< Tilbake til oversikten

Torkil og andre: Er glutenmel farlig?

hønselovisa sa for siden:

Hei

Jeg har nylig laget denne oppskriften på pita:

(= Ganske mye glutenmel)

Så leser jeg nå at glutenmel kan være svært helseskadelig?

Hva har dere lest om dette? Stemmer det?

Gracella sa for siden:

Det hadde vært kjekt med en link til artiklen som sier at dette melet er farlig.

Selv vet jeg ikke, og har aldri lest noe negativt om glutenmel. Men nå har jeg heller aldri brukt det...

Edit: Var det dette melet som inneholdt så mye proteiner?
Da vil jeg tro at det kan være skadelig for de med nyreproblemer - hvis de spiser MYE av det.

Gerd sa for siden:

Torkel? Mener du Torkil?

lifejack sa for siden:

Siden gluten er et protein, vil jeg tro at glutenmel inneholder endel proteiner, ja;)

Ang at det er helsefarlig: kan den artikkelen ha referert til at mange reagerer på gluten i større eller mindre grad, og at det derfor kan være dumt å innta i "konsentrerte doser" kanskje?

marjusen sa for siden:

tror ikke det finnes en vitenskaplig test om at glutenmel er farlig. men i disse dager er det MANGE som har glutenallergi. det folk er redde for er at glutenallergi blir utløst av å spise mye gluten. derfor kan det kanskje være en ide om å begrense gluteninntaket, og glutenmel er ganske så konsentrert.

jvb sa for siden:

Eating Wheat Gluten Causes Symptoms in Some People Who Don't Have Celiac Disease

For MIN del så har jeg ikke cøliaki, eller noen målbare problemer med gluten, men har holdt meg helt unna gluten uansett. Hvis jeg prøver å introdusere gluten igjen (f.eks. i lavkarbo "bakevarer" som pita'ene) så får jeg utslett, munnsår og blir ustø.

Analyse av studier (m kilder)

Det er ingen som har GODT av gluten - absolutt ingen.

Edit: mer info på denne siten: www.zombieinstitute.net/Viruses.htm

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.