< Tilbake til oversikten

Bursdagsselskap, og jeg trenger hjelp ...

Jolly sa for siden:

Hva serverer man egentlig i en voksen bursdag, når man forhåpentligvis er på lavkarbo, men egentlig skal ned i ketose???
Jeg er helt grønn, enda jeg har vært på ketolysekur en gang før. Men, da var jeg taktisk lur. La kuren på den tia av året at jeg ikke skulle ha noen selskap selv, kun gå til andre....og når jeg skulle kose meg, lagde jeg ostekake. Men, det hakke jeg tid til denne gangen. Får ikke kjøpt sukkerfri gele på alle butikker.
Jeg lurer på om jeg skal lage pastasalat.....men hva skal jeg spise sjøl da da??? Sausen er jo lovlig, men ikke pastaen, og den blir tam uten noe fyll liksom. Blomkål er det jo i den fra før, så kan ikke ha i mer heller....

hanne42 sa for siden:

Hei

kan du ikke lage litt meze (smaretter)?

Eksempler:
-kyllingvinger eller kyllinglar som du kjoper ra (frosne?) og steker selv i ovnen med krydder
-blandet gronn salat med agurk, paprika, litt tomater, avokado, baer, osteterninger... alt du selv synes er godt, med olje/eddik/urtedressing
-scampi eller reker stekt kjapt i stekepanna sammen med chili og hvitlok
-grillspyd med svinekjott, biff, store biter av gronnsaker (lok og paprika)
-helstekt fisk (som du steker i ovnen) f eks laks eller orret
-oliven, stekte og krydrede champignon
-godt brod (som du ikke spiser selv) med godt smor
-tzatziki
-tomater og agurker og rodlok
-spekemat

...... og noen flasker deilig rodvin til?

Hanne

lillemeg88 sa for siden:

"Får ikke kjøpt sukkerfri gele på alle butikker"

Du kan lage selv også :) bruk enten gelatin pulver/ gelatin plater og bland med funlight saft :) kjempe lett, og kjempe godt :)

mange gode forslag til småretter over :) flere forslag er:

• forskjellige oster
  • nøtter ristet i ovnen m/litt salt på (kjøp nøtter uten salt og ha salt på selv)

hvis du ikke vil lage småretter,kan du jo feks lage kalkun (det hadde vi på bursdagen min!), og da kan man jo selv velge hva slags tilbehør man vil lage til/forsyne seg med. Det gjelder jo enten man lager kalkun, stek eller andre liknende ting :)

Jolly sa for siden:

Tusen takk for supre svar. Jeg skal nok prøve å huske denne linken neste gang det blir bursdag, og det blir i mars, for vår del.
Denne gangen ble det total sprekk på meg...og jeg må nå bare si, okei, greit nok for denne gang, men i morgen er det fullt fokus igjen.
Ting skar seg totalt før denne bursdagen, jeg har vært opptatt hele helga uten sjans til å forberede noe som helst. Gjorde et forsøk på en nøttebunn på søndag med splenda, men den eggedosisen var ikke mye å skryte av, kaka ble totalt flat, tung og brent under. Gikk rett i søpla.
I dag var det rett hjem fra jobb, for å kjøre katten til dyrlegen, noe som gikk litt lengre tid enn planlagt, og etter en kjapp handlerunde kom jeg hjem 15 min før første gjest....Det var kjøpt inn til å lage pastasalat med grove rundstykker til gjestene, og det ble også min middag, desverre. Men, jeg var skrubbsulten, og slukte bare meg en skål. Så ble det 2 ss med is og nøtter, og 7 nonstop, og en halv bolle. Total sprekk, og jeg følte jo jeg var inne i en fin rytme her da, før i dag. Men, jeg gir ikke opp. I morgen tidlig er jeg igjen på hugget, og har nå fått kjøpt inn litt ingredienser igjen, slik at jeg kan planlegge litt måltid og middager. Så, dette skal nok gå bra.
Vet jeg har lagt på meg den første uka her, kan ikke huske at jeg gjorde det sist, og syns det er litt rart. Men, tror jeg vet svaret. Jeg har spist altfor lite fett, helt sikkert.
Så, i morgen blir det olje i proteinshaken til frokost, lunsj vet jeg ikke helt ennå, og til middag blir det et eller annet med seterømme eller fløte. Så, nå begynner alvoret ja.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.