< Tilbake til oversikten

Et spørsmål- haster litt

Nesly sa for siden:

Jeg er er såå søtsugen..mannen har bursdag i morgen og jeg skal snart lage kake..

Kan jeg spise litt pisket krem (uten sukker selvsagt..har heller ikke sukkererstatning så bli kun pisket kremfløte) med litt ripsbær jeg har i fryseren? Blir det godt tro? Er jeg fortsatt i ketose da?

Manina sa for siden:

Nå er jo rips veldig surt, og det er det noe det er vanlig å spise sukret. Om du bare tar noen få og så spiser det sammen med kremen kan det jo gå. (Men altså usøtet). Men det er jo smak og behag, og hva du er innstilt på. :) Lykke til i morgen!

MonaLita sa for siden:

Det syns jeg du skal! :) Riv gjerne litt dia sjokolade over! (Guylian el.l)

Manina sa for siden:

...og nei, du vil ikke gå ut av ketosen på grunn av det! :)

Nesly sa for siden:

Hmm ja det er jo litt surt.. er det noe annet jeg kan ha oppå kremen for å få litt smak? Kanskje kakao er bedre? Er pisket krem med kakao lov på ketolyse?

Venus Willendorf sa for siden:

Om det bare er du som er på ketolyse/lavkarbo så kan du jo strø over litt melis etter du har tatt det du skal spise, eller sette melisen frem så andre kan strø på sin kake.

Nesly sa for siden:

Tror du misforsto litt....skal ikke servere dette i morgen!!

Skal ha det NÅ....skal nemlig snart i gang med å lage kake så trenger noe godt som erstatning, slik at jeg ikke faller for fristelsen å smake underveis i bakingen!

Men pisket krem med kakao er altså 100% ketolysevennlig? Er så redd for å gå ut av ketosen...

Cyan sa for siden:

Ja.

Venus Willendorf sa for siden:

kremt Bare dersom kakaoen er ketolysevennlig...... Sjekk innholdet ;)

Cyan sa for siden:

Kakao bruker vel å ligge på rundt 15 per 100 gram om jeg ikke husker feil, og den lille mengden som brukes som smakserstatning gir ikke stort. Men sjekk pakken, ja :ja: Tror nok karbene fra fløten blir adskillig mer enn fra kakaoen :) Men du må jo telle karbene og ta de med i regnskapet ;)

Kaija sa for siden:

Krem er jo godt med litt vaniljesmak også. Er ikke et par dråper vaniljeessens ok?

Nesly sa for siden:

Æsj.....laget det og det var ikke noe godt:( Merkelig med det..krem uten sukker smaker bare fett og tungt.. blir liksom mye "friskere" når en har litt sukker oppi!

"Du må jo telle karber" er det noen som sier..det skal jeg innrømme at jeg ikke har gjort en eneste dag på denne kuren her, hvis det menes å legge sammen alt jeg spiser i løpet av en dag...? Men tror ikke jeg har spist over max grense noen dager. Har vel kanskje ligget litt i underkant av hva en bør ha per dag. (Hva skjer egentlig da?) Gått ned i vekt har jeg iallefall gjort..

Nerthus sa for siden:

Et par sprut flytende natreen oppi vil kanskje hjelpe? :)

Manina sa for siden:

Hvilket hun har sagt at hun ikke har.
Det hjelper jo ikke på å dempe søtsuget heller. Prøv med ost i stedet? Det skal jo ikke smake søtt. Men liker du det, kan du jo spise det og nøtter i stedet, f.eks.?

Nerthus sa for siden:

Ok - beklager det fikk jeg ikke med meg. Det trenger ikke ØKE søtsuget heller da - dette er individuelt...

Manina sa for siden:

Nei, men jeg skrev altså dempe søtsuget. For meg er det nemlig utrolig deilig å ikke ha søtsug eller sug etter annen usmart mat. Med én gang jeg spiser noe som trigger det, har jeg ikke bare beholdt suget etter ugunstig mat, men jeg vil også ha mer. Det siste er kanskje individuelt, men uansett vil jeg foreslå å vende seg av med å erstatte alt som ikke er lov med "lovlige" ting. Disse er kun "lovlige" fordi de ikke inneholder sukker, ikke fordi de er sunne for oss.
Hva man selv velger er ens eget ansvar, men råd som kan føre til ny avhengighet og ubalansert kosthold hos andre er ikke så greit.

Carisma sa for siden:

Hvis du ikke teller karber i starten følger du ikke ketolyse.. ;) Og hvordan vet du at du får i deg rett antall karber når du ikke vier og teller?

Nesly sa for siden:

Fordi jeg går ned i vekt?

Må en ha i seg ett visst anntall karbo per dag for at det skal kalles ketolyse? oe jeg har gått glip av?

Gerd sa for siden:

Ketolyse er navnet på en kur. Skrevet av Torkil P. Andersen. www.ketolyse.no

Carisma sa for siden:

Det er jo mange måter å gå ned i vekt på. På ketolyse skal man telle og veie i starten, til det sitter i fingrene :ja:
Hvis ikke lever du nok mer lchf.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.