Ingredienser:
110 g smør, romtemperert
40 g sukrin
5 g hermesetas (eller splenda)
1 1/2 ss sukkerfri karamellsirup*
150 g malte, skoldede mandler
1 ss fiberhusk
1 ts bakepulver
100 g mørk sjokolade, grovhakket
(Hakkede peanøtter)
Fremgangsmåte:
Pisk smør og søtning til en myk krem. Pisk deretter inn karamellsirup.
Ha i resten av ingrediensene og bland det godt sammen.
Trill små kuler av deigen og fordel kulene på to bakepapirkledde stekebrett, de flyter utover under steking.
Trykk kulene litt flate og strø hakkede peanøtter over om ønskelig.
Stek midt i ovnen ved 180 grader i 10-15 minutter. Kjeksene skal være myke når du tar dem ut.
La de avkjøles en stund på stekebrettet før du flytter dem over på en bakerist og lar de avkjøles helt.
Oppbevares i en tett boks.
*)Jeg brukte Monin sukkerfrie karamellsirup, kjøpt hos Alt om bar i Bygdøy Allè 7 i Oslo. Produktet kan også kjøpes i nettbutikken.
Jeg har akkurat bestilt denne karamellsirupen i kaffe-øyemed :) en ts vil vel ikke utgjøre mange karbene, og jeg synes ikke irish smaker så godt med hverken splenda, sukrin eller natreen (eller, det går jo NED, da :p ). Sjokoladekjeksene ser veeeeldig gode ut - og når jeg først har karamellsirup i hus ... :o
Takk for utregning - 0,8 er til å leve med, altså! Har alltid vært glad i søte kaffedrikker; baileyskaffe, tiamaria-kaffe, irish - og seff uten alkohol også, kaffelatte, cappucino osv. Tenker at jeg av og til kan unne meg en kaffe med en ts karamellsirup og litt pisket kremfløte med etpar vaniljedråper ... Nå føler jeg det er VELDIG lenge til den karamellsirupen kommer :rolleyes:
Forreten, jeg tok en titt på flaska mi, og den var jo ikke lik den jeg linket til. Ingredienslista var også annerledes. Den er jo ikke sukkerfri! De karbohydratene er jo sukker! Dextrose står på den ingredienslista for søren! :eek:
Bare hyggelig. To ganger denne uka på meg, men det var bare på iherb. Jeg er litt for glad i å handle på nettet:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.