< Tilbake til oversikten

Gratenger (av f.eks brokkoli)

Lissi80 sa for siden:

Fant en oppskrift på lena beatrice sin blogg i går om en blomkål/brokkoli grateng (ikke hennes oppskrift, men en som har skrevet den inn der).. Den hørtes veldig god ut, så den skal vi ha til middag idag :) Det er bare det at Landlord sin blomkål og brokkoli grateng (som det ble henvist til i oppskriften) ikke fantes på rema når jeg handlet idag. Var innom tre andre butikker før jeg tilslutt fant brokkoligrateng på Meny. I oppskriften til vedkommende var det 3,6 karber i landlord sin grateng, mens i denne fra Findus var det 4.. Ikke så stor forskjell.. men så kom jeg hjem og leste mer nøye og så at gratengen inneholet skummetmelk og hvetemel -gjør det noe tror dere? Jeg spiser generell lavkarbo, men det er vel ganske så close til en ketolyse diett egentlig -men allikevel, tror dere det har veldig mye å si med det hvetemelet og skummetmelken? Når jeg tenker meg om så må jo landlord sin sikkert inneholde det også, slike ferdig gratenger gjør vel gjerne det?

Bøtt sa for siden:

:DJeg spiser den og går på ketolyse så jeg ville kost meg med den var jeg deg:D

Lissi80 sa for siden:

Ja, jeg gleder meg til middag og hadde spist den idag uansett svar altså... :) Men mener du at den kan spises ofte, eller bør man være litt moderat med den? Eller er det fritt fram? :D For jeg er glad i gratenger og det er jo så enkelt på travle dager :)

Anna Mary sa for siden:

Blomkål- og broccoligrateng

½ pose frossen blomkål- og brokkoliblanding
150 gr Cottage Cheese
3 små sjarlottløk
3 dl fløte

Bacon
Lavkarbobrød / Mandelbrød

Sett steikovn på 200 gr C. Finn frem ei ildfastskål som rommer grønnsakene. Tøm grønnsakblandingen i skåla. Hakk løken og ha den oppi grønnsakene, sammen med CC og fløte. Sett formen mdt i ovnen i 25 min. Strø deretter på godt med hvitost og steik videre i 10 min.

Serveres med stekt bacon i biter og eventuelt lavkarbobrød / mandelbrød (www.funksjonellmat.no/oppskrift.php?oppskriftid=71) og grønn salat

Smaker nydelig! :)[font=Wingdings][/font]

TigerTove sa for siden:

Ville nok laget den fra bunnen av hvis jeg skulle spist den ofte, men en gang i mellom når man har dårlig tid er den ferdige helt ok :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.