Hvilken olje anbefaler dere at jeg bruker i frityrkokern min? Synes det er så innmari godt med frityrstekt fisk, kylling og grønnsaker.
Vet det kan være litt skummelt med oppvarmet olje i henhold til transfett, men ettersom jeg bruker denne frityren sjelden tenker jeg at det får så være.
Det jeg lurer på er hvilken olje som ikke har KH, tåler 180 grader og som da er sunnest for ketolysekuren?
Eg anbefalar reint oksefeitt (ser omtrent ut som delfiafett før det smeltar). Det er DET dei brukar på dei vanvittig gode pommes fritesane ein får kjøpt her i Belgia. Eg har det i frityrgryta mi. Om det er å få tak i i Norge da. Kanskje høyre med slaktar?
Bumper denne for jeg lurer på om det finnes noe annet man kan bruke også? Mamma kjøpte matolje i dag, raffinert rapsolje. Inneholder visst 0 næring, men det går vel...
Jeg spurte ernæringsfysiologen min i dag om det samme..
Eller jeg sa - det er jo ikke bra å frityr steke men innimellom må jeg har butternut chips, hvilke olje skal jeg bruke da?
Han svarte ekstra virgin palmeolje eller kokosolje.
Og han kan fettsyrer... (johnny som skriver i vof og tidligere i mat og helse..)
Kan godt hende, har ete kfc berre ein gong i heile mitt liv, i Nederland faktisk. Men det blir brukt i alle frityrsjapper i Belgia, og DEI er det mange av! ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.