< Tilbake til oversikten

Hjelp!

g-love sa for siden:

-jeg har vært på kur siden mandag og jeg har lagt på meg :(
har hatt lys rosa utslag på stixen siden dag to,og har etter det vært på den nest siste lillafargen..det skulle vel bety at jeg er i ketose..
har ikke skeiet ut,og tilomme klart å drikke en del vann.. Hva gjør jeg feil tror dere??
Har hatt en del rømm/creme fraishe sauser på det meste jeg har spist og det skal jeg vel kunne?
Har spist alt jeg har orket av grønnsaker,alltid hatt halve tallerken full av det og resten avtallerken med kjøtt evn. saus.
Ellers tror jeg ,etter hva jeg har lest i boka at jeg har gjort det meste rikgtig..derfor vet jeg ikke hva jeg åpenbart gjør feil. ??
hmm..noen tanker?

Venus Willendorf sa for siden:

Har du drukket veldig lite vann før du begynte på kuren? Vært veldig tørr i huden og slikt (som kanskje har bedret seg litt nå?)

Eneste jeg kan tenke meg er at du kan ha vært litt dehydrert. Det vil gjøre at du går opp litt i vekt ettersom du "fylles" med vann igjen nå som du drikker mer vann, selv om du kan ha gått ned i fett.

g-love sa for siden:

hmm,ja jeg har igrunn ikke vært så flink å drikke før kuren OG jeg tar noen medisiner pga akne som bokstavelig talt tørker meg helt ut..kansje du har rett?? at det er vann..
jeg hadde bare sååååå lyst å se vekta gå ned for jeg syns jeg hadde vært så flink :)

Kitt sa for siden:

Hvor mye veier du/skal du ned? Kommer du rett fra en annen slankekur?
Er du sikker på at du spiser riktig? Skal du snart ha mensen?

Mange ting som spiller inn når det gjelder vekt nedgang. Dette med vannet har mye å si for enkelte. Siden du nok var ganske dehydrert fra før, er det nok bare vann! For de som går ned masse første uken, er det meste vann uansett! Hadde du ikke noe vann å miste, men tvert i mot, så er nok det en logisk forklaring!

Husk at det kan ta opp til 6 uker før kroppen får taket på å bruke ketoner som brennstoff, så smør deg med tålmodighet, og du skal se du går ned og opplever andre positive effekter av ketolyse/lavkarbo!:D

Lykke til!:heia:

g-love sa for siden:

jeg vil ned 10 kilo, ikke kommet ut av noen slankekur og hadde akkurat mensen :)

er temmelig sikker på at jeg spiser riktig men jeg vet jo ikke for sikkert.
eksempel på middager denne uka :

laks med baconterninger og sopp / grønnsaker og cremefraishe dressing til

nakkekoteletter med soppstuing fra ketolyseboka / ostegratinert blomkål & brokkoli til

greske kjøttboller med salat og rømmedressing.

baconsurretkylling / bernaise / grønnsaker

frokost har vært egg i alle variasjoner,som omelett,med bacon eller skinke,men med salat ved siden hver dag.

lunsj har vært salat med enten egg,avocado eller reker.. noen kanger en kombi av de.

et spørsmål : får jeg mange tileggs karboer av å kryddre maten mye ? er veldig glad i urtet og krydder så er temmelig spandabel med det..
også kom jeg på at jeg har ikke skiftet ut salt med seltin før for to dager siden,kan det ha påvirket?

Carisma sa for siden:

Veier du maten så du vet hvilken fordeling du har av karbo/fett/proteiner?

MonaLita sa for siden:

Snakker vi Isotretinoin? Jeg går på det. 1 mnd igjen.... Gikk tregt i starten med meg også (men ikke opp da...) - men jeg tror ikke Isotretinoin virker inn noe særlig på ketose. Hold ut, det løsner før du vet ordet av det!

g-love sa for siden:

Nei jeg veier ikke maten :/
kremt..hvor finner jeg info om det?..
Og ja isotretinoin -nei virker sikkert ikke inn annet enn at jeg blir veldig dehydrert av de,,også har jeg vært dårlig på å drikke..og nå drikker jeg MYE i forhold.. hmm..
alle råd tas imot meg takk hvertfall :)

Nerthus sa for siden:

mat på data - lite program som lastes ned fra www.matportalen.no, eller www.diett.no der kan du legge inn både mat og trening om du vil :)

Samtidig har du bare holdt på en uke - og det er for kort tid til å trekke noen konklusjoner om du gjør ting rett eller ikke. Det tar fra 2-8 uker, av og til lengre før man får i gang ordentlig fettforbrenning.

Søk på forumet på fett og protein - og du vil finne tråder som sier noe om fordelingen av næringsstoffene - det hjelper ikke med lite karbo om du spiser lite fett og mye protein... :)

Carisma sa for siden:

I boka :ja: Siden det står ketolyse i filosofifeltet antar jeg du har den ;)

Hvis du ikke veier maten i begynnelsen har du ingen kontroll på at maten er riktig sammensatt, og at du ikke får i deg for mange karbohydrater.

g-love sa for siden:

vel..jeg finner det ikke.har boka,men trodde kuren nettop var å ikke telle og regne..for det er jeg skikkelig dårlig på -jeg forstår det rett og slett ikke.
æsj. nå er jeg demotivert delux.
sikkert bare fordi hele dagen er bedriten og jeg er alt for stressa og lei meg til å orke å håndtere noe..

jajaj..så klager jeg i tillegg :(

Kitt sa for siden:

Syt og klag alt du orker!;)

Vet du? Dette med veiing er ikke så ille! Du veier en del helt i begynnelsen, men etterhvert får du det i fingrene og lærer deg tallene for de tingene du spiser mest! Av og til kan det være en fordel at mennesker er vanedyr!;)

Om det er utregningen du ikke fikser, bare si i fra, så skal vi nok klare å lære deg det!:ja:
Er bare en enkel formel! :)

Kom igjen! Smil til verden, så smiler i hvert fall vi her inne tilbake!;):):D

g-love sa for siden:

lær meg gjerne den enkle formelen :O)
mulig jeg er helt fjern,men jeg finner den ikke ?
og må inrømme at jeg syns det er tungvint og leite her inne fordi jeg må lese gjennom endeløse diskusjoner og diverses meninger for å finne noe svar. blir litt frustrert jeg!

Har du eller noen gått nettkurset på ketolyse.no ? er det lurt?

Kitt sa for siden:

Formelen er grei, den! Tror nok ikke den står noe sted herinne. Alle regner med at alle kan omregninger sånn uten videre! Men du kan se om dette er forståelig:

Si at 100g blomkål inneholder 2.9g karber. Du veier og finner ut at du har 65g blomkål.
Da kan du finne ut hvor mange karber det er i 65g blomkål ved å begynne med å dele 2.9 på 100. Da finner du ut at 1g blomkål inneholder 0.029 karber. Du skal finne ut hvor mange karber det er i 65gram og må dermed gange 0.029 med 65.
Svaret er at 65g blomkål inneholder 1.885g karber. Eller for enkelhets skyld, 2 karber!

Du må altså finne ut hvor mange karber det er i 1gram og så gange med de grammene du har!

2.9/100 x 65= 1.885

Har ikke gått på noe kurs, nei! Har lest boken grundig fra perm til perm noen ganger og til tider "bodd" på forumet!:o

ada-emilie sa for siden:

Hva slags grønnsaker har du spist? Har du klart for deg hvilke du bør unngå? Her har du tabellen over karbohydratinnholdet i grønnsaker:www.lavkarbo.no/matvaretabell/frukt-og-gronnt. Oversikten over tabellene befinner seg på forsiden av lavkarbo.no i høyre kolonne. Grønnsaker med høyt karbohydratinnhold som løk og hvitløk spiser man veldig lite av eller kutter ut helt. Gulrot, kålrabi og potet bl.a er det lett å spise mye av så det kutter mange helt ut. Og mais er ingen grønnsak og må erstattes med minimais.

g-love sa for siden:

ok! takk for litt oppklaring. jeg starter i det små -igjen :)
innså igår at det var en del jeg hadde misfotsått,både i boka og her. men innbilder meg at dumme spørsmål har fått kloke svar nå, og at alt skal gå så meget bedre :)

startet dagen med mat-på-data programmet.
laget meg en salat som inneholder 12,7 g karbohydrater og denne fordeler jeg utover dagen til de måltidene jeg vil spise, riktig?
MEN -det var nevnt ovenfor at jeg også måtte ha en viss fordeling over protein og fett,noe jeg ikke har fått med meg eller vet hvordan skal være på ketolyse. jeg har bare fulgt eksemplene nevnt i boka..

hva sier dere?..
jeg var så sur på meg selv at jeg trøkkte innpå en haug med restegodt fra jula igår..så fargen på keto.stixen hadde dalt på morgenen idag gitt..men jeg forstsetter til jeg får grepet på det her!

Kitt sa for siden:

Hva var det du hadde misforstått, da?

Du skal spise ca 1 g protein pr kg kroppsvekt, 15 g karber og resten må du fylle opp med fett!;)
Fordelingsnøkkelen i energi% er noe ala dette: 5% karber, 20% proteiner og 75% fett!

Du bør bare måle med stiksen om kvelden, minst to timer etter siste måltid! Ellers kan du ikke stole på resultatet!:p

g-love sa for siden:

åå du er så tålmodig og snill <3 hihihih..
asså -så da skal jeg med mine 76-77 kilo spise en kylling filet feks. (eller annet kjøt) på 77 gram pr dag?
det er da ganske lite?.også hva med alle disse eggene jeg har til frokost -de stjeler jo gram fra kyllingen jeg kan ha til middag :( ???

ehm -jo hadde misforstått det at jeg trodde protein og fett egentlig kunne inntas akkurat som man følte for,passe mett liksom,krem,kremt..naiv jeg veit! og at man bare kunne pøse på nærmest med cocosa,smør,rømme you name it.. heheh,jadda -ikke rart jeg likte den starten..
men har jeg rett i forhold til salaten min idag da?

Fjasnissen sa for siden:

Nå er det vel 1 gram protein pr kilo hvis man er helt passiv, og opp til 2 gram pr kilo hvis man er veldig aktiv (type idrettsutøver). Utover det virker det som om folk er litt uenige om hva "for mye" protein vil gjøre. Noen mener det er usunt og andre mener at overskuddet bare ikke blir brukt og dermed går tvers gjennom. Tror ikke det er kritisk om du går litt over, men man kan jo alltids ha det litt i bakhodet så man ikke går helt amokk. :)

Edit: Er vel ganske bra diskutert i den klistrede tråden her: forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=13741

Kitt sa for siden:

Du måtte komme å komplisere ting, hva?:p

Nei, det er fra 0.7 g pr kg kroppsvekt og oppover! Ca 1g pr kg kroppsvekt passer for de aller fleste og gir rom for slingringsmonn! Det er bare proteiner, man trenger ikke være råstreng med dem med mindre man som eks- naboen trener til VM i kroppsbygging!;)

Kitt sa for siden:

Det er ikke så nøye akkurat på grammet. Se innlegg over!
Til å begynne med kan du pøse på med det meste! Matlysten daler temmelig fort når du spiser mye fett og proteiner. Etter hvert blir man nesten litt deppa fordi man ikke har lyst på noe av all den gode maten!

Salat- planen din er super!:D
Husk at 15g karber heller ikke er slavisk. Beder å ligge litt over enn å havne for lavt!:ja:

Cyan sa for siden:

Nei, for kylling (eller annet kjøtt, egg osv) inneholder ikke 100% protein. I 100 gram kylling er det ca 22 gram proteiner.

Generelt bruker det ikke å være noe problem at folk får i seg for mye protein. Siden du er nybegynner og ikke har helt kontrollen på kostholdet, utregninger osv enda foreslår jeg at du nå i begynnelsen gjør det enklest mulig.

Vei all mat du spiser som inneholder karbohydrater og regn ut karbohydratinnholdet. Få i deg 15-20 gram karber per dag. Pass på å få i deg noe fett til hvert måltid (du trenger ikke å pøse på, det er en misforståelse), og drit i prosentfordelingen. Etterhvert som du kommer mer inn i det og får mer kunnskap kan du begynne å tenke energiprosentfordeling hvis du vil.

hope10 sa for siden:

Åpenbart så er du langtfra alene :S jeg har visst nok en gang klart å misforstå hele greia jeg også....uff...:(

Jeg trodde ikke man kunne spise det man ville med grønnsaker, er nettopp de jeg veier, så jeg ikke overstiger karbene på en dag, å så har mine gode venninner som så sukksessfullt har gjennomført denne dietten, sagt til meg, at det var alt jeg trengte å holde greie på. Så lenge jeg holdt meg til det som var lolig, innen rene produkter med kjøtt, fisk, kylling, fløte, rømme osv så var det bare til å teste med sticksen. trengte ikke tenke på noe mer.

jeg skulle bare spise alt jeg hadde lov til, til jeg ble mett, IKKE overmett, å etterhvert ville jeg automatisk begynne å spise mindre mengder sa de, ser nå at jeg har MYE igjen å sette meg inn i her :S kanskje dette er årsaken til min oppgang igår, jeg har ikke ofret det en tanke en gang...

MEN uansett, så var det supre linker, så nå skal jeg VIRKELIG sette meg inn i dette en gang for alle, å gjøre det skikkelig, dette er siste muligheten min, å jeg VIL så gjerne inn i en fin kjole til bryllupet vi skal i i sommer...

Foresten ikke meningen å kuppe tråden din her altså,men her var mye jeg ikke hadde peiling på...

fjordtroll sa for siden:

Jepp!

Eller : 0,65x2,9=1,885:)

Gerd sa for siden:

:ja:

Og les boka, om igjen og om igjen. Bruk menyer og oppskrifter derfra til dere blir tryggere :)

Fjasnissen sa for siden:

Husk at fløte og rømme også inneholder karber da.... og at enkelte får vektnedgangsstopp av for mye av disse (men dette er ikke noe man behøver å tenke for mye på før man evt har hatt stillestand noen uker).

Cyan sa for siden:

Ja, hvorfor gjøre det mer komplisert enn det er tenkte jeg :p

Kitt sa for siden:

Bra du så den! Leste nok litt for fort, jeg! :o
Er nok en vanlig feil at man ikke tenker på at 100g kjøtt ikke inneholder 100g protein!
Altså, jeg vet det, men er man helt ny på å telle, har man vel aldri tenkt på det før!:p

hope10 sa for siden:

Et lite spm til fra meg her.....Jeg har forstått det sånn at jeg skal holde meg til maks 15 karber til dagen, jeg er på Ketolyse, men ser at du skriver du spiser så mye grønnsaker du vil, halve tallerken full, har jeg misforstått dette?

Gerd sa for siden:

Siden du er på ketolyse så skal du følge ketolyseprinsippene :ja:
Vei opp allt med karber i, tell og regn ut.
Ligg på mellom 15 og 20 karber om dagen, hvor mesteparten skal komme fra grønnsaker.
Litt arbeid er det i starten, men det setter seg fort i fingrene og ting blir lettere å ta på øyemål etterhvert.

Et tips: Husk å se i filosofiboksene til de som gir svar. Om det faktisk er svar fra de som går på ketolysekuren eller andre dietter :ja:

g-love sa for siden:

om det er meg du spør?? så ja .jeg har jo gjort det ,men vettu,jeg er ny i gamet så hadde misforstått og fra idag VEIER jeg maten :)
prøver å forstå meg på programmet "mat på data! som ikke var det mest logiske å sette seg inn i -men nå tror jeg at jeg forstår..

Tusen takk for at alle dere som kan dette svarer -det er så frustrerende når man står fast :)
og greit med oppklaring på dette proteininnhold i kylling osv -det ville ikke falt meg inn å tenkt anderledes på det? haha..så logisk ,but still not :D

g-love sa for siden:

Har brukt mat på data og registrert alle dagens måltider
-laget mat som jeg ellers har gjort siste ukene.MEN,denne gangen veid grønnsakene og tallene viser 5 % karb. 23 % protein og 72 % fett :)
Hahah føler meg nesten stolt!

Men takk til deg, du har oppklart mye :)

Cyan sa for siden:

Men husk også at de som gir svar kan ha fulgt andre filosofier tidligere *pirke pirke* ;) :p Det er vel heller slik at de som svarer bør titte i filosofiboksen til de som spør :)

Gerd sa for siden:

Ja, det er sant :ja: :p

g-love sa for siden:

bare slenger inn et JEG HAR GÅTT NED 1 1/2 KILO.. juhuuuuuuu! jeg er så glad :)

Kitt sa for siden:

:heia::heia::heia:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.