< Tilbake til oversikten

Seige sjokoladekjeks

Lisbeth sa for siden:

Oppskrift med bilder her

Ca 30 stk:

Ingredienser:
110 g smør, romtemperert
40 g sukrin
5 g hermesetas (eller splenda)
1 1/2 ss sukkerfri karamellsirup*
150 g malte, skoldede mandler
1 ss fiberhusk
1 ts bakepulver
100 g mørk sjokolade, grovhakket

(Hakkede peanøtter)

Fremgangsmåte:
Pisk smør og søtning til en myk krem. Pisk deretter inn karamellsirup.
Ha i resten av ingrediensene og bland det godt sammen.

Trill små kuler av deigen og fordel kulene på to bakepapirkledde stekebrett, de flyter utover under steking.
Trykk kulene litt flate og strø hakkede peanøtter over om ønskelig.

Stek midt i ovnen ved 180 grader i 10-15 minutter. Kjeksene skal være myke når du tar dem ut.

La de avkjøles en stund på stekebrettet før du flytter dem over på en bakerist og lar de avkjøles helt.

Oppbevares i en tett boks.

*)Jeg brukte Monin sukkerfrie karamellsirup, kjøpt hos Alt om bar i Bygdøy Allè 7 i Oslo. Produktet kan også kjøpes i nettbutikken.

senorita sa for siden:

Jeg visste ikke helt om jeg skulle tørre å trykke på linken engang, sukk.. Ser skummelt godt ut!! Må jo bare teste.. :D

Kremtoppen sa for siden:

Sikler....:(
Er det karber i den karamellsirupen? Fant ikke noe om det på linken.
Ser at flere oppskrifter har mer enn en type søtstoff. Hvorfor det?

Lisbeth sa for siden:

:p

Næringsinnhold i karamellsirupen, pr 100 g:
kcal: 34,5
protein: 0 g
karbohydrat: 16,8 g
fett: 0,4 g

En ss veier 15 g, i oppskriften har jeg bruk 1,5 ss, dvs at sirupen utgjør totalt 3,7 g kh, deler du det på 30 blir det 0,12 g kh pr kjeks :)

Grunnen til at jeg ofte bruker forskjellig type søtning er at jeg synes sukrin alene ikke gir noen god søtsmak :)

Camomilla sa for siden:

Jeg har akkurat bestilt denne karamellsirupen i kaffe-øyemed :) en ts vil vel ikke utgjøre mange karbene, og jeg synes ikke irish smaker så godt med hverken splenda, sukrin eller natreen (eller, det går jo NED, da :p ). Sjokoladekjeksene ser veeeeldig gode ut - og når jeg først har karamellsirup i hus ... :o

Lisbeth sa for siden:

1 ts er ca 0,8 g karbo ;)

Camomilla sa for siden:

Takk for utregning - 0,8 er til å leve med, altså! Har alltid vært glad i søte kaffedrikker; baileyskaffe, tiamaria-kaffe, irish - og seff uten alkohol også, kaffelatte, cappucino osv. Tenker at jeg av og til kan unne meg en kaffe med en ts karamellsirup og litt pisket kremfløte med etpar vaniljedråper ... Nå føler jeg det er VELDIG lenge til den karamellsirupen kommer :rolleyes:

Lisbeth sa for siden:

Hehe...ja, når man først har bestilt noe skulle man helst hatt det i går ;)

Mellon sa for siden:

Ja, disse skal jeg lage i morgen. Sitter her hjemme om dagen med syk jente, så da kokelerer jeg på kjøkkenet, trenger noe kos til helga

Supera sa for siden:

Jeg tror nok at de karbohydratene er sukkeralkoholer.

Calories: 0!

Supera sa for siden:

Forreten, jeg tok en titt på flaska mi, og den var jo ikke lik den jeg linket til. Ingredienslista var også annerledes. Den er jo ikke sukkerfri! De karbohydratene er jo sukker! Dextrose står på den ingredienslista for søren! :eek:

TanteFloke sa for siden:

Litt av en pris! :eek:

Forsøkte å bestille den sirupen. Se hva frakten og summen kom på:

1 x Monin karamell sukkerfri 70 clKr 88.92

• Fraktkostnader

• Kr 160.00

• Mva for frakt

• Kr 40.00

• Totalsum:

• Kr 288.92

Hahahaha kan sikker finne noe annet.

Yrla sa for siden:

Bare hyggelig. To ganger denne uka på meg, men det var bare på iherb. Jeg er litt for glad i å handle på nettet:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.