Jeg har tidligere hatt et kosthold basert på mye karbohydrater. Nesten til hvert eneste måltid..:S Jeg begynte å kutte karbohydrater på onsdag var det vel. Jeg har kuttet ut brødmåltid, pasta/poteter osv. Jeg har istedet spist egg/bacon til frokost, lavkarbomiddager (funnet oppskrifter her) + masse salat osv... Litt karbohydrater har jeg nok fått i meg, bl.a noen sjokoladebiter i går. I går og i dag har jeg vært litt halvdårlig, hatt en ekkel smak i munnen etter alt fettet.. Er det normalt å føle seg litt uvel i starten? Hvor lenge bør jeg forvente at det fortsetter slik?
Har i tillegg lett rundt etter svar på følgende: jeg har ikke tenkt å prøve meg på noen ketolysekur helt ennå. Hvor mange karber pr dag er "nok" til å merke vektnedgang? Kan jeg forvente å merke noe "bare" ved å kutte ut brød, ris, poteter, pasta, samtidig som jeg innimellom unner meg noe jeg vet inneholder karbohydrater (som f.eks appelsinjuice, mandariner)?
Jeg begynte på streng lavkarbo på en lørdag og på søndag tok jeg to hviler på sofaen. Var rett og slett sliten. Ikke syk eller noe, men man reagerer visst sånn når man blir kvitt alt sukkeret fra kroppen. Kvalme har jeg ikke merket noe til. Har vært dager jeg ikke har hatt matlyst eller vært sulten, men det liker jeg bare :D
Hodepine, lett kvalme, slapphet og generell uvelfølelse er heeeeelt normalt og varer som regel ikke mer en et par uker for de som får det ille.
Den vonde smaken i munnen er nok ketoseånde, ja. Den blir også borte etter hvert hos de fleste!
Det er viktig å få i seg nok væske (gjerne noe Farris for saltbalansen) og nok fett for å få energi!
Dersom du satser på å ligge mellom 50 og 70 karber, bør du være ute av ketose, men kan samtidig spise ganske mye fett. Flere karber enn det og du må tenke på å redusere fettmengden!
MEN, karbene dine bør komme fra grønnsaker og ikke frukt! Frukt/juice inneholder ganske så mye sukker, så spis heller mer grønnsaker om du vil øke på karbene. Selv grove knekkebrød(Fiberrik feks) er bedre enn frukt! :p
Oj, kan jeg ha kommet i ketose på så kort tid? Samtidig som jeg har unnet meg litt karbphydrater? Isåfall skal dette bli enklere enn først fryktet!!:D Men hvor "farlig" er det isåfall å gå inn og ut av ketose? Jeg ønsker nå i første omgang å bare venne meg til lavkarbokosthold, det er som nevnt store omveltninger for meg dette her. Og jeg ønsker å kunne leve med det, og dermed også kunne unne meg noe godt på lørdager som jeg nå har gjort. Og først når jeg har fått gjort dette kostholdet til en del av hverdagen tenkte jeg å prøve meg på en ketolysekur. Kan altfor lite om dette ennå føler jeg, til tross for å ha tråla meg igjennom mesteparten av forumet her.
Et lite tilleggspørsmål: Jeg skal ned 10 kg, men er ikke ekstremt overvektig. (1.70 og 75 kg). Har lest at dette kan føre til at jeg heller kan gå OPP i vekt?:( Stemmer det?
Ja det stemmer at du kan gå opp i vekt når du er normalvektig på lavkarbo,for lavkarbo er vektregulerende.Jeg var 74 kg,174 høy når jeg begynte på lavkarbo,gikk opp ca 1 kg pga mye fett og masse kalorier,ca 20 g karber daglig.Så jeg fortsatte på lavkarbo med mindre fett og mer protein og ca 50 karb.Da begynte jeg å gå ned.Telte kalorier også ca 1300 pr dag.De siste ukene jeg gikk ned gikk jeg på psmf kuren.Lite fett.mye protein og lite karber.Det er en ekstrem diett.Nå er jeg 67 kg.Råder deg til å følge med på kalorimengden pr dag.
Okei, mange takk! Hvor lenge bør jeg fortsette som jeg gjør da, altså når bør jeg vente vektnedgang/oppgang med dette kostholdet før jeg begynner å telle kalorier? Det er kanskje vanlig å gå opp litt i starten når man begynner med mye fett før kroppen klarer å omstille seg?
De er jo ikke alle som trenger å gå opp i vekt,noen normalvektige går også ned.Du kan jo fortsette noen uker å se.Går vekta den gale veien kan du jo prøve å telle litt på kaloriene ,og se om det da går bedre.:)
Den kvalme følelsen får man gjerne på vei inn i ketosen før kroppen skifter modus fullstendig. Derfor er det best for formen å velge side, inne eller ute.
Det blir fort greit å ikke "unne seg". Og en klementin har bare 4-5 KH. Så da får man regne deretter!
Kcalorier er et omstridt tema på forumet. Selv om JEG må redusere kcal for å gå ned på lavkarbo - mener jeg bestemt at dette ikke skal være noe tema den første par, tre mnd på lavkarbo, fordi kroppen har behov for tid til å venne seg på det nye kostholdet. I tillegg er det mange "feller" man går i når det gjelder kostholdet som ikke har med kcalorier å gjøre i det hele tatt. Derfor VENT med kcaloritelling til du har fått kommet godt i gang med kostholdet, fått oversikt over hva du ligger på i karbo hver dag, sjekket at du spiser NOK fett og PASSE med proteiner. Ikke heng deg opp i vekta - bruk måleband fra dag 1. Kroppen din vil nesten garantert skifte fasong underveis - selv om du kanskje ikke går ned i vekt. Ikke stress.... ;)
Det å gå inn og ut av ketose er ikke noe problem om du ligger på karbo-grensa di for ketose. Derimot hvis du spiser veldig lite karbo noen dager og skeier helt ut med masse karbo andre dager er ikke dette særlig optimalt. Du stresser kroppen, den kommer aldri i gang ordentlig med fettforbrenning og du risikerer å legge på deg. I tillegg kan det vanskeliggjøre fettforbrenning i ketose over tid.
Det er vanlig å føle seg dårlig i starten - men det bør ikke ta mer enn 2 uker før du føler deg mye bedre. Ikke fall for fristelsen til å pakke i deg karbo når du er på det verste - det vil bare forlenge "lidelsen". Tenk at det er hjernen din som skriker etter sukker - og at den må holde ut abstinensen til kroppen din får i gang ordentlig fettforbrenning - OG kommer på hvordan det nå var å produsere "hjerne-føde" av fett og ikke av karbohydrater ;)
Det er ikke vanlig å gå opp i vekt i starten av et lavkarbo-kosthold (korriger meg dere som har andre erfaringer). Vanligvis går man ned mer den første uka pga vannet som forsvinner når man kutter karbo. Ekstra fett når du spiser lite karbo skal ikke ha noen negativ betydning - den blir jo ikke lagret når du spiser lite karbo... den blir brukt til energi istedet :)
8,7g pr 100g - klementin fra en 10-kilos kasse (og de er stort sett ganske små) har en snittvekt pr stk på 71g ~6,1g kilde
En stor klementin kan da gjerne være mer enn du tror...
Men det var forsåvidt ikke mye da, er mest vann i klementiner tydeligvis :)
Du har ikke tilfeldigvis link til en side hvor det står hvor mange KH det er i ulike matvarer som ikke har varedeklerasjon? (type banan, løk, eple, isbergsalat, paprika osvosvosvosv)
Takk for nyttig info! Har tenkt å ta dette veldig rolig i starten, så da passer det fint om jeg får et par mnd på meg før jeg skal gjøre dette enda mer avansert for meg selv. Det å kutte ut brødmåltid, poteter og pasta osv er som tidligere nevnt ganske store omveltninger i seg selv. Tror ikke jeg har gått opp noe denne uka, skal veie meg på mandag. Nå har jeg spist veldig lite KH også, så da får vi bare håpe det går rette veien!!:D
jeg har boken til dr. hexeberg og har hatt konsultasjon hos henne.
jeg trener en del, så jeg fikk beskjed om 40 gram karbohydrater om dagen. jeg kan få en mandarin de dagene jeg trener, men ikke de dagene jeg ikke trener. appelsin og juice og frukt med høyere GI er ikke anbefalt.
det fører til at jeg har funnet de grønnsakene som ligger mellom 5 og 6% karbohydrater og spiser 800 gram av dem om dagen. det er myyyyyyye grønnsaker.
frukt er altså ikke med utenom mandarin på treningsdag. men i går prøvde jeg fryste bringebær til lørdagsgodt, for bringebær har også svært få karbohydrater.
jeg spiser ikke fullt så mye fett som en del andre her, for jeg går ikke ned i samme grad når jeg spiser like mye fett eller like mange kalorier.
et forslag til hvorfor det er sånn for meg er at jeg har spist relativt kaloribegrenset før jeg begynte med lavkarbo, og er vant med 1800 kcal om dagen, ca.
jeg skriver ikke dette fordi jeg syns du skal gjøre det samme, men for å vise at det er litt forskjell i hva som funker for oss, og min teori er at det handler litt om hva vi driver med i hverdagen og hva vi gjorde før vi begynte på lavkarbo.
før jeg var på konsultasjon spiste jeg ca 20 gram karbo om dagen og var sånn daff-trøtt den første uken, også gikk det over igjen, utenom på trening hvor jeg fikk til det meste av det jeg skulle men ikke den mest eksplosive treningen. nå, på 40 gram om dagen, får jeg til det også.
matvareguiden.no er kjempefint å bruke når man skal bli litt kjent med hva man skal spise, pluss å lese en del bøker og på nett og velge en retning, holde seg til den en stund og se om man trives. "litt av hvert" kan være mer behagelig men det er vanskelig å finne årsaken til at man ikke går ned om man opplever det når man ikke har noe å sammenligne med.
føler meg elendig. jeg startet med lavkarbo i går. er trøtt og slapp og sovet mer enn jeg har vært våken i dag og løper på do.:(
humøret er ikke det beste så jeg holder meg hjemme i dag:D
Jeg synes denne bør vuderes nøye før man anbefaler det..
Ketose og mye vann fører til STOR utskillelse av nødvendige salter i kroppen. Så med mindre de tar ketolysetabelettene ville jeg ha vært forsiktig med å anbefale mye vann. Lite kalium i blodet er IKKE kjekt. Jeg ville da ha anbefalt Seltin som inneholder kalium i tillegg til natrium, HVIS man skal drikke mer vann.
Javel? Da har jeg misforstått lenge... forumet har som jeg har forstått det hele tiden anbefalt mye vann fordi dette hjelper fettforbrenningen. Jfr denne linken
Jeg drikker svært mye vann hver dag og har gjort det i 1.5 år nå - er det da feil? Jeg drikker i snitt 3-4 liter hver dag... er dette et problem?
Det er ikke uten grunn Ketolyse Andersen anbefaler Katolysetabelettene.
Selv havnet jeg på sykehuset med for lavt kaliumnivå i kroppen. Og har nå av legen fått beskjed om å fortsette med ketolysetabelettene så lenge jeg velger å spise lavkarbo.
At folk som regel lager ti hønsehus av ei fjær fordi det har skjedd ett eller to tilfeller er ikke noe bry seg om så lenge du ikke føler at hjernen ligger i bløtt liksom. Jeg vet utmerket godt når jeg har drukket for mye vann, for da skvulper jeg når jeg går :D
Jeg har selvfølgelig spist tablettene siden jeg begynte på lavkarbo... :) Beklager at du opplevde slike ting - skyldtes det at du ikke spiste vitaminer og drakk for mye vann? Hvor mange karbo lå du på da - og hvor mye vann drakk du?
Finner også link som refererer til kalium-mangel, fordi personen ikke spiste kalium OG drakk for lite vann... ?
Jeg prøver ikke å være vanskelig her altså - men mener du at for mye vann i seg selv alene - da om man ikke tar kalium-tilskudd - vil forverre kalium-mangel?
Ja.. Da ketose i seg selv er vanndrivende. Og drikker man enda mer vann skylles saltene ut av kroppen. Som sagt det ER ikke uten grunn Andersen ber oss ta blodprøver under ketolysekuren.
Jeg drakk ca 3 liter vann hver dag og lå på under 50 karber. Nå drikker jeg mindre nettopp for å ikke skille ut for mange salter. Jeg skal ta ny blodprøve igjen i neste uke.
Den skjønner jeg - har du lest de linkene jeg refererte til? Mener du da at det som står der er feilinformasjon burde de jo kanskje ikke vært klistret?
Hadde du kaliummangel uavhengig av vanninntaket ditt - eller hvordan vet du at det var VANNET som ga deg kaliummangel? Jeg spør fordi en av linkene jeg referer til har en situasjon der det var kaliummangel og FOR lite vanninntak som førte til problemer. Jeg ønsker ikke at vi i en tråd - som svarer på spørsmål fra en nybegynner feilinformerer verken den ene eller andre veien... :)
Den linken du refererte til var jo bare ett lite innlegg??
Og det er IKKE vanskelig å se kaliummangel på blodprøver. Det tar bare litt tid, et par timer.
Så lenge jeg spiser lavkarbo, og nå er i ketose så følger jeg de anbefalninger Andersen gir. Man mister mye salter med å drikke, pisse mye samt grunnet ketose generelt.
Jeg vil anbefale trådstarter å søke på forumet om det med vanninntak siden jeg og kanutten har så motstridende meninger om temaet :)
Les om det selv, og kjenn på kroppen din hva du trenger! :) Og en ting vi ER enige om - skal du være i ketose - spis vitaminene anbefalt ved ketolyse-kuren - de kan bestilles på nett - og du finner de også på meny såvidt jeg husker. :)
2- 3 liter væske i døgnet, fra mat og drikke, er ikke noe problem for noen! Det er ca det man trenger i en voksen kropp med normal aktivitet i et kaldt land som Norge!
Det som blir et problem, er når folk drikker nok vann til dem å være og det så kommer noen og sier at : DEt er ALT for lite, JEG drikker 4-5 liter eller mer, jeg!!!
Dette kan få folk til å presse i seg mye mer vann enn de trenger og mer enn det som er bra for dem!:eek:
Torkil sier man skal drikke Farris innimellom fordi ketolyse skyller ute mye salter vi trenger. Farris inneholder mye salter og er der for bra på ketolyse, om enn ikke i enorme mengder!
Få i deg nok vann, men ikke mer enn det som føles behagelig for akkurat deg! Ikke press i deg masse vann bare fordi noen andre er tørste!
Jeg skal prøve å lese meg frem til hva som stemmer ja! Tror uansett at jeg kan og bør drikke mer vann enn hva jeg har gjort til nå, selv om jeg neppe kommer til å bøtte innpå litervis!
Var i utg.punktet ikke tenkt å begynne på noen ketose med det første, men nå viser det seg jo at jeg antakelig havna i ketose etter et par dager på lavkarbo. Er nok ute av den igjen nå pga litt mer karbohydrater i går og i dag. Ble i tillegg veldig usikker på dette med ketose, og redd for å gå OPP i vekt etter at jeg hørte at det er mulig siden jeg "bare" veier 75 kg. Så jeg har en del å sette meg inn i ja.
Synes det høres fornuftig ut, ja!! Men så skal det sies at denne fornuften min har tatt feil flere ganger..:D Vanskelig å lese seg til sånt også siden samtlige eksperter og samtlige "brukere" av allverden slags dietter har ulike meninger om dette..
Det tror ikke jeg heller. Jeg vet folk har dødd av mineralsjokk pga for mye vann på en gang, men her tror jeg det var snakk om titalls liter over kort tid.
Kanskje jeg må huske på å tilføye streng sykepleier når jeg skriver sånne innlegg!:p
Jeg synser ikke, dette er det jeg har lært i mitt yrke! Jeg har hatt pasienter som har fått alt for mye væske intravenøst feks og de blir kvalme, uvelle og i svært dårlig form! Så må de settes på vanndrivende medisiner som ikke er bra for nyrene og så må de undersøkes av hjertelege fordi blodprøvene blir helt tullete og så må de ligge lengre på sykehus fordi de ikke kommer seg så fort som andre og det koster penger for samfunnet og ..........:p:p:p
Lille Gubben og jeg var på fjelltur en gang og gikk i 11 timer tilsammen. Det var nesten 30 grader og strålende sol og vi drakk og drakk og drakk i hver eneste bekk vi gikk over. Og selvfølgelig hadde vi med for lite salt mat så da vi omsider kom tilbake til teltet var vi helt ferdige gitt... Bare segnet ned utenfor teltet og etter en liten stund kjørte vi innpå hjemmebakt brød med salami eller kaviar for å få i oss litt salt. Aldri mer lange turer uten å ha med salt niste.
Det er jo akkurat det jeg prøver å si! :p
Man skal drikke når man føler for det og så mye som passer en selv.
Man skal ikke dytte i seg litervis med vann på tvang bare fordi andre drikker mer!:(
Nå kverulerer du! :p
Vi sa jo akkurat at man skulle drikke når man var tørst! Jeg har aldri sagt noe annet, bare at det å presse i seg vann IKKE er sunt i det lange løp!
Da må man lære seg forskjellen på tørst og sult
Ser ikke problemet. Da er det jo bare å drikke vann da, så har man ikke noe væskeunderskudd lengre ;)
Jada, dette blir kverulering. Vi er vel alle enige i at det er viktig å få i seg nok væske og at den beste drikken er vann, men jeg ser fortsatt ikke poenget i å skulle tvinge i seg mange liter vann bare for å tvinge det i seg. I bunn og grunn så reguleres dette selv ved å følge kroppens signaler. Er man i tvil om man får i seg nok er det bare å sjekke fargen på urinen sin (som også sto forklart i den artikkelen du linket til).
Men det væskeunderskuddet er nok akkurat så lite/mye at kroppen sier fra at - nå må du drikke mer! Det er ikke sånn at du er nummeret før dehydrert akkurat.
Er ikke du et litt spesielt tilfelle, Kanutten? Det er vel ikke vanninntaket alene som har gjort deg syk, eller?
Jeg selv har drukket mye vann (3-4 liter, ikke inkludert kaffe etc, og jeg har fulgt tørsten min, altså ikke drukket vann bare for å drikke) daglig uten å ha opplevd problemer, og jeg har aldri tatt ketolysetablettene, men jeg har hatt behov for litt ekstra magnesium nå og da, men ikke over lengre tid. Men jeg bruker en del salt i maten, preferært havsalt eller mineralsalt. Drikker en del farris om jeg er fyllesyk ... Da er man gjerne litt ekstra dehydrert og saltfysen.
For det første så vil jeg presisere atter en gang at det er ikke uten grunn at Andersen ber oss ta tabelettene hvis vi spiser lavkarbo og især ketolyse.
Lavkarbo og især ketolyse er vanndrivende i seg selv, og hvis man pøser på med vann i tillegg KAN elektrolyttbalansen i kroppen komme i ubalanse. Jeg visste ikke at jeg var disponert for det og det er sikker mange ala meg.
Derfor vil jeg gjerne oppmuntre til Andersens oppfordring om å ta tabelettene samt ta en sjekk hos lege i løpet av lavkarbotiden.
Du, Photo har en unik megakontroll på hva som skjer i kroppen din, du har lært deg å lytte til den og vet hva du må gjøre. Det er ikke alle som har det slik, jeg hadde det ikke, lenge. Nå mener jeg at jeg har litt mer kontroll.
NÅ kjenner jeg om kroppen vil ha vann eller kalium/magnesium.
Jeg slet med konstant hodepine og slapphet, lenge. Jeg leste det jeg kom over her og fant ut at mangel på vann i kroppen kan gi hodepine og slapphet. Jeg drakk vann, opptil 4-5 liter hver dag. Hodepinen forsvant ikke. Tvert imot. Det er nok derfor jeg havnet utpå kaliummangelgaleien. Jeg fikk påvist hypokalemi.
Mangel på kalium i kroppen kan nemlig også gi hodepine og slapphet. Hva er det kroppen egentlig vil ha!?
Salt eller vann?? Derfor er, som nevnt av både deg og Kitt, Farris en fabelaktig sak; den inneholder endel salter og mineraler slik at man ikke skyller ut alt. Og derfor jeg mener at man må være forsiktige med å anbefale folk med å pøse på med vann. Skal man først drikke mye er Farris et mye bedre alternativ da Farris tilsetter endel av det man skyller ut.
Og jeg er enig med dem som sier at man skal drikke når man er tørst. Man trenger overhodet ikke være dehydrert for å være tørst. Ofte gir sykdom og medisiner følelse av tørrhet blant annet i munn og strupe uten at "kroppen" er tørst. Dette fordi slimhinnene oppleves tørrere. Deriblant kan jeg nevne Sjøgren og diabetes.
Den beste indikatoren på vannmangel må vel være som endel sier, fargen på urinen. Drikk nok! Ikke drikk MYE!
Ja dette stemmer veldig bra med meg hvertfall og sikkert alle andre i hele verden! Tenker meg godt om når jeg tror jeg er sulten, også drikker jeg et glass vann isteden. Hjelper som regel.
føler meg fortsatt slapp,men det er ting jeg lurer på. jeg spiser når jeg er sulten men jeg har mye diare og da er jeg sulten igjen. skal jeg da spise igjen,eller er det andre ting jeg kan gjøre. begynte med lavkarbo på lørdag
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.