< Tilbake til oversikten

Mødre, synes dere det er vanskelig å lage middag?

Nesly sa for siden:

Jeg har to gutter på 2,5 og 4 år, samt en mann å lage middag til. Synes det er vanskelig å komme på ting som er sunt og godt å spise for dem, samt noe de liker (de er litt kresne, særlig han yngste) som jeg i tillegg kan spise..

Er greit nok når jeg lager kjøttdeig og spaggetti..da steiker jeg gjerne litt grønnsaker utenom til meg selv som jeg spiser sammen med kjøttdeig, og har seterrømme til "saus":)

Fiskekaker liker de..det er vel egentlig litt i grensen for hva jeg kan spise (har vel en 6-8 karber.. ) men spiser en i ny og ne..

Syns det er litt vanskelig av og til når jeg lager f-eks lasagne, lapskaus, joikakaker eller risengrøt til resten av familien...dette kan jo ikke jeg ha, så da må jeg lage to forskjellige ting..

Noen som har tips til barnevennlige middager som også kan brukes som lavkarbo variant?

Synes det er kjekkest når jeg sitter og spiser omtrent det samme som ungene ved middagsbordet. Vil ikke at de skal få følelsen av at "mamma spiser alltid en egen mat" jeg er jo et forbilde for dem....

nellie sa for siden:

Synes egentlig ikke det er noe vanskelig i det hele tatt.. Det jeg spiser, det spiser familien min (mann og jente på 15 måneder) bare at de kanskje får en karbohydratkilde ved siden av. Så lenge man lager naturlig feit mat og ikke lesser på med ekstra fett så går det helt bra for alle. Barn trenger fett! Du kan jo tilsette litt ekstra fett i din mat, dersom det er behov for det.

Fiskesuppe, fiskefileeter, hjemmelagde fiskekaker med 100% fisk, isteden for type 50% som kjøpekaker har.., lasagne med grønnsakslag isteden for pasta (spinat, aubergine, squash osv) , gryteretter (av f.eks kylling, okse), lavkarbopølser (deilig med masse kjøtt og fett isteden for mel og tull) Kyllingfileter med grønnsaksmoser (blomkål, brokkoli, aubergine, sellerirot osv).
Mulighetene er uendelige.

Innimellom så lager jeg annen middag til dem, når de vil ha pannekaker, grøt osv.

Jenta mi finnes ikke kresen da, spiser alt hun kommer over.. så det gjør vel saken endel enklere for meg.

ninasov sa for siden:

uff, ja! datteren min er så kresen at det er ikke gøy altså, og nå har det tydeligvis smittet over på sønnen min også... men jeg håper at de til slutt kan bare godta at dette er middagen, så dette spiser vi... jeg vet nemlig at de egentlig liker det meste som er i maten, så de får no bare spise... men innimellom lager jeg noe annet til de da...

nonta sa for siden:

[quote=nellie;998027]Synes egentlig ikke det er noe vanskelig i det hele tatt.. Det jeg spiser, det spiser familien min (mann og jente på 15 måneder) bare at de kanskje får en karbohydratkilde ved siden av. Så lenge man lager naturlig feit mat og ikke lesser på med ekstra fett så går det helt bra for alle.
Innimellom så lager jeg annen middag til dem, når de vil ha pannekaker, grøt osv.

Samme er det hos meg, (jeg har en på 2 og en på 4.) Synes det er en bra vane at de nesten alltid ser masse grønnsaker på bordet, selv om det er variabelt hvor mye de spiser av dette. De elsker svinekoteletter f. eks. Rene kjøttprodukter er jo enklere, skal man lage farseprodukter etc krever det jo gjerne litt lengre tid og litt planlegging. Prøvde nettopp ut hjemmelagde nuggets fra Lene Beatrice sin blogg, de var knallgode!
Desverre elsker de hvit ris, men varierer med pasta,fullkorns couscous, fullkorns bulgur, og byggris. Det siste slår absolutt ikke an foreløpig, men jeg gir meg ikke så lett :)

Venus Willendorf sa for siden:

Unger blir ikke mindre kresne om man alltid tilpasser middagen etter hva de liker best :)

KarMa40 sa for siden:

Lag Lasagne med squash-strimler istedet for pasta-plater. Stek dem litt på forhånd, for de holder på mye vann.

Stekte ostehøvel-strimler med squash kan bruker til å erstatte spagetti.

Har ikke møtt ett barn som ikke liker blomkålmos med smør og smør og smør. Eller bacon og smør. Eller ost og bacon og smør. Og pepper.

JEg husker levende at jeg selv ikke likte kokte grønnsaker muligens på grunn av min mors behandling av dem, så jeg har ikke tenkt på det som kresent. Men jeg prøver å få startet spisingen med noe som går ned frivillig, to agurkbiter, møllers tranfisk, homeopatipiller, bare saus med skje, jeg er liberal og planen er at da har han kommet over den første kneika (ikke-det-som-jeg-hadde-tenkt), for han vil jo ha maten etterpå. Og jeg tilpasser ikke selve middagen, han får bare voksenmat, det er ikke pølser i bakhånd for noen. Det er pølser til hovedrett derimot. Men dette er hodet til min gutt; ikke mas på meg, la meg velge, la meg gjøre selv, ikke kjeft for at jeg søler, ikke mas om å vaske hender, for jeg gjør det selv uten hjelp, ikke snakk hele tiden om hva jeg gjør og hvordan jeg gjør og ikke med sånn høy stemme.

Jeg forteller derimot at han liker maten, at den er god, at han kan få mere smør, salt eller pepper, soyasaus, persille og salat. Når det går riktige veien spiser han erter, aspargesbønner, artisjokk, salatblader, stekt squash, mykstekt løk, så godt som alt av kjøtt og fisk og fugl (Dette er bare de tingene barn vanligvis ikke spiser). Avtalen er at man skal smake og er det virkelig vondt er det lov å spytte ut og han er allikevel flink!

Og jeg tror mye på å få lov til å sitte i fred og ordne med ting på tallerkenen uten å å tilsnakk eller strenge øyekast, før eller siden går brokkoli ned. Eller trær som heter hos oss.

KarMa40 sa for siden:

Og man kan puste inn og tenke at forbausende store barn får dekket mat-behovet med en skive leverpostei om dagen...!!!!!

Og øv på å svare ; da kan du gå, veldig fint at du ville prøve litt potet/juice/whatever. Så står de der sultne og alene på rommet mens de andre spiser og koser seg uten at man får være med. Men ikke prøv den hvis du ikke har tenkt å være helt avslappet og usur (i ukesvis). Og det må være lov å komme tilbake uten å tape veldig eller få det bemerket for mye.

KarMa40 sa for siden:

Og ærlig talt! Joikakaker og risengrynsgrøt?

Det er mat som fortjener mikrobølger, legg omtanken i den ordentlige maten du lager.

marjusen sa for siden:

Men hvorfor velger du ferdigkaker når hjemmelaget er sååå mye bedre?

Hjemmelaget karbonader, hjemmelager kjøttkaker, hjemmelaget medisterkaker, hjemmelaget fiskekaker, kylling, lavkarbopølser, hjemmelaget gryteretter, taco, ostegratinert kjøttretter i ildfastform, hjemmelaget kyllingnuggets +++.

Alt som jeg har nevnt over her tar nesten ingen tid å lage, du kan servere potet, pasta eller ris til de andre også kan du variere uendelig selv. Lag grønnsaksmos, gratinerte grønnsaker, salat, smørdampet grønnsaker, jukseris osv.

Det aller aller meste som unga digger kan du jo spise, bare du lager det selv. Da slipper du potitmelet og alt det andre sjitet som blir proppet inn i produktene så dem skal mette mer for profitt og dårlig helse;) hehe.

Det jeg gjør er å tenke hva det beste unga vet om også lager jeg det selv, men bruker kun rene produkter uten karbohydrater. Også blir det grønnsaker til både meg og de andre, men i tilegg får dem en karbokilde. Da spiser dere likt, men du bare tar mer grønnsaker:D

Marius

PS! Oppskriftene på det jeg har beskrevet over kan jo varieres til det uendelige også. Kjøttkaker med bacon feks er supergodt. Eller lunsjkaker, altså; kjøttdeig, grønnsaker, egg, fløte, løk, salt og pepper blir jo suuupergode lunsjkaker.

Cherry sa for siden:

Det er så enkelt med det at det er kun å kutte ut all ferdigprosessert mat, så kan du spise det samme som de andre, bare ikke potet/pasta/ris :)

TrillTrall sa for siden:

Kom hit så skal jeg vise deg to. :( Eller nå maler jeg fanden på veggen - jeg har tenkt å lage blomkålmos og få dem til å smake, men jeg kan ikke dynge den ned med smør for det liker de ikke smaken på. De spiser jo potetmos med smør da, men om jeg har en smørklatt på pastaen etter koking går den ikke ned. Guttungen kan vel spise litt bacon, men jentungen er aldeles håpløs.

Camomilla sa for siden:

Jeg deler Trådstarters frustrasjon over dette! Man kan si at lavkarbomaten er god, og lite tidkrevende å lage - javel. Men det er ikke til å komme fra at det går fortere å åpne en pose karbonader fra Gilde, enn å blande farse selv og steke opp dette! Karbonader/kjøttkaker tar fort vekk en time ved kjøkkenbenken - og det er ganske mye. Skal man steke opp en stor porsjon (det lønner seg jo alltids å ha litt i fryseren) går det enda lenger tid. Matlaging er i det hele tatt ganske tidkrevende, og skal klemmes inn i en hverdag som også består av full jobb, lekser og fritidsaktiviteter (for å ta min familie som eksempel). Det er ikke uten grunn at halvfabrikata og ferdigmat selger så godt - og det er ikke bare fordi det smaker så vannvittig bra :p

Den desidert kjappeste lavkarbomaten jeg har funnet sålangt er grillkylling, ferdig, handlet på vei hjem fra jobb, med ferdigpose salat, cherrytomater, agurt og marinert gulost. Sleng på en klatt rømme/CF - voila - en middag. Og så kan disse kresne ungene mine pille ut det de vil spise fra salaten. Sukk.

Carisma sa for siden:

Jeg vil tro at det samme gjelder for barn som for oss andre. Er de vant til ferdigmat og mye karbohydrater er det denne smaken de ønsker. Rett og slett fordi smaksløkene blir ødelagt av tilsetningsstoffene som er i ferdigmaten :ja:
Det tar tid å få tilbake smakssansen, men jeg vil tro at jo tidligere de venner seg til naturlig mat, jo bedre er det.

ninasov sa for siden:

så da vil de gjerne begynne å spise maten jeg lager etterhvert da? de spiser jo nesten ikke middag for tiden... sitter bare og gafler i seg litt salat til de blir lei, og da er de ferdige... men det skal sies at ja, de smaker...

Camomilla sa for siden:

Javisst, ferdigmat med masse salt smaker jo alltids mye - men nå er ikke problemet mitt egentlig at de ikke liker maten jeg lager. Problemet ligger i den berømmelige tidsklemma. Jeg kan ta i dag som et eksempel:

Jeg er på jobb til 16.15 (da har jeg spist lunsj foran maskinen min, så jeg kan dra 15 min. før hjem). Jeg er hjemme 17.15. Så henter jeg kotelettene ut av kjøleskapet og hjelper Kristian med siste rest av lekser. Så begynner jeg på middagen. Jeg steker koteletter og ser at klokken blir såpass mye før maten er ferdig at Ida ikke rekker å spise. Hun får et ostesmørbrød før hun skal gå på klubben. Kristian maser om brødskive, mens jeg rasper blomkålris. Jeg overtaler ham til å vente, kotelettene står i ovnen og jeg begynner på sausen. Kristian maser om brødskive. Middagen står på bordet 18.10. Kristian spiser en halv kotelett, litt saus og rører ikke blomkålrisen (men det hadde jeg ikke ventet, for han avskyr blomkål - jeg hadde sluppet opp for brokkoli :p ).

Et annet scenarie på en helt vanlig tirsdag: Jeg kommer hjem 17.15. Jeg hjelper Kristian med leksene mens Ida rører i tomatsuppa. Vi spiser, og Ida går på klubben. Ferdig.

Jeg sier ikke at ikke det går an å planlegge og lage raske lavkarbomiddager - men poenget mitt er at alternativet som oftest ER mye raskere! Likevel er jeg sta og steker de dumme kotelettene, og så får bare middagen bli ferdig senere. Kristian får brødskive til kvelds, Ida får kotelett til kvelds. Sånn ble det i dag :o

Carisma sa for siden:

Hvorfor steker du ikke kotelettene i ovnen? Da kan de 1. stå på hele dagen på lav varme og være ferdig når dere kommer hjem eller 2: Steke i 20 min på 200 grader mens du lager saus og grønnsaker.
Jeg har faktisk tilgode å lage en lavkarborett som tar lenger tid enn det en tilsvarende ferdigrett ville gjort.... Tomatsuppe er jo evt bare å varme en boks tomater, ha i krydder og kjøre i blenderen. Tar like lang tid som å røre ut en pose i vann, vente på den skal koke, få noen til å røre osv.

Camomilla sa for siden:

Jeg pleier å steke koteletter i pannen først og så ettersteke i ovn (så de blir gjennomstekt) mens jeg lager grønnsaker. Joda - tomater på boks blir tomatsuppe, det også, men jeg tror nok det er påkrevet at JEG står med stavmixeren enn så lenge ;)

Jeg sier ikke at det ikke er mulig. Jeg sier bare at de dårlige alternativene ofte er kjappere og enklere å ty til. I en presset hverdag er det alltid noe som må vike. Nå velger jeg jo (stort sett) å lage skikkelig mat. Iallefall fem dager i uka. Håpet mitt er jo at barna etterhvert setter pris på skikkelig mat - selv om jeg tviler på at de kommer til å slutte å be om pannekaker ;)

Jadasåneidaså sa for siden:

Jeg løser det ved å skrive ukesmenyer.
Også lager jeg ikke noe kjempefancy vanskelige greier som tar lang tid. Jeg må ærlig innrømme at jeg blir helt matt av de fleste middagstipsene jeg finner på blogger ol. Hehe... Ser så fancy ut med all den pynten, så jeg mister motet.

En middagsuke kan se sånn ut som alle kan spise, og ikke tar 120 min å lage:
Mandag: Middagspølser av kylling og kalkun, spaghetti, blomkål og brokkoli.
Tirsdag: Fiskekaker med lite KH, blomkålblanding, poteter og smeltet smør.
Onsdag: Omelett med skinke, paprika, sjampinjong, litt løk, fløte, brokkoli. Brød.
Torsdag: Ovnsstekt laks med grønnsaker, saus og poteter.
Fredag: Grillet kylling, salat og ris.
Lørdag: Taco
Søndag: Medisterkaker, brun saus grønnsaker og poteter.

Jeg spiser såklabert ikke brød, poteter og ris og sånn da.:p Også har jeg alltid ekstra smør på grønnsakene mine.
Pleier også ha blomkålmos til middagene. Da lager jeg en del når jeg først lager, fryser ned i Avent begre(lenge leve) som jeg tar opp på morningen så det er tint til middag.

Jeg løser det ved å skrive ukesmenyer.
Også lager jeg ikke noe kjempefancy vanskelige greier som tar lang tid. Jeg må ærlig innrømme at jeg blir helt matt av de fleste middagstipsene jeg finner på blogger ol. Hehe... Ser så fancy ut med all den pynten, så jeg mister motet.

En middagsuke kan se sånn ut som alle kan spise, og ikke tar 120 min å lage:
Mandag: Middagspølser av kylling og kalkun, spaghetti, blomkål og brokkoli.
Tirsdag: Fiskekaker med lite KH, blomkålblanding, poteter og smeltet smør.
Onsdag: Omelett med skinke, paprika, sjampinjong, litt løk, fløte, brokkoli. Brød.
Torsdag: Ovnsstekt laks med grønnsaker, saus og poteter.
Fredag: Grillet kylling, salat og ris.
Lørdag: Taco
Søndag: Medisterkaker, brun saus grønnsaker og poteter.

Jeg spiser såklabert ikke brød, poteter og ris og sånn da.:p Også har jeg alltid ekstra smør på grønnsakene mine.
Pleier også ha blomkålmos til middagene. Da lager jeg en del når jeg først lager, fryser ned i Avent begre(lenge leve) som jeg tar opp på morningen så det er tint til middag.

rava sa for siden:

nei, jeg synes ikke det er noe problem med middag. Når det skal sies så har jeg alltid laget skikkelig middag og bruker sjelden ferdigretter. Ungene mine er og kresne, men det får ikke styre hva jeg lager til middag. De får fint spise det de får på fatet. Selfølgelig har alle ting de ikke liker fullt så godt, og det respektere jeg, da lager jeg egen mat til ungen, men det er sjelden...

marjusen sa for siden:

Jadasåneidaså:

Ser du skriver Ketolyse som kostholdsfilosofi. Da er vel ikke pølser, fiskekaker og medisterkaker noe særlig? Hvis du ikke lager dem fra bunnen av selv da?

Om du velger kyllingpølser eller vanlig pølser spiler ingen rolle, ligger på 6-7 KH pr 100 gram uansett. Samme med medisterkaker og de fleste fiskekakene.

Ikke helt hva jeg ville anbefalt på ketolyse men;) Hehe.

Selv lager jeg stort sett all maten min fra bunnen av. Feks i dag spiste jeg fiskeburger av fersk laks, spedd med fløte og egg. Godt krydder.
Ble servert med smørdampet brokkoli, blomkål og babygulrøtter.
Laget en nyyydelig saus jeg fant herfra, veldig enkel! Kun en boks med tine krydderost og litt spinat. Spinaten kokes først også blandes den med kremosten og kjøres med stavmiksern til det blir helt pure. Fantastisk farge og smak. Anbefales!!!!

Marius

martefie sa for siden:

Mine barn er ikke i skolealder, og jeg er hjemme fra jobb 15:20, og har da også hentet i barnehagen. Likevel: Løsningen hos oss for å slippe masing om alt mulig rart og stress før balletten/SATS/div, er å spise "klassisk kvelds" med en eneste gang vi kommer inn døra. Knekkebrød, Oopsier, majonessalater, rester osv. Så kommer det middag etter barneTV.

Ellers; det som kan fikses dagen før, fikses dagen før. Som rasping av blomkål, koking av tomatsuppe (av tomater og ikke pulver), og ikke minst: en grovskisse av hva maltidene kl 15:45 og 18:30 skal bestå av. Uten det hadde jeg stått pal på kjøkkenet.

nonta sa for siden:

Ren mat er jo det kjappeste å lage da av lavkarbo, uten tvil. Jeg bruker tid i helgene innimellom på å lage kraft, kjøttkaker etc, for å hive på frysen. Kyllingfilet er jo kjapt, samme er fiskefileter, burgere av karbonadedeig..

Ellers koker jeg grønnsaker i mikroen, tar ikke 5 min eigang -hvis jeg ikke har tid til å woke. Karbohydratene lager jeg ofte opp dobbelt av så jeg har til to dager, og varmer opp dagen etterpå, det tåler de fint. Bulgur fra i går er f.eks kjempegodt i surre i smør ett par min. Potetmos er jo superraskt å lage av gårsdagens poteter.

Kjapp lapskaus f.eks er jo enten kraft el buljong, en pose rotgrønnsaker fra findus og pølsebiter. Det går fort! (Nå unngår jo ikke jeg karbo til mine barn da, men prøver å tenke lavglykemisk og så ren mat som mulig.)

Jeg kan iallefall spise med god samvittighet 1,5 wienepølse til middag, eller en fiskekake uten å falle ut av ketose. :)
Såvidt jeg vet er det ikke KH i medisterdeigen jeg kjøper...

Carisma sa for siden:

Men poenget er vel også hva karbohydratene kommer fra, ikke bare om man holder seg i ketose eller ikke?

marjusen sa for siden:

Er ett par ting her, er nok ikke på langt nok alle som blir mett av 1,5 pølse. Dessuten er det faktisk 9 karbs i den 1,5 pølsa.

Men verste er jo hva dem fyller den med. Potetmel, og det er jo ikke helt bra om man følger ketolysen.
Det som på en måte gjør ketolysen så bra er at man skal velge rene produkter. Altså rene kjøttprodukter, rene meieriprodukter. Så etter MIN mening blir det da feil å spise farseprodukter og slekk:D hihi

Dette blir såklart opptil hver enkelt, men det er ikke BARE å telle karber heller mener jeg værtfall:)

Angående medistern, så kommer det ann på om du kjøper medisterfarse eller medister deig. Kjøper du medisterdeig så er det jo en del jobb med den før du stekern. Må jo spees ut med fløte, egg og krydres før dem stekes.
Er det medisterFARSE er det 6 KH pr 100 gram i den også.

Marius

langaard sa for siden:

Hmmm.. Se opp for skjulte kh:eek:

Sonica sa for siden:

Spisskummen! Mye bedre enn ferdig taco-krydder.

marjusen sa for siden:

Finnes oppskrift inne her på hjemmelaget tacokrydder som virkelig smaker godt. Skikkelig tacosmak på den.

Det er vel både salt, pepper, chili, hvitløkspulver, spisskummen og sikkert mer jeg ikke husker nå. Jeg pleier å lage en STOR boks av dette, så har jeg i flere måneder!! Helt konge! Og MYE billigere i lengden:D

Marius

Venus Willendorf sa for siden:

Bare det? Vil gjerne lage taco, men fant ut at tacokrydderet jeg pleier å bruke inneholder litt diverse :(

Edit: takk marjusen :)

marjusen sa for siden:

To sec skal jeg finne oppskriften til deg. Editer denne meldingen etter jeg har funnet fram oppskrifta jeg bruker som er heeelt konge!!

EDIT: Her er oppskrifta jeg bruker: (Det var opprinnelig i tsmål, men jeg bytta ut med matskjemål i stede. Bruker slike måleskjeer og bruker den største av dem. Hehe.

Altså:
2 matskjeer salt
4 matskjeer spisscumin
1 matskje koriander
1 matskje chilipulver
1 matskje hvitløkspulver
2 matskjeer paprikapulver
0,5 matskje pepper

Denne bruker jeg, også blander jeg VELDIG godt til slutt. Rister og rister, hehe, men blander seg lett altså.

Spiser jo ikke baaaare pølse da, også grøntfor.
Jeg kjøper sånne store bokser med medisterdeig som jeg steker opp. Uten egg, fløte og alt det der...
Uansett, hvorfor er det så farlig om jeg spiser det når jeg holder meg i ketose lurer jeg på nå?:confused:

marjusen sa for siden:

Det har jeg egentlig ikke noe fast mål på. Jeg steker opp 500 gram kjøttdeig. Også drøsser jeg på litt over hele, men ikke ta på FOR mye. Det er ganske MYE tacosmak i denne blandingen, så det kommer litt ann på hvor mye tacosmak du ønsker. Også tar du på en klæsj vann til slutt og koker inn vann og krydret i kjøttdeigen:D

Marius

Supera sa for siden:

Fordi blodsukkeret ditt går opp og ned i større berg- og dalbane enn du har lyst til når du skriver at du skal følge ketolyse. Stabilt blodsukker gir mindre insulinutskillelse. Insulin er det viktigste fettlagringshormonet vårt og blokkerer for glukagon som er fettfrigjøringshormonet vårt. Og det er vel forbrenne fett du vil og ikke lagre fett?

Carisma sa for siden:

Dessuten gjør det at for å holde seg lavt nok på karbene må man ofre noe annet med karbo, dvs grønnsakene. og det er fra grønnsakene vi får de fleste næringsstoffene, potetmel karber er bare tomt fyll.

Supera sa for siden:

Vann? Jeg tar en god dæsj med crème fraîche, jeg. :snill: Og så smelter jeg likesågodt inn masse gulost i kjøttdeigen.

Ja såklart, men jeg går jo ned i vekt...

marjusen sa for siden:

Har du lest boka til Torkil? Anbefaler deg det om du ikke har. Der står det veldig godt forklart.

Jeg mener ikke at du MÅ følge dette til punkt å prikke, det blir bare litt problemer når du gir råd på vegne av ketolyse ettersom det står det i signaturen din at du følger denne retningen. Og da vil nybegynnere som søker her plutselig tro det er helt greit å spise pølser, ferdigburgere og medisterkaker bare dem regner med karbo innholdet.

Er også en del nybegynnertråder her du burde lese og sette deg inn i hva vi egentlig driver med på ketolyse;)

marjusen sa for siden:

Hehe, jepps, det funker sikkert.

Jeg pleier å hive det over i en ildfast form jeg da. Også tilsetter jeg hjemmelaget salsa og gratinerer med ost på toppen. Server med CF eller rømme vedsiden av etter den er ferdig varma:)

Cherry sa for siden:

Når skal jeg komme på tacobesøk til dere, sa dere?

Notabella sa for siden:

Et tips til dere som nevner dette med at barna vil ha pannekaker :).
Prøv Gerd sine fløtepannekaker, de er helt sykt gode å smaker bedre enn vanlige :)

forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=22372

Limt inn fra linken :

Fløtepannekaker
(Hele røra kom på 13,17 karber og det ble ca 10 pannkaker (øsa mi tar ca 1dl) )

4 egg
1 boks kremfløte
2-3 ss smelta smør
4-5 ts(strøkne) johannesbrødkjernemel
1 ts salt
1 ts bakepulver(kan sikkert sløyfes)

La stå å svelle 15-20 minutt.
Spe ut med vann til det blir en vanlig pannekakerørekonsistens (litt tykk)
Stekes på middels varme på ene siden til de er tørka oppå. Snu med lokk (blir løse)
og stekes videre. ( regn med 3-4-5 min pr side, jo lenger de steiker jo lettere blir de å snu)

Jeg hadde heistad blåbærsyltetøy og stekt bacon til... NAMNAM!

Nei, har ikke lest den.
Ikke meningen å sende folk på ville veier. Har nå spist sånne pølser en stund nå jeg da, dog ikke så ofte...:flau:
Uansett, var ikke klar over at det var potetmel i de pølsene...:confused:
Da er det tilbake til Jacobs Utvalgte igjen.

Supera sa for siden:

Sjekk hvor mye kjøtt det er i pølsene du kjøper. De har lov til å "vanne" ut pølsene ganske mye. De fleste pølser har 6 gram kh per 100 gram pølse. De putter i så mye potetmel som de har lov til for å lage billigere pølser. Kjøttprosenten ligger på sånn ca 40% på normale pølser, tror jeg. Pølser fra Jacobs og slike dyre høykvalitetspølser har som regel over 90% kjøtt. De som har høy kjøttprosent passer som regel på å vise det tydelig på pakken. F.eks: "97% kjøtt" med store bokstaver.

marjusen sa for siden:

Den er faktisk veldig enkel:

1 boks hakka tomat med chili
2 sjalottløk
2 fedd hvitløk
1 rød chili
Fersk koriander
Salt og pepper

Alt kjøres i en stavmikser. Gjerne lage dagen før så setter smaken seg litt mer.

marjusen sa for siden:

Hva inneholder pølser?

• I hovedtrekk inneholder pølser kjøtt av storfe eller svin, fett, melk, potetmel og krydder. Vi har også en mager serie med mindre fett, og som ikke inneholder melk
  • Kilde: Ett kjapt googlesøk;) I tilegg er det en del konsveringsmidler og tilsetninger og smaksforsterkere og slik dritt. Sikkert sukker også:p hehe

kamp sa for siden:

Kjøp en slow cooker så hiver du maten på før du går på jobb, og da er den ferdig når du kommer hjem.
Evt bare lage en saus eller kokte noe karber ved siden av.

Jeg kjøpte slow cookeren min for 4 mnd siden og den er i bruk hver uke ;)

Camomilla sa for siden:

Takk, disse skal prøves på fredag :) Vil tro det blir jubel i heimen!

Jeg har spist lavkarbo/ketogent siden 7. november. Altså ikke så gresselig lenge. Middagen var en issue før jeg forandret kostholdet også, jeg har jo alltid ønsket at barna skulle spise sunt. Jeg skriver også ukemenyer og handler i store trekk en gang i uka. Etterhvert håper jeg å ha flere ting enn grillkylling i arsenalet av enkle kriseløsninger de dagene tiden er knapp - at det skal ligge litt mer i ryggmargen, lissom. Lørdag er det shopping igjen, og jeg vurderer å handle inn 10-12 middager i stedet for 7, så er det mer fleksibelt med hva som kan velges når. Slik at jeg ikke MÅ steke koteletter dersom jeg ser at jeg ikke rekker det :p

martefie sa for siden:

Hvor kjøpte du den? Og hva kostet det? (Har du link kan jeg finne pris selv, altså...)

Yonah sa for siden:

Dersom man har barn som faktisk spiser rent kjøtt, fisk osv så er det null problem å lage mat som alle kan spise.
Hos oss har vi to problem

1. 7, snart 8 år, blitt tilbudt ren kjøtt, fisk, fugl o.l. hele livet, brekker seg og klarer ikke å svelge slik, det går bare ikke. Det eneste av rent protein han klarer er gulost og egg.
  2. 4 år, sondemates ca 50%, klarer ikke å tygge kjøtt o.l., kun farsert og spedd mat( mykere enn bare farsert), potet, pasta, ikke klart å få til å spise grønnsaker enda.

Nr 2 på snart 6 år har blitt tilbudt samme mat som nr 1 og spiser alt, hun elsker ribbe, koteletter, blomkålmos( og broren blir helt hvit og løper for å ikke kaste opp når jeg koker blomkål), hun mauler laks og makrell i tomat og elsker kokte egg.

Nr 1 er dog akkurat henvist til PPT for videre utredning da, han har virkelig sanseforstyrrelser av mange slag og jeg tvinger ikke mitt barn å spise noe. Mine spiseproblemer i dag kommer mye av at jeg ble tvunget til å smake på ting jeg ikke klarte.
Å si at barna MÅ smake og tvinge de og si kategorisk at sultne barn spiser er det mest idiotiske jeg hører. Storebror her får raserianfall av stress og løper på rommet og kan gjerne hoppe over alle dagens måltider, enda så sulten han er... Og Dokka vår hadde definitvt sultet i hjel uten sondemat.
Jeg lager ofte 2 middager, en til de to med spisetrøbbel og en til oss andre(jeg kutter karbokilden i måltidet, de spiser så lite av det at de får spise slik).

Kanutten sa for siden:

:klem: Du har endel å stri med... :klem:

nonta sa for siden:

Det er jo individuelt hvor få karbo man må ned i for å gå ned i vekt. Jeg synes du skal unne deg ei pølse i ny og ned så lenge du vet hva du kjøper. Det er jo ikke dramatisk blodsukkerstignig i ei pølse akkurat, fettet og kjøttet sørger for det. Ketolysekuren selger jo faktisk også pølser på utvalgte plasser. (gjorde tidligere ihvertfall)

For øvrig er jo cayenne pepper et MUST i tacokrydder :-)

Supera sa for siden:

Hehe, jeg overdrev kanskje litt for å skremme, men ca 6g stivelse i 100g pølse er ikke det man putter i seg til vanlig hvis man skal følge ketolyse. Det er forskjell på pølser da. Ketolysepølsene har 0,2g kh per 100g, men inneholder soya som flere vil si er verre enn stivelsen. Rene kjøttpølser har ca 0,5g kh per 100g, og det er jo bare krydderet.

nonta sa for siden:

Hva er galt med soya? Det kan da umulig være verre enn stivelse:confused: Det er jo mye bra med soya...

Supera sa for siden:

Vel, noe av greia med lavkarbo er hormonbalanse. Soya inneholder veldig mye østrogen (som jo er et hormon) og gjør at noen hopper ut av menssyklusen for eksempel.

Cherry sa for siden:

Sykdommer? Infertilitet? Nyrestein? Hjerneskader? Utviklingsskader på foster og små barn? Utmattelse?

Carisma sa for siden:

Menn utvikler bryster?

Cherry sa for siden:

Og ett ubrukelig vitamin b12 som får kroppen til å kreve mer b12:p

und so weiter.

kamp sa for siden:

JEg har denne: www.pixmania.com/no/no/1027266/art/kenwood/gryte-cp658.html

Det finnes også en på 4,5 L som man kan programmere start/stop på. Jeg valgte denne fordi jeg lager mye buljong og det er greit å lage det i slow cooker.

Har ikke sett den på 4,5L på pixmania men har sett den på større coop mega, coop bygg o.l.

Elsker denne gryten!

Putter maten oppi på morgenen, går ut jobb/skole og er ferdig når jeg kommer hjem.

nonta sa for siden:

Så lenge ikke det er babymaking på gang kjenner jeg mange menn som kunne ha godt av et litt roligere gemytt... Det må vel temmelig store overdoser soya til for at de skal utvikle pupper.. Hjerneskader? Nyrestein kan du også få av tomater, men de regnes jo som sunne fordi om (lykopen)og slike er det vel med soya og det meste annet også, variasjon og måtehold i matinntak kommer en langt med...

(Positive ting med soya: www.lommelegen.no/393913/soya-mer-enn-en-bonne )

KarMa40 sa for siden:

At soya inngår i kosthold som er sunne på andre måter, japansk feks, er ikke helt overførbart. Soyaen de spiser i asia er for det første fermentert, soyasaus, natto, miso, og for de andre spiser de kanskje en spiseskje om dagen, som tilbehør, ikke som erstatning for en hel rett.

I Asia spises overhodet ikke soya slik soya blir presentert i vesten. Soyabønner har trasisjonelt vært dyrefor - bla fordi det virkelig ikke er særlig godt. Og veldig velegnet dyrefor fordi det også har den bivirkningen at det gjør feet roligere. Jeg ser rikignok ut som en ku selv, med svære jur, men jeg vil ikke bare stå rolig på båsen fordi det er så praktisk for noen andre.

Soya forrykker hormonbalansen og regnes som uheldig for stoffskftet.

Menn som trenger roligere gemytt kunne prøve mindre blodsukkersvingninger. Det virker her hjemme i hvertfall. Tiden fra 'H$%lvete! F$%&n! J#$%&vla XXX! GRumlegrumlegrumle' til 'unnskyld' har gått ned fra flere dager til ca 10 min. Det kaller jeg fremskritt. Se ellers: www.forskning.no/kortnytt/275597

skalaren sa for siden:

Hei. Jeg er en mamma som har to barn som idag er 11 og 15 år.
Samt at min samboer har tre barn som idag er 9 og 10 og 16 år.
Så i alt så er vi to voksne og 5 barn.

Men for 6 år siden så var dem 3, 4, 5, 9 og 10 år.

Og den ene spiste ikke kjøtt m.m,
den andre ville ikke ha fisk m.m,
den tredje ville ikke ha ris/potet eller pasta m.m,
den fjerde ville ikke ha saus m.m,
den femte ville ikke ha pølser m.m osv.
Ingen ville ha grønsaker.
Så i dette tilfellet så skulle jeg egentlig behøvd å lage 5 middager om dagen om alle skulle bli fornøjde. Men jeg forstod ganske raskt at dette kommer ikke til å fungere.

Så vi tok et familjeråd rundt kjøkkenbordet "uten mat på bordet" også snakket vi om at dette fungerer ikke, så snakket vi om at vi alle har forskjellige ting ikke alle liker.
Og at foskjellig mat på forskjellige måter er nødvendig for kroppen selv om vi elsker det eller ikke.
Så da blev vi enige om at vi ikke skulle knelldre eller grine vid matbordet og alle skulle smake på alt. En gulrotbit, en liten brokkoli osv.

Med dette så blev det ingen knelldring eller grining vid matbordet, og alle smakte på alt selv om det ikke blev så mye til å begynne med.
Men nå 6 år seinere så spiser alle alt og dem er glad i alt.
Før kunne jeg koke en 1/2 kg med grønnsaker og nå må jeg koke minst 1 1/2 kg.

Også førte vi inn at dem fikk hjelpe til med å lage mat.
For eksempel, kjøttsaus som den ene var så glad i, men som ikke spiste tomater eller gulrot eller løk.
Men som fikk være med å lage kjøttsaus fra bunnen av.
Og han likte jo fortsatt kjøttsaus selv om det var ting oppi som han ikke likte.
Viktig at dem får lære at ting smaker forskjellig i kombination og at mat er godt.

Jeg skjønnte ikke dette når jeg var alenemor i et års tid, og mine barn fikk servert det dem ville ha, den ene fisk hver dag og den andre kylling.
Men den dagen vi blev så mange så gikk det ikke å skjemme dem bort med spesialmat.
Men vi fikk bli enige om at all mat egentlig er god mat.

Men for at den ene ikke skulle bli sur for at han aldrig fikk det han likte.
Så startet vi med at dem fikk velge noen matretter som den enkelte likte. Også lagde vi en matliste der alle fikk bestemme en dag i uken.

Og nå når vi er borte hos andre så blir folk sjokkerte for at alle barnen er så flinke til å spise det dem får servert.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.