< Tilbake til oversikten

Færre forkjølelser med lavkarbo?

tiger2010 sa for siden:

Jeg begynte med lavkarbo i august, og jeg har ikke vært forkjølet siden det. Får vi sterkere immunforsvar med lavkarbo?

hanne42 sa for siden:

Hei

nar det gjelder immunforsvaret, er det mange som mener at lavkarbo virker betennelsesdempende. Her er et eksempel fra NTNU: www.ntnu.no/gemini/1999-02/4.html
(PS denne forskeren er rimelig godt oppdatert pa lavkarbo, men mener likevel at mettet fett forer til hjertesykdom. Annen forskning og ikke minst praksis forteller oss imidlertid at det er blandingen mettet fett og karbohydrater som forer til hjertesykdom)

Omega 3 (som finnes i fet fisk, som mange spiser pa lavkarbo) er ogsa betennelsesdempende. Man skal ikke ha i seg for mye Omega 6, som det finnes mye av i margarin og enkelte oljer (se denne listen for Omega 6-innhold: www.matvareguiden.no/naeringsstoff447.asp)

Disse to artiklene diskuterer viktigheten av riktig fett og hvorfor man far faerre betennelser av lavkarbo:
www.fitnessprat.no/f13/viktigheten-av-balanse-mellom-flerumettede-fett-omega3-og-omega6-15895/
og denne
www.helhetshelse.no/artikler/Metabolsk.htm

Motstanden mot lavkarbo er imidlertid stor i de fleste miljoer. Mye av dette skyldes to misforstaelser: 1)at folk pa lavkarbo ikke spiser gronnsaker og derfor far i seg for lite vitaminer, og 2) at mettet fett forer til hjertesykdom. Her f eks fra Lance Armstrongs nettsted Livestrong www.livestrong.com/article/292135-low-carb-diets-and-infections/

Hanne

TrillTrall sa for siden:

Ser ikke bort fra det ettersom lavkarbo i bunn og grunn går ut på å spise mye renere mat, ikke så mye kunstige tilsetningsstoffer og mat som er bearbeidet til det ugjenkjennelige. Jeg spiser en del løk, det skal også være godt for immunforsvaret og jeg har ikke vært syke på lange tider. :)

Kula sa for siden:

Leukocyttene (hvite blodceller) er veldig viktige for immunforsvaret ditt. Det har seg slik at disse leukocyttene blir "svimeslått" og satt ut av spill når blodsukkeret øker. Jeg husker ikke nøyaktig, men det tar mange timer før de er i form igjen etter en kraftig sukkerbelastning.

Så ja, vi får et sterkere immunforsvar med lavkarbo!

nellie sa for siden:

Vært forkjølt 3 ganger og hatt influensa 2 ganger siden midten av November, så vet ikke helt jeg... Er kanskje litt flere ting som spiller inn, som f.eks hvor utsatt man er for smitte.

Tror ikke jeg har vært forkjølt så mange ganger i løpet av livet engang, men har en barnehagenybegynner og jobber jo med mennesker, så er jo veldig utsatt om dagen..

Kula sa for siden:

Til tross for din erfaring, vil immunforsvaret være mer effektivt på et lavkarbokosthold sammenlignet med et høykarbokosthold.

Supera sa for siden:

Jeg var nesten konstant forkjølet hele vinteren på høykarbo, men på lavkarbo har jeg kun vært syk én gang på 15 måneder. Og da var det kraftig forkjølelse og den gikk over på én dag. Fantastisk!

nellie sa for siden:

Ja, og derfor sier jeg at det kanskje er litt andre ting som også spiller inn som gjør at jeg har vært så mye forkjølt;)

Men til hvilken grad er immunforsvaret mer effektivt på lavkarbo? Merkverdig mye mer effektivt? Litt? Bittelitt? Alt er jo relativt. Har du noen fagartikler du kan legge ut link til? Det er jo ikke sånn at alle som spiser høykarbo flyr rundt og er forkjølt mye oftere enn folk som spiser lavkarbo, så må være noen nyanser her.

Tviler ikke, men kjekt å lese litt seriøse forskninger rundt dette da:)

Camomilla sa for siden:

Jeg er forkjølet nesten hele året, jeg :o Har verdens dårligste immunforsvar og snapper opp hvert eneste virus i omløp! Men når sant skal sies har jeg kjent at jeg har brygget på noe skikkelig - først nyttårsaften - og det gikk over, og så her forrige fredag - og jammen gikk det ikke over det også :eek:

Håper, håper, håper immunforsvaret kanskje har kommet seg litt med den nye kosten min. (Har forøvrig holdt på siden 7. nov.)

jvb sa for siden:

Hvis man går ut og inn av ketose blir man sykere, er min erfaring - når jeg holder meg i ketose (istedefor "lavkarbo") så blir jeg aldri syk - samme hvor mye smitte det er rundt meg.

Og det er mange logiske grunner til at det er bedre for immunforsvaret at blodsukkeret er lavt og jevnt, som nevnt over her.

Carisma sa for siden:

Jeg har også erfaring med at ketose er bedre for immunforsvaret. Da jeg holdt meg til fedon merket jeg ikke særlig forskjell, men i de periodene jeg har kjørt på med ketose er jeg så og si aldri syk (selv om jeg både har blitt hostet på nyst på og veltet meg i omganssyke virus :D)

nellie sa for siden:

Når jeg spiste høykarbo så var jeg aldri syk.. men da var jeg også ung, aldri sliten og utslitt, sånn som jeg til stadighet er nå. Ketose er sikkert gunstig for immunforsvaret, til en viss grad, kanskje til en stor grad, men det kaaaan være andre ting som spiller inn også?

Camomilla sa for siden:

Helt klart! Særlig det med nok hvile/lite stress påvirker immunforsvaret veldig. Kroppen trenger tid og ro til å sloss mot virus og bakterier. Jeg har alltid slitt med luftveiene, og i perioder med stress (les: veldig små barn) er det mye verre. Man er jo også mye mer utsatt for smitte; barnehagene er rene utklekkingsanstalter for diverse infeksjonssykdommer :rolleyes: Merker jo at barna ikke drasser med seg LIKE mye hjem nå i skolealder.

tiger2010 sa for siden:

oi, her var det aktivitet :)
Det virker som det er litt delte erfaringer her, men det virker som de fleste her er mindre syk enn før.

Jeg er svært utsatt for smitte gjennom jobb, men er allikevel mindre syk enn noengang.

Takk for linker oppe i tråden

Bombus sa for siden:

Mye interessant her! Her er en til om omega 3 og 6. Video fra Medisinfagskolen.
Se gjerne også video 1-3 fra samme for å få sammenhengen.

Egen erfaring: Forkjølet i jula i år som i fjor som i forfjor som i forforfjor.... Holdt på med lavkarbo (ikke ketose) trekvart år.

vimsen85 sa for siden:

Har du sluttet å være ung? Jeg kjenner jeg nesten blir litt fornærmet :D

Jeg har ikke min vanlige helvinterforkjølelse i år. Jeg har to ganger kjent at jeg har brygget på noe, blitt litt sjuk, men så har greia gått over på mindre enn et døgn. Eneste er at jeg har fått et forkjølelsessårutbrudd. Det har vart i 3 dager, men ser ut som det og er på vei bort (og før hadde jeg det gjerne et par uker før det forsvant. Spent på om det stikker snart).

Heaven sa for siden:

Jeg begynte i mai i fjor og har en utsatt jobb mtp bakterier. Eier bhg og jobber på avdelingen så jeg utsettes for mye rart ;)
Har slitt hele mitt voksne liv med mye infeksjoner og bihuletrøbbel, men etter lavkarbo så har jeg vært forkjøla EN hel gang bare!! Det er helt utrolig!!!

Deanna sa for siden:

Jeg jobber på skole, har en unge på ny skole og en unge i ny barnehage, så jeg tar gjerne i mot alle former for immunitet jeg kan få. :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.