, har du kanskje hatt i for mye tørt i forhold til vått? Deigen skal være ganske bløt når du legger den på stekeplaten. Den skal være så våt at du må sette den på med skjeer.
Vann går sikkert greit, men det går jo an å øke på med ett egg til eller mer rømme også. Si fra hva du kommer fram til da. Jeg har ikke fått behov for brød ennå, men det kommer vel om ikke lenge...:rolleyes:
Er det noe som går ann å sløyfe her? Er litt blakk som student, men skulle gjerne ha baket dem..F.eks. Linfrø, hvetekim og soyaprotein? ELler, jeg har jo Linfrø, så da er det bare di to siste. Alt annet er jo i "store mengder" så det har vel noe å si for smaken og deigen spesielt..Dere har vel neppe prøvd, men...;)
Går det ann å bytte ut sesamfrø med linfrø forresten? (vet ikke heelt hva sesamfrø er da :rodme:
Du kan jo prøve deg frem og bytte ut litt av hvert, etter hjerte og pengbok! :) Sesamfrø kan sikkert byttes ut med linfrø, men en pose sesamfrø koster ikke så mye da. Se i bakehylla på Rimi. Hvis du tar rugmix i stedet for soyaprotein, slik den første oppskriften er, blir det jo også rimeligere. Den derre rugmixen kostet vel bare 8 kroner for en kilospose. Og i oppskriften brukes det bare 50 gram.
Jupp! Takk for det. Var litt av hvert av oppskrifter der, ja :rodme: Må sette meg ordentlig inn i det. Blir fort litt matlei, har stort sett spist det samme i snart 4 uker..Dette hadde vært fin avveksling, og med eggesalat på :D Men vet ikke hvor mye majones som skal i oppskriftet her som ligger under "oppskrifter"..Hum.. :(
Fint Musti, jeg får prøve din oppskrift neste gang, bare med litt mer rømme etc. i... Har du regnet kh innholdet i denne? Den må vel bli under 2 per rundstykke vel?
Prisen? Det kan jo ikke bli særlig mye det. Det eneste som er dyrt (i norge) er jo soyaprotein... Resten (kruskakli, sesamfrø, linfrø, hvetekim og soyaflak) koster vel fra 6,- til 12,- kr cirka. Og du bruker jo ikke så mye av det så det holder til MANGE rundstykker... Soyaflak må du på helsekost å kjøpe, vet ikke hva det koster (kjøpte min i sverige), men som sagt, du bruker ikke mye! :)
dET ER BARE SETTE I GANG Å PRØVE,og dersom du synes du får et perfekt brød er jeg virkelig i hundre. Har ikke prøvd ,men tror uansett at alle brød blir bedre uten soyamel(liker ikke smaken av det) men det går jo an å lage brød som inneholder soyamel såsant en har andre ting i som døyver den smaken som kruskakli ol.
Lykke til med å telle karber:cool: ;) :p :D Og om brødet er godt i tillegg....... da blir det ståhei om du bare får noen til å bake det.
Skorpiabrødet er tungt,men det kan skjæres i tynne skiver som pumpernickel omtrent,men det smaker mye bedre. Men nå må jeg sove .LYKKE TIL!!!
Hm..... får dere rundstykke konsistens på disse? Jeg laget dem nå, men mine fløt utover og ble mer som polarbrød! Men smaken var god da! Var kanskje alt for bløt deig? Eller i grunn mer som ei røre da. Og når det ikke er gjær så skal de vel ikke heves??
Mulig dette havner i feil kategori/bås... jeg er litt ny på dette med tråder og alt dette her. Men... Takk til mange for fine, alternative oppskrifter. Hva er Ketolyse Bakemix? Hilsen Idun
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.