< Tilbake til oversikten

Vanninntak

Summer sa for siden:

Kan noen minne meg på hvorfor det er så viktig at jeg får i meg nok vann, og hvor mye nok vann er?

dehydrert

Anne sa for siden:

Det er nok flere grunner til det, men en grunn er at væske frakter viktige sporstoffer,mineraler og vitaminer rundt omkring i kroppen......:)

mofe sa for siden:

Men nå snakker du om VÆSKE, Anne. og pepsi max er jo væske.... ;)

nøtta sa for siden:

ja masse gode grunner tas i mot med takk !! kjempe brad tråd Lise !!!

Elena sa for siden:

vann inntak er viktig for å holde kroppen ren og skylle ut alle avfallsstoffer vi ikke vil ha :)

men hvor mye er det egentlig som er anbefalt?

Nille sa for siden:

Minst 2,5 - 3 liter VANN pr dag, - spredt over hele dagen, ikke alt på en gang !!:D
Annen "væske" som brus/kullsyreholdige drikkevarer, saft, kaffe, te etc kommer utenom

Fedonisten sa for siden:

Jeg er HELT uenig med Nille! :ja:

1 til 1 1/2 liter daglig holder :ja: Drikk vannet i små slurker og 'tygg' vannet (enkelte kaller det det faktisk) Dette gjør at spytt-kjertlene aktiviseres/stimuleres og produksjon av spyttamylaze øker. Og pass på å drikke ETTER mat ikke TIL maten. Vann/annen væske er ikke til for å skylle ned maten med - da tygger du ikke maten ordentlig, og belaster mage/tarm unødvendig mye.

:klem:

205gti16v sa for siden:

Og meir enn 2,5-3 liter drikker du dersom du trener eller er ute i varmen. Når det gjeld trening i varmt vær så er det lurt å fukte skallen og kroppen, mister møkje mindre væske då. Då slepp du å drikke så himla møkje vatn.

Dette var jo litt lite relevant for årstida men:rolleyes:

Albertine sa for siden:

Men en annen ting er at når jeg er flink og drikker mine 3+ liter med vann, så går jeg ned mye fortere.

nøtta sa for siden:

kommer farris utenom ?

Nille sa for siden:

Atkins sier bare vann er vann. Men så har de jo ikke Farris i USA. Og Farris er jo vann da.... Torkil sier også at Farris kan regnes med i "vannkvoten".
[color=purple][/color]
Ser at Fedonisten ikke er enig i mengden vann, og at 1 - 1,5 liter pr dag er nok. Om det strides de lærde. Og selv om jeg ikke er "lærd" så må nok Fedonisten og jeg bare bli enige om at vi er uenige på dette punktet.
[color=purple][/color]
De fleste jeg kjenner fra lavkarboforum har erfart det samme som Albertine, nemlig at de ser stor forskjell på vekttap etter hvor mye vann de drikker. Teorien bak dette er bl.a. at studier (bl.a. ved Atkins Center) viser at en reduksjon i vanninntaket kan gi opphav til økt fettdeponering, mens økt inntak av vann faktisk kan redusere fettlagringen i kroppen. Nyrene fungerer ikke skikkelig uten nok vann. Da må leveren ta over. Leveren omdanner lagret fett til ny energi til kroppen, og dersom leveren må avlaste nyrenes funksjoner, vil følgelig konsekvensen bli at mindre mengder fett omdannes til energi. Fettet forblir lagret i kroppen og vektreduksjonen stopper opp.
[color=purple][/color]
Vet ikke om dette stemmer jeg, og det er sikkert like mange meninger om dette som det er om lavkarbo kontra lavkalori.
[color=purple][/color]
Jeg har mye vann i kroppen og drikker jeg for lite vann samler jeg av en eller annen grunn mer. Jeg spurte en indremedisiner jeg var hos engang om dette og han svarte at kroppen reagerer på manglende vann som en trussel mot dens eksistens, så den forsøker å holde på hver dråpe. Vann blir da lagret i rommet mellom cellene i kroppen, som gir opphav til hovne bein, føtter og hender. Den beste måten å bli kvitt plager med vannansamling, er altså å gi kroppen hva den trenger, nemlig nok vann. Dette stemmer for meg, men om det er riktig for alle vet jeg ikke. Som sagt, de lærde strides......

nøtta sa for siden:

løper ut på kjøkkenet og henter seg et glass vann denne tråden var bare genial ! jeg trenger virkelig en påminning om dette ;)

nøtta sa for siden:

påminelse var ordet jef lette etter ja :rolleyes: ikke lett og tebke med for lite vann i kroppen :p

205gti16v sa for siden:

Kommer jo litt ann på kor møkje vatn det er i maten ein et og.
Dersom ein er på ein Skaldemansk vektminskingskost får ein mindre vatn frå kosten enn om ein et kilovis med grønnsaker:)

Summer sa for siden:

Dette har jeg også hørt (av min KI-medisinterapeut), og utfra de begrunnelser som hun gav, så har jeg tro på det også. Men dt jeg stiller meg litt spørsmål om,- er om dette gjelder for dem som har ubalanser, og at de som spiser etter Akins og ikke er "syk" trenger noe annet? Å,det trengte jeg å høre! Takk! :dulte:

Kristian sa for siden:

Jeg syns også at det blir for mye med 2 liter utenom trening. En tapper jo kroppen for mineraler hvis en drikker for mye vann og det er uheldig. Men de med hovne ben har sikkert godt av mer vann.

Nille sa for siden:

Ja, jeg regner med at en lege som har behandlet 70000 pasienter i løpet av en 30 års periode ettterhvert har samlet litt erfaringer om hva folk på hans diett trenger.... Atkins kosthold (også andre typer lavkarbo kosthold) er i seg selv sterkt vanndrivende og man mister en del vann man normalt ville ha i kroppen på grunn av dette. Samtidig så er det helt klart at en mister en del salter og mineraler igjennom all "tissingen" og det er jo nettopp derfor Atkins anbefaler tilskudd av bl.a. kalium og kalsium.
[color=purple][/color]
Men nå er ikke Atkins den eneste som anbefaler denne mengden vann. Det gjør alle ketogene dietter. Nettopp pga. ketose, kostsammensetning etc.
Det er ikke noe jeg personlig har funnet på da....:p
[color=purple][/color]

Summer sa for siden:

Ja, det var det jeg tenkte også. :)

Albertine sa for siden:

Jeg kommer iallefall til å drikke mine tre liter om dagen. Det fungerer best for meg.

Summer sa for siden:

Og jeg kommer til å drikke mine 1-1/2 liter med god samvittighet, for jeg er ikke på Atkins, og er i ubalanse. :)

Anne sa for siden:

En liten selvopplevd vannhistorie som jeg kom på da jeg leste dette med å tygge vannet....

Jeg har alltid et gl vann stående på natt bordet. Og når jeg drikker om natten eller ofte ellers også, så pleier jeg å ha vannet i munnen lenge:cool: :p jadajada...og noen ganger sovner jeg med vann i munnen:p :cool: jadajda...
Også en natt jeg hadde sovnet md vann i munnen, så våkner jeg av en solid vannsprutt i fjeset....Da hadde jeg trolig spruta ut vannet som en hval....:D

Det virker som om alt vanninntak mellom 1-3 l er helt ok nå da...?Da er jeg innafor normalen:p
....men innbiler meg at jeg går mere ned hvis jeg drikker mye vann. Har ikke noe statistikk på det da. Kanskje fordi jeg flyr på do hele tida da....:D :p Vet ikke jeg....Kanskje det er fordi når jeg er flinktil å drikke så er jeg flink med maten også. det kan ha noe med fokuset på inntak generelt å gjøre.

nøtta sa for siden:

har de ikke et alternativ engang :confused: type perier .... det MÅ de da ...

Summer sa for siden:

:lol: Anne!!!:D :D :D

Men du kan jo ikke gjøre dette, du kan jo drukne! :eek:

nøtta sa for siden:

:eek::p

Anne sa for siden:

Kan ihvertfall bli våt:D

205gti16v sa for siden:

Har lyst til å sjå dokumentasjon på det;)

ajn sa for siden:

Mener jeg har lest et sted at det må være vann tilstede for at cellene skal "gi slipp på" fett ? At det må være tilstrekkelig vann tilstede for at "lipolyse" (er det ikke det det heter) skal finne sted ? Akkurat som at vannet hjelper cellene med å skylle ut fettet slik at det kan forbrennes ?

Noen andre som har lest noe lignende eller vet hvor dette sto ?

Jeg merker iallefall helt sikkert at jeg spiser mindre og spiser bedre mat, når jeg også har fokus på å drikke rent og kaldt og mye vann. Jeg fyller 1 1/2 l flasker (gamle farris eller bruks flasker) med vann og har i kjøleskapet, så det er kaldt og godt, har gjerne isbiter i frysern, og litt sitron/lime lett tilgjengelig. Om jeg f.eks gjør rent hjemme setter jeg en flaske på kjøkkenbenken og drikker litt hver gang jeg går forbi.

AjN

themonk sa for siden:

Me too.

Generelt er kroppsvæskene mye mindre salte enn kroppen selv. Mange har den oppfatningen at det er viktig å spise noe salt hvis man svetter mye, og det er mildt sagt en overdrivelse. (Man mister uansett ikke så mye bordsalt når man svetter. :p) Væskebalansen er det viktigste i denne sammenhengen.

Når det gjelder hvor mye vann man trenger så er det ganske individuelt. Selv blir jeg slapp og utafor hvis jeg bare drikker 1,5 liter om dagen. Det er da ikke så vanskelig å kjenne det selv. Det blir som med fett, får du i deg for mye blir du uvel, får du for lite fungerer du ikke som du skal. Det er ingen universell fasit for hvor mye man trenger.

Kristian sa for siden:

Du får ikke se noen dokumentasjon på det for det jeg snakker om er selvopplevd. Drikker jeg mye vann må jeg ta tilskudd av mg/ca for å ikke få ubehag i hoftene.
En skal drikker vann etter behov og ikke etter mål, sier en lege jeg kjenner.

Anne sa for siden:

Det var interessant...Den må jeg tenke litt på for egen del.:ja:

Benzo sa for siden:

Jeg er enig med Kristian.
I artikkelen under står det at 1 liter vann om dagen er mest sannsynlig tilstrekkelig for normalt aktive mennesker. Det står også at økt vanninntak for å bedre helsen ikke er tilstrekkelig vitenskapelig dokumentert.
www.nutrition.uio.no/sistenyt/pdf_filer/Vann.pdf

Summer sa for siden:

Men Kristian og Benzo: Gjelder dette når dere er i ketose også? Og anbefaler ikke alle Ketogene dietter at en skal ta ekstra tilskudd når en er i ketose?

Nille sa for siden:

Det eneste som er helt sikkert er at det finnes forskningsrapporter som støtter de fleste oppfatninger.
[color=purple][/color]
Jeg vet hvordan vann virker på meg og MIN kropp. Og hva som skjer når jeg ikke drikker det MIN kropp trenger. (vann i kroppen, dårligere hud er stikkord).
[color=purple][/color]
Som jeg har skrevet tidligere: Er man på en ketogen diett med mye protein trenger nyrene hjelp til å skylle ut avfallstoffer gjennom urinen. Det er DERFOR det anbefales å drikke 2.5 -3 liter vann pr dag. Dette anbefales av bl.a. Atkins etter erfaring med pasienter. Han anbefaler også kosttilskudd i denne perioden pga tap av salter og mineraler gjennom økt vannlatning. ( Her hadde jeg tenkt å klippe inn en flott artikkel - men dessverre har de endret Artkins.com til det ugjenkjennelige og jeg finner ikke artikkelen/med forskningsresultater igjen :mad: )
[color=purple][/color]
Som jeg også har skrevet tidligere så kan det også hjelpe fettforbrenningen. mange på ketogene dietter finner fort ut at de tar av mer når de drikker mer vann. Bare tilfeldig ? Neppe..... Det har ikke bare med at man fyller magen og derved spiser mindre å gjøre. Det kan ha noe med forbrenning også. Torkil skrev noe interenssant i boka si (boka er korrekturlest av en spesialist i endokrinologi - noe som for meg er et kvalitetsstempel).
[color=purple][/color]

Det står mer i boka, - Slank med Ketolysekuren, - side 30.
[color=purple][/color]

Aline sa for siden:

jeg har iallefall blitt inspirert og har allerede fått i meg nesten 2 liter :D

jeg har flydd på do som en tulling, men har ikke fått lyst til å "snope" :)

I'm happy ;)

Albertine sa for siden:

Jeg er også på vannvogna. :D

des65 sa for siden:

Ja de lærde strides jo om dette vanninntaket, det nye sier dem jo er a vi ikke trenger så mye vann. Men slik er det jo med alt, aldri er alle enige :)

Benzo sa for siden:

Jeg drikker mellom 1-2 liter væske om dagen, men det er fordi jeg er tørst. Drikker ikke vann bare for å drikke. Urinen min er helt lys og uten lukt, det indikerer at jeg får i meg nok vann iflg de lærde ;)

dolphy sa for siden:

Her har jeg samme erfaring som deg Nille. Samler mye vann og enda mer om inntaket ikke er bra.

Men folk ba om gode grunner, jeg ser at rensing av avfallsstoffer er nevnt. Jeg har to til, eller egentlig en med to deler.:p

Cellene i kroppen trenger vann for å jobbe -det er jo også disse som renser avfallsstoffer, men cellene står for mange viktige prossesser i kroppen! Og jenter; hva er det største organet vi har??
Jepp, huden! Drikker du vann (og spiser sunt) holdes uten fuktig! Hvorfor heter det fuktighetskrem tror dere? Den beste måten å holde huden fuktig på er jo vann -fra innsiden! Og mitt poeng: ingen/mindre rynker! :o:D

Er ikke det en god grunn kanskje?? :)

Skål!;)

dolphy sa for siden:

Kom på en grunn til!!

Vann forhindrer forstoppelse! Fordi det sammen med fiber skaper volum i tarmen og fører det som skal ut ut!! ;)
Fiber er en svamp som trenger vann!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.